Hlavní navigace

Studie: UX boom začal v Česku před pěti lety a pokračuje. Průměrný plat je 50 tisíc

Sdílet

Běla Beránková 10. 5. 2017

Dosud největší dotazníkový průzkum UX scény probíhal na přelomu roku. „Z dat vyplývá, že ačkoliv obor UX proniká do České republiky již více než deset let, ten pravý boom UX designérů nastal zhruba před 5 lety a pokračuje dodnes,“ tvrdí spoluautor průzkumu Humans of UX Lukáš Marvan.

Výsledky komentoval na dnešní UX konferenci v pražském konferenčním centru City právě Marvan s kolegyní Ivanou Jílekovou. Víc než čtyři stovky účastníků pomohly vytvořit plastický obraz scény kolem oboru, který získává rychle na pozornosti.

Zajímá vás UX? Sledujte náš rozhovorový seriál Hovory UX

Čeští UX designéři se nejčastěji rekrutují z technického prostředí a to platí jak pro jejich vzdělání (většina jsou vysokoškoláci), tak pro předchozí zaměstnání, kde IT doplňují ještě marketing a média,“ tvrdí Jíleková. 


Zdroj: Humans of UX

Nejvíce se do UX týmů rekrutují lidé se zkušenostmi z vývoje. Docela slušný podíl ale tvořili lidé, pro něž je UX první specializací. 


Stejně jako u všech nových oborů, které se z buzzwordu dokáží propracovat až do praxe, naráží i UX podle průzkumu na překážky. Nejčastěji jde o vysvětlování nutnosti testování s koncovými uživateli, vylepšování konzistence uživatelského rozhraní a samozřejmě vyjasňování požadavků se zadavateli. 

Scéna je rozložena celkem nerovnoměrně a drtivá většina UX profesionálů je soustředěná v Praze (60 procent), pak následuje Brno (17 procent) a s velkým odstupem Královéhradecký kraj (3,9 procenta). Možná i proto se průměrný plat ustálil na padesátitisícovém průměru. 


„Je ovšem třeba počítat s podstatnými rozdíly nejen díky vlivu různé délky praxe, ale samozřejmě také místa, Praha se od zbytku ČR znatelně liší,“ dodává Marvan. Kompletní studii poskytli autoři na svém webu. Zatím jde o česká data, Slovensko se ještě zpracovává. 

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 10. 5. 2017 13:18

    o (neregistrovaný) ---.dsl.sky.cz

    UX je tezky obor, nestaci precist par knizek a navstivit par konferenci. Je potreba mit technicke hard skills doplnene znalostmi marketingu, psychologie, ... Neni pak prekvapenim, ze se UX lide rekrutuji z grafickych senioru ci vyvojaru, kteri roky s uzivatelskymi rozhrannimi pracovali.

  • 11. 5. 2017 13:38

    BoB (neregistrovaný) ---.ipv4.broadband.iol.cz

    Ano, existuje mnoho pohledů, na v podstatě stejný cíl: zisk (ideálně dlouhodobý a rostoucí).

    Jen je myslím dobré rozlišovat, kdy jde o Marketing (o kterém píšete vy) a kdy o Produkt (tedy předmět toho Marketingu), kterého se problematika UX také týká.

    http://lakave.info/cx-ux-map/

  • 11. 5. 2017 8:21

    Kong (neregistrovaný) ---.206.broadband4.iol.cz

    Spíš jste měl napsat: "...UX lidé by se měli rekrutovat z grafickych senioru ci vyvojaru..." V reálu člověk potká dost samouků, jejichž jediným odborným základem jsou citace od Nielsena, ti vůbec nejpovedenější neznají ani to, ale zato byli na pár konferencích a ovládají základy práce s Axure, což se v jejich představách rovná znalostem postačujícím pro pozici senior UX.

  • 11. 5. 2017 11:26

    Dan (neregistrovaný) ---.client.rionet.cz

    UX profesionál pracující za PLAT za zaměstnanec? :-D No to je dobrý oxymorón!

    Skutečný profesionál pracovat jako zaměstnanec nikdy nebude, protože k tomu nemá jaksi důvod. Já osobně pracuju "zdarma" a nechávám si platit jenom procenty z toho o kolik víc zákazníkovi vydělám peněz s jedinou podmínkou a to možností z obou stran kdykoliv spolupráci ukončit - pro případ, že by na mě začal dělat "poděly".

