Budte realista. Jednotlive resorty maji svoje agendy a pro ne porizuji a rozvijeji podpurne IT systemy. DIA ani nahodou nebude schopna pobrat problematiku zemedelstvi, socialni podpory, zdravotnictvi, financi,..... Takze maximalne budou "koordinovat" na urovni dnesniho odboru hlavniho architekta, ktery do DIA prechazi. Kdyz prectete zakon, zjistite, ze krome provozu zakladnich registru a portalu obcana nema DIA zadnou zodpovednost - jen pravo kontrolovat a koordinovat. Takze pravo do vseho kecat a nulova zodpovednost. Je zrizena jako novy urad. Fakt verite, ze problemy vznikle tim, jak funguji nase urady, vyresite zrizenim noveho uradu?
Nejde o to, co si myslíme i historii. Jde spíše o to, co si myslíme o tom, jaká bude díky těmto i jiným krokům budoucnost. No a historie ukazuje, že to bude s pravděpodobností blížící se jistotě stejně špatné, jenom v bleděmodrém. Úspěchem ve státní správě pak proto často nehodnotíme změny k lepšímu, ale stačí, že to alespoň není horší.
Takže si myslíte, že je mnohem lepší, aby státní investice do IT probíhaly stejně nekoordinovaně, chaoticky a pro každý subjekt odděleně jako doteď? Myslíte, že se tu celých těch 20 let, co se tu mělo digitalizovat nějak koncepčně, dělalo vždy a všude správně a nestálo nás to všechny vlastně nějaké ty miliony až miliardy navíc? Myslíte, že je lepší, aby stejný počet lidí, co jednou bude v DIA měl být zvlášť a nezávisle v každém subjektu, jako je to doteď? Myslíte, že tím, že se bude jednotná digitalizace neustále odkládat, že tím my všichni nějak ušetříme, zatím co bude platit všechno, na co jsem se ptal předtím?