Hercům z této pohádky, především princeznám, bych dal jako povinné v rámci výuky herectví sledování pohádky "S čerty nejsou žerty". Přečetl jsem si spoustu recenzí na jiných webech, kde hodnotitelé vyčítali pohádce všechno možné. Ke směsce obsahu se nevyjadřuji, to již zhodnotili jiní. Kupodivu si nikdo nevšiml toho nejpodstatnějšího: Že např. ty tři princezny vůbec nehrály. Ony je odříkávaly text. Žádná gesta, mimika, vcítění se do děje, prostě nic. Pouzé drmolení a odříkávání naučeného textu.
Tedy:
a) od začátku do konce (cca 100 minut) to sledovalo 2 miliony lidí,
b) deset minut to sledovalo šest milionů lidí, první půlhodinu vydržely čtyři miliony, po hodině jen dva miliony, a dvacet minut před koncem jen čtvrt milionu těch nejzatvrzelejších diváků (+ kritici, co mají napsat recenzi).
Když obojí dá stejně člověkominut
, tak průměrná sledovanost za celou stopáž je stejná. ;oD
Toť vtip.
Jeho pointa spočívá v tom, že samotný údaj, že průměrná sledovanost za celý film je...
nepřímo naznačuje, že k onomu údaji lze dospět různou cestou - třebas začít na dvojnásobku a lineárně klesat k nule.
To celé jako reakce na pochybnosti, že tolik diváků skutečně vydrželo od začátku do konce, protože, přiznejme, ta pohádka tak nějak nenaplnila očekávání
.
Je to taková matematicko-statistická hříčka, hledat různé průběhy hodnot, které dají stejný aritmetický průměr. (Protože někdy ty statistické údaje mají vypovídací hodnotu průměrné tělesné teploty pacientů krajské nemocnice
, počítané včetně infekčního oddělení a patologie.)
Plus pár desítek tisíc těch, které sledují například po IPTV, kde máte ten přehled celkem detailní.
Ale jestli ten vzorek byl dobře vybraný, tak reprezentativní bude. Ostatně: přijde Vám nepravděpodobné, že by na předvánoční pohádku na jedné ze tří majoritních televizí, na programu, který má v uvádění vánočních pohádek tradici, koukalo výrazně méně lidí, než každej pátej
?
Za mne ty dva miliony jsou hezké číslo, ale spíš bych čekal vyšší.
> Ale jestli ten vzorek byl dobře vybraný, tak reprezentativní bude
To tezko. Budou tam totiz schazet lide, kteri si za par cingrlatek nenechaji lezt do soukromi. Zrovna vcera na me vyskocilo na internetu okno od gemiusu(nove PC, jeste jsem nemel gemius zablokovany) a na konci po me chteli, abych si nainstaloval sledovaci doplnek do prohlizece s tim, ze muzu neco vyhrat. Lol... nedokazu si predstavit, jak vypovidajici bude statistika tvorena na lidech, kteri si dobrovolne do PC instaluji spyware. Jiste... muzes cas od casu delat rozsahle anonymni pruzkumy, abys zjistil jak napasovat vysledek peoplemetru na celou populaci a podle toho pak vsechny vysledky z peoplemetru prepocitavat. To se ovsem nedeje.
Pokud by metoda určování sledovanosti TV pořadů byla tak špatná, zcela zákonitě by se proti ní ozvaly komerční stanice, které si podle toho rozdělují zisk z reklam určováním ceny každé reklamní vteřiny. Žádné zpochybňování jsem ale ve veřejných zdrojích nezaregistroval a to jde o desítky miliard Kč.
Osobně je mi sledovanost pořadů zcela ukradená, mám svá kritéria a neřídím se obecnou sledovaností ostatními diváky. Přesto výsledky průzkumů a anket respektuji. V dnešní době "chytrých" TV si ani diváci nemusí nechat instalovat nějaké štěnice do svých přijímačů, jejich výrobci a vysilatelé si sledovanost stáhnou na pozadí, bez vůle diváka. Pořád totiž počet diváků, sledujících pořad lineárně na TV, je dostatečně velký pro potřeby statistiky.
