Díky, už to nemusím lovit :-)
Bavíme-li se o těch co prodávají na řemeslných trzích své výrobky, tak 99% z nich dělá daňové přiznání na papíře s tužkou a kalkulačkou. I když to za ně elektronický formulář často doplní, tak si ho část z nich používá jen proto, aby si to své papírové zkontrolovali. Nic elektronicky neposílají, dojdou s tím na finančák.
Valná většina těch řemeslníků fakt není technicky zdatná, mají z elektronické komunikace obavy a nic na tom nezmění fakt, že mají chytré telefony - to má každý a technika to z člověka neudělá.
Od státu bych očekával, že udělá obří kampaň a edukativní videa na youtube nebo na svém portálu, kde ty lidi někdo - kdo umí mluvit a třeba ho i lidi znají - provede krok za krokem, jak na datovku a daňové přiznání online.
Ale při současné úrovni politiků chápu, že to neudělají. Tady politikům jaksi chybí stimul v podobě osobního finančního interestu.
Pomoci se člověk dočká jen díky redaktorům lupy, kteří těmi články fakt neskutečně pomáhají.
Mimochodem páni redaktoři, pokud byste měl někdo chuť a čas po novém roce udělat článek, jak udělat daňové přiznání elektronicky a poslat přes datovou schránku - viz Filipem zmíněná aplikace EPO - tak bych řekl, že to bude nejčtenější článek roku napříč médii :-)
Neznám nikoho z malých OSVČ (teď hovořím o řemeslnících, mezi kterými se pohybuji a znám jich stovky), kteří by vlastnili jakýkoliv účetní systém. K ničemu ho totiž nepotřebují, stejně jako datovou schránku...ano, stát žije v opačném domění a v představách, že OSVČ = příjem 10 mega ročně, 2 auta a firma.
Postupně pro manželku studuji, jak na to viz. S orgány Finanční správy ČR je možné komunikovat prostřednictvím Datové schránky. Podání doručovaná tímto způsobem musí být ve zveřejněném formátu a struktuře XML souboru (viz. Pokyn GFŘ-D-50). Pro vytvoření požadovaného XML souboru lze využít elektronické formuláře aplikace EPO.
link
Pro spoustu netechnických lidí, bude podání v 2023 studená sprcha.
Z té aplikace Ministerstva financí EPO (elektronická podání) to pošlete rovnou do datové schránky, žádné XML řešit nebudete, to udělá EPO za vás. Pokud někdo nemá účetní systém, vyplňuje snad už dávno daňové přiznání v EPO. Jiné způsoby jsou podle mne komplikovanější a méně spolehlivé.
No a aby to bylo ještě jednodušší, tak z té aplikace to přiznání především můžu rovnou podat, takže pokud nejsem hodně velký nadšenec do datových schránek, nemám ani důvod si ho nejdřív exportoval do datové schránky a pak ho z ní posílat finanční správě.
(Jen pro pořádek, protože tahle část diskuse směřuje trochu nešťastným směrem a mohla by později v někom vzbudit mylný dojem: za daných podmínek je povinnost podávat daňové přiznání elektronicky; jeho odeslání prostřednictvím datové schránky je jen jedním ze způsobů, jak tuto povinnost splnit. Není to jediný způsob a ani zdaleka to není ten nejjednodušší nebo nejrozumnější.)
No a aby to bylo ještě jednodušší, tak z té aplikace to přiznání především můžu rovnou podat
To jsem se snažil napsat :-)
za daných podmínek je povinnost podávat daňové přiznání elektronicky
Extrémisté mohou vyrobit to XML, poslat ho e-mailem (bez podpisu) a pak do pěti dnů donést na FÚ vlastnoručně podepsané potvrzení, že tím e-mailem to podali opravdu oni.
zda staci podepsana (nebo spise orazitkovana) papirova potvrzeni o odecitatelnych polozkach oskenovat nebo je treba je dodat na FU postou/osobne
Ta webová aplikace umožňuje přidat nascanované dokumenty jako přílohy. Dělám to tak roky a zatím si FÚ nestěžoval. AFAIK si mohou vyžádat originály, pokud budou mít pochybnosti, ale asi se to děje jen výjimečně. V každém případě bych si ta potvrzení radši pár let schovával.
