Vlákno názorů k článku
Pošta si bude sama schopna zjistit, že adresát už nežije od RRŠ - Jen by mne zajímalo, jak ta pošta pozná,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 11. 4. 2024 13:35

    RRŠ

    Jen by mne zajímalo, jak ta pošta pozná, že adresát nežije, když neví, kdo ve skutečnosti tím adresátem je. Protože pokud pošlu doporučený dopis Janu Novákovi v Dlouhé ulici našeho města, tak v jednom domě bydlí hned tři.
    A aby to bylo komplikovanější, tomu prostřednímu to můžu klidně poslat na firmu do Balbínovy ulice.
    O obyčejných dopisech nemluvě - ty se doručují do schránky a nikoliv osobě.

  • 11. 4. 2024 21:57

    RRŠ

    Jenže pošta s identitou adresáta vůbec nepracuje. V podstatě nepotřebuje (u doručování zásilek) vědět, zda adresát žije, nebo jaké má trvalé bydliště.
    Pokud posílám dopis Janu Novákovi do Balbínovy ulice, je úplně jedno, že má trvalé bydliště v Dluhé - a Jan Novák z Dlouhé tam to trvalé bydliště mít taky nemusí.
    U zásilek je totiž jedinou identifikací jméno a příjmení (a ještě nemusí být napsáno úplné). Adresa je prostě místo, kde by pošta měla dotyčného zastihnout.
    A tohle platí i pro doporučené dopisy, ba i pro ty do vlastních rukou (kde ta podrobnější identifikace chybí!).
    Na běžné či doporučené dopisy úplně stačí mít možnost ztotožnit toho, komu ten dopis předala: dopis pro Jana Nováka převzala Emílie Nováková, případně psaní pro Evu Vávrovou převzala Eva Nováková.
    U dopisů do vlastních rukou by to pak vedlo k podivnostem typu: Jan Novák, narozen 6. března 1956, trvale bytem Dlouhá, na adrese Balbínova ulice; z toho by pošťák poznal, že to má odnést do Balbínovy, kde se mu prokáže průkazem starý pan Novák z Dlouhé.

  • 12. 4. 2024 7:08

    RRŠ

    Promiňte, že jsem v příkladech nepoužíval celou adresu, včetně obce, čísla popisného, čísla orientačního a poštovního směrovacího čísla - ale Honza mi k tomu nedal souhlas. ;oD

    Předně: dopis si nenecháváte poslat, ten prostě někdo pošle - což platí obzvlášť pro ty doporučené a do vlastních rukou! A pošle to na takovou adresu, kterou má k disposici - což sice je většinou ta trvalá, ale rozhodně to není pravidlem. Načemu předsedovi SVJ chodí úřední pošta na adresu SVJ, kde nebydlí. Studenti VŠ uvádějí adresu na kolejích či studentském bytě (v jiném městě...), protože u rodičů se objevují jen občas, s balíkem prádla. Já jsem měl pět let všude adresu do práce, protože jsem dojížděl celý týden vlakem v 5:08 ráno odjezd, 18:52 příjezd - a na poštu jsem se jednoduše neměl jak dostat.
    U doporučených dopisů s tím žádný problém nevzniká: pošťák to dá tomu, kdo si pro to přijde, a opíše si identifikační údaje.
    U dopisů do vlastních rukou nastávají přesně ty problémy, které popisujete - zejména proto, že se většinou odesílatel nenamáhá napsat více, než tu adresu. (A nejen, že vám to nedají na poště - takový dopis vám klidně odmítnou vydat u dveří. Nebo ne, když mají rozum.)

    Oklikou jsme skončili u druhé části těch podnětů od DIA: pokud si zřídíte konto telefinicky, banka pošle kurýra se smlouvou, a ten má, mimo jiné, ofotit občanku, aby potvrdil údaje, které jste uváděl do telefonu. Tu smlouvu vám ale neveze na adresu trvalého bydliště, leč na adresu, kde vás zastihne (doručovací adresu). Potřebné identifikační údaje má v papírech.
    Pokud vám tím banka vytvoří i bankovní identitu (= pro stát), potřebuje mít DIA možnost ověřit, že se to odehrálo správně.

  • 12. 4. 2024 9:43

    Danny

    I na vasem odkazu se pise o osobnim dokladu - nikoliv explicitne o obcance (s adresou pobytu). Adresa na obalce se totiz vubec neresi (neoveruje), resi se jen jmeno, prijmeni a pripadne datum narozeni - je-li uvedeno. Zda se, ze navzdory opakovanym poznamkam o tom, ze k prevzeti zasilky (s pruhem) jde namisto obcanky pouzit treba i ridicak nebo pas vam tahle malickost nedosla ;-) Cely ten vas konstrukt k trvalemu pobytu je nicim nepodlozeny blabol.

  • 12. 4. 2024 10:42

    RRŠ

    Že by se to dít nemělo neznamená, že se to neděje.
    Ověřeno prakticky (u dvou bank - jmenovat je nebudu, ale mají šanci si srovnat procesy).

  • 11. 4. 2024 17:53

    Filip Jirsák

    To s tím přece vůbec nesouvisí. Buď pošta nějak pozná, kterému z nich to má doručit (třeba je tam uvedeno ještě datum narození), nebo to nepozná a ten problém musí řešit už dnes.

    Dneska pošta neumí zjistit, že adresát už nežije. V budoucnu to nebude umět u vašich třech Janů Nováků, ale u 99,99 % to zjistit dokáže. To je pořád výrazný posun k lepšímu. Teda pokud se o tom musí odesílatel dozvídat od pošty, o čemž má pochybnosti, ale OK, asi to k něčemu potřebují. To datum úmrtí mi připadá jako nejméně důležitý údaj, podstatnější je, zda bude umět pošta pracovat se změnou jména a změnou adresy trvalého pobytu. Na ověření platnosti předloženého dokladu není potřeba přístup do základních registrů – databáze neplatných dokladů je veřejná a pro ověřování dokladů už existuje Ověřovací portál. Ale pořád mi připadá smysluplnější přístup do ZR pro poštu než pro banky.

  • 12. 4. 2024 14:22

    Uncaught ReferenceError:

    To bych od tebe čekal daleko přesnější informace. Pošta ti opravdu vydá dopis pouze podle toho, že se shoduje jméno na dokladu s tím na dopise. Pokud je do vlastních rukou, opíší si číslo tvého dokladu a dopis ti dají.

    V případě podezření mají ještě ve vnitřních předpisech možnost, že se tě zeptají na ulici případně číslo popisné, na který je dopis adresovaný. Zbytek je o znalosti úřednic a o tom, jestli ví, že máš v rodině stejného jmenovce, že sem chodíš často atd. atd.

  • 12. 4. 2024 18:44

    Danny

    Ja krom textu z odkazu pracuji treba i s praktickou zkusenosti, a tu zadnym textem nenahradite. Vic jak tucet let jsem mel oficialni trvaly pobyt nekde, kde jsem se vubec nevyskytoval. Na postu jsem i pro obalku s pruhem sel rovnou z prace, na zaklade informace partnerky, ze ten papir nasla ve schrance. Stacilo rict jmeno aadresu, kam byl dopis poslan... a normalne jsem s nim odesel. Na zaklade obcanky, co na sobe mela adresu jinou.... a vcil mudruj, pohadkari ;-)

    Holt ono do praktickeho zivota nestaci jen studovat teorie na internetu :-)

  • 12. 4. 2024 21:14

    Danny

    Zahada se nekona, neslo o jeden pripad. A i vase predstava, ze me na poste velkomesta znaji je mimo misu. Mozna jste ovlivnen svou zkusenosti z Celakovic, ale v Praze si vas na spadove poste fakt pamatovat nebudou. Mimoto i komentare okolo tu vasi teorii popiraji. Se svym pribehem jste tu sam jak kul v plote ;-)

    Muj odaz byl mimochodem jen vice do detailu rozepsane to, co jsem vam odkazal ja. Chapu, delsi a detailnejsi texty jsou nad vase chapani ;-) A tak hledate kratsi vycucy, ktery jeste zvladnete procist. A i kdyz vam vic lidi okolo vyvrati vase mylne chapani, porat budete sve nesmysly placat... tak placejte dal, uz ted se moc tesime na dalsi pohadku od Jirsaka ;-)

  • 12. 4. 2024 9:04

    Danny

    Takovych pismenek, abyste svetu prokazal, ze jste v zivote zjevne necetl zasady pro dorucovani. Namisto toho tu sirire sve bludy, ktere spolehlive rozstreli to, ze na vydani zasilky s pruhem staci ridicak nebo pas. A adresa se na ne neuvadi, racej si vsimnout ;-)

  • 12. 4. 2024 9:16

    RRŠ

    Člověče, odložte někdy ty příručky a zákoníky, a běžte se podívat, jak to probíhá v praxi. ;oD

    Nevytvoří. Vznik bankovní identity pro stát je podmíněn tím, že vás ověřil pracovník banky. Klidně někdy v minulosti, ale ta elektronická identita musí být spojena s ověřením pracovníkem banky, nestačí, aby to udělal kurýr.
    Při založení konta po telefonu ověří pracovník banky číslo dokladu proti registrům (a zkontroluje tak, zda není hlášen jako kradený), a podle dalších údajů identifikuje klienta. To dělá pracovník banky.
    Smlouvu předá kurýrovi, který zkontroluje (v praxi hodně zběžně) fotku, doklad ofotí, zkontroluje, že čísla sedí, nechá si podepsat smlouvu, a to celé doveze zpět.
    v nance ještě jednou zkontrolují, že údaje na ofoceném dokladu sedí, založí klienta, založí mu konto - a vznikne bankovní identita (= interní).
    Pokud klient (elektronicky) odsouhlasí podmínky a dovolí to, může tu identitu použít jako bankovní identitu (= státovou).
    Toť praxe (u některých bank). ;o)

  • 12. 4. 2024 12:37

    Danny

    To jste si zase vymyslel pribeh, co se nedeje. I bez vyzvy vam ten dopis vydaji. Moc teoretizujete a na postu moc nechodite.