Jak komercni stanice, tak provozovatel peoplemetru(a jinych vyzkumu) ma zajem na tom, aby sledovanost vychazela co nejvyssi, talze osobne si myslim(ano, toto je subjeltivni nazor), ze ta cisla jsou nafouknuta. Komercni stanici jde o to vytriskat co nejvic na reklame a provozovateli peoplemetru jde o doklad jeho vyznamu. Kdo na tom trati je zadavatel reklamy, ale ten si asi nemuze moc vyskakovat(ber, nebo nech bejt). Vsechno se samozrejme vede v rezimu "obchodni tajemstvi", takze ani neni mozne identifikovat systematicke chyby v teto sarade.
Předpoklad, že sledovanost se uměle navyšuje koliduje s tím, že komerční TV stanice není jedna a tak metody a výsledky sledovanosti si navzájem u konkurence pohlídají. Ve světě reklam jistě také platí tržní zákony. Zadavatelé reklam nemusí bezvýhradně přijmout diktát komerčních stanic, na druhé straně jim běžně vychází, že se i drahá reklama vyplácí, jinak by to ani nedělaly. Obchodní tajemství funguje vzhledem ke konkurenci obou partnerů, ale mezi sebou mají samozřejmě jasno.
Případy chování několika zdejších diskutérů se zcela ztratí v chybovosti metod, o které se může jen spekulovat. Zákony ekonomie platí ve všech oblastech podnikání, tedy i v reklamě. Pocity jednotlivce v nich nehrají žádnou roli.
Ne, tady nic nekoliduje. Kdyz jsou ty vysledky nafouknute, tak z toho profituji vsechny stanice. Ano, zakony ekonomie funguji vsude, ale ty poucky z prvniho rocniku jsou platne jen pokud maji vsichni akteri uplne informace(cemuz se rika dokonaly trh). Jenze ruzne subjekty si drzi sva obchodni tajemstvi slouzici k tomu, aby z trhu vymackli vic, nez kdyby byl trh dokonaly.
Ne, kdyby ty výsledky byly nafouknuté, neprofituje z toho nikdo. Protože ta čísla slouží především pro porovnání stanic mezi sebou.
Zadavatele reklamy nezajímá jen počet diváků, měří také dopady reklamy. Protože jiný dopad má televizní reklama, jiný dopad billboard, jiný banner na webu. Kdyby byl počet diváků televizí nadhodnocený, reklamním agenturám bude akorát vycházet menší dopad televizní reklamy a výsledek (a jejich ochota platit televizní reklamu) by byl stále stejný. Takže ze strany televizí není důvod to nadhodnocovat.
Nejpodstatnější je ale to, že vy jste přišel s tvrzením, že výzkum televizní sledovanosti je udělaný špatně nebo je záměrně zfalšovaný. Když někoho obviňujete, že něco dělá špatně (ať už vědomě či nevědomě), měl byste pro toto své tvrzení mít nějaké důkazy. Zatím jste ukázal akorát to, že nevíte, co je reprezentativní vzorek populace.
Ja rikam, ze si myslim, ze je celkove sledovanost nafouknuta, ne ze je to vychylene ve prospech nejake stanice. A psal jsem, ze to je muj subjektivni nazor. Vede me k tomu to, ze ta cisla jsou v podstate stejna jako v devadesatych letech. Dnes je daleko vic moznosti jak levne zabijet volny cas - vod, internet. Deti cumi na tiktok a youtube, stredni generace sjizdi serialy na netflixy a duchodci facebookuji. Kde se sakra berou ty tri a pul hodiny, ktere udajne stravi prumerny divak vykydnuty u bedny? Proste tomu neverim. A jeste jednou - je to muj subjektivni nazor, ktery ale stoji na celkem logicke uvaze, ze den ma porad 24 hodin a mame stale nizkou nezamestnanost.
> Zatím jste ukázal akorát to, že nevíte, co je reprezentativní vzorek populace.
Ne. Jen ty jsi dokazal, ze nevis co to je vyberove zkresleni.
No treba prave z dat od HbbTV :-) Ona ta televize, kdyz bezi... tak si krom jineho povida se servery provozovatele daneho TV kanalu. Ty data jsou pomerne presna. Samozrejme to nic nerika o tom, jestli na to nekdo doopravdy kouka - ale informaci o tom, ze je televizor zapnuty a nejaky konkretni kanal zvolen to poskytuje.
Jo, v devadesatych letech tyhle vymozenosti nebyly... :-) A tu televizi si lidi k internetu proste pripoji, protoze krom sledovani tradicniho linearniho vysilani si vedle toho chteji pustit i ten Netflix nebo Youtube, zeano...