Hlavne nevim, zda hraje roli jen to, zda schranku mam, v ten moment by bylo nesporne, ze musim podavat elektronicky nebo i to, ze mam povinnost ji mit. Ja ji prvni dny v lednu 100% mit nebudu, ale budu patrit mezi subjekty, ktere maji povinnost ji mit. Nejsem pravnik. V zasade asi o nic zasadniho nejde, pokuta za to snad nebude a doufam, ze na FU nejsou ani tak pomstychtivi, ze by kvuli tomu prisli v pristim roce 18x na kontrolu.
Predpokladam, ze pro opravna priznani platit povinnost je podavat elektronicky, pokud v mezicase vznikla schranka.
Online přiznání se půjde naposledy vyhnout
Řada OSVČ se však i příští rok (tedy přiznání za rok 2022) může vyhnout povinnému elektronickému přiznání. Platí totiž zároveň, že zřizování a zpřístupňování datových schránek bude probíhat postupně dle dikce zákona, tedy období od 1. 1. 2023 do 31. 3. 2023. Povinnost elektronické komunikace je přitom spojena se zpřístupněnou datovou schránkou. Jinými slovy, dokud OSVČ nebude mít datovou schránku zpřístupněnou, může klidně podat přiznání v papírové podobě.
Ano, budou to mít jednoduché a na stáří to zase bude mít jednoduché v jejich případě Česká správa sociálního zabezpečení. Když totiž nic nebudou odvádět, dostanou minimální povinný důchod, tuším někde kolem 3-4 tis. Kč. No ale třeba si myslí, že na stáří už budou milionáři a důchod od státu už nebudou potřebovat. Jo a v případě zdravotního je to obdobné - nic neodvádíte, tudíž žádná nemocenská a léčení.
V tomhle vlákně se bavíme o datových schránkách podnikajících fyzických osob („živnostníků“, „OSVČ“) a právnických osob – zjednodušeně těch, kteří mají IČO a ještě nemají datovou schránku, nebo ji mají deaktivovanou (terminologií zákona „znepřístupněnou“). Těm bude v období od 1. ledna 2023 do 31. března 2023 zřízena datová schránka ze zákona, přístupové údaje jim budou zaslány zásilkou „výhradně do vlastních rukou adresáta“ – tj. pokud mají osobní datovou schránku, pak do ní, pokud nemají, pak poštou. Datová schránka se aktivuje (terminologií zákona „zpřístupní“) buď prvním přihlášením nebo 15. den po doručení přístupových údajů. Teprve od okamžiku aktivace je možné do datové schránky zasílat zprávy, a teprve od toho okamžiku platí povinnost podávat (některá) daňová přiznání elektronicky. Tyto datové schránky nepůjde deaktivovat („znepřístupnit“).
Netýká se to nepodnikajících fyzických osob (občanů), u těch se budou datové schránky nadále zřizovat jen na explicitní žádost, tj. musel byste si aktivně požádat o zřízení datové schránky (nepodnikající) fyzické osoby.
Mně se jednou stalo, že mi přiznání zašantročili. Tedy přesněji ne samotné přiznání, ale takový ten podepsaný hash k elektronicky odeslanému přiznání, který jsem drze podal na jiném než místně příslušném FÚ. Kroutili se, výmluvy vymýšleli, ale jelikož jsem měl tu orazítkovanou kopii, nakonec jim nezbylo, než se podívat pořádně, najít ho a přiznání uznat. Takže i svévole úřadu má své meze a v případě podání řádně evidovaného v ISDS by to měl úřad se zapíráním ještě těžší.
