Hlavně je potřeba nazývat věci pravými jmény, žádné sdílené prostředky prostředky v daném případě neexistují; jde o normální půjčování.
A v dalsim kole se zacnou zakazovat i ty elektrokola, protoze ve vysledku budou generovat podobne problemy :-)
Přesně tak. Není žádný důvod myslet si, že s koly budou nájemci (není to sdílení ale obyčejná půjčovna) zacházet jinak než s koloběžkama. Budou se válet kdekoli úplně stejně, jen budou zabírat ještě víc místa. A nebezpečná pro lidi budou taky stejně.
Jediný důvod proč nahrazují koloběžky kolama je ten, že kola zatím nejsou zakázaný, takže byznys nějakou dobu vydrží, než zakážou i kola. Pak zkusí zas něco jinýho, co ještě zakázaný není.
Jen v Nemecku nebo Francii vam taky nemaluji cyklopruhy do vypadovek z mesta podobne jako v Praze treba na Chlumecke :-) Problem tady je v tom, ze se realizuji nesmysly za kazdou cenu - KPI postavene na co mozna nejvice "novych kilometrech", honba za cislem a nikoliv za smysluplnosti. Udelat to poradne samozrejme stoji nejaky penizek - ono by to znamenalo mj. preskladat obrubniky, ale to je moc prace. Kyblicek s barvou je holt levnejsi :-) Aneb tradicni problem v Cesku - chceme tytez vysledky co v tom Nemecku, ale chceme to ocurat tim, ze do toho neinvestujeme tolik co tam...
Nebylo by lepsi nazyvat veci pravymi jmeny? "Sdilena mobilita" je takova ucelove pozitivni nalepka, ktera ma ve ctenari vzbudit dojem jakesi implicitni prospesnosti pro spolecnost. "Je to preci neco, co chceme a tak se na tom podilime". Ne, nic sdileneho na tom neni. Je to jen obycejna pujcovna, co si prolobbovala extra vyhodne podminky.
11. 11. 2025, 12:30 editováno autorem komentáře
Protože kdo se kdy potkal s cyklistickým provoze v Německu, nebo třeba v Amsterdamu (kde jsou místy cyklopruhy sdílené s chodci), tak poznal ten propastný rozdíl: tamní cyklisté se v drtivé většině nechovají jako bezohledná hova*a, zatímco v ČR je ten podíl opačný (denní mnohaletá zkušenost).
Dokud máme kulturu založenou na toleranci a obdivu k těm, co fungujou na úkor ostatních (a říkat tomu "využitá příležitost"), tak se věci nezmění a vřískat ohledně přibývajících zákazů si můžeme jak chceme. Můžem si za to sami.
Co mně nejvíc vadí když na takový sdílený cyklostezce chodím nejsou normální lidi co někam jedou přiměřenou rychlostí. Spomalej když není místo, vyhnou se. Pohoda.
Ale fakt se člověk necejtí dobře když kolem něj někdo proletí 40 km/h na silničce oblečenej jak na tour de france jedoucí time attack.
Jako člověk co na stezkách taky jezdí na kole/běhá/chodí, nechápu mozkový pochody takovejch jedinců. Všude mraky lidí, děti, psi. Když by někdo vykročil do jeho směru jízdy, nemá šanci uhnout. Párkrát se mně i stalo že mně takovej exot klepnul řidítkama po ruce, protože nebude přece čekat až bude volno předjet (zkazil by si čas) a nevešel se mezi chodce.
Zkrátka chybí ohleduplnost. To co vadí cyklistům u aut vůči nim na silnici, dělají někteří úplně stejně chodcům na stezkách.
Ve Francii nebo v Německu se běžně ve městech jezdí na kolech a řidiči to respektují, nevím proč zrovna v Praze je taková nechuť k cyklistům ;-)
V Praze jsou kola domenou pochybnych kuryru, kteri jezdi jak prasata uz dnes. Nechat je legalne ohrozovat lidi na chodniku mi prijde jako hodne spatnej napad.
