To je sice kasne, ale realita je stejne davno jinde. Chci videt domacnost, ktera bude cekat mesic na opravu lednice. Ta se prevazne opravit da, ale casy kdy mel kazdy lokalni servis nahradni dily jsou davno tytam, a tu lednici kazdy potrebuje ted hned.
A bohuzel je to cim dal horsi i v dalsich oborech, i bezne dily na automobil trva dodat tydny - tedy temer stejne dlouho jako novy automobil. Pricemz u tech "levnych" modelu se jiz ani cenove nevyplati neco opravovat, pokud dany dil stoji 30% ceny celeho vozu.
Prave proto by to mel stat zahrnout do svych grantovych programu a poverit realizaci napriklad chranene dilny nebo telesne postizene, kteri maji casto problem sehnat uplatneni v miste bydliste. Kdyby se projekt opravarny pretransformoval na skolici ustredi se zajistovanim nahradnich dilu a videokonferencemi pro lokalni pobocky, tak to muze zacit davat nejen ekologicky+ekonomicky, ale i spolecensky smysl.
Třeba iFixit funguje velmi dobře. A to bych řekl, že na telefonech, tabletech apod. se kurvítka vyskytují poměrně často.
I zřídka používané díly na americká auta se dají sehnat do týdne. Čekat měsíc na díly na chladničku je nesmysl, pokud to výrobce nedělá úmyslně.
Hlavní problém jsou náklady na práci opraváře. A troufnu si říct, že většina bude na straně diagnostiky, vlastní opravy pak už tak drahé nebývají. Když jsem naposledy opravoval myčku, strávil jsem 2 hodiny dokumentací a diagnostikou a pak jsem tam za dvě minuty vyměnil jednu součástku. Kdyby byla k mání slušná dokumentace, tak náklady na diagnostiku a tedy práci výrazně klesnou.
Vzhledem k tomu, že jsem se chvíli živil prodejem náhradních dílů na auta, tak mohu směle prohlásit, že váš výrok o automobilech je pěkná blbost. Běžné díly jsou do druhého dne. Prakticky do nějakých dvanácti až šestnácti hodin jej máte na dílně. Nějaké speciality trvaly třeba dva až tři dny. Že by něco mělo dobu dodání v týdnech, s tím jsem se nikdy nesetkal.
Můžete se trochu rozepsat o tom, co vám opakovaně uzemnilo vůz na týdny?
No, poslední oprava auta (Seat) probíhala tak, že jsem v 7:48 dal auto do servisu. Ráno neměl mechanik díly skladem, říkal, že pro ně musí zajet. V 10:48 telefon, oznámil cenu, chceš/nechceš. 17:25 jsem odjížděl s opraveným autem. Kde je problém?
Poslední oprava pračky (AEG, stáří 15 let) bylo svépomocí. Zabralo to 20 minut, za tu dobu bych dal možná tak výběr nové na webu. Cena času se dá považovat za nulovou. Diagnóza: vyjela kostice z podprdy, projela bubnem, zavadila o topný těleso, to se posunulo, vytekla voda a vyhodila chránič. Stačilo odpojit, vyvrhnout, oddělat zadek, vysušit, zamontovat těleso zpátky, namontovat záda, zapojit a jelo se dál. Tchýně kvůli tomu samýmu před rokem vyhodila pětiletou pračku... Dobře jí tak.
Poslední oprava lednice opět svépomocí, dvě hodiny, spotřeba originálních dílů 0 ks a stejný čas by zabral dohled na opravářa...
Opravdu, žijeme každý v jiným světě...
Náhradní díly nejsou, zařízení nelze rozebrat, čas opraváře je drahý, nový kus je levný. Tudy cesta bohužel nevede.
Řešením by mohl být "open hardware". Zařízení s kompletními výkresy, od základu navržené pro snadnou opravitelnost - tj. šroubové spoje, výměnná ložiska, standardní komponenty (snadno nahraditelné), 3D tisk.
Nevidím důvod, proč by jednoduchá zařízení do domácnosti nemohla být takto postavená. Lednička, myčka, pračka, žehlička, vysavač, mixér, šlehač...
Princip desítky let stejný, především se "optimalizuje" - horší motory, plastové díly, tenčí a horší plasty...
Hlavní problém vidím trochu jinde, totiž v tom, že klasická opravařina často nedává ekonomicky smysl. Důvodem je pokles ceny výrobků na jedné straně a růst ceny práce na druhé.