Konverze by mne trápila, protože kdybych to dostal na papíře, musel bych to nejprve konvertovat, abych to měl v rozumné (tj. elektronické) formě.
Přerazítkování nijak řešit nemusím, žádnou obnovu řešit nemusím. S tím papírovým dokumentem za sto let hodně štěstí. Kdo ví, zda ještě vůbec bude existovat ten papír, natož nějaký tisk na něm. A papír z autorizované konverze nebude platit ani o pár set kilometrů dál za hranicemi – vážně si myslíte, že bude platit za sto let?
Skvela zprava.
"od ledna do března 2023 budou postupně vznikat datové schránky ..."
Co kdyz to "zcela vyjimecne" nebudou stihat? Dostanu vyjimku, kdyz by mi do 31. 3. nestihli zridit schranku? ;-)
OK, ted vazneji, tusi nekdo, co se stane pokud jako PFO podam zacatkem ledna, pred tim nez mi bude zrizena DS papirove priznani? Bude to brano, jako, ze jsem se korektne priznal nebo me to pak bude cekat jeste jednou elektronicky? I s pripadnym napomenutim (pokud jsem dobre informovan, tak pokuty by tentokrat nemely byt automaticke).
Závazně vám to asi neřekne nikdo. Nicméně vy máte povinnost podat daňové přiznání, tuto povinnost podáním papírového daňového přiznání splníte. To, že se následně změní parametry této povinnosti, by na vaše podání už nemělo mít vliv. Nebo opačně – pokud by vám FÚ v dubnu 2023 dal pokutu za to, že jste daňové přiznání za rok 2022 nepodal elektronicky, i když v tu chvíli máte datovou schránku, co by mu bránilo pokutovat vás stejně i za daňové přiznání za rok 2021? Vždyť opravné daňové přiznání (nebo dokonce zpožděné řádné) za rok 2021 můžete podat i teď, jediný rozdíl je v tom, kolik doby uplynulo mezi podáním přiznání a vznikem povinnosti podat ho elektronicky.
A nebo budete vylosován hned 2. ledna a papírově to podat nestihnete.
Na druhou stranu – vážně to chcete podávat papírově a platit za poštu nebo chodit na FÚ, když to budete moci poslat elektronicky datovou schránkou (které se papírovým podáním stejně nezbavíte)?
no hlavně bacha na to, že podat daňové přiznání skrze datovku neznamená jim tam poslat naskenované PDFko!! - to v žáídném případě.. musíte jim poslat XML dokument, který generuje dnes snad každý slušný účetní software nebo snad něco jako generátor mají i na stránkách moje daně.cz . nebo to to FU provozuje..
Ano, já jsem psal o „aktivaci“, protože se tomu tak slangově říká a připadá mi to srozumitelnější. Termín ze zákona je „zpřístupnění“, ze kterého ale právě není patrné, že zpřístupněna je datová schránka až prvním přihlášením nebo 15. den po doručení přístupových údajů. Ještě víc matoucí je to u „deaktivace“, což je termínem zákona „znepřístupnění“. Jenže do „nepřístupné“ datové schránky se pořád můžete přihlásit, takže já bych laicky řekl, že je přístupná…
Jinak datoveschranky.info už je zastaralý web a informace tam se neudržují aktuální. Na úvodní stránce je napsáno, že aktuální informace už najdete na mojedatovaschranka.cz (došlo ke sloučení webové aplikace a informačního webu). Na podstránkách, kam přijdete přes odkaz nebo z Googlu, se to už ale nedozvíte…
16. 12. 2022, 18:41 editováno autorem komentáře
Osobne asi pouziju EPO, jsem ho pouzival i na papir (je tam moznost tisku). Ony sice kazde druhe internetove noviny na jare vydaji formular, ale vetsinou ve formatu MS Word a mne to v Open (a pak Libre) Office zlobivalo. EPO ma vcelku dobre udelane kontroly, zda nechybi nejaka priloha nebo neni vyplnena nektera kolonka. Nevidim duvod to nepouzit, pokud clovek nema danoveho poradce/ucetni.
