Nemůže být každý. Třeba takový místní WiFinář bude sotva mít kapacity na vyprojektování a administrativní procedury s tím spojené.
Infrastrukturu ať si buduje stát sám sobě, když má potřebu ji mít. Ale nikoliv, že nějaký privátní ISP dostane násyp na svoje podnikání. Začíná to připomínat toastový chleba a linku za 100 mega, což byl jistě také "státní zájem".
Dálnice patří státu a ten je i provozuje. Jestli stát nazná, že musí vlastnit a provozovat jakési připojení k netu (což samozřejmě nemusí, protože komerčních subjektů je na trhu dost, vč. třeba satelitního internetu), tak ať si dělá všechno ve své režii pro sebe. Ale ne sypat soukromým firmám a dotovat jejich podnikání.
Když máš potřebu něco dotovat z vlastní kapsy, tak já budu ten poslední, kdo ti v tom bude bránit.
Dotace by měla směřovat na veřejný zájem a nikoliv na zájem privátních firem neboli pokud má stát potřebu mít i v těch posledních Kotěhůlkách internet, tak ať ho má, ale sám ve svém vlastnictví, podobně jako má ve svém vlastnictví třeba příjezdovou cestu tamtéž. Nikoliv, že nějaké firmy shrábnou prachy na svoje vlastní podnikání. Takto "podnikat" umí každý...
Pokud jde o dálnice, tak je dobré si pozorně přečíst, kdo a co tady o nich začal psát jako první a ne hned zbrkle reagovat na můj příspěvek.
Místní WiFinář je rád, že se nějak uživí a ne, aby financoval nějaké projektanty a další nesmysly.
A ta tvoje dálnice D4 je první a od prvopočátku pouze jako doplňkový projekt, navíc s tím, že nikdo neví, jak to nakonec po letech dopadne. I tak ale se jedná o něco jiného, než o čem je úvodní článek, kde nic do majetku státu nepřejde a celé je to pouze o násypu peněz privátním subjektům na jejich business.
Tak ať to stát neprovozuje. Ať to vlastní a k provozování poskytne. Stát má zřejmě zájem na tom, aby byl (rychlý) internet široce dostupný (důkazem budiž tato zprávička), a soukromý sektor se do budování nehrne. Takže asi není žádoucí snažit se takovou službu poskytovat v ziskovém režimu...
Ale jasně, vytvořme za státní peníze místní monopoly. Protože proč si nechávat tu možnost pustit na vlastní infrastrukturu trh a říct "ať to provozuje ten, kdo to zvládne levně / kdo zaměstná místní / kdo tam přiveze IPv6". Ne, vrazíme peníze do ztrátové komerční operace a budeme se tvářit, jak podporujeme internet.
Ne každá činnost musí vést k finančnímu zisku. Ani jeden z nás není v plusu tím, že si platí službu připojení k internatu. Od Agentury ochrany přírody po zdravotnictví jsou tu oblasti činností, kde společnost (Jako celek! Ne nutně každý individuálně!) získává jinak než v penězích. Když bude dopravní podnik na konci roku milion v zisku, tak to znamená, že buď mohl poskytovat tu samou službu o milion kvalitněji, nebo o milion levněji.
Silnice vlastní obec a jezdí tam autobusy dopravce. A když je potřeba dotovat autobusy (neboť každá služba něco stojí), dotuje se služba. Infrastruktura zůstává státu.
Ani s tou dalnici uz nemate uplne pravdu. PPP projekty (realne napr. treba D4 za Pribrami). Do majetku statu dalnice vejde az po posledni splatce s koncem koncese pro provozovani.
Mistni wifinar si samozrejme muze na takovy projekt nekoho najmout. Nemusi to po vecerech smudlat v obyvaku. Aneb za drobny baksis, ktery investuje nasledne neco taky ziska.
Vlastnictví infrastruktury opravdu není totéž, co nějaká podmínka pro vyplacení dotací neboli je zásadní rozdíl, když infrastrukturu vlastní stát (a dotace poskytuje sám sobě) a mezi tím, že je vlastníkem nějaký privátní subjekt, kterému se do jeho podnikání sypou od státu peníze. I když u tebe nejspíš hodinky jako holinky, oboje se natahuje, že? :D
11. 6. 2024, 18:00 editováno autorem komentáře
Lidi ať si chodí třeba s neckami, to je čistě jejich věc. Vodovody byly vždy státu (obcí) a pokud je některé obce prošustrovaly a prodaly do soukromých rukou, tak holt musí obyvatelé těchto obcí spílat místnímu zastupitelstvu a nečekat, že jejich problém bude stát dotovat. A pokud některá obec vodovod nemá a buduje ho, pak ji na to stát dotace v pohodě dá. Přestaň tady hrát na city o chudácích lidech a vodě, nemáš šanci s takovými pseudo-argumenty uspět :D
Vyvolenym subjektem muze byt ovsem kazdy subjekt. Je na kazdem, zda tuto pobidku vyuzije nebo ne.
U vybranych projektu neco jako dotace, ci nejaka garance, pobidka je na miste. Pokud nechceme, abychom se tocili v kruhu, ze - neni infrastruktura - neni zajem tam budovat firmy - nejsou-li firmy, lidi tam nejdou - nejdou-li tam lidi nebude infrastruktura, protoze tam nevydelaji...
Takze pokud je rychly internet vladni a statni prioritou, je na miste to zadotovat. Stejne jako de facto dotujeme budovani napr. dalnic nebo zeleznic.
Samo problem nastava v mire toho co vse dotujeme...
Dotace, dotování tu byly už za feudalizmu. Stát, král ,vladař... dotoval ledacos.
A je na tom kdo dotace poskytuje, jak bude kontrolovat zneužití.
Vaše premisa, že dotace může být zneužita, nebo využita někým koho nesnášíte = nedělat dotace vůbec, je směšná.
Rozhodně ekonomický, mezinárodní a strategický význam dálnice mezi důležitými aglomeracemi vs broadband s koncovým bodem do Hornídolní, není zrovna srovnatelný.
10. 6. 2024, 16:22 editováno autorem komentáře
To asi bude zalezet na tom, jestli jde o smudlika, co to s mikrotiky a IPv4 NATy hodla nejak doklepat az do hrobu :-) A nebo premejsli trosku do budoucna. Jsou i mensi ISP, kteri se zakopavat neco snazi.... projektant neni nesmysl, nesmyslne jsou naopak obcas "improvizacni" bastly, co nekteri wifinari vymejsli. To pak vznikaj takove perly, jako UTP podel hromosvodu... sice je to o hubu, ale hlavne ze to maj levne a rychle.
Takže jen proto, že nějaký umaštěný ajťák si rozjede wifinu po obci a nechceme mu to vzít a pokazit, tak budou ostatní lidi mít smůlu. Mi je upřímně jedno kdo mi dodá internet... zda ten týpek dovedle, nebo velká firma. Pokud mi ten malý šmudla není schopen dodat kvalitní net, tak holt ať jde pomoc do zemědělství...