bylo by rázem 90% úředníků na pracáku
Ještě lepší scénář by byl, kdyby většina těch úředníků nastoupila na neobsazená místa v průmyslu. Aspoň některá, kde není potřeba taková kvalifikace. Nojo, ale to jsou jen sny... :-)
Ale o to dnes nikdo nestojí.
Já myslím, že o to někteří politici i stojí, ale pak nahlédnou do toho systému, zatočí se jim hlava, udělá nevolno a raději se zase rychle vypotácí zpět a zavřou dveře. V jednom rozhovoru (možná s R. Vávrou? už nevím) bylo řečeno, že když chcete zavřít nějaký úřad, ukáže se, že alespoň jeden ze zaměstnanců je něčí vzdálený příbuzný a ten tomu uzavření musí bránit aby neměl v širší rodině peklo. Další potíž je, že existence některého úřadu může vyplývat ze zákona, který by se nejprve musel změnit a to zase vyžaduje širší shodu.
Je otázka, kolik z toho kvanta, ať už digitálních, nebo papírových dat, je k efektivnímu chodu státu skutečně potřeba (max. 10%) a co jen zbytečná vata pro zbytečné úředníky, dělající zbytečnou práci. Kdybychom se vrátili ke standardům z dob první republiky, bylo by rázem 90% úředníků na pracáku a chod státu by se značně zefektivnil a zrychlil. Ale o to dnes nikdo nestojí. Nač to dělat jednoduše, když to jde složitě a daňový poplatník to rád zaplatí, že?
Pro doplnění, takhle třeba vypadá papírová databáze:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Budova_evidence_Ústřední_sociální_pojišťovny
Vlastní kartotéku tvoří dvě osově souměrné části o délce 50 metrů a výšce 8 metrů, každá o devíti blocích; uvnitř systému mezi zadními stranami těchto dvou částí probíhá úzká chodba. V osmnácti blocích je uloženo celkem 9000 zásuvek (lístkovnic) o délce 3 metry.
Naklady na papirovy informacni system zde take byly. A ne male. Stavba novych budov, archivacnich prostoru,zajisteni na likvidaci a skartovani papiroveho odpadu, zamestnanci. Jiz za tuheho komunismu jsme se ucili ze vyroba papiru je energeticky nakladna a tech hnusu co tehdy teklo z papiren. Zpracovani te zadosti ne vzdycky projde systemy na zvejkani ve scanneru. Musite proste zamestnat tak 5 lidi v rade nez vam nekde najdou lejstro, srovnaji, zhodnoti, x krat preposlou. Prinejmensim. A to jsou velke naklady.
Pri rychlem podavani zadosti obcanovi nezbylo take nic jineho nez proste sednout do auta a objizdet urady - samozrejme za cenu ze si vezme dovolene. To je extrem ala CR.
ekde mate tak male lhuty na reakci ze postu musite odeslat takrka tentyz den aby vam to do 7mi dni(prinejlepsim) nekam doputovalo.
Vite kolik kg treba vazi balik papiru na stavbu RD? No dnes uz to neni 1kg ale klidne 2kg toho co musi skladovat urady. Doma mate jeste 3x-4x tolik.
náklady na papírové podání, řekněme korunu za papírový formulář, zbytek (dopravu či poslání poštou) si hradí občan sám
Ten papírový formulář snad nemusí nikdo vytvořit, vytiskout, distrbuovat? Nikdo nemusí sedět na úřadě, aby ho mohl převzít? A hlavně: ten papírový formulář se nějak magicky zpracuje sám?
Představa, že lidská práce je zadarmo a platí se jen za to, na co si můžu sáhnout, je přežitek socialistického hospodářství. Dnes je naopak lidská práce většinou to nejdražší. Proč se asi banky a další soukromé společnosti snaží klienty odradit od toho, aby s nimi všechno vyřizovali osobně, a preferují internetovou komunikaci? A proč by to u státu mělo fungovat jinak?
