![Viber](https://i.iinfo.cz/images/396/viber-1.png)
Komunikační platforma Viber nedávno překročila významný milník a registruje miliardu aktivních uživatelů. Společně s tím rozšiřuje své obchodní aktivity, které nyní chce výrazně více podporovat také v České republice.
„V Česku máme nižší miliony uživatelů a meziročně rosteme o 15 procent. Tempo chceme zvýšit,“ uvádí v rozhovoru pro Lupu Atanas Raykov, ředitel Viberu pro business development v regionech střední a východní Evropy a zemí bývalého Sovětského svazu.
Viber vychází z čísel společnosti App Annie. Uvádí také, že ve střední a východní Evropě má celkem 35 milionů uživatelů.
Viber chce nyní v Česku navázat partnerství s tvůrci obsahu, influencery, sportovními týmy a tak dále. Zájem má například o tvůrce virtuálních nálepek (stickers). Jedním z obchodních modelů Viberu je umožňovat firmám a značkám zveřejnění těchto nálepek, které si pak uživatelé mezi sebou posílají.
Raykov také uvádí, že do měsíce až měsíce a půl Viber v Česku spustí službu Viber Communities, kterou firma představila na letošním Mobile World Congressu v Barceloně. Jde v podstatě o velké skupinové chaty. Správci takových skupin budou moci získat podíl z reklamy. Přesná procenta se mají nastavovat podle počtu, velikosti a podobně.
První spolupráce s Primou
Viber v Česku postupně rozjíždí partnerské spolupráce. Jako první veřejnou oznamuje projekt s televizí Prima, která si vytvořila Community účet pro svůj pořad Štiky. Přes něj bude fanoušky informovat o novinkách. Podle Primy je na Community dobré to, že dosah příspěvku nepodléhá měnícímu se algoritmu jako na Facebooku a je zobrazen v rámci dané komunity.
Další oblastí, která u nás Viber zajímá, jsou chatboti. Firma nabízí přístup k vlastní platformě a opět hledá partnery, kteří budou takové chatboty nasazovat.
Viber rovněž cítí šanci získat ustupující pozice Skypu mezi běžnými uživateli. Pod Microsoftem je vidět, že se Skype zaměřuje spíše na byznysové využití (především v rámci Office 365). Viber nabízí funkce pro volání Viber Out a Viber In.
Viber mimo jiné letos v březnu oznámil spolupráci s českou společností Gamee. Ta v rámci Viberu zpřístupňuje 70 her, které je možné hrát přímo z prostředí chatu. Podobných rozšíření má Viber více, například Spotify, YouTube a další.
Viber spadá do širokého portfolia významného japonského internetového hráče Rakuten, který firmu koupil v roce 2014 za 900 milionů dolarů. Rakuten je někdy označovaný za „japonský Amazon“ a v domovské zemi provozuje například největší e-commerce platformu Rakuten Ichiba. Skrze akvizice a investice rozšiřuje působnost v zahraničí. Rakuten vstoupil například do firem Lyft a Pinterest.