NKÚ: pokrok v digitalizaci veřejné správy je neuspokojivý, úředníků neubylo

1. 4. 2025

Sdílet

Nejvyssi kontrolni urad - NKU - sidlo Autor: Nejvyšší kontrolní úřad

Jako neuspokojivý hodnotí Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) pokrok v oblasti tzv. vnitřní digitalizace úřadů. Dílčí úspěchy, například zavádění klientských portálů, zatím nevedly k redukci počtu zaměstnanců státní správy ani ke snížení nákladů na její správu. Konstatuje to Výroční zpráva NKÚ za rok 2024.

Mezi lety 2020 až 2023 u organizačních složek státu poklesl počet míst o 0,75 % (ušetřilo se jen 565 míst). „Tento trend ukazuje na omezený efekt digitalizace na efektivitu řízení a snižování administrativní zátěže,“ konstatuje zpráva.

NKÚ dále kritizuje zejména resorty práce a sociálních věcí a vnitra. MPSV vyčítá „setrvávání u zastaralých aplikací zpracovávajících důchodové agendy a systémů pro sociální podporu, aniž by došlo k optimalizaci procesů, neumožňovalo efektivní digitalizaci těchto služeb.“ Jednotlivé aplikace nejsou propojeny, takže úředníci podle zjištění NKÚ museli řadu údajů přepisovat ručně. Správa sociálního zabezpečení překročila zákonnou lhůtu pro vyřízení žádostí o starobní důchod ve více než třech čtvrtinách případů.

Vnitro si kritiku vysloužilo za stav Základních registrů. Systém podle NKÚ neodpovídal rostoucím nárokům na úroveň digitalizace veřejné správy. „Ministerstvo vnitra a správa registrů nezajistili plánovanou obměnu infrastruktury a nepřetržitý provoz základních registrů v režimu 7 × 24, což vedlo k přetrvávajícím odstávkám systému a úřady musely vytvářet lokální kopie referenčních údajů,“ doplňuje zpráva.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Nyní už bývalý redaktor serveru Lupa.cz se zaměřením na telekomunikace, média, IT a právo. Dříve šéfredaktor Právního rádce a mluvčí Českého telekomunikačního úřadu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).