Ono to tak překvapivé není. Zvyk sednout ke štědrovečerní pohádce je prostě v naší společnosti zakořeněný skoro stejně, jako bramborový salát ke štědrovečerní večeři. A že u té pohádky vydržela jen pětina rodin je vlastně docela málo.
Stejně tak ta doba sledování televize. Já stihnu tak jedny skoro-hodinové zprávy ob-den, ale vyrovná to žena, která si k žehlení pustí detektivky. Nebo tchýně, celé dopoledne sledující pořady pro ženy, co sedí doma, případně politické debaty - a za týden tak tři až čtyři filmy.
Já: 1/2 hodiny/den.
Žena: 3 hodiny seriálů + 1/2 hodiny se mou = 3.5 hodiny
Tchýně:: celé dopoledne (8 až cca 13) "co zrovna jde" (4.5 hodiny) + film (2.5 hodiny včetně reklam) = 7 hodin
Celkem: 0,5 + 3.5 + 7 = 11, průměr 11/3 = 3.67 hodiny.
A to ten průměr táhnu hodně dolů! (Navíc mám pocit, že tchýně to zapíná dřív.)
Jasně, mohl jsem si ty údaje upravit, aby to vyšlo, ale není to potřeba. Když se rozhlédnu po širším okolí, pak například kolegové koukají střídavě na film a na sport, takže se těm třem hodinám určitě blíží.
Ona je vubec otazka, nakolik je reprezentativnim vzorkem par tisic domacnosti, ktere si za darecky nechaji do domacnosti nasadit stenic
Opdověď na tuhle otázku je jednoduchá: Ano, je.
Ty domácnosti se vybírají tak, aby odpovídali demografickému složení obyvatel ČR.
Jenže vás nezajímají fakta. Sám jste nepřišel s vůbec žádným faktem, jenom bez jakéhokoli argumentu zpochybňujete vše, co se vám nelíbí.
Nepochopils o cem mluvim. Demograficky vzorek slouzi k tomu, abys malym vzorkem odhadl vysledky cele populace. To zni hezky, ale funguje to jen do te chvile, dokud kazdy na koho ukazes se dobrovolne stane respondentem. Jenomze tady je to zahrnuti do vzorku podmineno tim, ze si respondent necha do domacnosti nainstalovat stenici. A vazne si nemyslim, ze tohle dobrovolne podstoupi kazdy "vyherce". Tomu se rika chyba vyberu. Ty vysledky pak mohou odpovidat realite jen tehdy, pokud sledovane chovani lidi je shodne ve skupine co se necha smirovat i ve skupine co se nenecha smirovat, o cemz dost pochybuju.
Tak byla to nová věc, tak se spousta lidí ze zvědavosti podívalo. A pak je tu hodnocení. To, že to vidělo tolik lidí, z toho nedělá úspěšnou záležitost. Když bude speciální vysílání patřit vyprazdňování nějaké známé osobnosti, taky se na to nejspíš ze zvědavosti spousta lidi koukne a přitom to bude bezesporu úplně vo h….
Já si to samozřejmě nechal ujít, televize je pro mě relikvie minulosti a hodnotit to taky nebudu, to už udělali mnozí jiní a co tak ty zmínky sleduju, protože se tomu věnuje podobná mediální pozornost jako třeba Stardance, tak mezi lidma nic moc.
Tak CT vyplodila dalsi rychlokvasnou sra*ku, aby mela na Stedrej den co davat. Dospelym je trapne za tragicky herecky vykony a levnou produkci, deti se nudou kopou do zadku z otrepanyho nudnyho pribehu. Proc to CT nedela jako Prima, ktera si da na cas a natoci jednu pohadku za cca 3 roky. Vznikly tim skvosty jako Sedmero krkavcu, Princezna zakleta v case 1 a 2, ktery ocenuje kritika a ktery bavi napinavym pribehem a kvalitnimi efekty dospely i deti, co jinak vydrzi sedet jen u zahranicni produkce. Nebudem si nic nalhavat, nejlepsi stedrovecerni pohadky v soucasnosti toci Prima (samozrejme i ta ma odpady jako Kdyz draka boli hlava) a CT za ni zaostava. Duvod k zamysleni.