Ucetni SW, ktery mam neumi (nebo to neumim udelat) spoustu veci, ktere se OSVC mohou hodit, napriklad, vydaje procentem, pridani jakekoli odecitatelne polozky.
Jedine, s cim mam jeste problem, ale to si v budoucnu zkusim overit, je, zda staci podepsana (nebo spise orazitkovana) papirova potvrzeni o odecitatelnych polozkach oskenovat nebo je treba je dodat na FU postou/osobne, zatim jsem na zadny pravni rozbor teto problematiky nenarazil (a fakt je, ze jsem ho zatim usilovneji nehledal). Prinejhorsim zamacknu slzu a necham statu nejakou korunu, nastesti tech uznatelnych veci typu penzijni sporeni nemam moc. Navic, pokud budu podavat priznani v prvnich dnech ledna, coz bych rad, abych se vyhnul nutnosti podavat elektronicky, tak hrozi, ze jeste zadna potvrzeni nebudu mit.
Jinak je pravda, ze povinnost podavat datovou schrankou neni, je jen povinnost podat elektronicky, takze pokud si clovek zaridi kvalifikovany certifikat, tak se da podat bez nutnosti do toho angazovat schranku. Osobne o tom uvazuji, ale to s trochou stesti budu potrebovat az v roce 24.
To není pravda. Pokud pracují na černo a jsou v evidenci Úřadu práce, tak zdravotní pojištění neplatí. Neplatí rovněž důchodové pojištění. Na druhé straně jim neběží zápočet odpracované doby, takže jak tu iž jeden diskutující uvedl, nedosáhnou na dobu odpracovaných let, nutných pro přiznání důchodu.
Z datovky máte potvrzení o podání, které je díky otisku zprávy jednoznačně svázané s vaším podáním (tj. jste schopen prokázat, že jste podal podání s tím konkrétním obsahem). Naproti tomu to razítko na podatelně dostanete na něco, o čem tvrdíte vy, že je to kopie – ale FÚ vám to věřit nemusí. To razítko svědčí (v lepším případě) akorát o tom, že jste něco podal na podatelně FÚ.
když sjem to ještě podával osobně, tak jsem si nechával potvrdit i kopii, resp. mi to paní podepsala, že obě souhlasí a na obě jsem dostal došlovačky. Na druhou stranu i bez toho, pokud to odevzdáte na úřadě, je to jejich problém, to jste zmiňoval. No, to co projde podatelnou je stejné, jako by jste to podal digitálně. Jen se to případně bude velmmi špatně dokazovat. Ale nemá to cenu řešit... Datovky jsou podle mě u FO povinnost a mělo to být hned.
Víte co? Ja to jako u všeho ostatního naprosto sttejné = MIT to na na papíře..
a) netrápl vás nějaká konverze, přerazítkování atd..
b¨- vůbec se o tom nemluví, ale i tak nelze vyloučit v nedaleké minulosti něco jako tzv. solární bouře / výbuchy.. které dokáží vymazat převážnou část dat v počítačových systémech v závislosti na SVE SILE..
c¨.. co jako chcete více: trápit se s-edokumentem. který ptřebuije každých pár let obnovu.. nebo mít "lejstro s razítkem" na papíru, co bude platné za sto let i při svitu svíčky..
- další, naprosto zjevně nedomyšlený a totálně IMBECINILNI úkon toho, kdo schválil "elektronickou identitu".. jeidný smysl mělo, když by přijetí daného e-dokumentu a ověření všdch elektronických pečetí a razítek byla při vytištění na papír vyznačena "nekonečná" platnost obdobná papírovým dokumentům.. takže žádné starosti týkající se obnovy´nějakých DigCert autorit a jejich razítek..
- zkrátka jednou PDF ko vytištěné na úředním místě (s razítkem) a platné nadosmrti..