  • 12. 4. 2024 8:26

    Danny

    Cist neumite sam, ta vase "prace s identitou" opravdu u posty dnes neni o overovani adresy podle obcanky. K prevzeti te zasilky staci libovolny doklad totoznosti - tedy vyse zmineny pas... nebo take ridicak.

  • 12. 4. 2024 8:07

    Danny

    Akorat ze zasilky do vlasnich rukou se vubec na adresu trvaleho pobytu dorucovat nemusi. Pocita s tim treba i OSR. Staci do podani udat adresu jinou... a pak postakovi zustane k overeni max. uz jen to datum narozeni. Na poste pri prebirani zasilek (i tech z uradu) nikdy nikdo neresil, trvaly pobyt jsem mel hodne dlouho jinde nez adresu pro dorucovani a zadny problem s tim nebyl. U prepazky si jen opsali cislo z dokladu. K prevzeti staci treba take pas... kde adresu nemate vubec.

    Ono jak funguje dorucovani v praxi je obcas velmi vzdalene tem vasim teoriim. Rodny list meho ditete napr. posta proste vhodila do firemni (!) schranky u domu, kde ani nesouhlasilo cislo popisne na obalce, k doruceni jim stacilo chybne cislo orientacni a proste to dal nikdo neresil. A samozrejme se bavime o listine, ktera jde v obalce s pruhem...co se navic mela vratit odesilateli, pokud ji nelze dorucit. Pri komunikaci s uradem jsme na chybu v adrese prisli a napadlo nas dojit se k tomu baraku zeptat, jestli to tam neni... a bylo.

  • 12. 4. 2024 21:28

    Filip Jirsák

    Prostě klasický Danny. Nemá pravdu, ví to, ale stejně to bude okecávat. Pošta má na stránkách jasně uvedeno, že může po adresátovi chtít i výzvu k vyzvednutí zásilky. Uvedl jsem příklad, kdy to po mně chtěli. Ale Danny bude dál tvrdit, že když to nechtěli po něm, nemůžou to nikdy chtít po nikom. A na svých stránkách to má asi Pošta uvedené pro srandu králíkům. Výroková logika pláče (tvrzení o existenci Danny „vyvrací“ protipříkladem). Logika počínání Pošty veškerá žádná. A nad tím vším stojí neomylný Danny.

  • 12. 4. 2024 21:35

    Danny

    A cimze dolozite tu svou pravdu, kterou vsichni okolo vyvraci? ;-) Jo aha, na webu to pisou... tak to tak opravdu funguje! Jakou dalsi pohadku tam.mas, chlapce? ;-)

  • 13. 4. 2024 22:47

    Uncaught ReferenceError:

    Před pár lety nám tady přistálo PSD2 a o pár let později ještě přišlo rozšíření SCA. Nezávisle na tom tady máme podmínky ČNB, ZoKB, AML, kartových asicoiací aj. Teď se připravujeme na PSD3 (ano, implementace již běží).

    To vše dohromady nutí banky už dlouho to s bezpečnostní myslet vážně. Bakovní identita tady je v hlavách kolem bankovní asiciace již nějakou dobu a její rychlý vznik (z pohledu legislativy) právě umocnilo to, že banky již stejně musí splňovat přísné požadavky na přihlašování a ověřování klientů a ty se rok od roku zpřísňují, jak ubývají výjimka a jak se obor posouvá.

    V případě bankovní identity nejde vůbec o to, že by účet nějak "povýšil" či byl "bezpečnější" než normálně (přihlašování přes sms je stejně už podle PSD2 jen na dočasnou výjimka, která končí letos v pololetí), ale o to, že hlavně musí proběhnout párování kontaktních údajů s NIA a registrace klienta do NIA. Tohle je totiž trochu problém, banky dlouhodobě trpí s tím, že mají neaktuální kontaktní informace (lidé nenahlašují změny, nové občanky a hlavně se tady objevil RUIAN), účty u nich mají otevřené cizinci a v registru obyvatel jsou chyby (bohužel), proto někdy tě banka může vyzvat k návštěvě pobočky.

    Pro banky je způsob přihlašování dlouhodobě citlivé téma, protože mají i klienty, kteří prostě nepoužívají moc telefony a počítače a moc jim nechtějí dávat klacky pod nohy. Bankovní identitu banky využili právě jako argument, letos si s tím už ale nepomůžou, za pár měsíců končí další výjimky a prostě budou muset zvednout bezpečnost a to také nemá nic společného s bankovní identitou.

    Aby nedošlo k mílce, já pro ty banky pracuji dlouhé roky právě v tomhle. Nerozumím tomu, proč máš potřebu se dohadovat o něčem, o čem vlastně sám nic nevíš, přiznáváš to, snažíš se argumentovat nějakou parafrází a nějakými zkratkovitými termíny na reklamních stránkách.

  • 15. 4. 2024 19:12

    Danny

    Ne, to se netyka jen slozenek. Ale klidne ve svem lhani pokracujte, internetovy teoretiku bez spetky praktickych zkusenosti.

  • 15. 4. 2024 20:27

    Danny

    Nevyhoda teoretiku casto byva prave v tom, ze nejsou moc polibeni praxi a v tomto konkretnim pripade jste dokonce prokazal, ze tu problematiku ani nemate poradne nastudovanou :-) Ono kdybyste namisto zkracenych vycucu cetl cele podminky, tak se tam o tom ze se prokazuje jenom jmeno, primeni a pripadne dalsi identifikator (explicitne zminene datum narozeni) take docete. Naopak adresa se jako identifikator nepovazuje. Prave proto na poste vystacite nejen s obcankou, ale muzete tam stejne tak prijit i s pasem ci ridicakem - kde ty udaje jsou take. Narozdil od adresy, na ktere jste se zabednil. I tam se krom jineho doctete, ze tu vyzvu nepotrebujete. Ono to vysvetluje i vyznam toho lomitka ve vasem vycucu, kterym tu sermujete.... proste neumite spravne precist a pochopit psany text. Chapu, ono prezvejkat 133 stranek muze byt pro vas uz narocnejsi uloha...

  • 12. 4. 2024 20:50

    Filip Jirsák

    Danny: Teď už zbývá jen vyřešit záhadu, proč si myslíte, že když to tak fungovalo v jednom případě, na poště, kde vás možná znali, že to tak funguje úplně všude. Také je kouzelné, že něco dokládáte odkazem na stránky Pošty, ale když vás opravím a odkážu na tu správnou stránku, najednou jsou ty informace irelevantní.

    Jinak víte, jak jsem zjistil, že to takhle funguje? Tak, že jsem jednou z práce šel rovnou na poštu, protože jsem věděl, že tam mám zásilku – a tu zásilku mi nedali, protože adresa na občance neseděla s adresou na zásilce. Takže jsem musel přijít ještě jednou s výzvou. A včil mudruj, pohádkáři.

    Holt ono do praktického života nestačí myslet si, že jste zažil úplně všechno.

  • 12. 4. 2024 21:16

    Danny

    Jasne, zatimco posta vse detailne proveruje. Akorat ze vubec ;-) Tyhle pohadky si nechte pro deti, ty vam mozna jeste uveri.

  • 15. 4. 2024 18:55

    Danny

    Cist neumite vy. Presneji receno jste takovy ulhany demagog, ze jste z te takzvane citace cast vynechal. Tu podstatnou za lomitkem.

