Hlavní navigace

Zrušení roamingu nedostalo O2 ze zisku, k třetímu čtvrtletí jej operátor zvýšil o 2,5 %

David Slížek

Jsou tu hospodářské výsledky operátora O2 po první letní sezóně se zrušenými roamingovými příplatky a mluví jasně: čistý zisk firmy se přes novou regulaci za prvních devět měsíců roku (k 30. září) zvýšil o 2,5 % na 4,1 miliardy Kč (v samotném třetím čtvrtletí meziročně vyrostl o 1,4 % na 1,481 miliardy Kč).

Konsolidované provozní výnosy vyrostly k třetímu čtvrtletí o 0,6 % na 27,893 miliardy Kč (v samotném třetím kvartálu klesly o 1 % na 9,406 miliardy Kč). Firma to uvádí v tiskové zprávě (PDF).

Za pozitivními výsledky podle O2 stojí rostoucí příjmy z mobilních datových služeb a prodeje zařízení a příslušenství, vyšší výnosy z digitální televize a také nové zisky v oblasti finančních služeb. Prodej pojištění zařízení a příslušenství a řešení pro EET znamenal pro O2 v prvních devíti měsících roku výnosy ve výši 126 milionů Kč.

Jak se projevilo zrušení roamingu?

Zrušení roamingu se podle O2 na výsledcích projevilo negativně. „Výnosy mobilního segmentu vzrostly o 3,5 % na 14,816 miliardy Kč, když od třetího čtvrtletí 2017 se ve výsledcích negativně projevila evropská regulace roamingu. Bez vlivu roamingu by mobilní výnosy v prvních devíti měsících 2017 vzrostly meziročně o 3,9 %,“ uvádí operátor.

Zákazníci O2 podle firmy v létě (od června do září) v roamingu provolali dvakrát více minut a spotřebovali sedmkrát více dat než v loňském roce. Podle předsedy představenstva a generálního ředitele Tomáše Budníka to pro O2 znamenalo „…vyšší související náklady v celkové výši stovek milionů korun, které musíme platit zahraničním operátorům“.

Jenže k úplnému obrázku chybí ještě jedno číslo: kolik operátor naopak vydělal na turistech, kteří přijeli do Česka. A tady O2 konkrétní čísla nezveřejňuje: „U cizinců navštěvujících Českou republiku stoupla stejně jako u Čechů v zahraničí především spotřeba dat. Tento provoz však kompenzoval nižší roamingové výnosy pouze částečně,“ doplnila jen na dotaz Lupy mluvčí firmy Lucie Pecháčková.

Celkové náklady O2 se každopádně zvýšily o 1 % na 20,141 miliardy Kč, z toho provozní náklady činily 5,884 miliardy Kč (stouply o 3,2 %).

Výnosy z dat rostou

Přes zrušení roamingu se operátorovi zvýšil i průměrný měsíční výnos na zákazníka (ARPU). Meziročně jde o 1,3% nárůst na 292 Kč. „Kromě nižšího výnosu z roamingu se projevily negativní vlivy tržních tlaků na snížení ceny za hlasové a SMS služby. Ty však byly více než kompenzovány rostoucí kvalitou zákaznické báze, vyšší útratou za datové služby a pozitivním vlivem výnosů z finančních služeb,“ vysvětluje O2.

K 30. září mělo O2 4,917 milionu mobilních zákazníků, což je stejně jako ve stejném období loňského roku. Za první tři čtvrtletí přenesli meziročně o 94 % více mobilních dat, uvádí operátor. „Významnou měrou se na tom podílely také tarify O2 Spolu s velkou porcí dat a také novinka určená především mladé generaci – tarif s 10 GB mobilních dat,“ komentuje to Budník.

V mobilním segmentu operátor za prvních devět měsíců roku navýšil výnosy meziročně o 3,5 % na 14,816 miliardy Kč (v samotném třetím kvartálu rostly o 3,4 %). „Nižší výnosy z hlasových služeb a SMS byly více než kompenzovány 13,6% nárůstem výnosů z datových služeb a 18,4% růstem výnosů z prodeje zařízení,“ uvádí operátor.

Našli jste v článku chybu?