    Navíc ono se to nedá rozdělovat na UX, UI, CX, konverze, kanibalizace, blablazace a číčovinace. Důležitý je jenom VÝSLEDEK a tím jsou prostě PENÍZE a to DLOUHODOBÉ.

    Jsou super různí "profesionálové", kteří zvednou cokoliv si vyberete o 458-1692%, udělají k tomu nádherné grafy a pomalují celý flipchart, popíšou ty malůvky zaklínadly a propojí mezi sebou a každý je obdivuje jako čaroděje... Ovšem je super si procházet výsledky těchto expertů za dva roky, za tři roky a OUHA! Najednou zjišťujeme, že i "přední agentury", které zvedly požadované ukazatele o 1692% tím způsobily za dva roky obrat -5000% a bohužel, za tři roky už ta firma podnikatelskou činnost musela ukončit - smůla, ale jejich chyba to určitě nebyla a jdou "profesionálně POMÁHAT" dalším firmám :-D

    Proto je důležité uvědomit si, že neděláme UX, neděláme ON-LINE, neděláme "web", "sociální sítě", ale děláme M A R K E T I N G a že COKOLIV se upraví někde, tak se to projeví někde jinde!! A důležité je aby růst byl skutečný a nejen virtuální, aby třeba změny nevedly k tomu, že on-line vyroste v zisku o milion, ale off-line klesne o pět :-D :-D

    Například firmy velice často dělají to, že se soustředí jen na NOVÉ zákazníky, nové registrace, růst na nové trhy - SUPER!!! Ale už se často nezamýšlí třeba nad tím, proč od stávajícího uživatele celý rok neviděli ani jedinou korunu nebo proč přichází o zákazníky... Když je vedení marketingu dostatečně tupé a vede jej správný progresivní jedinec, tak jako protiopatření nastaví "retenční slevy" no a pak už to může celá firma brzo zabalit! :-D

  • 15. 5. 2017 11:43

    Slavek (neregistrovaný) 176.97.15.---

    UX -User Experience- se do češtiny překládá jako Uživatelský prožitek.
    Tak za co ti experti vlastně berou peníze když :
    - musím va webech vypínat barvy písma protože šedé písmo na šedivém podkladu nepřečtu?
    - popisy v eshopech jsou někdy jen strojní překlady které horko těžko lze pochopit?
    - pro objevení ovládání některých funcí musím šmejdit po ploše myší aby se mi objevily skryté prvky?
    - co je mi platné vyhledávání ve zboží podle parametrů když je tam nikdo nevyplní?
    - co je mi platný ve web-účtu přehled plateb když se mi neustále řadí tak že k těm aktuálním, jež mě zajímají nejvíc, se musím pokaždé několikrát proklikat?
    Atd...

    Nebylo by lépe mít odezvu běžných uživatelů, co jim vyhovuje, co se jim lépe ovládá, s čím příjemně pracuje?

  • 24. 5. 2017 10:58

    Ben (neregistrovaný) 92.43.56.---

    Neplatí to pro všechny UX designéry, ale já osobně beru peníze za zlepšování přesně těch slabých míst, o kterých píšeš. :-) Těši mě, že nejsem jediný, kdo místo krásně šedivého písma vidí priority úplně jinde.

  • 10. 5. 2017 23:28

    Trident (neregistrovaný) ---.eurotel.cz

    Za 50kkc nabiram absolventy bez praxe do prahastanu. A to se ještě stydím. Co je to za kravinu pro odborníka na UX mít tak mrzky prumer? To mladí nevědí co si pri dnešních životních nákladech a specializací rict? Minimálně angličtina zvedá atraktivitu na trhu práce o cca 6-12kkc.Rada českých firem má odborníky bez komunikativní znalosti AJ. Což je v IT základ. Každý další jazyk je plus. Typicky vypatlany progros bez komunikativní znalosti nedává UX. UX chce specifické znalosti které na VŠ neučí. Sakra řekněte si aspoň o třetinu víc. Jinak jste vypatlane lopaty co klikaji UI.