    Cela ta odrazka totiz zni: adresátovi, který předloží / nepředloží Výzvu a prokáže se osobním dokladem, nebo

    Ze by vam web ceske posty serviroval jiny obsah je vysoce nepravdepodobne, takze muzeme s klidem prohlasit, ze jste patologicky lhar :-)

  • 16. 4. 2024 17:20

    Danny

    Kdybyste si poradne precetli cele postovni podminky - coz vam cini stale jiste obtize - tak tu nemusite meditovat nad zkracenym vycucem, ktery sam o sobe smeroplatny vlastne stejne neni. V pripade jakehokoliv sporu se bude postupovat prave podle tech podminek, nikoliv podle toho vycucu, kterym tu porad vcelku nesmyslne sermujete :-)

    A ze vyzvu k vydani zasilky proste nepotrebujete, clanek 26 odstavec 9 nic takoveho nerika. Neni tam ani carka o tom, ze nejakou vyzvu musite predlozit. To, ze je clovek adresatem se prokazuje podle clanku 23, odstavec 1 - a tam se dost jasne hovori jen o prokazovani udaju, ktere jste schopny vycist nejen z obcanky, ale take pripadne z pasu ci ridicaku. Pokud zvladate prace s mnozinami a prunik, tak tech udaju k prokazovani, co najdete na vsech zminenych dokladech mnoho nemate. Ale poste staci a stacit budou...

    A adresa na obalce je ve smyslu tech pravidel pouze mistem dodanim, nic vic - a poste je ukradene, jaky vztak k mistu dodani mate. Rozhodne se neprovadi nejake overovani ve vztahu k nejakemu osobnimu dokladu, protoze by to v nekterych situacich ve smyslu odstavce 23, odstavce 1 ani mozne nebylo. :-)

    Jedine, kdy vam vyzva pomuze je situace, kdy se nepotvrzuje prevzeti zasilky. Pak predlozeni samotne vyzvy i bez dokladu je podminka dostacujici pro vydej zasilky ve smyslu clanku 24 odstavce 11. Akorat tam uz zadny dalsi doklad nepotrebujete, ze?

    Jo panacku, kdyz neumite poradne cist, to je pak tezky. Ale postovni podminky zakladnich postovnich sluzeb jste stale nepochopil, jak tu spolehlive prokazujete.

  • 12. 4. 2024 10:02

    Filip Jirsák

    Adresa je řešená tou výzvou. Přesně jak jsem psal hned v prvním komentáři. Buď máte výzvu a doklad, nebo máte doklad s adresou shodnou na zásilce. Vážně je tak těžké to pochopit?

  • 12. 4. 2024 23:21

    Uncaught ReferenceError:

    Odkázal jsi https://www.ceskaposta.cz/rady-a-navody/podminky-pro-vydani-zasilky-/-poukazane-penezni-castky, kde se jasně píše, že

    Poštovní zásilku Česká pošta vydá:...adresátovi, který nepředloží Výzvu*, ale prokáže se osobním dokladem,

    tj. stačí osobní doklad a zásilku ti vydají. Nic jako shodná adresa nebo výzva v ruce se nevynucuje. A ani nemůže, protože tady máme nějaký zákon, že jo. Doručení konkrétní osobně je pak doplatková služba, viz ceník.

    Argumentuješ tady nějakou reklamštinou, kterou jsi někde slyšel. ČS na svém webu o povýšení účtu nic nepíše https://www.csas.cz/cs/o-nas/bezpecnost-ochrana-dat/bankovni-identita (a tady ti dokonce říkají, jak to máš udělat korespondenčně https://www.csas.cz/cs/caste-dotazy/jak-bankovni-identitu-ziskam). Stejně tak nikde o povýšení účtu nepíše žádný z našich systémových bank.

    Bankovní identita se k účtu neváže. To, že některé banky (ČS, ČSOB aj.) aktivovali bankovní identitu všem svým klientům je věc, kterou jim zákon umožňoval, tj. opt-out přístup. Tak rozhodli v parlamentu.

  • 13. 4. 2024 22:51

    Uncaught ReferenceError:

    Ne, výzva není nutná k vyzvednutí dopisu ani u dopisů do vlastních rukou. Není to v zákoně, nemají to ve svých podmínkách (jen jako možnost nikoliv nutnost) a jestli to po tobě někdy tak chtěli a neustoupili, možná jo, jednotlivá pochybení se stávají.

    Na průvodky k dopisům se dá vepsat datum narození a trvalá adresa adresáta, aby ověření mohlo být přesnější.

    Očividně jsi žil v iluzi, že pošta je v tomhle spolehlivá, ne není.k U firemní pošty to je ještě horší. Na přepážkách fungují stejně jako před 50 lety a nic se na tom nezměnilo.

  • 14. 4. 2024 7:50

    Danny

    Staci skocit o par prispevku vyse. Cituji: "Adresa je řešená tou výzvou". Ne, ta vyzva je pouze doplnkovy kus papiru, ktery k vydani zasilky vubec nepotrebujete. Vase teoretizovani o tom, kterak na prepazce sahodlouze resi to, jestli vam dopis vydaji je snuska blabolu, na kterych jen dokazujete ze jste clovek plny teorii, ale o praktickem zivote vite prdlajz :-)

  • 13. 4. 2024 16:55

    Danny

    Proste tomu postakovi krom jmena sdelite i adresu, kam mel byt dopis dorucen. Konce pribehu o udajnem problemu :-) Tedy konec te vasi teoreticke pohadky. Hezky otevreme oci a probereme se do reality, kde adresa na obcance u listovnich zasilek fakt nikoho nezajima. Uz dnes mame i v zakladnich registrech mit dorucovaci adresu jinou. A stat tam proste dorucovat bude. A podle obcanky ji beztak neoverite. Ja chapu, ze nezvladate priznat svuj fail v tom vasem pribehu o dorucovani, ale ono proste tady ta prakticka implementace funguje jinak, nez se tu snazite vylicit. A mate to tu popsane nejen ode me ;-) A naposledy, polopaticky, ze to snad i vy pochopite - postakovi staci libovolny osobni doklad za vsech okolnosti - tedy nejen s obcankou, ale i s pasem anebo treba ridicakem si tu zasilku bez potizi vyzvednete. Postak si opise cislo dokladu a to mu ke stesti bude stacit.

  • 15. 4. 2024 7:24

    Danny

    Ano, posta na webu neco pise a vy nejen, ze nerozumite psanemu textu, vy dokonce ani neumite cist, co tam pisou..! ;-) K prevzeti libovolne zasilky staci jakykoliv osobni doklad. A fakt to nemusi byt doklad, ktery by jakkoliv prokazoval vas vztah k adrese, kam je dorucovano.

  • 13. 4. 2024 23:04

    Uncaught ReferenceError:

    Ne, banky neověřují, jestli souhlasí údaje na občance s číslem dokladu. "Pouze" ověří platnost dokladu (interně jsou školeni na všechny typy dokladů a jak je rozeznat, prakticky to dnes už dělá speciální skener), ověří, jestli není kradený. Načtou si adresu z číselníku adres, přepíšou údaje z občanky.

    Nemají ale přístup na žádné api, kde si mohou ověřovat osoby libovolně. Registrace do bankovní identity probíhá tak, že vlastně své údaje pošlou státu a ten jim řekne, ok, souhlasí, tady je přístup pro toho daného člověk. Pokud nesouhlasí, musí vyzvat klienta, aby je navštívil, přepíšou aktuální údaje z dokladu a zkusí to znovu.

    Třeba PSD2 nebo AML vyžaduje i u některých produktů více dokladů totožnosti, to bankovní identita nikoliv, ta vyžaduje pouze občanku.

  • 15. 4. 2024 14:41

    Filip Jirsák

    Dokonce už občan ČR trvalé bydliště mít nemusí – může trvalý pobyt ukončit: https://www.mvcr.cz/clanek/ukonceni-trvaleho-pobytu.aspx Primárně je to určeno pro ty, kteří dlouhodobě žijí v zahraničí. Ale jsou dobrodruzi, kteří to absolvují i v ČR. Akorát s tím asi leckdo nepočítá, takže si s tím určitě užijí dost problémů. Ale někdo tu cestu proklestit musí :-)

  • 16. 4. 2024 8:42

    bez prezdivky ...

    "zkontrolují číslo podle smlouvy, bydliště, ofotí (to by měli!)"

    No vidite, a pritom ofocovat si doklad nesmi vubec nikdo. Ani banka bez vaseho pisemneho souhlasu ne. A to na to ma ta banka specielne vyjimku.

