
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) odhaduje letošní vánoční sezónu pro e-commerce jako rekordní. Meziroční růst obratu může být i o více než 20 % v porovnání s loňským závěrem roku. Nejistota ale visí na celkovou ochotou lidí utrácet.
Asociace přitom vychází z dat z první poloviny roku, kdy v průběhu nouzového stavu nakupovalo na internetu více než obvykle 37 % retailových zákazníků a po jeho ukončení zůstalo na internetu o 23 % nakupujících více. Odhad meziročního růstu on-line v koncových prodejích v porovnání s rokem 2019 zatím APEK ponechal na 25 %. Celkový obrat v e-commerce by se tak mohl posunout z 155 miliard na více než 190 miliard korun.
Otazník zatím podle asociace trochu visí nad ochotou Čechů utrácet za dárky i za nejisté situace: „Vzhledem k tomu, jak dynamicky se situace vyvíjí, je letos opravdu těžké odhadovat vývoj na trhu. Přesto je zřejmé, že zákazníci e-shopům věří a před Vánoci v nich nakoupí opět více než vloni. Můžeme očekávat, že spotřebitelé budou obecně více šetřit. Zároveň ale nebudou mít takový zájem vydávat se do nákupních center a dárky vyřeší pohodlně z domova – prostřednictvím internetových obchodů,“ prohlašuje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
„Očekáváme, že letos bude opět největší zájem o elektroniku, mobilní telefony, hračky či sportovní vybavení. Nynější krize klade větší požadavky na vybavenost domácností technikou, díky které mohou děti absolvovat on-line výuku. Stejně tak dospělí daleko více pracují z domova. To se podle našeho odhadu na prodejích letos výrazně podepíše,“ doplňuje.