Teoreticky ano, ale obvykle terminály fungují jen na vzdálenost několika milimetrů (karta se musí přiložit až na povrch). Takže pravděpodobnost, že by si člověk nechal zaplatit jízdenku někým, kdo o tom nemá tušení, je velmi nízká (musel by se opírat kartou v kapse přímo o tu oblast jízdenkového strojku, kam se karty přikládají).
Nerozumim proc je na fotografiich vyber jizneho toto by snad mel delat system automaticky ne? Nejakou dobu jsem zil v Ostrave a pokud si pamatuju spravne tam stacilo jen prikladat kartu, ted ziju v londyne a tu neni potreba ani zadny display, jen se priklada karta a system nejlepsi jizdenku vypocita. A tak me napada premyslel nad tim v praze nekdo?
Na první pohled to zní sice lákavě, ale představa, že přiložím kartu k terminálu a provozovatel si někdy později vezme nějakou částku, která v tu chvíli ještě není známá, mi už tak lákavě nezní. Jedině snad, že by se při prvním použití terminálu provedla blokace ve výši nejdražší jízdenky (celodenní?) a po vypršení 24 hodin by se stáhla buď cena té celodenní jízdenky nebo cena spotřebovaného počtu jednorázových. Ale nevím, jestli banka vůbec umožňuje, aby obchodník inkasoval jinou (byť nižší) částku než si blokoval.
Jenže to je právě model, který se mi ani trochu nelíbí. Chápal bych, kdybych kartou autorizoval transakci v ceně celodenní jízdenky a dopravce si potom případně inkasoval méně. Ale pokud si při blokaci 1 Kč (která je tam jen kvůli ověření že "karta funguje") dopravce bez jakékoli další autorizace může stáhnout více, je to z mého pohledu navrženo naprosto špatně.
Bohužel to zapadá do všeobecného trendu "hlavě aby to bylo pohodlné" bez ohledu na bezpečnost, stejně jako nedobrovolné výměny karet za bezkontaktní, u kterých (až na výjimky) nelze zakázat nebo omezit platby bez zadání PINu.
Na druhou stranu, jak už tady někdo podotkl, byl byste rád, že se vám na celý den zablokuje třeba několik set korun, když víte, že nepojedete více než jednu nebo dvě jízdy? Osobně jsem radši za tu variantu blokace jedné koruny než celodenní jízdenky, je jasné, že může vzniknout nějaká chyba a stáhnou více, ale jak vysoká je pravděpodobnost, že se to stane?
Tohle je ale věcí kartových společností, které to nedovolí každému, kdo si řekne. Navíc tyhle transakce pak nejsou ničím dalším chráněné (PINem, podpisem, potvrzovacím kódem), takže obchodník riskuje, že mu kartová společnost tu transakci neuzná. Není moc pravděpodobné, že by v tomhle někdo podváděl a prošlo mu to.
Musite mit docela problem zit ve svete, pokud vam vadi tato "prkotina". Zde se nebavime o nejakem pochybnem prodejci v nejake zapadle asijske trznici, ale o vcelku duveryhodne osobne.
Podobny system s blokaci lze najit vsude ve svete bezne - bezobsluhove benzinky. Hotely. Eshope pracujici s neurcitym objemem (jak zde nekdo zminoval potraviny) apod.
Mate proste kalhoty dole a to jste jeste doma, jeste jste se k tomu brodu ani nevydal.
Inkaso nižší částky je možné. Dělají to tak např. e-shopy s potravinami, když si koupíte něco na váhu – zablokují si o něco vyšší částku a pak si strhnou skutečnou cenu nákupu podle váhy.
Na druhou stranu celodenní jízdenka na celý PID stojí 240 Kč, nejlevnější jízdenka pro dospělého stojí 12 Kč. Chápu, že by se asi někomu nelíbilo, kdyby mu bylo zablokováno 240 Kč, když chce jet za 12.
Podle mne by ale obecně ve veřejném sektoru mělo platit, že klient zaplatí v souhrnu nejnižší částku, aniž by se předem musel rozhodovat. Takové ty vychytralosti „zaplaťte si rovnou 2 GB, protože když si teď koupíte 1 GB a pak si přikoupíte další 1 GB, vyjde vás to dráž“, to ať si dělají komerční firmy, pokud na to jejich zákazníci mají žaludek. Ale ve veřejném sektoru by mělo platit, že když se postupnými nákupy dostanu do vyššího pásma, zaplatím už jenom ten rozdíl – např. když si třikrát po sobě koupím čtvrtletní kupon, při nákupu čtvrtého už doplatím jenom rozdíl do ročního. A stejně by to mělo fungovat i pro ty jednorázové jízdenky.
"když si třikrát po sobě koupím čtvrtletní kupon, při nákupu čtvrtého už doplatím jenom rozdíl do ročního"
To by ti v Praze musel DPP vracet penize :-)
https://www.dpp.cz/jizdne-na-uzemi-prahy/
Hádám, že aby systém automatického počítání jízdného fungoval, musel bych tu kartu přiložit k terminálu v každém dopravním prostředku, který použiju. Takže jedu ráno do práce, nastoupím do narvaného autobusu a musím najít terminál, přestoupím na metro, kde se zrovna valí davy, opět musím někde cestou najít terminál, končím tramvají, do níž "nastupuju s rozeběhem", abych se vešel... A zase hledám terminál.
Sice jsem místní, takže mám lítačku, ale když mi přijede návštěva "zvenčí", tak jsem osobně moc rád, že stačí jednou koupit/označit lístek a dál to neřešit, byť i několikrát přestupujeme.