  • 15. 4. 2024 21:04

    Danny

    Ale je, to jen vy tomu v podstate uz pravnickemu textu v souvislostech nerozumite. A v kombinaci s tim, ze mate viditelne nulovou praktickou zkusenost s dorucovanim korespondence na adresu odlisnou od te v obcance ze sebe akorat delate blbce :-) Ja si nepletu nic, volicky prukaz si na ruzne adresy (a tedy i dodaci posty) stejne jako jiny zde diskutujici nechavam posilat uz spoustu let. Myslite si, jakej jste chytrak - ale ve skutecnosti se projevujete jako praxi nepolibeny hnup :-)

  • 12. 4. 2024 8:39

    Filip Jirsák

    Předně: dopis si nenecháváte poslat, ten prostě někdo pošle - což platí obzvlášť pro ty doporučené a do vlastních rukou!
    Ve skutečnosti si je necháváte poslat, protože odesílatel vždy musí znát vaši adresu, kterou mu musíte sdělit, přímo či nepřímo. V případě dopisů typicky s různými barevnými pruhy, které byste radši nechtěl dostat, jako od různých úřadů či soudů, je to korespondenční adresa nebo adresa trvalého pobytu vedená v základních registrech (kterou tam opět uvádíte vy).

    A pošle to na takovou adresu, kterou má k disposici - což sice je většinou ta trvalá, ale rozhodně to není pravidlem.
    V takovém případě se postupuje způsobem, který jsem popsal v předchozím komentáři.

    Načemu předsedovi SVJ chodí úřední pošta na adresu SVJ, kde nebydlí.
    Protože ta pošta chodí na adresu instituce SVJ, ne jemu osobně.

    A nejen, že vám to nedají na poště - takový dopis vám klidně odmítnou vydat u dveří. Nebo ne, když mají rozum.
    U dveří vám ho vydají, když je to obálka s modrým pruhem (do vlastních rukou). Nebo když je to obálka s červeným pruhem (do vlastních rukou výhradně adresáta) a ukážete jim občanku. Pokud v adrese není datum narození nebo rodné číslo, vydá to pošta komukoli s tím jménem a adresou, protože nemůže vědět, zda na té adrese bydlí víc lidí stejného jména a komu z nich to patří. To je problém odesílatele.

    Pokud vám tím banka vytvoří i bankovní identitu (= pro stát)
    Nevytvoří. Vznik bankovní identity pro stát je podmíněn tím, že vás ověřil pracovník banky. Klidně někdy v minulosti, ale ta elektronická identita musí být spojena s ověřením pracovníkem banky, nestačí, aby to udělal kurýr.

    Každopádně tam není trvalá adresa použita pro o identifikaci (i když to dělá úředník banky). Pro identifikaci se použije fotografie na občance, pokud ta sedí a občanka není vyhodnocena jako falešná, použijí se údaje na občance pro ztotožnění s identifikačními údaji státu. Dříve se to dělalo na základě jména, adresy trvalého pobytu a data narození nebo rodného čísla, dnes to banky mohou dělat na základě čísla průkazu. Používaly se k tomu i dva doklady vydané státem (k občance ještě pas, řidičák nebo třeba průkaz OZP) – nevím, zda je to povinnost vyžadovaná AML, nebo jestli to banky dělaly „pro jistotu“.

  • 12. 4. 2024 9:53

    Filip Jirsák

    Ne, takováhle praxe není. Pokud to proběhne tak, jak píšete, vznikne interní bankovní identita – a tím to končí. Pokud to pak chcete povýšit na (státní) Bankovní identitu, musíte se setkat s někým, kdo vás dodatečně ověří podle pravidel banky. Banka to eviduje, jakým způsobem byl účet založen, i kvůli AML. V běžném bankovním provozu vůbec nemusíte poznat, pokud máte méně ověřený účet, je to jenom nižší skóre do bodování podezřelosti transakcí. Narazit na to můžete třeba právě až při zřizování (státní) Bankovní identity. Pozor také na to, že ověřený účet u jedné banky si můžete založit třeba na základě ověřeného účtu z jiné banky. Nebo k následnému ověření přijde při nějaké následné návštěvě banky. Takže si ani nemusíte být vědom toho, kdy k tomu lepšímu ověření došlo.

  • 12. 4. 2024 12:46

    Trident

    Vetsina lidi i neznalych uredniku laskuje s pojmy "trvaly pobyt" jako by se nechumelilo. Problem je ze v mnoha pripadech se tim dopousti diskriminace.
    Napriklad naposledy obec mela svoz nebezpecneho odpadu a podminila to trvalym pobytem. Coz je samozrejme ptakovina. Staci mit oficialne hlasenou jakkoukoliv jinou formu pobytu v obci.
    Manzelka nema trvaly doted (proste to neresila) a jedno dite taky ne.

  • 12. 4. 2024 14:32

    Uncaught ReferenceError:

    Hm, hm.

    Nejprve tvrdíš, že tě banka musí vidět na pobočce a pak napíšeš Pozor také na to, že ověřený účet u jedné banky si můžete založit třeba na základě ověřeného účtu z jiné banky. Takže vlastně nemusím na pobočku?

    Tvůj generátor náhodných tvrzení koukám funguje jinak na výbornou.

    nižší skóre do bodování podezřelosti transakcí

    zřizování (státní) Bankovní identity

    lepšímu ověření došlo

    Kurýr, který ověří tvoji totožnost, ověření totožnosti vzdáleně přes jinou uznávanou autoritu jsou řádné způsoby ověření při zakládání účtu. Účet nemůže být aktivní, pokud není identita prokázána bez toho není ani smlouva o založení účtu účinná. Implementace AML je v rukou banky. Nic jako "lepší ověření" nebo bodóvé skóre podle způsobu ověření účtu při založení neexistuje v naše prostředí. Při aktivaci "státní bankovní identity" neprobíhá žádné dodatečné ověření, pouze je nutné, aby na sebe seděly údaje z registru obyvatel proti tomu, co má banka a banka je zase povinna mít údaje aktuální (vč. čísla dokladu), už tam ale neexistuje nic jako méně či více ověřený účet.

  • 12. 4. 2024 17:20

    RRŠ

    Ve skutečnosti ti kurýři ověřují totožnost podle občanky poměrně dobře, stejně, jako průměrný bankovní úředník. Čistě z principu nemají ten cvik policajta, takže kontrola fotky je taková zběžná (pohlaví, věk a přibližně barva očí a vlasů odpovídá...), zkontrolují číslo podle smlouvy, bydliště, ofotí (to by měli!) - a vyřízeno. Mimochodem: pokud přijdete převzít tu smlouvu na pobočku, bude jediným rozdílem to, že jednáte s bankovním úředníkem. Úkony udělá stejné...)

  • 12. 4. 2024 15:25

    Filip Jirsák

    Považoval jsem za běžnou znalost, že když je ověření na nějaké úrovni provedeno jednou, stačí to a může se z něj vycházet i v dalších situacích, kdy je potřeba ověření na stejné nebo nižší úrovni.

    Kurýr musí ověřit totožnost stejným způsobem, jako by to dělal bankovní úředník. Pak je na základě toho možné založit státem uznávanou bankoví identitu. Pokud kurýr ověří totožnost jen tak, jak jsou kurýři zvyklí při předávání běžných zásilek (často nijak), není to dostatečné. Ale to se z venku zase dá snadno přehlédnout, protože pro člověka je to kurýr jako kurýr a netuší, že jeden z nich je vázán nějakými přísnějšími pravidly.

    Snad všechny banky poskytující BankID mají pravidla, co musí uživatelský účet splňovat, aby mohl být povýšen na státem uznávanou bankovní identitu. A mají popsaný postup, co dělat, pokud to váš účet nesplňuje. Určitě to mají pro to, že ta situace nemůže nastat…

  • 12. 4. 2024 21:30

    Filip Jirsák

    Ona byla v tomhle vlákně řeč o poště? Nebyla. Zásilky pošty nerozvážejí kurýři? Rozvážejí.

    Takže zbývá jediné vysvětlení –  Danny je trol.

  • 12. 4. 2024 23:09

    Uncaught ReferenceError:

    Počkej, to je speciální placená služba, ne, že každý kurýr ti při doručení balíku ověří i totožnost, za to si ty spolešnosti nechávají pěkně platit. Však to pošta dělá třeba u dopisů do vlastních rukou, že?

    Viz třeba v Praze nabídka messegera.

  • 12. 4. 2024 23:14

    Filip Jirsák

    O to právě jde. Když vám kurýr přivezl smlouvu, vy jste ji podepsal a kurýr ji zase odvezl zpět, nešlo o žádné ověření totožnosti a bankovní identitu na základě toho nezískáte. Pokud kurýr ověřil vaši totožnost stejným způsobem, jako to dělá úředník v bance, pak na základě toho bankovní identitu získat můžete. Zkrátka není kurýr jako kurýr.

  • 13. 4. 2024 9:57

    Uncaught ReferenceError:

    ani u dopisů do vlastních rukou se neověřuje adresa, nejenže to znám v písmenkách, nechávám si tak i pravidelně posílat voličský průkaz, protože prostě na své trvalé adrese jsem asi jen na dovolenou.