A nebo budete vylosován hned 2. ledna a papírově to podat nestihnete.
Aby to někdo nevzal vážně, raději to upřesním – datová schránka vám sice může být teoreticky zřízena hned 3. ledna (1. a 2. těžko, protože bude odstávka ISDS), ale nebude aktivní. Aktivuje se teprve prvním přihlášením, nebo 15 dnů od doručení přístupových údajů, podle toho, co nastane dříve. Když si nevyzvednete dopis s přístupovými údaji a počkáte až na doručení fikcí, můžete aktivaci datové schránky i v takovém případě natáhnout až na samý konec ledna.
Rozhoduje to, zda ji máte zpřístupněnu, to je napsané přímo v zákoně: „Má-li daňový subjekt nebo jeho zástupce zpřístupněnu datovou schránku, která mu byla zřízena ze zákona“. Tj. když ji nemáte vůbec nebo ještě není aktivní, ta povinnost se na vás nevztahuje.
Ja ji prvni dny v lednu 100% mit nebudu
To víte jak? Podle mne ten algoritmus, kdo kdy přijde na řadu, není veřejný.
Predpokladam, ze pro opravna priznani platit povinnost je podavat elektronicky, pokud v mezicase vznikla schranka.
Ano, je to tak. Ale v tom mém příkladu šlo o to, že že kdybys vás FÚ nutil daňové přiznání podané v lednu 2023 podat znovu elektronicky, bude to z hlediska zákona úplně to samé, kdyby vás k tomu samému teď nutil u přiznání podaného v lednu 2022. Ta povinnost se posuzuje ke skutečnému okamžiku podání, ne k termínu, do kdy musíte daňové přiznání podat. Kdyby naopak někdo měl povinnost podat daňové přiznání do konce dubna a neměl by datovou schránku, pak si třeba v srpnu datovou schránku zřídil a daňové přiznání podal dodatečně až v listopadu, bude mít povinnost podat DP elektronicky – protože v listopadu už schránku má.
Diky za citaci, je to nyni o malinko jasnejsi, ted jeste rozsifrovat, co znamena zpristupnena, to je moment, kdy bych se teoreticky jiz prihlasit mohl (protoze schranka existuje), ale prakticky nemohl, protoze pristupy maji male nozicky a jeste neprisly?
Vychazel jsem mimo jine z informace, ze "1. a 2. těžko, protože bude odstávka ISDS" :-) Ale jo, teoreticky muze byt velmi brzo, treba se schranky zpristupni vsem jeste behem odstavky, jen pristupy budou chodit az do brezna nebo treba jeste o nejaky ten mesic ci rok dele.
To nedava smysl, v roce 2022 jsem nemel schranku ani povinnost ji mit. Neni duvod, aby me FU nutil podat znovu (pokud tedy nebude zadat nejakou opravu).
V roce 2023 mam povinnost mit schranku (coz tedy samo o sobe nema na povinnost podavat elektronicky priznani vliv do momentu jejiho zpristupneni, jak jste mi ozrejmil citaci zakona).
EDIT: Tak jsem po milionu vysledcich kdy mi vyhledavac na dotaz zpristupneni datove schranky vracel clanky o znepristupneni datove schranky, konecne natrefil na https://www.datoveschranky.info/urednik/exekutor Doufam, ze to neni jen pro uredniky a exekutory a tedy bych to nemel cist, ale pise se tam: "Datová schránka je zpřístupněna prvním přihlášením Oprávněné osoby"
Postesk na zaver, uz aby se preslo na gov.cz nebo se na tom aspon zaclo pracovat. datovaschranka.info muze byt stejne dobre legitimni web, jako nejaky scam (shodou nahod zrovna tuto domenu znam, ale u jinych to tak byt nemusi).
16. 12. 2022, 18:25 editováno autorem komentáře
Aktivace je dobry termin, jen ze nekorespondoval s tim zakonem, ktery jste citoval a ja chtel mit jistotu, ze, zjednodusene receno, dokud o tom nevim, tak schranku nemam.
