Na tomto místě se k fotbalu nevyjadřuji, ale v tomto případě mi to nedá. Tento problém se netýká jen naší ligy, ale i zahraničních fotbalových lig, hokeje, apod.
Mi osobně nevadí za tyto přenosy platit. Dělal jsem to tak dříve a klidně bych to dělal dál. Problém je někde jinde. Dříve takové přenosy koupily televizní společnosti a nabídly je operátorům - většinou satelitním a kabelovým, v terestrice pro tyto kanály nebylo místo. Můj satelitní operátor pak tyto přenosy zprostředkoval.
V poslední době ale kupují tato práva přímo jednotliví operátoři. Důsledek je jasný: Protože za ně vydali své peníze, poskytují přenosy pouze v rámci vlastní sítě. Na tři, čtyři roky je to jednou ten, podruhé onen. Já jako divák zásadně odmítám přizpůsobovat této situaci své chování. Prostě a jednoduše, nebudu každou chvíli měnit svého poskytovatele jen proto, že zrovna on na nějakou dobu koupil něco, o co bych měl zájem.
Představme si situaci za čtyři roky. O2 např. zjistí, že česká liga netáhne a ¨nechá práva koupit jinému poskytovateli. Takže když se budu chtít dívat na např. naši, anglickou a španělskou ligu a LM, budu si muset objednat služby tří operátorů? A to ještě většinou jejich prémiových balíčků? No ani náhodou. Prostě se nebudu koukat a drtivá většina potenciálních zákazníků udělá totéž. Copak to nikomu nedochází?
Skutečný fotbalový fanda nemá problém střídat operátory jak ponožky, resp. si platit služby víc operátorů současně. To jenom tlachalové, co čekají všechno zadarmo, si představují, jak se budou koncesionáři svorně skládat na jejich "sport" a oni to pak budou sledovat na ČT4 jen tak. No, holt smůla :-)
To je ovšem situace ve světě naprosto běžná. A drtivá většina klientů to akceptuje.
Protože spousta operátorů je totiž zároveň i výrobci obsahu, viz mnou rozebíraný Comcast.
Z první části vašeho příspěvku jsem měl za to, že máte rozumný náhled, bohužel tím třetím a čtvrtým odstavcem jste se zařadil spíše do té skupiny, o které píše "bez přezdívky" hned pod vámi. Navíc jste s tím "v terestrice pro tyto kanály nebylo místo" poněkud mimo mísu, ona totiž nejdřív byla terestrika a pak až modla některých satelit (až vývojem techniky, víme?).
Sportovní práva jsou totiž hned po blockbusterových seriálech tou nejcennější komoditou na trhu a majitel práv i pořizovatelé práv chtějí vydělat peníze, nejsou charita, aby něco vysílali pro něčí krásné oči.
Elementary, dear Watson...