    Kde u těch bank čteš o povýšení účtu? :) Vždyť tam to slovo ani není snad použito. To je ale jedno, bankovní identita se neváže k účtu, ale ke kontaktu, můžeš jí použít i pokud tam žádný účet nemáš (teoreticky, netuším, jestli banky v rámci zjednodušení procesu tohle nabízí, ale implementované to některé mají) a u AirBank to třeba kolega používá bez účtu.

    Markentingové sdělení je občas prostě trochu nepřesné, smiř se s tím.

  • 13. 4. 2024 10:21

    Filip Jirsák

    Když vám pošťák předá dopis na adrese uvedené na obálce, nepotřebuje nijak ověřovat adresu. Když na poštu přinesete výzvu k vyzvednutí zásilky, nepotřebuje pošťák ověřovat adresu, protože ví, že jste tu výzvu získal na té adrese. Když vás pošťák zná, nepotřebuje ověřovat adresu. Nic z toho ovšem nedokazuje, že neexistují případy, kdy by tu adresu ověřoval, jako jednu z možností. Třeba když přijdete na poštu a řeknete jenom své jméno. Protože pak pošťák opravdu nemůže vědět, zda jen nejste někdo jiný se stejným jménem, jako adresát.

    Slovo „povýšení“ tam samozřejmě použito není, protože je to jenom zkratka použitá v téhle diskusi. Tři banky ze tří, na které jsem se díval, mají na svých stránkách popsaný postup, jak z běžného uživatelského účtu klienta banky, který nemá nárok na použití Bankovní identity, protože ho banka nemá dostatečně ztotožněného, udělat uživatelský účet klienta, který bude dostatečně ztotožněný na to, aby mohl být používán jako Bankovní identita. Když něco přeřadíte z nižší do vyšší kategorie, říkává se tomu povýšení. Myslíte, že tam ten postup všechny tři banky mají popsaný proto, že vědí, že nikdy nebude potřeba? Protože už mají všechny klienty ztotožněné tak, aby jim rovnou mohli dát Bankovní identitu? Proč by ty banky vymýšlely pravidla, jak to udělat a popisovaly to na stránkách?

    Marketingové sdělení je sice občas trochu nepřesné, ale nestává se, že by si tři banky nezávisle na sobě vymyslely a na webu pracně popsaly proces, o kterém vědí, že nikdy nebude potřeba. To je jak kdyby si tam vymysleli nový typ účtu, popsali jeho vlastnosti na webu, v produktových podmínkách – a kdybyste přišel na pobočku, že ho chcete, řekli by vám, že banka takový účet banka vůbec nenabízí, že to je jen trochu nepřesné marketingové sdělení.

  • 14. 4. 2024 10:21

    Filip Jirsák

    Vy tvrdíte něco, Pošta na svém webu uvádí něco jiného. Hm, opravdu těžké dilema, kde tak asi bude pravda? A jaký že to máte argument? „Já jsem se s tím nesetkal.“

    Akorát že to vůbec není těžké rozhodování. Pro ostatní, protože to, že jste se s něčím nesetkal, není žádný argument, a protože Pošta možné způsoby ověření na svých stránkách uvádí proto, aby adresáti věděli, jak se mohou prokázat. A pro vás to také není těžké rozhodování, protože vy máte svou pravdu a nic vás nepřesvědčí.

  • 14. 4. 2024 18:33

    Filip Jirsák

    vždyť jsi s tím sám přišel, cituji:
    Kde je v té citaci něco o bezpečnosti?

    To není žádné doztotožnění, ale spíš synchronizace.
    Když je to získání dalších údajů, abyste dokázal osobu s dostatečnou mírou jistoty ztotožnit s osobou v základních registrech, je myslím „doztotožnění“ docela dobrý název.

    Časté problémy jsou třeba v trvalé adrese, musí se shodovat na písmenko, ale historicky se jedna a tatáž adresa psala trochu různé, u měst se neuváděla městká část atd.
    Ne, to v rozumné implementaci opravdu problém není. Za prvé, různé reprezentace adres používané veřejnými institucemi jsou vzájemně převoditelné. Za druhé, současná vyhláška o psaní adres platí už od roku 2012. Za třetí, většina lidí neví, jak adresu správně napsat, ale to řeší RUIAN nebo dříve UIR-ADR, který ty různé zápisy normalizuje. Za čtvrté, banka používá adresu, která je napsaná na dokladu, kde je napsaná správně. Ale i když máte adresu poskytnutou člověkem a ne z dokladu, převedete ji s pomocí RUAINu na standardní adresu a problém je vyřešen.

    Pokud doklad bude kradený, tak je úplně jedno, že se spáruje s NIA, že?
    Pokud bude doklad kradený a bude to nahlášené, nebude v ROBu evidován jako platný doklad. Pokud to nebude nahlášené, nebo ani v databázi neplatných dokladů.

    doteď se banky RUIAN nemuseli řídit,
    Nemuseli neznamená nemohli.

    z tohoto důvodu je potřeba nová občanka, s těmi původními knížkami, které ještě mohou být platné ti bankovní identitu nezaloží
    Důvodem není adresa, ta se dá převést na standardizovanou adresu kdykoli. Problém je v tom, že tyhle doklady nejsou v ROBu evidované.

    Co jsem ti potvrdil, že na poště ti bez výzvy nedají dopis?
    Nic takového jsem ale já netvrdil.

    Nebo, že o žádné povýšení účtu nejde ač pořád tvrdíš opak?
    Ano, to jste potvrdil. Potvrdil jste, že uživatelský účet u banky může být ve stavu, kdy neumožňuje využívat některé služby banky. A pak to můžete změnit, že účet získá nové možnosti. Tomu, když vylepšíte možnosti něčeho, se občas říká „povýšení“. Třeba když svou internetovou přípojku ze 100 Mbit/s změníte na 250 Mbit/s, říká se tomu povýšení.

    Pokud si tedy u banky vezmu kreditní kartu, je to také povýšení účtu, protože tím získám nové možnosti?
    Kreditní karta není vlastnost uživatelského účtu u banky. Ale třeba když budete mít k nějakému běžnému účtu právo vidět transakce, které tam probíhají, a získáte právo i transakce podepisovat, je to povýšení účtu.

  • 15. 4. 2024 19:46

    Danny

    Vyznam toho lomitka je ciste vas vyklad :-) Ktery nema - jak uz tu zminili i jini v diskuzi okolo - v praxi oporu. Proste jste si vyfabuloval svou teorii. Vyzvu na poste proste neresi. Stejne jako neresi adresu na dokladu, protoze jak uz padlo taky mnohokrat, zasilka do vlastnich rukou fakt nemusi jit na adresu trvaleho pobytu. Jinde zminene volicske prukazy jsou zrovna typicky use-case. Nesmyslna je predevsim ta vase ryze teoreticka argumentace o veci, kterou moc vyzkousenou nemate a snazite se z pismenek vytriskat nejakou svou pravdu.

  • 15. 4. 2024 19:59

    Filip Jirsák

    Ano, je to jen můj výklad – jediný logický výklad toho textu. Příště, než se budete o význam nějakého textu hádat, zkuste se nad ním také nejdřív zamyslet.

    Moje teorie je podpořená praxí. Bohužel, vaše zkušenost, že jste se s něčím nesetkal, neznamená, že to neexistuje. Naopak jeden jediný výskyt stačí na potvrzení toho, že se to může stát.

    Stejne jako neresi adresu na dokladu, protoze jak uz padlo taky mnohokrat, zasilka do vlastnich rukou fakt nemusi jit na adresu trvaleho pobytu.
    To právě řeší ta výzva. To jste za celou dobu nepochopil?

  • 15. 4. 2024 22:16

    Uncaught ReferenceError:

    Ty adresy jsou psané na dokladech, které mají platnost od 5 let do nekonečně, tj. 10 let platnost zákona je nic.

    Banka si jen tak sama nemůže znormalizovat adresu a prostě si jí převést, že jo.

  • 15. 4. 2024 20:50

    Filip Jirsák

    Škoda, že jste se nad tím nejprve nezamyslel, jak jsem vám doporučil v předchozím komentáři. Třeba byste pak v diskusi o doporučených dopisech do vlastních rukou neargumentoval ustanovením platným pro zásilky, které nejsou do vlastních rukou.

    NIkde tam není napsáno, že se prokazuje jméno, příjmení případně další identifikátor. Prokazuje se, že jste adresátem. Přičemž jméno, příjmení a případně další identifikátor jsou jenom součásti adresy.

    Pořád tu tvrdíte, jak nejsem schopen něco správně přečíst a pochopit psaný text, přitom si pletete zásilku se složenkou, obyčejnou zásilku s dodáním zásilky do vlastních rukou. Tak si tu klidně blábolte dál, ale beze mne.

  • 11. 4. 2024 22:27

    Filip Jirsák

    Když napíšete na obálku jen jméno a příjmení, pošta ji nedoručí, protože nebude tušit ani do jaké obce ji doručit. Když tam napíšete jen adresu, pošta ji doručí – pokud je tam jen jedna schránka, tak do ní, pokud tam je více schránek, nechá zásilku na vhodném místě. Tolik k obyčejným zásilkám, o kterých ale nebyla řeč.