To jsem netusil, tedy tusil, ale zapomnel, diky za informaci.
Bohuzel, jak se znam, to stejne zase zapomenu. Vtipne bude, az datoveschranky.info stat proda a nejaky "vtipalek" tam bude sbirat loginy lidi, jako jsem ja, ona by poslouzila i datovaschranka.info nebo mojedatovaschranka.info. To gov.cz by to dle meho nazoru opravdu chtelo.
Pokud se nemylim, tak mu ani narok na duchod nevznikne. Pozadavkem je nejaky pocet odpracovanych let. Pokud jde ciste o ekonomickou vyhodnost, tak se legalizace zivnosti prilis nevyplati, bylo by treba platit i zdravotni pojisteni, mozna by prislo i na nejake dane. Urcite by bylo prinosnejsi vydelane penize rozumne investovat nez je odevzdat statu za prislib vyssiho duchodu v budoucnu (s velkym otaznikem, jak stedry vubec bude, protoze v pripade prubezneho duchodoveho systemu, jak je dnes nastaven, se vcelku nezadrzitelne blizime kolapsu).
Nemocenska u OSVC je dobrovolna, v pripade minimalnich odvodu jsou minimalni i castky, ktere OSVC dostane, prvnich 14 dnu OSVC nedostane nic (u zamestnancu v tomto obdobi plati zamestnavatel, z nemocenske se cerpa az od 15. dne). Pokud bych uvazoval teoretickou situaci platce minimalni nemocenske (157 korun mesicne) s 44 denni nemoci, tak clovek 14 dni nema nic, za dalsich tricet dni 3932 korun. U nemocenske muze hrat obrovskou roli to, v jakem oboru OSVC podnika a nakolik je realne, ze ho nejaka nemoc vyradi na delsi dobu nez 14 dnu.
Proti vaznym nemocem a urazum se da pojistit komercne.
Tak jeden šílený hypotetický příklad.
Když někdo jede na černo a neplatí nic, tak je to měsíčně aktuálně cca 5200 úspora x 12 měsíců = 64 400 ročně.
Pokud je dotyčném řekněme 40 let a kalkuluje s tím, že do důchodů podle psychopatů politiků půjde v 75 letech tak je to 35 let x 64 400 = 2 254 000 kč. Tolik bude dotyčný mít naspořeno z práce na černo. Když bude předpokládat, že se potom dožije třeba 88 let, což už je věk jako hrom, tak 13 musí vydržet s 2 254 000 kč / 13 = 173384 ročně / 12 = 14 448 měsíčně. Tedy běžný důchod + zbytek, co vydělal a za život našetřil.
Znám taky jednoho, co celý život dělá v zaměstnání minimální základ a zbytek na ruku. Prostě to bere tak, že si užívá teď a na stáří nemyslí. Ono není se čemu divit, důchodu se myslím většina dnešním čtyřicátníků nedožije, protože důchodovou reformu nikdo neudělá přišel by jaksi o voliče seniory a to si nikdo nelajsne.
Já taky počítám s tím, že žádný důchod nedostanu, současné nadprůměrné odvody co mám, beru tak, že to je pro rodiče a na stáří šetřím už léta.
Ještě se opravím – přístupové údaje k nově zřízeným DS se budou posílat vždy dopisem, nezasílají se do datové schránky fyzické osoby. Což je trochu zvláštní, protože v lednu 2023 zároveň bude zaveden nový příznak „zpráva výhradně do vlastních rukou“, který se má používat právě pro doručování přístupových údajů k DS…
19. 12. 2022, 09:49 editováno autorem komentáře
Nedostanou důchod, ale dávky v hmotné nouzi, což je částka, která se nakonec může důchodu dosti přiblížit. takový příspěvek na bydlení od Října 2022 je i kolem 12tis. kč na osobu.