Motoristé musejí mít na Magistrátu ten nejlepší lobbing, protože Praha je přeplněná auty, ale my zakazujeme e-koloběžky a přemýšlíme nad tím, jak zakázat i elektrokola. Osobně to vůbec nechápu. Autoráj to valí dál :-)
V Praze nevím, tady v Ostravě je na tom špatné např. to, že ta firma nedodržuje smlouvu podepsanou s městem. Absolutně se o ty koloběžky nestarají, válí se to náhodně pohozené na stejném místě i týdny. Jezdí na tom obvykle ožralí turisti.
Já mám na elektrokolobce najeto přes 10K km a budu moc rád, když ta odporná půjčovna z ulic zmizí.
Stále platilo že po výzkumech v západních zemích město nemá takový objektivní důvod tuhle elektro mobilitu podporovat.
To že elektrokola a elektro koloběžky omezují jízdy autem je krepet sen než realita. Z výzkumů vyplývalo, že elektro micromobilita omezuje chůzi , klasická kola\kolo běžky a MHD. A město má primární zájem o podporu MHD svých občanů a né to jak rychle se dostanou turisté/nevoliči/nedaňový poplatníci z místa A do B.
Požární předpisy podléhají vývoji. Záleží na zkušenosti, změřené pravděpodobnosti, schopnosti něco uhasit, nákladech, rizicích...
Např. shořelo několik velkých lodí přepravujících mj. elektromobily. Příčinou požáru nemusely být baterie, ale neumíme je uhasit. Ve výsledku některé rejdařské společnosti odmítají bateriové vozy přepravovat. Jistě se časem vytvoří lodě s uzpůsobeným přepravním prostorem a odpovídajícím hasícím systémem, ale někdo to riziko v současnosti odmítá. Obdobně např. vozy na LPG nesmí do podzemních garáží, přestože kdybychom hodně chtěli, tak by šlo nainstalovat odvětrávací systém, který by zvládl únik plynu z nádrže.
Byl jsem ted v Japonsku, kde je jizda kol na chodnicich povolena, a tak nejak je to pro chodce neprijemnejsi (nevite, kdy se kde nejake kolo zpoza vas vyloupne), ale na druhou stranu jsem se ani jednou necitil ohrozeny. Oni kdyz na nich lidi jezdi inteligentne, tak to muze fungovat...
Jenže na těch kolenech se musí šlapat a to nebude tak moc pro někoho atraktivní.
Lime si opravdu nelajzne jako mnozí důchodci si nechat ty kola odblokovat.
IMO auto má dost jiné usecases, které mi koloběžka nepokryje (chci odvézt náklad / velký nákup, například). Asi jediné co mě napadá je, když se chci později večer přepravit mezi nějakými místy na okraji centra, kde toudobou už je špatné spojení MHD. Tady by to u kratších vzdáleností šlo i na koloběžce. Jenže ani tady mi "sdílená elektromobilita" nakonec nepomůže, protože ty koloběžky tam nemají stanoviště.
Tohle (stejně jako městská cyklistika) konkuruje hlavně MHD a chůzi. A reálně na nich (v Praze) jezdí hlavně turisté co nechtějí šlapat, nebo si chtějí užít adrenalinovou zábavu.
Mají stím problém naprosto všude menší větší ale mají. Tedy mimo měst kde je korupce jak prase mezi městem a poskytovatelem takové služby... ...tam to problém "není".
Doporučuji některé z videí 'požár elektroběžky ve výtahu', zrovna nedávno jsem viděl jedno s výsledkem čtyři mrtví. Chlapík se vmáčkl do výtahu s třemi lidmi s koloběžkou, která okamžitě po zavření dveří začala hořet.
