Přeshraničně v rámci EU nakupuje jen 19 % českých spotřebitelů, ze zemí mimo Evropu si pak zboží v roce 2018 objednalo pouze 10 % Čechů. Vyplývá to z dat aktuálně vydané studie o elektronickém obchodu, kterou připravila nadnárodní asociace EcommerceEurope (data za ČR dodal APEK).
Procento Čechů, kteří nakupují za hranicemi ČR, je výrazně menší než například v Rakousku (81 % nakoupilo v EU) nebo Belgii (64 %) či Irsku (60 %). Mezi největší patrioty naopak patří Poláci (12 % v rámci EU). „Přeshraniční nakupování ovlivňuje do značné míry samozřejmě poloha či jazyková bariéra. Přesto nás těší, že Češi tak rádi nakupují v českých e-shopech. Věřím, že naopak české internetové obchody mají velké předpoklady do zahraničí úspěšně prodávat,“ komentuje Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci .
Meziroční růst obratů v Evropě jako celku přesáhl vloni 11 %, v ČR to bylo lehce přes 17 %. Za rok 2018 evropskou e-commerce poprvé prošlo víc jak 500 miliard EUR, zatímco ještě v roce 2017 dělal obrat 489 miliard EUR, loni se již jednalo o 547 miliard. Letošní odhady hovoří až o 620 miliardách. Meziroční růst obratů za prodej zboží v ČR se očekává lehce přes 15 %. Z celých 66 % se na evropských obratech e-commerce podílí západní Evropa, střední Evropa pak pouze z 6 %.