Hlavní navigace

Mozilla odhalila propad příjmů i své kroky k anonymnějšímu webu

27. 11. 2019

Sdílet

Mozilla

Z letošní výroční zprávy, kterou společnost Mozilla zveřenila v pondělí, vyplývá značný mezroční propad příjmů za rok 2018, ale i konkrétnější podoba kroků k tomu, jak udělat web anonymnější.

Za poslední známé období, tedy účetní rok 2018, byly příjmy společnosti Mozilla jen 450,9 milionu dolarů, o rok dříve (2017) to bylo přitom ještě 562,3 miliónů. Většina příjmů společnosti, jejíž byznys se dnes točí čistě kolem vývoje webového prohlížeče a na něj navázaných doplňků, je stále generována z partnerství s vyhledávači (trojka Google, Baidu a Yandex), které firmě platí za přednostní umístění (přednastavení vyhledávače v prohlížeči).

Tento model ale dlouhodobě ohrožuje rostoucí dominance Chrome (za kterým ještě před dvěma lety Firefox po technické stránce zaostával) a velmi slabé zastoupení na stále důležitější mobilní platformě. Zbytek příjmů tvoří hlavně dobrovolné příspěvky pro Mozilla Foundation. Mozilla si je toho to faktu vědoma a již dříve oznámila, že chce své zdroje příjmů více diverzifikovat prostřednictvím nových placených služeb.

Vedle finančních dat Mozilla ve zprávě upozorňuje například na to, že Firefox začal díky své nové funkci Enhanced Tracking Protection (ETP) ve výchozím nastavení automaticky blokovat více jak 10 miliard trackerů denně (zhruba 125 trackerů na jednoho uživatele). Mozilla tvrdí, že používaní trackovacích nástrojů vede k prakticky neomezenému přístupu k údajům generovaným lidskými online aktivitami, což má za důsledek micro-targeting a vytváření prediktivních profilů a de facto totální kontrolu nad  uživatelskou zkušeností online.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).