A je na nich, jestli všechny peníze co by šly na daně prochlastali, či prohráli v kasinu, nebo spořili a zhodnotili na důchod. Rozhodně ta možnost, jak si něco nárokovat navíc je při troše snaze dostupná.
Ono je celkem jedno, zda má člověk razítko na kopii daňového přiznání nebo otisk zprávy jednoznačně svázaný s podáním. Pokud se na úřadě daňové přiznání ztratí, tak Vás úřad vyzve, abyste podal znovu. A je jedno, jakým potvrzením se člověk ohání. Úřad má nulovou zodpovědnost a vždy vlastní chybu přinutí napravit poplatníka.
To je na tom nejkrásnější. Potvrzení není k ničemu potřeba, vždy je odpovědnost na nás.
Kdyby se to podání na úřadě ztratilo a úřad vás vyzval, ať ho podáte znovu, budete chtít, aby se za termín podání považovalo to původní datum. U elektronického zaslání nebudete mít problém dokázat, že jste tehdy podal opravdu to daňové přiznání. V případě papírového podání by se teoreticky mohl úřad cukat a tvrdit, že jste podal něco jiného (i když by nejspíš měl smůlu, protože by soud pravděpodobně konstatoval, že úřad má vést spisovou službu pořádně, a pokud něco ztratili, nemají nárok dohadovat se o tom, co to bylo).
Nicméně ještě lepší je to s poštou. Přeci jen, na podatelně se asi budou zdráhat dát vám podací razítko na prázdný papír. Když ale vložíte do obálky daný počet prázdných papírů, aby to mělo správnou váhu, a pošlete to poštou doporučeně, budete mít v ruce podací lístek, že jste to podal na poště včas.
Pokud byste to podal osobně, máte datum na něčem. Vy byste tvrdil, že to byla kopie toho podání, FÚ může tvrdit, že to bylo něco jiného. Vy byste samozřejmě mohl kontrovat, že pokud to bylo něco jiného, ať to FÚ najde ve spisovce a ukáže – ale je už to složitější dohadování. Podací razítko z podatelny totiž dokazuje jenom to, že někdo byl na podatelně a asi tam něco podal, ale vůbec neřeší obsah toho podání. Naproti tomu podací razítko na datové zprávě obsahuje hash podání, takže je možné dokázat, který přesně dokument tak byl podán.
Nikoli, na úřadě vám nepotvrdili, že je to kopie. To tvrdíte vy, ale na úřadě to nikdo nekontroloval, jenom jste dostal razítko na papír, který jste si přinesl. Když se má udělat oficiální kopie, třeba když si necháte udělat úředně ověřenou kopii dokumentu u notáře, udělá se to tak, že si sám ověřovatel udělá kopii dokumentu. Protože je to podstatně rychlejší a spolehlivější, než kdyby měl ověřovat, že to, co jste předložil vy, je opravdu kopie.
Jestli to pobezi nejak automatizovane a vzhledem k casovemu presu, tak je mozne, ze by bylo zjistovani, zda ma dotycny schranku prilis narocne. Domnivam se, ze tech, kteri maji nove dostat pristupy a uz maji schranku FO, bude minimum. Takze je mozna naopak pomerne logicke, kdyz se to vsem posle jednotnym zpusobem.
Zajimave je, ze drive se dle: https://info.mojedatovaschranka.cz/info/cs/71.html pristupy ke schrankam ze zakona pres DS posilaly, ale to muze byt tim, ze se nezrizovalo tolik schranek behem tak kratke doby.
Na webu se píše, že „přístupové údaje budou zaslány dopisem“: https://info.mojedatovaschranka.cz/info/cs/2005.html To samé je v předchozí prezentaci změn ISDS: https://info.mojedatovaschranka.cz/info/cs/2002.html „Budou rozesílány standardní dopisy s přístupovými údaji + informační leták.“ (Slajdy 19 a 20 věcné prezentace.)