    Řeč je o zásilkách, u kterých adresát potvrzuje jejich převzetí nebo o zásilkách do vlastních rukou. Tam pošta s identitou adresáta pracuje, protože musí vědět, komu zásilku předat nebo od koho vyžadovat podpis.

    Na dopisy do vlastních rukou se vedle adresy (trvalého pobytu) a jména a příjmení běžně píše datum narození nebo rodné číslo. Protože tam mohou bydlet třeba otec a syn, se stejným jménem. A pokud se budou třeba soudit o dědictví, asi by nebylo dobré, aby si navzájem přebírali poštu. Pokud si necháte dopis poslat jinam, než na adresu trvalého pobytu, je nejjednodušší převzít si ho na té adrese. Pokud si ho půjdete vyzvednout na poštu, určitě vám nebude stačit občanka, protože z ní nemá pošťák jak ověřit, že jste skutečně adresátem vy. Takže po vás bude chtít minimálně výzvu k převzetí, která vám byla vhozena do schránky, abyste prokázal, že nějaký vztah k té adrese máte. A někdy možná nebude stačit ani to.

  • 12. 4. 2024 8:17

    Filip Jirsák

    Akorat ze zasilky do vlasnich rukou se vubec na adresu trvaleho pobytu dorucovat nemusi.
    Když neumíte číst, zdržte se prosím komentářů.

  • 12. 4. 2024 9:17

    Filip Jirsák

    Tak jste si poplakal, a teď ještě kdybyste uvedl, co konkrétního jsem uvedl, co je v rozporu s těmi podmínkami. Navíc podmínky pro vydání poštovní zásilky jsou popsané trošku jinde.

  • 12. 4. 2024 11:34

    Filip Jirsák

    Jak jsem psal – nemusíte si být vědom toho, že k tomu ověření došlo. Nicméně k chybě samozřejmě může dojít – akorát pak asi nemá DIA šanci to zpětně zjistit, stejně jako to zpětně nezjistí ani banka. To, že někdo odbyl ověření dle občanky, zpětně nezjistíte.

  • 12. 4. 2024 12:38

    Trident

    Ve skutecnosti trvale bydliste uz dlouho neexistuje. Existuje "pobyt" s nejakym pridavnym jmenem dle typu a "bydliste". Pojmy "trvale bydliste" a "prechodne bydliste" byly kdysi davno za totace kde clovek na kazdy presun potreboval bumazku.
    A trvaly pobyt adresat nemusi mit ani cely zivot i kdyz ma hlasen nejaky "pobyt" at uz je to jakkakoliv forma.

  • 12. 4. 2024 15:46

    RRŠ

    Však to taky používám pro zjednodušení komunikace.
    Mimochodem: v podstatě ten údaj povinný je, a měl by to člověk měnit pokaždé, když je někde souvisle déle, než pár měsíců. Jenže to nikdo nevymáhá, protože pak by to třeba u důchodců na letním bytě znamenalo dvakrát do roka měnit OP.

  • 12. 4. 2024 19:00

    Uncaught ReferenceError:

    kurýr, který ověřuje totožnost není ledajaký běžný kurýr, ale musel projít školením, zpravidla vyžaduje tvůj podpis do tabletu a občanku si občas i ofotí či oskenuje. Tuhle službu poskytuje několik doručovatelů.

    Není nic jako povýšení účtu na bankovní identitu. I u běžných účtů již ověření klienta musí být dostatečně a průkazné. Bankovní identita se neváže k samotnému bankovnímu účtu, ale k jeho držiteli či disponentovi (ikdyž často je možné jí zapnout/vypnout právě v administraci bankovního účtu), číslo účtu se ani druhá strana nedozví. Aby bylo možné použít bankovní identitu, musí banka tvé údaje nahlásit do registru obyvatel a ten jí musí potvrdit, že údaje jsou správné a aktuální, až tehdy je možné ten účet použít pro bankovní identitu.

    Ty pravidla se váží k samotného přihlašování, při ověřování přes bankovní identitu musí samotné přihlašování splnit řadu podmínek podle dané úrovně. Je pak na bance, jestli zavede autentizaci pro všechny (stejně jí k tomu donucují jiné zákony) nebo naopak jen pro případ ověření bankovní identity (to je třeba případ ČSOB nebo rajfky).

  • 12. 4. 2024 20:55

    Filip Jirsák

    Ve skutečnosti kurýři totožnost podle občanky neověřují vůbec. Případy, kdy po mě chtěl kurýr doručující zásilku vidět občanku, bych spočítal na prstech jedné ruky. Víc bylo případů, kdy chtěl slyšet alespoň jméno. Ale nejčastěji doručují na „dobrý den“.
    Takže pokud vás při ověřování totožnosti ověřoval kurýr podle občanky, bylo to pravděpodobně na základě smlouvy s bankou a ten kurýr vás ověřil stejným způsobem, jako by vás ověřil přímo někdo z banky. Nebo-li to bylo ověření podle postupů banky a má to požadovanou platnost.
    Že to ten kurýr udělal nedbale je možné, ale to už zpětně nikdo nezjistí.

  • 12. 4. 2024 20:56

    Filip Jirsák

    Není nic jako povýšení účtu na bankovní identitu.
    To vysvětlete bankám, které na svých stránkách vysvětlují, jak to povýšení provést.

  • 12. 4. 2024 22:22

    RRŠ

    Což o to, banky mají na stránkách kdejakou hloupost...
    Ona bankovní identita (= ke státu) ve skutečnosti není žádné povýšeníbankovní identity (= interní, identity klienta), ale v podstatě jen službou, kterou banka poskytuje klientům.
    Tedy: pokud banka splní (zákonem) daná kritéria, může poskytnout klientům službu, kdy je u tzv. NIA (nekamenujte mne za zjednodušení, vím, že se to změnilo!) ověřen vůči státu.
    Ale rozhodně to není ani automatické (kdo to nechce používat, prostě si tu službu neaktivuje), ani žádné povýšení jedné identity na druhou.

  • 12. 4. 2024 22:46

    Filip Jirsák

    Některé banky tu službu aktivovaly rovnou všem, u kterých splnily kritéria.

    K tvrzením píšou to různé banky o svých produktech na webu / píše to o svých podmínkách Česká pošta na webu, ale já na to mám jiný názor, takže je pravda, co tvrdím já nemám žádný protiargument. U nich jsou totiž už všechny argumenty zbytečné.

  • 12. 4. 2024 23:22

    RRŠ

    Některé banky tu službu aktivovaly rovnou všem, u kterých splnily kritéria.
    No,dneska už si to ty banky spíš nedovolí.

    Ono nejde ani tak o to, že bu člověk měl jiný názor, ale neměl protiargument, jako spíše o to, že na webu jsou produkty popsané hodně zjednodušeně a často reklamštinou. Když pak prostudujete podmínky konkrétního produktu podrobně, často zjistíte, že je to malinko jinak

  • 12. 4. 2024 23:33

    Filip Jirsák

    Jenže to se píše u obyčejných zásilek. My se ale bavíme o zásilkách, kde příjemce potvrzuje převzetí.

    AirBank i RB o povýšení účtu píšou. A ČS také: https://www.csas.cz/cs/o-nas/bezpecnost-ochrana-dat/bankovni-identita#/50e066/id/mimo-banku To korespondenční založení je závislé na úředně ověřeném podpisu. Tedy je tam opět důvěryhodný způsob ověření totožnosti.

    Co tam máte dál?

  • 13. 4. 2024 14:07

    RRŠ

    Jenže ty banky opravdu nemají dvojí metr na identity. Pokud splní technické podmínky, tak prostě mohou nabídnout ověření vůči státu - a reálně to platí pro všechny jejich identity. Jednotlivý klient už nemusí dělat další úkony. (Kromě případů, kdy ta banka něco odflákla, ale takový klient by neměl mít přístup k více službám.)
    Pokud jsou tam nějaká omezení, pak jsou spíše těžko řešitelná - například klient je cizinec, a podobně.

  • 13. 4. 2024 14:50

    Filip Jirsák

    Jasně, banky mají všechny klienty ověřené stejně, a proto nezávisle na sobě vymyslely (ne zrovna jednoduchý) postup, jak ty nedostatečně ověřené klienty, kteří neexistují, doověřit na dostatečnou úroveň. A ještě ten postup popisují na webových stránkách.

    Pak ještě zbývá možnost, že se mýlíte a banky vědí lépe než vy, jak mají ověřené klienty. To ale zřejmě pokládáte za nemožné. Tak si to klidně dál myslete, já věřím víc bankám než náhodnému diskutujícímu.