Hypoteticky za tím mohou být i jen peníze. Množstvím reklam si může Prima vydělat na povedenou pohádku jednou za 3 roky. ČT zákon ukládá, že musí vysílat pro všechny kategorie diváků a proto se asi každoročně od ní očekává premiérová pohádka na Štědrý večer. Neznámé a třeba i nezkušené herečky, jsou jistě levnější, než osvědčené herecké osobnosti, kterým nestačí nižší odměna a už se stejně mnoha divákům okoukali. Financí na to má ČT ale stále méně a méně, vzhledem k inflaci a 14 let zastydlým poplatkům. ;-)
Na cateringu neni nic zas az tak nakladneho a bez nej vam moc stabu tocit do opustenych lokaci nepujde. Staby nemaji moc penez a ten zvanec co jim k tomu date jim prilepsi a zvedne naladu.
Muzeme se ale bavit o tom jestli si s sebou musi tahat velky catering z Prahy a nevyuzit mistni zdroje a v jakem rozmezi ma byt zajisten.
Kdyz jsem jeste delal pro firmu zajistujici mj. prenosove sluzby pro CT, tak catering byl na hranici obzerstvi a svatebni hostiny.
26. 12. 2024, 13:15 editováno autorem komentáře
A kde ty diváky viděly??? To Při nějaké demostranci proti Babišovi? tam bych jich šacoval 2 mega. Tyhle nadpisové kreace považuju za nějakou redakční exhibici. Obecně, všude, kde se dělají titulky, jiné weby, tištěné noviny. Něco jako konceptuální umění. Snaha vyhnat to nahranu , kdy to ještě není špatně.
Aspoň že viděl-i. Ale rádi bychom i slyšel-.i
Tragický zvuk dialogů. Všechno znělo monotónně, jako všechny postavy čtené jednou stejnou AI . K tomu jakoby z dálky nahrané, nesrozumitelné.
Jinak po obrazové stránce to nebylo špatné, příběh nic moc, odhadnutelný, co se bude opakovat.
PS: tipoval jsem že tam hraje jenovéfa boková
ocitl jsem se u rozhovoru, jak se známí těší na tuto pohádku a říkali, že jsou zvědaví, jak bude fungovat, že ty princezny prý mají hrát nějaké průměrné puberťačky
25. 12. 2024, 16:34 editováno autorem komentáře
Pokud netoužíte po přesných částkách, tak ty informace už máte: jsou na konci titulků. ;o)
Že si ČT práva na své pohádky nechává je jasné, ostatně, Nova i Prima to mají stejné. Kolik stála výroba (sumárně) a kolik získala za prodej práv k jednotlivým titulům lze dohledat, ale drtivá většina je z toho je prostě ziskových - film by musel být hodně velký propadák, aby na sebe nevydělal. (A tohle si ČT hlídá...)
Předně: hodnocení nemá přímou souvislost s tím, kolik film vydělá - spousta odpadu
dobře živila nejednu produkční společnost. (Pokud chcete skutečně extrémní příklad, pak pornografie poměrně slušně vydělává, byť filmové hodnocení by se často limitně blížilo nule.)
A pak: máte-li na prodej práv relativně dlouhou dobu (75 let po smrti autora), s jen minimem snahy vyděláte víc, než kolik ten film stál. (Čest výjimkám - ale i ten Vodní svět na sebe nakonec vydělal!)
Ostatně: jen sponsorská reklama před a po pohádce určitě přinesla nějakou tu korunu: při dvou milionech diváků to určitě nebylo zrovna málo.
Nicméně stále platí to, co Vám už leckdo napsal: bažíte-li po přesných číslech, ptejte se na správných místech (a pozor na obchodní tajemství - někdy prostě skončíte pouze u odhadu).
Kdybyste si namisto zmateneho blaboleni otevrel publikovane informace, tak byste vedel, ze prodej prav v roce 2023 hodil do rozpoctu skoro 108 milionu.
Ale vypovida, ramcovou predstavu si muzete udelat a pokud vas micromanagementovy chtic touzi po vice informacich, tak tady mate navod ;-)
Nebo se podívejte, kolik za vysílací práva zaplatily televize u starších pohádek, a porovnejte to s náklady, pokud se Vám je podaří zjistit. (U některých pohádek to dohledat lze.)
Při tom hledání možná narazíte na to, že část filmové produkce ČT je placená z výnosů z prodeje vysílacích práv na pořady z archivu
. (Bylo to i v některé výroční zprávě, ale to je pár let, kdy jsem to studoval - zda to je v té poslední, netuším.)
Ale hlavně: žádné údaje jsem si nevycucal z prstu
- už proto, že jsem tu žádné (přesné či nepřesné) údaje neuváděl.
