Hlavní navigace

Wedos už prý vyřešil problémy s DNS. Příčinu zatím ale neprozradil

David Slížek
  • 4.4. 17:17 – aktualizováno o vyřešení problémů 
  • 4.4. 7:35 – aktualizováno

„Aktuálně řešíme nedostupnost DNS z některých sítí. Situaci analyzujeme. Budeme informovat. Děkujeme za pochopení.“ Stručná informace, která se večer objevila na facebookovém profilu hostingové firmy Wedos, oficiálně potvrdila problémy, které v pondělí večer znepřístupnily řadu českých webů. U řady z nich problémy přetrvávají i v úterý ráno.

Nakonec se problém podařilo vyřešit až v úterý odpoledne. Na facebookovém profilu se firma kolem čtvrté hodiny vytasila s omluvou. Důvody problémů ale neprozradila. „V následujících dnech detailně prozkoumáme, co se vlastně stalo, a zajistíme, aby se to už neopakovalo. Přichystáme také oficiální vyjádření, kde se k celému problému vyjádříme. Nebudeme nic zamlčovat ani zatajovat. Vždy jsme k vám byli upřimní a nehodláme to do budoucna měnit,“ tvrdí Wedos na svém profilu. 

Podle prvních informací od postižených provozovatelů se problém zřejmě týkal domén s nastaveným zabezpečením DNSSEC. Firma to během noci potvrdila:

Došlo k technické chybě při generování klíčů DNSSEC a tím došlo k problémům s překládáním názvů domén (a ověřování domén u mailových služeb) při použití DNS serverů, které validují DNSSEC. Těchto serverů je minimum a na domény se tak nedostalo několik jednotek % návštěvníků ze sítí, kde návštěvníci používají DNS severy s validací DNSSEC. Podle našich měření se to týkalo tak 3–5 % provozu (první dohady byly vyšší a hovořili jsme o cca 10 %). Jednalo se zejména o síť O2 a sítě, kde používají DNS servery Google. U všech domén generujeme nové DNSSEC klíče. Vzhledem k množství postižených domén tato situace potrvá několik hodin.

Pro rychlé řešení na straně uživatelů Wedos doporučuje změnit si v počítači DNS servery a nepoužívat DNS Googlu. Provozovatelé webů také mohou v administraci v nastavení DNS kliknout u domény, která vykazuje výše uvedenou chybu, na tlačítko „aplikovat změny“. Do přibližně 30 – 60 minut by mělo být vše v pořádku, slibuje Wedos.

O tom, co problémy způsobilo, slíbila firma informovat až po vyřešení současné situace.

Našli jste v článku chybu?