  • 13. 4. 2024 15:20

    RRŠ

    Nevěřte si, chcete-li. ;o)
    Stačí to podrobněji zkouknout. Když to trochu zjednoduším (a vynechám technikálie, které musí splnit banka jako taková), tak banka musí ověřit klienta podle dokladu a zkontrolovat i ten samotný doklad - proto má přístup k registru dokladů. To ale přesně koresponduje s podmínkami, které klient musí splnit pro to, aby si vůbec mohl založit účet. Tedy není tam nic navíc.
    Přibyla jen jedna věc: klient musí bance udělit souhlas s předáváním údajů. To některé banky umí vyřešit na dálku, například v mobilní aplikaci, jiné radši donutí klienta dostavit se na pobočku, další to mají ve svých podmínkách, takže klidně mohou tuhle službu poskytnout (skoro) všem svým klientům.
    O tom, že to je opravdu takhle jednoduché svědčí i to, že pokud tuto službu nechcete, je někdy její deaktivace přímo popsána jako odvolání souhlasu.

  • 14. 4. 2024 7:59

    Danny

    Tak jste si to otocil vy, to je ta vase chorobna manie hledat v napsanem textu neco, co v nem neni. Se svymi tvrzenimi, ze to je jinak jste tu osamocen jako kul v plote :-) Zatimco moji verzi v diskuzi potvrdili i dalsi... tak kdepak asi bude pravda, bobanku? ;-)

  • 13. 4. 2024 15:29

    Filip Jirsák

    Stačí vědět, že si vymýšlíte. Žádný registr dokladů neexistuje. Je databáze neplatných dokladů, kam ale banky nepotřebují žádný přístup, protože je přístupný pro všechny. Banky poskytující Bankovní identitu mají přístup do základních registrů, kam ale získaly přístup právě až s poskytováním bankovní identity.

    Když argumentuji tím, že kdyby měly banky všechny klienty ztotožněné tak, že nepotřebují mít proces na doztotožnění klienta, aby mu mohly začít poskytovat službu bankovní identity, mohl byste jako protiargument přijít s nějakým věrohodným vysvětlením, proč tento proces mají popsaný. Ignorováním tohoto argumentu a vymýšlením si neexistujících registrů mne fakt nepřesvědčíte.

    Možná bude problém taky v tom, že si myslíte, že banky poskytují svým klientům jedinou službu – běžný účet pro fyzickou osobu. Jenže banky poskytují i jiné služby, u kterých třeba nemusí být potřeba tak přísné ověření totožnosti fyzických osob (třeba proto, že se jedná o účet pro právnickou osobu).

  • 13. 4. 2024 20:37

    RRŠ

    Nevím, zda všechny, ale banky, se kterými jsem přišel do styku, si člověka prověřují i v případě, že zakládá firemní produkt, nebo je jen disponentem u firemního účtu.
    Uznávám, že pojem registr dokladů byla ode mne zkratka, ale banky zkrátka dělají dva úkony: ověří (předpokládám, že v registru osob), že souhlasí údaje na dokladu s číslem (částí čísla...), a druhém registru, že doklad není neplatný.
    Pokud klient (osoba, člověk) dodá platný doklad (OP...) - pominu, že některé banky trvají na dvou dokladech, ba dvou dokladech s fotkou - má v podstatě vše, co potřebuje. (Možná kromě toho souhlasu klienta.)
    Ono to doztotožnění potřebují nejen pro identitu, ale i pro některé jiné nabízené produkty. Ale fakticky jde jen o jediné: kliente, přines sem svůj platná občanský průkaz! (Pozor, to byla zase zkratka.)

  • 13. 4. 2024 21:39

    Filip Jirsák

    Dříve banky neměly přístup do základních registrů. Totožnost tedy ověřovaly jen na základě toho, co bankovní úředník viděl na dokladu. Plus mohly ověřit, zda doklad není neplatný. Dnes mají přístup do registru obyvatel (minimálně kvůli bankovní identitě, ale asi i kvůli AML, když ho kvůli tomu má získat i pošta), takže žádné ověření v databázi neplatných dokladů nepotřebují dělat, protože to, zda je doklad platný, se dozví už z ROBu.

    Jistěže to doztotožnění potřebují i pro jiné produkty. O tom ale nebyla řeč. Řeč byla o tom, že doztotožnění vůbec existuje. J ekouzelné, když celou dobu tvrdíte, že neexistuje, a teď se najednou tváříte, že je to naprosto samozřejmé, že existuje. Ale hlavně že vám to nakonec došlo.

  • 13. 4. 2024 21:54

    Filip Jirsák

    Můj fail? Danny, vy jste tu argumentoval informacemi na webu České pošty. Když jsem vás upozornil, že informace na webu podporují mou verzi, otočil jste, že to, co Pošta uvádí na webu, je nepodstatné. Takže web uznáváte jako relevantní argument pouze tehdy, když podporuje vaši verzi. A tomu říkáte můj fail?

    Pošta musí zajistit, že zásilku vydá jen adresátovi (nebo někomu, kdo ho může zastoupit), a to zejména u zásilek do vlastních rukou. Pošta tu zásilku fakt nemůže vydat někomu jinému jenom proto, že se náhodou jmenuje stejně. Je do určité míry na pošťákovi, jak ověří, zda jde o správného adresáta. Jak by se vám líbilo, kdyby vám byl adresován třeba dopis o pokutě, vyzvedl by si ho někdo za vás, vy byste se o tom tedy nedozvěděl, ale začalo by vám běžet penále, nemohl byste se bránit, a dozvěděl byste se o něm až v okamžiku, kdyby byl kvůli exekuci několikanásobně větší. A to celé jenom kvůli vašemu hloupému nápadu, že by se dopisy do vlastních rukou doručovaly komukoli, kdo se tak jmenuje.

    Jediné, čím stále argumentujete, je to, že vy nemáte jinou zkušenost. No, to ale nic neznamená. Vaše zkušenost opravdu není určující a nerozhoduje o tom, co je a co není možné. OK, vy jste se s tím nesetkal, že by nestačil doklad totožnosti. Já jsem se s tím setkal a Pošta to má popsané i ve svých podmínkách na webu. Taháte za velmi krátký konec provazu, velmi dobře to víte, ale radši budete za hlupáka, než byste přiznal chybu.

  • 15. 4. 2024 9:52

    martinpoljak

    To tedy opravdu nemusí. Doručovatel hodí do schránky oznámení a někdo s příslušným dokladem si pro zásilku přijde. Pravda, musí to vlastně řešit v tom smyslu, že netuší, do které schránky má to oznámení hodit ale předpokládám, že pokud dotyční Novákové mají schránky oddělené, adresáti ví, že musí do adresy psát třeba i číslo schránky.

  • 13. 4. 2024 23:08

    Filip Jirsák

    V případě bankovní identity nejde vůbec o to, že by účet nějak "povýšil" či byl "bezpečnější" než normálně
    Výborně, takže jste vyvrátil něco, co tu nikdo netvrdil.

    hlavně musí proběhnout párování kontaktních údajů s NIA a registrace klienta do NIA
    Tedy proběhne jakési doztotožnění, kdy banka získá větší jistotu, kdo je vlastně ten klient. Je to tedy jakési povýšení identity nebo účtu u banky, protože dříve si banka myslela, že je to asi pan Novák, po doztotožnění už si je tím jistá. (To je trochu nadsázka, ve skutečnosti to není tak, že by si banka nebyla jistá údaji, které má, jenom jí nepasujou na údaje o občanech evidovaných v ZR.)

    hlavně se tady objevil RUIAN
    Neobjevil. Adresní část RUIANu je jenom evoluce UIR-ADR, který už tu byl před čtvrt stoletím. Jestli banky objevily standardní adresy až s RUIANem, to je jejich problém.

    Nerozumím tomu, proč máš potřebu se dohadovat o něčem, o čem vlastně sám nic nevíš, přiznáváš to
    Vzhledem k tomu, že jste má tvrzení nakonec potvrdil, tak o tom asi něco vím.

    nějakými zkratkovitými termíny na reklamních stránkách.
    Já neargumentuji zkratkovitými termíny na reklamních stránkách. Argumentuji existencí procesu, který je popsán na samostatné stránce. Ano, reklamní stránky nebývají úplně přesné. Ale nestává se, že by vznikaly reklamní stránky popisující neúplně snadný proces, přičemž ten proces by vůbec neexistoval a nebyl by potřeba. To je jako kdyby automobilka měla na svých webových stránkách uvedeno, že svolává k opravě auta, kterým se na palubní jednotce ukáže chyba E748659, a podrobně popisovala, jak mají majitelé aut s takovou chybou postupovat – přičemž taková chyba by se nikdy na palubní jednotce objevit nemohla a automobilka by to věděla, třeba proto že chyby jsou kódované jinak. Ne, to se opravdu nestává. A už vůbec se to nestane u třech nezávislých automobilek. Takže když tři různé banky uvádějí na webových stránkách „co dělat, když jste náš klient, ale nemůžete si aktivovat bankovní identitu“, zjevně může nastat situace, kdy je nějaká osoba klientem té banky a nemůže si bankovní identitu aktivovat. A stránky pak popisují, jak má klient svůj klientský účet u banky povýšit tak, aby ho mohl používat i jako bankovní identitu. Banky tomu neříkají „povýšení“, ale povýšení to je, protože ten klientský účet získá nové možnosti a klient je lépe ověřen. A proběhne to právě tím doztotožněním, tedy tím, že banka dokáže s jistotou propojit identitu klienta s jeho identitou u státu (tedy v ROBu), což předtím nedokázala.