Malý příklad - měl jsem jednoduché kuchyňské udělátko na hotdogy, cena asi 500 korun. Rozsypal se síťový vypínač. Rozebral jsem, zjistil že je úplně standardní ke koupi asi za 30 korun, výměně nic nebrání, tak jsem vyměnil a funguje dále.
Nojo, ale to je kutilský postup dobrý pro mne, ale představte si to pro laika, který to chce od někoho jiného... Ono to minimálně na 30 minut práce bylo a to neuvažuji shánění vypínače. I když ho bude mít opravář po ruce, tak reálně účtovaná cena opravy vyjde minimálně někam k 300 korunám - má fakt cenu trávit čas sháněním opravy, když mne pak vyjde na víc než polovinu ceny?
A tohle je naprosto běžný stav, pračka či televize sice stojí více, ale dražší je u nich také většina oprav.
Samozřejmě, že se najdou příklady, kdy oprava smysl má, to nikdo nerozporuje, obávám se ale, že množina případu, kdy se náklady opravy a hodnota výrobku protnou tak, aby to dávalo ekonomický smysl, je mnohem menší, než by se zdálo :-(
Samozřejmě, že open hardware by si opravovali lidé sami. Vždycky se nějaký šikovný člověk najde. Jen pro tu radost z výsledku a ušetřené přírody. Určitě se teď na ten hotdogovač díváš jinak, když tam máš vlastnoručně vyměněný vypínač.
Mě je vždycky strašně líto, když mám vyhodit funkční věc, kterou nejde používat jen kvůli součástce za desetikorunu. Spousta lidí to má podobně.
Pamatuji si, jak před rokem 1989 byly součástí každé elektroniky schemata s hodnotami v měřících bodech a občas i výkresy plošných spojů.
Dnes to neexistuje, sehnat schema je problém a další problém by pak byl výměna součástky. Speciální vybavení není zadarmo a občas by cena opravy převýšila cenu nového výrobku.
Na druhou stranu, třeba u monitorů ve valné většině případů stačí bez zkoumání vyměnit všechny kondenzátory ve zdroji a oprava je hotova.
Nerozebiratelnost zařízení a snaha bránit opravám jsou bohužel do značné míry způsobeny tunami úředních výmyslů o ochraně uživatele stran bezpečnosti, v USA navíc ještě hrozbou leckdy absurdních žalob typu „Ano, žalobce je blbec, vrtal se v něčem, o čem nic neví a podpálil si barák. Viníkem je ale velká zlá korporace, která svůj výrobek neučinila dostatečně blbuvzdorným“.
Osobně mě to sice štve, ale výrobcům se zase tak moc nedivím, že všude nacpou nerozebiratelné spoje, nedají k disposici dokumentaci apod.
Chci zjistit, jestli někdo vůbec nabízí opravy u nás na menším městě - a ejhle, ono to nejde bez registrace/přihlášení.
Hmm, tak díky a sbohem - logicky, když nevím, zda mi to vůbec k něčemu je, tak nemám motivaci se registrovat.
A není to zdaleka poprvé, co vidím takový přístup a nechápu ho...
Dobrý den,
je to bohužel nutné. Protože během registrace vyplníte vaše poštovní směrovací číslo, kategorii výrobku (pc, mobily, šaty) a okruh, ve kterém chcete vyhledávat. Vyhledávání všech a jen dle obcí je neštastné, protože třeba Praha je trochu větší než například Dolní Věstonice. Takže informace, že v Praze je 150 opravářů je zákazníkovi k ničemu. Protože neví opravu na co a jestli náhodou nebude muset z Čakovic až do Radotína, což je třeba pro seniora bez auta výlet na půl dne. Proto jsme zavedli vyhledávání na základě Google map a poštovních směrovacích čísel. Systém automaticky spojí zákazníka a opraváře, kteří by zakázku mohli opravit a ihned vám ukáže, kolik jich v okolí je. Vy se pak rozhodnete, jestli je oslovit chcete nebo ne. Bez registrace to tedy nejde. Ale je to otázka pár minut, pokud používáte Facebook či Google, tak spíš pár desítek sekund, protože se lze registrovat i přes tyto již existující účty a doplníte jen pár věcí.
Děkuji
S pozdravem
Jan Charvát, zakladatel Opravárny
Zda se mi to nebo pisete ale textu nerozumite? Nebo se jen snazite obhanovat neobhajitelne?
On totiz jaksi potencielni zajemce chce pokazde opravit neco jineho a mozna take pokazde jinde, a to rozhodne nevyplni pri jakekoli registraci.
"pokud používáte Facebook či Google" pochopitelne, o nic jineho nez smirovani a (nelegalni) zber osobnich udaji nejde ze?
