Pouze desetina uživatelů internetu při změně poskytovatele využívá režimu vyhlášky upravující přenositelnost čísel a změny poskytovatele internetu účinné od loňského roku. Většina zákazníků při odchodu od původního providera původní smlouvu jednoduše ukončí a s novým uzavře kontrakt nový, aniž by využila možnosti plynulé změny jako v případě přenášení čísel. Český telekomunikační úřad to uvedl v říjnové měsíční monitorovací zprávě.
Vyhláška č. 58/2022 Sb. má zaručit, že ke změně operátora dojde plynule, bez delšího výpadku. ČTÚ zhodnotil dosavadní jednoroční praxi nové právní úpravy a konstatoval, že na ni nemíní nic měnit, a to i přesto, že dosud neexistuje tzv. společné řešení pro komunikaci mezi operátory předpokládané zákonem o elektronických komunikacích. „ČTÚ vznik takovéhoto společného řešení na principu samoregulace nadále podporuje, ale i s ohledem na rozmanitost dotčených subjektů povinnost jeho zřízení shledává jako nepřiměřenou,“ konstatuje zpráva.
ČTÚ také přiznává, že zaznamenal dílčí problémy s přenositelností, zejména se získáváním OKU kódu nutného pro autorizaci požadavku. Nedostatky regulátor hlásí na straně poskytovatelů i při zveřejňování kontaktů pro potřeby uplatnění nebo projednávání požadavku na změny a v nedostatečné spolupráci opouštěného a přejímajícího operátora. „Jedná se ale o záležitosti, které ČTÚ standardně řeší v rámci svých pravomocí a které nevyžadují změny podmínek stanovených vyhláškou,“ odmítl nutnost změny pravidel vysočanský úřad.