Hlavní navigace

Pětina českých uživatelů streamovacích služeb jsou černí pasažéři

22. 5. 2024

Sdílet

Placené služby typu Netflix, HBO Max nebo Disney+ sleduje minimálně několikrát měsíčně 2,8 milionu Čechů ve věku 15–69 let. Vyplývá to z dat průzkumu Atmedia Index za druhé pololetí loňského roku.

Jeden uživatel využívá v průměru více než dvě služby najednou (průměr vychází na 2,3). „Hovoříme tedy o zhruba 6,5 milionech účtů, respektive přístupů k placeným VoD službám,“ uvedl ředitel výzkumu a marketingu Atmedia Pavel Müller.

Za celé dvě třetiny přístupů platí uživatelé přímo poskytovateli služby, dalších 12 % je placeno prostřednictvím některého z operátorů placené TV.

„Za 78 % přístupů k SVoD službám jejich uživatelé platí, pak je tady ovšem jedna pětina přístupů, za něž uživatelé neplatí a obsah sledují zdarma prostřednictvím účtů sdílených se svými známými nebo přáteli,“ upozorňuje Pavel Müller.

Sdílení hesel se objevuje u všech služeb, u každé ale v jiném rozsahu. 

„Zatímco jeden z pěti největších hráčů na českém trhu měl v 2. pololetí loňského roku takových uživatelů 14 %, u dalšího tvořili celou čtvrtinu,“ upozorňuje Pavel Müller s tím, že k nejvyužívanějším placeným VoD službám na českém trhu patří dlouhodobě Netflix, Voyo, HBO Max, Disney+ a Prima+. 

Uživatelé placených VoD služeb sdílí své účty nejčastěji ve dvou lidech, výjimkou ovšem není ani skupina pěti a více osob. U některých streamovacích služeb se ke sdílení jednoho účtu v pěti a více lidech hlásí až 15 % těch, kteří sdílené účty využívají. 

To, že někteří uživatelé mají k obsahu na placených VoD službách přístup prostřednictvím sdílených účtů, ovšem neznamená, že svoje oblíbené seriály a filmy sledují zcela zdarma. Zhruba polovina z nich totiž na předplatné svým známým a přátelům přispívá, nejčastěji v řádu vyšších desítek korun měsíčně. 

Naopak uživatelé, kteří za placené VoD služby platí přímo poskytovateli služby a sdílené účty tedy nevyužívají, za ně utráceli v druhém pololetí loňského roku v průměru 334 Kč měsíčně. Nejvíce to přitom bylo za Netflix.

V porovnání českého a slovenského trhu s placenými VoD službami je sdílení účtů mezi Slováky méně časté. „Ze všech přístupů k placeným VoD službám patří k těm sdíleným 15 % z nich, což je o pět procentních bodů méně než na českém trhu,“ upozorňuje Pavel Müller a dodává, že jinak je slovenský trh s placenými videotékami podobný tomu českému. 

Stejně jako v Česku, také na Slovensku patří k aktivním uživatelům placených VoD služeb celkem 42 % Slováků ve věku 15–69 let, celkem tedy 1,4 milionu osob. Jeden uživatel využívá v průměru 2 služby najednou, přičemž k nejoblíbenějším placeným streamovacím službám patří Netflix, Voyo, HBO Max, Disney+, SkyShowtime nebo JOJ Play.

Výzkum pro mediální zastupitelství tematických televizních stanic Atmedia realizovala výzkumná společnost ResSolution / Nielsen metodou CAWI. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 4 153 respondentů z Českého národního panelu a 3 047 respondentů ze Slovenského národního panelu (internetová populace ve věku 15–69 let). 

Dotazování probíhalo ve dvou vlnách za třetí a čtvrté čtvrtletí roku 2023 (Česko: 2.–16. 10. 2023, 2.–15. 1. 2024; Slovensko: 2.–24. 10. 2023, 2.–24. 1. 2024).

Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).