Samozřejmě, že při každém novém výrobku zadáte kategorii znovu. Adresa se dá změnit taky. Ale už budete mít vyplněné ostatní kontaktní údaje. Že by se rovnou ukázalo kolik je v jaké lokalitě opravářů bez ohledu na kategorie je určitě realizovatelný a nebylo by to tak těžké. Ale nevím, co by to komu pomohlo, když neví, kolik lidí se na zakázku skutečně zákazníkovi ozve, jestli je opravitelná. Tohle už bez kontaktních údajů nejde. Ale určitě se nad tím zamyslíme, pokud by to pro více lidí bylo prospěšné.
Na druhou stranu jsou i tací, kteří po nás rovnou chtějí celý seznam servisů i opravářů včetně kontaktů. A to už by opravdu nešlo :)
Hezký večer
JCh.
A prave kvuli takovym, jako jste Vy, je potreba GDPR. Sber osobnich dat za kazdych okolnosti...
Jaky je prosimvas problem nechat nahodneho kolemjdouciho zadat ty tri parametry (klidne o nekolikrat) a nechat na jeho vlastnim uvazeni, jestli vasi sluzbu bude pouzivat casteji a tedy se zaregistruje?
Pendrek je nutné. Vyhledávání podle PSČ je dobrý základ - český systém sice není nejlepší, ale na tohle s přehledem stačí. Když k tomu přidáte ještě combo box na druh výrobku a případně druhý na značku, máte vyhledávání více než dostačující. Bez nutnosti šmírovat, mámit z lidí osobní data apod.
Jakkoli je mi samotná myšlenka velmi sympatická, tak na sběr osobních dat jsem dost háklivý a tedy račte jít k šípku.
Takže ono to vyhodí hezčí švadlenu pro Karla než pro Karolínu? Svalnatějšího opraváře praček pro Petru než pro Petra? No tak to by mělo ještě přibýt kombo pro sexuální orientaci, aby služba byla dokonalá. Jinak pokud není zohledněno jméno, nemá tam co dělat!!!
Nehledě na to, že někdo může mít nemovitostí několik - chalupu, normální dům, pronajímaný byt po manželčíných rodičích,... A furt to přepisovat v registraci je opruz.
Kombo s PSČ nebo GPS, druh výrobku a hledaná vzdálenost úplně stačí a netřeba cokoliv kamkoliv ukládat.
To právě chceme také změnit. Aby se vyrábělo kvalitněji. A máme prvního partnera, skutečně velkou evropskou firmu vyrábějící domácí elektro známých značek, které do toho jde. Bude poskytovat dlouholetou záruku na opravitelnost a dostupnost náhradních dílů. Je to první vlaštovka, ale jelikož to bude jejich konkurenční výhoda na trhu, jistě budou následovat další. Jinak to ani nepůjde. EU nerostné suroviny nemá, dovoz bude dražší a draší. A tak budou brzy výrobky tak drahé, že si ne každý bude moct dovolit kupovat každé dva roky nový výrobek. A my chceme jít cestou prevence. Aby to nedošlo k tomu, že na nové výrobky opravdu nebudeme mít.
Prozradím Vám malé tajemství, právě kvůli EU je tu cena většiny spotřebního zboží cca dvojnásobná oproti USA. Takže pokud na něj někdo nemá, je třeba hledat příčiny tam.
Že lidé pak kupují levné šmejdy je jen důsledek výše uvedeného, k tomu ještě přičtěte 4x nižší kupní sílu v ČR. Za mlada jsem si taky opravoval elektroniku, dnes je to za prvé už většinou nemožné a nemá to ani smysl, když morálně za dva roky stejně zastará.
"Aby to nedošlo k tomu, že na nové výrobky opravdu nebudeme mít."
To je zajímavá myšlenka, jak z marketingového materiálu moderních výrobců. Jenže není tak nějak v souladu s myšlenkou opravitelnosti. Většina lidí si za opravitelností představí spíše "Abychom nové výrobky nepotřebovali tak často." Tedy řeší, abych nemusel po dvou letech kupovat nový kus, nikoliv to, zda na něj budu mít. Ty dvě myšlenky jsou navíc v dost příkrém rozporu. Jsem výrobce a já buď chci, abyste co nejčastejši kupoval nové kusy, nebo abyste mi za ten snadno opravitelný zaplatil víc. Díky tomu cesta "abych nepotřeboval tak často" vede k "nové výrobky jsou o to dražší a tím spíš na ně nebudu mít".