  • 15. 4. 2024 14:09

    Trident

    Je povinne ho nekde mit. "...měl by to člověk měnit pokaždé, když je někde souvisle déle, než pár měsíců...". - To se opira o co? Rada lidi ma desitky let bydliste uplne jinde nez pobyvaji. A je to naprosto v poradku. Neni ani zadny racionalni duvod proc to vymahat.

    Jina vec jsou "Obcane EU" a "cizinci" (rozumime-li timto pojmem obcany tretich zemi). To ale neni predmetem meho prispevku.

  • 13. 4. 2024 23:24

    Filip Jirsák

    Ne, výzva není nutná k vyzvednutí dopisu ani u dopisů do vlastních rukou.
    Když polemizujete s tvrzením, že výzva je nutná, jistě dokážete odkázat, kde někdo něco takového tvrdil.

    Já jsem totiž nic takového nenapsal, celou dobu píšu jenom to, že Pošta může tu výzvu požadovat jako jeden ze způsobů ověření adresáta. Když ji nepředložíte, jsou i jiné způsoby ověření – a když se nezdaří ani jeden, pošlou vás z pošty domů, ať přijdete s něčím, podle čeho vás ověří (třeba s tou výzvou a nebo s číslem zásilky).

    Očividně jsi žil v iluzi, že pošta je v tomhle spolehlivá, ne není.
    Ne, nežiju v iluzi, že je pošta stoprocentně spolehlivá. Ale také nežiju v iluzi, že jakýkoli Václav Novák přebírá poštu za jakéhokoli jiného Václava Nováka jak ho napadne.

    U firemní pošty to je ještě horší.
    Což je celkem logické, protože ještě nikdy si žádná firma nepřišla na poštu pro zásilku. Vždycky si tam přijde nějaký člověk, který může být a nemusí zástupce té firmy. Tedy je tam další zřetězení a další místo, kdy není zcela jistá vazba mezi dvěma entitami (fyzickou osobou a firmou).

    Na přepážkách fungují stejně jako před 50 lety a nic se na tom nezměnilo.
    To není pravda, před čtyřiceti lety klidně dali na poště zásilku komukoli z rodiny, vždyť se přece s pošťačkou známe a bydlíme ve vedlejší ulici. To později přestalo fungovat, nějakou dobu se to ještě dalo usmlouvat, ale pak už ani to ne. (Což je zajímavý kontrast s doručováním předem zaplacených zásilek, kde když po vás nepotřebují podpis, dají tu zásilku komukoli, kdo jde zrovna kolem a projeví o zásilku zájem.)

  • 14. 4. 2024 18:02

    Uncaught ReferenceError:

    vždyť jsi s tím sám přišel, cituji:

    Pokud to pak chcete povýšit na (státní) Bankovní identitu, musíte se setkat s někým, kdo vás dodatečně ověří podle pravidel banky.

    A teď říkáš, že to nikdo netvrdil? Sám jsi přišel s termínem povýšit účet a sám jsi to obhajoval, že to mají někde napsané. A děláš to znovu.

    To není žádné doztotožnění, ale spíš synchronizace. Časté problémy jsou třeba v trvalé adrese, musí se shodovat na písmenko, ale historicky se jedna a tatáž adresa psala trochu různé, u měst se neuváděla městká část atd. Banka si je identitou dost jistá už jen ověřením dokladů. Pokud doklad bude kradený, tak je úplně jedno, že se spáruje s NIA, že?

    Nikoliv, doteď se banky RUIAN nemuseli řídit, dokonce museli akceptovat i doklady, které ještě neměli standardizované adresy (ano, i takové doklady jsou) a banky nepotřebovali tuhle normalizaci dělat, dnes již musí a třeba pro Bankovní identitu z tohoto důvodu je potřeba nová občanka, s těmi původními knížkami, které ještě mohou být platné ti bankovní identitu nezaloží.

    Potvrdil? Co jsem ti potvrdil, že na poště ti bez výzvy nedají dopis? Nebo, že o žádné povýšení účtu nejde ač pořád tvrdíš opak?

    Pokud si tedy u banky vezmu kreditní kartu, je to také povýšení účtu, protože tím získám nové možnosti?

  • 15. 4. 2024 18:42

    RRŠ

    Občan České republiky může mít jen jedno místo trvalého pobytu na našem území - a má to jen evidenční charakter. Problém je, že bez toho asi nebudou umět vydat OP, kde to je povinný údaj.
    Ta povinnost mít trvalá pobyt platila donedávna (pát let?), ale stejně tam nebyly žádné sankce. Zrušilo se to především na podnět obcí, kterým se množili lidé hlášení na úřadě.

  • 15. 4. 2024 8:28

    Filip Jirsák

    Cituji z https://www.ceskaposta.cz/rady-a-navody/podminky-pro-vydani-zasilky-/-poukazane-penezni-castky:

    Poštovní zásilky, jejichž převzetí příjemce stvrzuje a u kterých odesílatel nezvolil doplňkovou službu „Do vlastních rukou výhradně jen adresáta"
    Adresátem je fyzická osoba
    Poštovní zásilku Česká pošta vydá adresátovi, který předloží Výzvu a prokáže se osobním dokladem, nebo
    [následuje ustanovení pro zmocněnce].

    Kdo tu tedy neumí číst?

  • 15. 4. 2024 18:56

    Danny

    A kdyz patricnou schranku postak/postacka nenajde, tak oznameni proste prispendli na nastenku u vchodu :-) Letita praxe v nekolika bytovych domech, kde jsem zil...

  • 15. 4. 2024 19:10

    Filip Jirsák

    Danny: Ano, část týkající se složenek jsem vynechal, protože se tu nebavíme o složenkách.

    Aspoň si po sobě zkuste tu větu přečíst, jaký by to byl nesmysl, když už si nedokážete přečíst celou stránku, abyste pochopil, jaký je kontext.

  • 15. 4. 2024 19:38

    Filip Jirsák

    Týká se to jen složenek. Celý ten seznam je totiž uveden následujícím textem:

    Poštovní zásilku / poukázanou peněžní částku Česká pošta vydá:

    Takže když je v seznamu něco oddělené lomítkem, část před lomítkem se vztahuje na zásilky, část za lomítkem se vztahuje na složenky.

    Jinak by ta věta totiž vůbec nedávala smysl. V čem by se podle vás lišila od věty „adresátovi, který nepředloží Výzvu a prokáže se osobním dokladem“?

  • 15. 4. 2024 19:47

    Danny

    Ale jdi, bobanku :-) Odkdy se musi zasilky dorucovat nutne jen na adresu trvaleho pobytu? :-) Poste staci libovolny osobni doklad, nemusi to byt zrovna obcanka, kterym se prejimajici prokaze. Pokud sedi jmeno, opise si cislo a tim pro ni problem konci.

  • 15. 4. 2024 23:05

    Filip Jirsák

    Občanky mají už dost dlouho platnost 10 let, jenom u osob starších 70 let je platnost 35 let. Starší doklady platí jen pro občany narozené před rokem 1936, a devadesátiletí lidé asi banky při zakládání bankovní identity úplně nezahltí.

    Čekal bych, že banky budou mít přístup k ROBu přes standardní rozhraní, tedy pro ztotožnění osob budou používat metodu robCtiPodleUdaju. Ta přijímá adresu ve formátu referenčního odkazu na RUIAN, takže nic jiného, než adresu převést – a to ne na normalizovanou textovou podobu, ale přímo na číselný kód – asi nezbývá. No a pro normalizaci adresy bych čekal využití volání služby ruianVyhledejA­dresu, takže tu normalizaci ve skutečnosti neprovede banka, ale RUIAN.

  • 16. 4. 2024 15:31

    Filip Jirsák

    Je to výklad, který je konzistentní v rámci celého toho dokumentu.

    A je to ostatně jediný výklad, který tady byl napsán. Protože každému, kdo chtěl napsat ten jiný výklad, došlo, jaký nesmysl by to byl. Dokonce i Danny, který je jinak znám tím, že při obhajobě svých výmyslů je chopen napsat hodně velkou hloupost, neměl odvahu napsat, že ta věta má stejný význam, jako kdyby tam vůbec nebyla.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).