A kolik mrtvych maji na svedomi bezna (konvencni) auta... hmm? :-) Vcetne toho, ze posadka uvnitr proste uhorela? I metro zazilo pozary - diky konstrukcnim vadam vozidel, a jen diky stesti tam nikdo neuhorel. Zrovnatak vam obcas zahori vlakova souprava i na sire trati. A nikoliv proto, ze by tam nekdo napochodoval s elektrokolobezkou... ale protoze soudruzi konstrukteri neco nedomysleli a nebo soudruzi udrzbari neco nekde zanedbali.
Kdyz uz chcete doporucovat skrze "straseni", tak se lepe rozhlednete kolem sebe :-)
Nezajem dovozujete z ceho? Doted jen meli alternativu. A ze by vic teenageru na jedno kolo nevlezlo bych taky netvrdil - ostatne, to neni zadna novinka, podobne se blblo i pred desitkami let. A samozrejme elektroforsaz to blbnuti jen usnadni :-)
Ano, ja netvrdim, ze bych ceske cyklisty poustel na chodnik. Jen rozsiruju obzory, ze nekde to fungovat muze.
Sdilene chodniky (stezka pro chodce i cyklisty) funguji i po Praze. Samozrejme se nebavime o Vaclavaku, ale spise o perifernejsich castech metropole. Problematicky je obcas stav tech chodniku... vyduty rozpraskany asfalt, nebo poste jen pohazene panely, co si s casem ruzne sedaji. Takze ve finale jet po tom je spis za trest. Ale opet... jen tam strcit znacku je levny, do statistik pribude par kilometriku - v jakem je ta cesta stavu je podruzny detail. Protoze holt jak uz to byva, investuje se ponejvic tam, kde se pohybuji turiste... aby to hezky vypadalo.
Praha je přecpaná pěšími i auty. Na cestách kolům vadí auta, a na chodnících vadí kola/koloběžky chodcům. To říkám jako někdo kdo se pohyboval po Praze na kole dvacet let. 2010+ už bylo prakticky nemožné jet centrem na kole. Já se pohyboval max na okrajích centra, za cenu ježdění po chodnících a v protisměru, ale to bylo v době kdy na cyklistu/koloběžkáře člověk v Praze nenarazil, a bylo míň lidí v ulicích.
Doprava je cílevědomá lidská činnost ne ideologie a to co si spočítali v Británii nepřetlačíte ideologicky, stejně zákaz DPP vyplývá z reálných požárních předpisů a pojištění a ne nenávisti vůči emicromobilitě. Ideologicky jde vždy vymyslet způsob. Jen nebude ani prakticky, ani ekonomický.
Rozhodně město nemá praktický důvod jít naproti něčímu cizinu elektro businessu narozdíl od klasické individuální cyklo dopravy
Ono by to mohlo omezit jizdy autem, pokud by existoval rozumny zpusob, jak se na tom priblizovadle bezpecne premistit. Pokud to mate systemem ted je tu cyklostezka a po kilometru jizdy najednou nic a clovek je nucen se vrhnout mezi auta, tak to veru moc nenadchne. Oblibene usporadani "pruh - cyklopruh - parkujici auto" take ne. Jasne, vsechno se neda postavit hned... ale realne roky "na papirech" stoji i to, co uz mohlo davno byt (zdravime do Strasnic k drazni promenade, kde se stavebne nic nedeje).
No a ve finale se te elektro-mikro-mobilite se spis hazi klacky, viz nedavna zmena prepravnich podminkek od DPP, ktere vam kolobezku/elektrokolo zakaze vzit i do metra... ale pak vam bude pan radni pro dopravu brecet, ze lidi jedou radeji autem... :-)
To jsou ideologické úvahy. Zajisté s takovým přístupem nemáte žádné pojištění, protože jste přesvěčen, že se přeci nemůže nic stát. Jen tím že z podstaty nechcete aby se to stalo.....