U některých firem to přes tento rozpor na první pohled funguje. Na ten druhý zjistíte, že vy na náhradních dílech a opravách za další dva roky existence výrobku zaplatíte skoro tolik, co by vás stál nový kus. Parafrázováno dle prvního odstavce: "nové výrobky nejsou dražší, ale na udržení v provozu jsou potřeba nákupy náhradních dílů, které kompenzují výpadek příjmů za nové kusy." Zdravíme automobilový průmysl!
Automobilový průmysl tedy ten aftermarket segment který stará auta podporuje a automobilový průmysl který je vyrábí nové není úplně to samé.
Automobilový průmysl tedy může vyrábět auta která vydrží moc (viz auta pro armádu) ale počítejte, že takové auto stylu "dlouhověké armádní VW Polo" bude stát přes milion a pokud se jich tolik neprodá samozřejmě nebude jich potřeba ani tolik vyrobit tedy ani lidí která by je vyráběla.
No a nakonec nebude třeba ani řešit tak opravy těch televizí telefonů a počítačů. Protože rodina bývalého dělníka v automobilce nebude mít ani na opravu staré televize, natož na novou. A bude řešit jiné existenční problémy které v EV stejně přijdou....
Nikoli, mam tu cest znat cloveka z konstrukce nejmenovaneho koncernu. A nakladovy rozdil mezi kvalitnim zpracovanim a komponenty, se kterymi po dobu zivotnosti automobilu nikdy nepujdete do servisu, je cca 5-10% max. Tzn v cene pro koncove uzivatele je to mozna 1%.
Jenze s takovym pristupem by je "pozdravili" dealeri, kteri defakto primarne vydelavaji prave na servisu. Dnes vubec neni problem vyrobit automobil, ktery nebude nikde hnit (a to ani pri nasem zpusobu zimni udrzby ala cm soli na silnici) a ktery bez problemu vydrzi milion km bez vymeny jedine komponenty. Jenze to by znamenalo, ze si nove auto nekoupite za 5-8let, ale spise za 15-20, a do servisu budete jezdit tak maximalne doplnit naplne.
Co se tyce samotneho nakupu, nejlepsi je pry zhruba rok po uvedeni modelu na trh. To jiz byvaji odladene ty nejvetsi pru... a zaroven jeste nedoslo na vsemozna "vylepseni" a "odlehcovani" = zeslabeni konstrukcnich prvku.
Mimochodem, u aut pro armadu neni pozadavek na to aby vydrzela, ale spise na to, aby se dala snadno opravit i v provizornich podminkach, coz ovsem u vsech novodobych nakupu pro ACR jiz davno neplati, protoze motor s elektronicky rizenym vstrikovanim na poli u lesa neopravi nikdo.
Nejřemeslníci, Supersoused a další podobné poptávkové portály se sousdředí především na práce v domácnosti a stavební práce (v případě nejremesliniku) Vrtání, přidělání poliček, malování, instalateřína apod. My se specializujeme pouze na opravy, tedy vracíme život výrobkům, které by jinak často skončily na skládce. NEjvíc zakázek máme elektro, PC, mobily, méně pak šaty.
A 49 Kč se platí, nicméně pokud vám nikoho nenajdeme, tak vám je vrátíme. A pokud myslíte, že výše zmiňovaných serverech nic neplatíte, opak je pravdou. Platíte. Kutil samozřejmě promítne do ceny jeho provizi, která bývá kolem 15%, takže je to ve výsledku mnohem více. U nás servisy a opraváři provizi neplatí.
Všichni se soustředíte na to najít zákazníkovi člověka, který odvede práci, tím, že se snažíte nějak profilovat, tak jen matete mne jako zákazníka, protože ve vašich kategoriích práce to není znát. Peníze vracíte, ale až po vyžádání zákazníkem, takže prostě spoléháte na to, že po měsíci marného čekání, že někoho seženete, na to zákazník zapomene a peníze vám zůstanou. To, že u "konkurence" zaplatím provizi v ceně je mi jasné, ale mám možnost se rozhodnout jestli cenu přijmu a přitom nic neplatit.
Tohle je do jisté míry urban legend... Zrovna minulý víkend jsem opravoval modelářskou nabíječku (přirozeně made in PRC) a jen jsem zíral. Deska elektroniky (což RoHS je) naprosto dokonalá, pájení vlnou nemá chybu a že by se něco "rozpadalo", to fakt ne.
