Právě, že Allegro (a před ním Mall) nepochopilo, ře CZC je speciálka a nikoliv jen nějaký další prodejce na tržišti. Ale zatímco Mall měl dost rozumu na to, aby nechal CZC působit samostatně, Allegro tuhle citlivost postrádá.
CZC jako jeden z prodejců
nemá v podstatě šanci přežít - buď by museli změnit svou infrastrukturu, procesy a logistiku, čímž ovšem přijdou o srovnávací výhody, nebo nedosáhnou na nízké ceny ostatních.
Polákům tohle nedošlo, protože polský trh je podstatně větší, než český, takže mají logický dojem, že se stačí prostě rozšířit a pokračovat stejným způsobem.
Popravdě, rozdíl mezi diskontem a samoobsluhou se setřel za přispění obou typů prodejen: diskonty zavedly prodej dalšího zboží a kulturou prodeje se přiblížili klasickým obchodům, které zase neváhají stavět do uliček palety se zbožím a měnit prodavače se znalostí sortimentu za levné doplňovače zboží
bez kvalifikace.
Ale přiznám, že Alza se svým rozšiřováním sortimentu, partnerským prodejem a skladem u dodavatele
, má neblahým směrem také nakročeno.
No já bych neřekl, že to pro ně není konkurence. Možná ne tak přímá jako CZC, ale konkurence to je. Pořád se tam prodává +/- stejné zboží s doručením domů. Připomíná mi to, když mi kamarád před lety řekl, že pro ně v Bille není Lidl přímá konkurence, protože oni jsou prémiový supermarket, zatímco Lidl discont. Dnes to zákazník ani nerozezná a prodejny Lidlu vypadají dnes často "prémiověji" než ty Billy. A samozřejmě, co se týče tržeb, Lidl Billu převálcoval. Možná kdyby si tenkrát přiznali, že i discont pro ně může být konkurence, vypadalo by to dnes jinak.
Jinak je fakt, že Allegro nikdy charakter CZC nepochopilo. Otázka je, jestli ho někdy chtělo pochopit. Moje teorie je, že to prostě koupili v rámci akvizice Mallu, byl to pro ně moc malý obchod, aby pro něj rozvíjeli spešl strategii, tak si v jeden moment řekli, že to jako samostatný obchod odepíšou (náklady na Mall a CZC jsou v jejich celkových výsledcích pořád dobré) a použijí to na vylepšení nabídky elektroniky na Allegru, protože jestli je něco, co umíme prodávat líp než Poláci, je to elektronika. V té byl náš trh vždycky konkurenční.
Jestli to bude fungovat, je otázka. Záběr Allegra je mnohem větší, ale je to prostředí s minimálními maržemi, minimálními možnostmi se odlišit, loajalita zákazníků téměř nulová. Možná ale bude Allegru stačit, když se CZC dostane někde na červenou nulu, hlavně když to pomůže samotnému Allegru.
Přesně to je ten hlavní problém: je to tržiště
.
Zatímco CZC byla speciálka s jasně daným sortimentem a navazujícím servisem (nebyl problém se na zboží doptat nebo si nechat poradit, dokonce kdysi byli ochotní i něco doobjednat, pokud to neměli v katalogu), Allegro jen předhodí nabídky různých prodejců a kromě recenzí (na které není spolehnutí) vám ještě umí podstrčit alternativního, potenciálně levnějšího, prodejce -- ale to je tak vše.
Porovnávat to s Alzou je poněkud zbytečné - jsou to dvě různé kategorie. Pro Alzu tohle není konkurence - možná je tam průnik nabídky, ale mnohem menší průnik zákazníků.
Je to tržiště, takže tam koupíte věci od levných čínských šuntů až po kvalitní věci. Jsou tam uživatelské recenze, takže jen málokdy může člověk říct, že neví, do čeho jde.
Co se týče zákaznického servisu a dodacích lhůt, Alza jasně vede, i cenově se dost zlepšili a s Alza Benefit jsou ty ceny dost konkurenceschopné. Pokud je ale něco výrazně výhodnější na Allegru, nemám problém to tam koupit. Loni jsem tam kupoval třeba sněhové řetězy: na Allegru za 2300, v nejlevnějším českém eshopu za 3100 a na Alze 4200. Tak to nebylo o čem.
Osud CZC mě mrzí a Allegro se ohledně CZC a Mallu chová jako slon v porcelánu, ale když od toho odhlédnu, tak jsem rád, že v ČR jsou. Větší konkurence je pro zákazníka jen dobře. I Alzu to donutilo "investovat" do cen.
Alegro je synonimem pro spíše levné často nekvalitní zboží. Občas jsou produkty levnější než v ČR ale jak co. Objednávám jen v nouzi, rači dám kilo navíc českému prodejci než polákovi. Léta si u CZC budovali jméno až dopadli takto... dost blbý osud. No co už, máme tu alzu, tsb, mironet... aspoň prozatím než se taky někomu prodají.