Takže to berte jako kvalifikovaný odhad
. Ostatně, článků na toto téma, z fundovaných zdrojů, je kolem a kolem dost na to, abyste zjistil, jak to s financováním filmů chodí.
Ja nezpochybnuju to, ze CT vydelava na prodeji prav. Ty ale bez jakehokoliv dukazu tvrdis, ze si na sebe takto vydela i tezce podprumerna pohadka, kterych se natoci nekolik za rok a operujes tady s nejakymi hypotetickymi vynosy za 75 let. Vzdyt to by v TV za chvili nebezelo nic jineho, nez ty pohadky. Kdyz tomu teda tak skvele rozumis, tak prosim odhadni, kolikrat si tu pohadku v pristich deseti letech koupi komercni stanice a za kolik. Ja si to dost dobre predstavit nedokazu. Kdybych provozoval TV stanici, tak bych asi nevrazil statisice do takoveho propadaku, kdyz mam na vyber ze stovek divacky atraktivnejsich kousku.
Zase prekrucujes. Tak jeste jednou, protoze mas pamet zlate rybky: Ja se ptam, na zaklade ceho RRS tvrdi, ze "prodej vysílacích práv to(natoceni pohadky Tri princezny) v příštích letech bohatě zaplatí.". Dle "odbornych" recenzi i uzivatelskych recenzi je to propadak i na pomery modernich pohadek. Jestli se i takovy propadak zaplati, tak by to naznacovalo, ze prakticky cokoliv co se natoci se zaplati a jedna se o zcela bezrizikovy byznys. Tomu se mi nechce moc verit, protoze by to zcela popiralo principy trhu(kdyby to byl takovy zlaty dul, tak by tech pohadek zacalo vznikat daleko vic az do stavu, kdy by vsechny trh neuzivil).
Protoze tu argumentujete na urovni "vysoke skoly zivota", tak argumentovat jde stejne.... "vysokou skolou zivota" :-) Proste to funguje... a pokud tomu neverite, tak se muzete na informace doptat primo u dotcene instituce. Ale chapu, ze to neudelate... ono byste mohl zjisttit, ze vas svetonazor je mylny.
Svuj cas tu marnite sam ;-) Nebo on vam snad nekdo miri pistoli ke spanku a nuti vas svet obstastnovat temi vasimi nicim nepodlozenymi blaboly?
Informace je zrejma, Ceska televize informace dle zakona 106/1999 Sb. standardne poskytuje, coz jste se vy vyse snazil zpochybnit.
Jaky "nicim nepodlozeny blabol" jsem napsal? Nemas mrtvicku? Ja jen pokladam dotazy a snazim se najit podklady, ktere by dolozily silene tvrzeni, ze si na sebe tenhle vytvor pohodlne vydela prodejem prav. Ceska televize samozrejme o cenach prav obvylle zatlouka, protoze "obchodni tajemstvi". To sam moc dobre vis, kdyz jsi to nedavno obhajoval.
Zvukar by zaslouzil za usi ( ktere asi nekde nechal) a vratit se do skoly. Ani postprodukce nedelala se zvukem nic - ani taky asi nebylo uz z ceho kdyz na to koukam.
Do toho herecky drmoli jak opily plzenak v tramvaji a nejde jim rozumet ani slovo. Nechapu proc to nesjeli jeste jednou?
Kamera se klepe ze to pozna i amater. Takze zadne stabilizacni konstrukce nebo aspon gyro. Proste kamera chodila pesky a vestavena stabilizace uz to nedavala.
Kostymy odpovidaji 18-19 stoleti a jsou prilis kvalitni na tu dobu, nicmene vzhledem k tomu kdy se pohadka odehrava jejich umisteni v case hodnotim spis kladne.
Scenar a dramaturgie docela slusna spatlanina. Pomohlo zrejme AI :-)
Lokace velmi pekne ale nevyuzity potencial
Kdyby tohle melo nalepku studentsky film a nebezelo v hlavnim vysilacim case tak to beru.
Koukatelnou pohadku nenatocite za 23 dni ani nahodou. Po vanocich musite po novem roce zacit aby na ten dalsi uz bylo hotovo.
Pokud toto byla promyslena natlakova akce jak dokazat koncesionarum ze je treba pridat vic penez protoze jinak na tohle bude clovek koukat kazdy rok, tak se rozhodne podarilo.
26. 12. 2024, 12:57 editováno autorem komentáře