Stále platilo že po výzkumech v západních zemích město nemá takový objektivní důvod tuhle elektro mobilitu podporovat.
To že elektrokola a elektro koloběžky omezují jízdy autem je krepet sen než realita. Z výzkumů vyplývalo, že elektro micromobilita omezuje chůzi , klasická kola\kolo běžky a MHD. A město má primární zájem o podporu MHD svých občanů a né to jak rychle se dostanou turisté/nevoliči/nedaňový poplatníci z místa A do B.
Požární předpisy podléhají vývoji. Záleží na zkušenosti, změřené pravděpodobnosti, schopnosti něco uhasit, nákladech, rizicích...
Např. shořelo několik velkých lodí přepravujících mj. elektromobily. Příčinou požáru nemusely být baterie, ale neumíme je uhasit. Ve výsledku některé rejdařské společnosti odmítají bateriové vozy přepravovat. Jistě se časem vytvoří lodě s uzpůsobeným přepravním prostorem a odpovídajícím hasícím systémem, ale někdo to riziko v současnosti odmítá. Obdobně např. vozy na LPG nesmí do podzemních garáží, přestože kdybychom hodně chtěli, tak by šlo nainstalovat odvětrávací systém, který by zvládl únik plynu z nádrže.
IMO auto má dost jiné usecases, které mi koloběžka nepokryje (chci odvézt náklad / velký nákup, například). Asi jediné co mě napadá je, když se chci později večer přepravit mezi nějakými místy na okraji centra, kde toudobou už je špatné spojení MHD. Tady by to u kratších vzdáleností šlo i na koloběžce. Jenže ani tady mi "sdílená elektromobilita" nakonec nepomůže, protože ty koloběžky tam nemají stanoviště.
Tohle (stejně jako městská cyklistika) konkuruje hlavně MHD a chůzi. A reálně na nich (v Praze) jezdí hlavně turisté co nechtějí šlapat, nebo si chtějí užít adrenalinovou zábavu.
Ono by to mohlo omezit jizdy autem, pokud by existoval rozumny zpusob, jak se na tom priblizovadle bezpecne premistit. Pokud to mate systemem ted je tu cyklostezka a po kilometru jizdy najednou nic a clovek je nucen se vrhnout mezi auta, tak to veru moc nenadchne. Oblibene usporadani "pruh - cyklopruh - parkujici auto" take ne. Jasne, vsechno se neda postavit hned... ale realne roky "na papirech" stoji i to, co uz mohlo davno byt (zdravime do Strasnic k drazni promenade, kde se stavebne nic nedeje).
No a ve finale se te elektro-mikro-mobilite se spis hazi klacky, viz nedavna zmena prepravnich podminkek od DPP, ktere vam kolobezku/elektrokolo zakaze vzit i do metra... ale pak vam bude pan radni pro dopravu brecet, ze lidi jedou radeji autem... :-)
Doprava je cílevědomá lidská činnost ne ideologie a to co si spočítali v Británii nepřetlačíte ideologicky, stejně zákaz DPP vyplývá z reálných požárních předpisů a pojištění a ne nenávisti vůči emicromobilitě. Ideologicky jde vždy vymyslet způsob. Jen nebude ani prakticky, ani ekonomický.
Rozhodně město nemá praktický důvod jít naproti něčímu cizinu elektro businessu narozdíl od klasické individuální cyklo dopravy
To jsou ideologické úvahy. Zajisté s takovým přístupem nemáte žádné pojištění, protože jste přesvěčen, že se přeci nemůže nic stát. Jen tím že z podstaty nechcete aby se to stalo.....
Rozhodně poskytovatelé služeb jako jsou pujčovny ekol a ekoloběžek rozhodně nekopají za zdravou městskou dopravu. Spíš omezují využití MHD a klasické cyklistiky.
Město nemá vzhledem k společenské smlouvě se svými obyvateli podporovat něco co především používají cizinci , nebo tam nebydlící. TEČKA!
Pokud někdo chce nechce nebo nemá na to aby investoval do PO a drahého pojištění má právo věc která je nějaké riziko vykázat. A je jedno jestli to je přepravce větší aku packy , nebo provozovatel restaturace ekola, nebo provozovatel hřiště psy . Protože všichni přece mají vychované a relativne ojedinele pripady..... .....tak jistě :-/
Pozarni predpisy problem nejsou, to by to bylo zakazano od prvniho dne. K zadne dramaticke zmene nedoslo. Jenze uplne stejne muze blafnout nekomu powerbanka v batohu, kterym flakne o zem... a muze jich tam mit klidne vic (nehlidatelne a neregulovatelne - do metra narozdil od letadla pres rentgenovy ram nechodite, zejo). Realne dnes sezenete powerbanku i s vetsi kapacitou, nez ma baterka ty kolobezky.
V realu je to stejny FUD jako pozary elektroaut. Akcentuji si relativne ojedinele pripady. Realne casteji v metru hori jine veci - a casto se muzeme bavit o tom, ze na vine je zastaralost a mala udrzovanost vlastni infrastruktury ci vozoveho parku.
Jenze ty baterie mate ve vsem moznem, nejen v te kolobezce / elektrokole. Power-banka, co si strcite do batohu dnes realne muze mit vetsi kapacitu, nez co se nacpe i do toho kola... a soucasne plati, ze vlastne nevite, kdy komu kde ta powerbanka upadla. Letecke spolecnosti to maji sanci uhlidat, diky security rentgenum... ale v metru jste realne bez sance, pokud nechcete absolvovat podobny security check-in jako na letisti. Asi by se vam to ani nelibilo :D
S LPG nemate univerzalni pravdu, jsou podzemni garaze, kde zaparkujete - protoze holt jejich provozovatel to vyresil. Norma to resi. Nezakazuje to, jen stanovi podminky, kdy to mozne je. To same plati i o rizicich spojenych s baterkami. Holt zijeme v Cesku, kde hledame radeji "jednoducha" reseni - tedy zakaz.