Zato číňan totálně zkurvil cca 6 spojů k externím vodičům, které musel někdo dopájet ručně - pájení dost obludné samo o sobě, ale navíc nějaký génius zjevně použil agresivní tavidlo, které začalo napadat i věco kolem sebe. A nejlepší fór nakonec - když jsem to opravoval, tak bych se podle odezvy na teplotu byl ochoten vsadit, že tyto dodatečně dělané spoje byly pájené olovnatým cínem... Jednak to leccos naznačuje o důvěryhodnosti RoHS, ale zároveň je tu krásně vidět, že hlavní problém dnešních výrobků je fušeřina a neschopnost, pak dlouho nic a teprve pak možná dojde na "populární" bezolovnatou pájku :-(
Zákazník chce cenu, rychlost a kvalitu. Proto jakékoliv iniciativy s DIY opravou v globále nedosahují úspěchu. Motivace od zakladatelů spíš bývá ekologické praktickému životu nadřazené cítění, různé pokusy o to žit minimalisticky, bez odpadů a tak podobně. Ale....
Na druhé straně jsou lidé kteří mají nějaké požadavky a prostředky. A z pohledu použití věci je asi nesmysl obětovat 80% nákladu na novou věc, ve prospěch opravy staré věci. Případně doufat, že někdo to bude dělat "zadarmo" případně že to lidé berou jako happening .... ....většina taky takových iniciativ o opravu vychází z humanitních intelektuálních kruhů, které jsou často dost na hony vzdáleny praxy a často si neumí vymenit ani duši u jízdního kola kterým si myslí že zachraňují planetu.
"Zákazník chce cenu, rychlost a kvalitu." Jojo, taky to tak mám. Ale on tenhle parametr je hodně relativní kus od kusu. Když jsem si posledně opravoval TV (Samsung, 40" LCD, osm let stará), strávil jsem nad tím asi hodinu. Náklady na materiál cca dvacka, 3/4 roku od opravy bez problémů.
Výměna celé TV by byla na
- Půl hodiny hledání nové TV
- Dvě hodiny shánění financí nebo porovnávání nabídky splátek (nemám volnejch x kKč jenom pro případ, že začne stávkovat ze dne na den TV)
- Tři dny čekání, než to e-shop dodá
- Nejistota, jestli nový kus neklekne (skrytá vada během zahořování)
Takže problém vyřešen levně, rychle, kvalitně. A jako bonus i s ohledem na přírodu.
Gratulace a na Vás co celé snad stojí ? Nebo realita je ta že pokud mě nebo Vás přejede zítra auto tak to nepozná nejen Samsung ani ta Opravárna.cz... ....víte on je svět víc plných těch co nevědí jak se používá pájka, odsávačka, voltmetr,ampérmetr a spol. atd... ...víc než těch kteří vědí.
Takže ti absolventi genderových studií, psychologie, marketingu, umění... ...ale třeba i lékaři, právníci, zemědělci... ...si představují že někdo cizí ( ne kamarád) jim to opravý rychle a levně. A to pokud jim třeba odejde LCD tak to opravdu za dvacku nebude. Obzvláště pokud to opravář nedělá jako charitativní neziskovou činnost ale jako živnost.
Krasne scifi ... vymena TV = 15 minut do nejblizsiho elektro obchodu, a prstem ukazat na 1 z 30+ vystavenych. Vcetne zprovozneni v domacnosti maximalne hodina.
Oprava TV = odvoz do servisu (domu opravari uz nejaky ten rok nejezdi, a i kdyby jezdili, stejne s tim nic neudelaji), sepsani nejake objednavky, nejmene 2-3 dny cekani na diagnostiku, nasledne potvrzeni ze opravdu chci zaplatti 50% ceny nove za opravu, 2 tydny cekani na nahradni elektroniku ... celkem pri velkem stesti mesic bez TV.
Tohle je zajímavý
Provozovatel žádným způsobem Uživateli nezaručuje ani neodpovídá za to, že Zhotovitel je dostatečně kvalifikovaným k provedení Opravy;
d) Provozovatel žádným způsobem Uživateli nezaručuje ani neodpovídá za to, že dojde k řádnému splnění Smlouvy o opravě věci jejími smluvními stranami;
e) veškeré reklamace Oprav musí Objednatel uplatňovat u Zhotovitele; a
f) Provozovatel neodpovídá za žádnou Újmu, která vznikne nebo která může vzniknout Uživateli přímo či nepřímo v souvislosti s užíváním portálu Opravárna.
Takže na opravu auta se mi přihlásí zedník :-)
Když někomu opravim počítač, tak nemám jistotu, že dostanu zaplaceno.
A Opravarna.cz je z obliga :-)
Takhle tahle služba nemá šanci.