Hlavní navigace

Viber rozjíždí byznys v Česku. Má miliony uživatelů, hledá tvůrce a spustí Communities

Sdílet

Jan Sedlák 22. 5. 2018

Komunikační platforma Viber nedávno překročila významný milník a registruje miliardu aktivních uživatelů. Společně s tím rozšiřuje své obchodní aktivity, které nyní chce výrazně více podporovat také v České republice.

„V Česku máme nižší miliony uživatelů a meziročně rosteme o 15 procent. Tempo chceme zvýšit,“ uvádí v rozhovoru pro Lupu Atanas Raykov, ředitel Viberu pro business development v regionech střední a východní Evropy a zemí bývalého Sovětského svazu.

Viber vychází z čísel společnosti App Annie. Uvádí také, že ve střední a východní Evropě má celkem 35 milionů uživatelů.

Viber chce nyní v Česku navázat partnerství s tvůrci obsahu, influencery, sportovními týmy a tak dále. Zájem má například o tvůrce virtuálních nálepek (stickers). Jedním z obchodních modelů Viberu je umožňovat firmám a značkám zveřejnění těchto nálepek, které si pak uživatelé mezi sebou posílají.

Raykov také uvádí, že do měsíce až měsíce a půl Viber v Česku spustí službu Viber Communities, kterou firma představila na letošním Mobile World Congressu v Barceloně. Jde v podstatě o velké skupinové chaty. Správci takových skupin budou moci získat podíl z reklamy. Přesná procenta se mají nastavovat podle počtu, velikosti a podobně.

První spolupráce s Primou

Viber v Česku postupně rozjíždí partnerské spolupráce. Jako první veřejnou oznamuje projekt s televizí Prima, která si vytvořila Community účet pro svůj pořad Štiky. Přes něj bude fanoušky informovat o novinkách. Podle Primy je na Community dobré to, že dosah příspěvku nepodléhá měnícímu se algoritmu jako na Facebooku a je zobrazen v rámci dané komunity.

Další oblastí, která u nás Viber zajímá, jsou chatboti. Firma nabízí přístup k vlastní platformě a opět hledá partnery, kteří budou takové chatboty nasazovat.

Viber rovněž cítí šanci získat ustupující pozice Skypu mezi běžnými uživateli. Pod Microsoftem je vidět, že se Skype zaměřuje spíše na byznysové využití (především v rámci Office 365). Viber nabízí funkce pro volání Viber Out a Viber In.

Viber mimo jiné letos v březnu oznámil spolupráci s českou společností Gamee. Ta v rámci Viberu zpřístupňuje 70 her, které je možné hrát přímo z prostředí chatu. Podobných rozšíření má Viber více, například Spotify, YouTube a další.

Viber spadá do širokého portfolia významného japonského internetového hráče Rakuten, který firmu koupil v roce 2014 za 900 milionů dolarů. Rakuten je někdy označovaný za „japonský Amazon“ a v domovské zemi provozuje například největší e-commerce platformu Rakuten Ichiba. Skrze akvizice a investice rozšiřuje působnost v zahraničí. Rakuten vstoupil například do firem Lyft a Pinterest.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 22. 5. 2018 15:32

    swenak (neregistrovaný) ---.trigis.cz

    Vše je to hezké, ale kvalitativně jsou jejich klienti docela hrůza, hlavně pro Windows, iOS taky. Možná jsem jediný (ale vím, že ne), ale mám pocit, že si developer myslí, že jejich App slouží k produktivitě, protože má pocit, že aplikace musí zabírat celou plochu a budu v ní pořád. I to málo, co tam bylo svého času funkční, poslali do .... Např. pokud mi někdo pošle obrázek, nebo otevírám mnou poslaný a já mám app zmenšenou na minimum, tak abych obrázek viděl, musím ji maximalizovat, protože již nejde použít externí viewer, ale pouze jejich interní. Po tom, co se na obrázek podívám, zase musím aplikaci zmenšit. O tom, že nezřídka omylem při tomto zkouším aplikaci zavřít, protože close je nevýrazné a tak jdu na křížek pro celou app a v režimu zobrazení obrázku se aplikace nezavře automaticky do task baru, ale chce se zavřít (takže se nechová x vždy stejně). Těď se to alespoň zeptá, jestli chci oravdu zavřít aplikaci, ale byla doba, kdy se rovnou zavřela. No a DPI scaling další utrpení. Nedávno zase po updatu Windows nebylo možné app používat, protože celé UI jakoby vybledlo a nebylo nic vidět, trvalo to snad 2 týdny, než byl update, který to vyřešil (byť na jiném PC se to chovalo i po updatu Windows korektně).

    U iOS zase problém s notifikacemi, aplikace mi třeba stále nutí, abych si je zaptnul. Když si je zapnu jenom částečně, taky není spokojená. A když je mám zaplé tak, aby neprudil vykřičníkem, tak mi každou zprávu notifikuje, neseskupuje je. Taky, ač jsem si přečetl zprávy třeba na PC a jsou označené jako přečtené, tak po otevření viberu na iOS mi klidně vše notifikuje znovu.

    Na podporu jsem psal, ale mimo poděkování jsem se dál nedostal.