
Pokuta 500 tisíc korun od Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) stihla mobilního operátora za to, že prostřednictvím inkasní agentury vymáhal neplatné smluvní pokuty.
Podle regulátora je mimosoudní vymáhání neplatně sjednaných smluvních pokut agresivní obchodní praktika. Úřad to uvádí ve své monitorovací zprávě (PDF).
Celá kauza vznikla tak, že operátor podal u ČTÚ návrhy na rozhodnutí sporu o zaplacení dlužné částky za své služby a současně také o zaplacení smluvní pokuty. Smluvní pokuty ale byly podle Ústavního soudu sjednány neplatně. Když začal úřad požadavky na zaplacení smluvních pokut zamítat, T-Mobile vzal zpět ještě nerozhodnuté návrhy, které se pokut týkaly, a ty následně začal vymáhat alespoň mimosoudně (přes inkasní agentury).
Podle ČTÚ tak T-Mobile zneužil svého silnějšího postavení a vyšší právní erudovanosti. Vymáhání smluvních pokut načasoval do doby, kdy dluh za poskytnuté služby byl již uhrazený. Zákazníkům s ročním odstupem začaly chodit různé výzvy, kde jim inkasní agentury vyhrožovaly exekucemi. T-Mobile přitom jasně věděl, že smluvní pokuty sjednané pouze ve všeobecných podmínkách jsou absolutně neplatné.
T-Mobile s rozhodnutím ČTÚ a s pokutou nesouhlasí a chce se proti ní bránit správní žalobou. „S ohledem na nejnovější rozhodnutí nejvyššího soudu z března letošního roku, které uvádí, že ne všechny pokuty sjednané pouze ve všeobecných obchodních podmínkách jsou neplatné, ve věci u správního soudu uspějeme,“ říká mluvčí operátora Martina Kemrová.