Rozhodně poskytovatelé služeb jako jsou pujčovny ekol a ekoloběžek rozhodně nekopají za zdravou městskou dopravu. Spíš omezují využití MHD a klasické cyklistiky.
Město nemá vzhledem k společenské smlouvě se svými obyvateli podporovat něco co především používají cizinci , nebo tam nebydlící. TEČKA!
Pokud někdo chce nechce nebo nemá na to aby investoval do PO a drahého pojištění má právo věc která je nějaké riziko vykázat. A je jedno jestli to je přepravce větší aku packy , nebo provozovatel restaturace ekola, nebo provozovatel hřiště psy . Protože všichni přece mají vychované a relativne ojedinele pripady..... .....tak jistě :-/
Absence ohleduplnosti je vsudepritomny jev. Aplikovatelny na libovolny tabor. I na ty chodce.... maslo na hlave proste a jednoduse maji vsichni ucastnici :-) Ve finale i cykliste na silnici, kdyz treba jedou nikoliv za sebou, ale vedle sebe.... protoze si chteji popovidat. Chodci, co proste ani nekoukaji kolem sebe... ja prece jdu! Ve finale i ti pejskari, co na dlouhem flexi-voditku maji psa buhvikde... a ve finale cekaji i od dalsich chodcu, ze toho jejich pejska nebudou preci "omezovat"... ale pak se ten pejsek vys*re na chodnik, a tvari se, ze s tim nemaji spolecneho zhola nic :)
Jenze ona vlastne se ani zadna smlouva podepisovat nemusi a jen se uplatni obecna pravidla pro parkovani jako u soukromeho bicyklu / kolobezky. Aneb nektere pasaze te "smlouvy" jsou spise o dobre vuli provozovatele. Na to se rado zapomina.
Uz si je nebudete moct vzit do metra, protoze "muzou horet". S timhle argumentem se postupne daji zakazat kdekoliv ;-)
Pozarni predpisy problem nejsou, to by to bylo zakazano od prvniho dne. K zadne dramaticke zmene nedoslo. Jenze uplne stejne muze blafnout nekomu powerbanka v batohu, kterym flakne o zem... a muze jich tam mit klidne vic (nehlidatelne a neregulovatelne - do metra narozdil od letadla pres rentgenovy ram nechodite, zejo). Realne dnes sezenete powerbanku i s vetsi kapacitou, nez ma baterka ty kolobezky.
V realu je to stejny FUD jako pozary elektroaut. Akcentuji si relativne ojedinele pripady. Realne casteji v metru hori jine veci - a casto se muzeme bavit o tom, ze na vine je zastaralost a mala udrzovanost vlastni infrastruktury ci vozoveho parku.
Casto prave spise mensi. U nas kdyz stoji mestak pred skolou, tak ma jen svuj "jeden ukol" - hlidat prechod. To, ze se po chodnikach odstavuji "mamataxiky" je cajk, to nevadi nejen pritomnemu mestakovi, ale dokonce ani jejich nadrizenym... :D
Jenze ty baterie mate ve vsem moznem, nejen v te kolobezce / elektrokole. Power-banka, co si strcite do batohu dnes realne muze mit vetsi kapacitu, nez co se nacpe i do toho kola... a soucasne plati, ze vlastne nevite, kdy komu kde ta powerbanka upadla. Letecke spolecnosti to maji sanci uhlidat, diky security rentgenum... ale v metru jste realne bez sance, pokud nechcete absolvovat podobny security check-in jako na letisti. Asi by se vam to ani nelibilo :D
S LPG nemate univerzalni pravdu, jsou podzemni garaze, kde zaparkujete - protoze holt jejich provozovatel to vyresil. Norma to resi. Nezakazuje to, jen stanovi podminky, kdy to mozne je. To same plati i o rizicich spojenych s baterkami. Holt zijeme v Cesku, kde hledame radeji "jednoducha" reseni - tedy zakaz.