Že bych se naivně zeptal, myslíte si snad, že digitální služby jsou skutečně a prokazatelně levnější? Když na jedné straně vezmeme náklady na papírové podání, řekněme korunu za papírový formulář, zbytek (dopravu či poslání poštou) si hradí občan sám,
a na straně druhé digitální služby, tedy cenu za vytvořený IT systém + roční náklady na údržbu vydělíme počtem digitálně podaných žádosti, odhadl bych to, v případě naprosté (vysoutěžené?) efektivity na desetinásobek, v horších případek i stonásobek.
Ale, a bohužel, tou "dikitalizací" se zatím myslí pouze a jen online podání žádosti, plus zpětně zaslaná odpověď.. (ale i tam si musí občan doplácet na autorizovaný výtisk ). Že by snad měl občan při digitalizaci jakoukoliv výhodu, urychlení, zkvalitnění, či lepší zacházení, při vlastním zpracování (které se i tak může táhnout řadu měsíců i let), to se samozřejmě nikde neslibuje...
A teď tu o Červené Karkulce...
Neuvěřitelné množství přívlastku a výsledek 0.
Nestane se vůbec nic jiného, než že vznikne 15(nebo kolik, že to bude Ministerstev) Studií proveditelnosti, každá bratru za 100 milionů, aby se řeklo, že v tomto volebním období se závěry aplikovat nestihnou. Prostě tunel pro Pirátiy, ntc víc.
Neskutecne vysoke ceny byly ve stavebnictvi jeste pred covidem a ne v IT. IT je jeste zatim na tom pomerne dobre. Rekneme takovy stred.
To ze se firmy probudily a zjistuji ze to bez IT nepujde a ze ani PC sroubovakovi nestaci 35kkc to je jejich chyba.
Ceka nas dalsi probuzeni as se zjisti ze to bez fixnich siti fakt nepujde - stredni mile na 5G, pripojeni k internetu jako univerzalni sluzba, zapadle lokality mezi lesy a kopci, spatne planovani pro fixni site developery atd.
Tam kde se jinde uz davno zaclo my jsme ani nezacali.
9. 11. 2021, 11:56 editováno autorem komentáře
Velké věci (když pominu, že mnoho z nich tu dávno mohlo bez větší námahy být).
Mě by ale více zajímalo, zda když získá občan „právo na digitální služby“, zda také získá právo na papírové (nedigitální) služby (pochopitelně za shodnou cenu, bez šikany a znevýhodnění). (Přeloženo: Aby se z práva na dig. služby nestala povinnost na dig. služby.)
Tedy, jen bych upozornil že v seznamu Digitální služby popírá už bod 2 bod 1. Protože, pokud platí "aby mezi úřady obíhala data, nikoli občan. ", tak proč se pak v dalším bodu vyžaduje aby občan stejně nosil ta data pořád u sebe a předkládal je pokaždé státu, byť v elektronické formě?
Proč nemůže platit že občan u sebe bude mít jen jednoduchý identifikátor, a všechno ostatní si musí vyhledat každý státní činitel (i třeba policista) online ve státní evidenci, ať tedy řidičské oprávnění, či cokoliv jiného co nabízí eDokladovka .
Jenomže pokud se toto pomine, pak se jim celé Digitální služby rozpadnou, pochopitelně že každý úřad bude v roce 20205 tvrdit, že jeho data jsou natolik "speciální", že si je úřady nemohou předávat mezi sebou, ale občan je musí i nadále a pokaždé předkládat osobně.
Mám takovou obavu, že o efektivnosti nemůže být řeč. Úředníků je čím dál víc, musí mít vyšší kvalifikaci, jsou potřeba další specialisté v oblasti informačních technologií, informační systémy mají neskutečně vysoké ceny a to jak HW tak SW.
Takže suma sumárum zlatý úředník sedící na židli s pérem v ruce podepisující papír... :D