Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku A jede se dál. Praha za miliony pořizuje chytré popelnice hlásící se přes cloud od Petr M - Tak znovu: 1. Úplně naplněná popelnice znamená, že se...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 7. 8. 2017 12:39

    Petr M (neregistrovaný)

    Tak znovu:

    1. Úplně naplněná popelnice znamená, že se už do ní nic nevejde. Pokud bude popelářům trvat její vysypání od nahlášení 20 minut, budou lidi házet 20 minut odpadky vedle ní.
    2. Mějme ulici, je tam 10 popelnic. Je to jednosměrka, auto ji musí projet celou. Pokud dojet do té ulice znamená 20 minut a vysypání popelnice dvě minuty, tak
    a) svoz 2x denně "preventivně": 2*(2*20+10*2)=80 minut popelářskýho auta jenom na tu jednu ulici (standardně vyřeší cestou ještě další ulice podle rozpisu).
    b) Svoz na zavolání od popelnice, naplněny 2 popelnice denně. 2*(2*20+2)=84 minut denně (a nastanou situace, že se ozve popelnice, kterou auto minulo před minutou). Popeláři se budou motat po městě jak špina v kyblu a efektivita spadne.
    3. Pokud do hloupých popelnic lidi narvou 1t odpadu ročně, do chytrých taky narvou 1t odpadu ročně. Popelářský auto odpad taky slisuje. Cena likvidace je stejná.
    4. Odpadky typu nedojezená bageta tam budou hnít. Postaru osm hodin, ponovu třeba tři dny.
    5. Postaru když řádí vandal, vejde s škoda do 2000Kč/ks.Ne chytré to bude mnohonásobně víc, zvlášť pokud přetáhne ocelovou tyčí víko se solárníma panelama.
    6. Starý typ hloupé popelnice nemá problém s posprejováním solárního panelu.
    7. Starý typ hloupé popelnice nemá problém s tím, že když na ni napadne vrstva sněhu, nemá energii ten odpad slisovat.
    8. Pro starý typ popelnice není potřeba provozovat server a platit výpalný za SIMku nebo používání sítě IoT.
    9. Pokud je někde akce, je nahlášená na úřadech a je daný provozovatel. Není problém akci podmínit tím, že provozovatel zajistí další mobilní koše/popelnice nebo úklid, takže tyhle data o rozdílu normál/akce jsou ve finále o hnědým mazlavým.
    10. Statistiky naplnění košů v oblasti jdou získat jednoduše tím, že se zváží popelářský auto před vysypáním a po vysypání. Nejsou na to potřeba takovýhle krámy.
    11. Dokud nebudou všechny popelnice nový, stejně se bude po trase jezdit furt postaru.
    12. Až budou všechny popelnice nový a bude průměr 10 dní na naplnění jedné, tak je to při 2k popelnic 200 jízd denně a pravděpodobně to na kilometry vyjde víc, než normálně.

  • 7. 8. 2017 10:57

    Karel (neregistrovaný)

    Heh..
    Vy v té věci vidítě nějaké racionální přínosy? Proč tedy očekáváte racionální výhrady?

  • 9. 8. 2017 21:37

    Ravise (neregistrovaný)

    > Je to pilot, prepokladam ze tohle vyhodnoti az na jeho konci.
    Zrovna tohle by mohlo být odhadnuté už předem, aby se vědělo, jestli má smysl pilot rozjíždět.

    > A argument ze na necem muze vniknout vetsi skoda a proto to nebudeme nasazovat je v poradku? Treba bychom mohli stale jezdit konespreznou tramvaji, protoze na te elektricke muze pri havarii vzniknout vetsi skoda nez na koni s potahem??
    Tramvaj elektrická jezdí rychleji, méně smradlavě, snadněji a bezpečněji než pomalý, trousící, unavený kůň, pozažmo nevyspalý, podnapilý vozka. Ale nesrovnával bych koš s tramvají. To je jako stavět vedle sebe kolečko a náklaďák...
    Dokonalosti je dosaženo tehdy, když nejde nic odebrat, ne tehdy, když není co přidat. Volně citován Leonardo Da Vinci (tuším)

    > Super, takze kdyz nekomu dokapne posledni kapka trpelivosti, svola ve svem volnem case a za sve penize na Vaclavak demostraci proti praktikam politiku, nahodou to zarezonuje s naladou ve spolecnosti a dorazi tam 100 000 lidi, nekdo dalsi si na tom mnozstvi aktivnich bude chtit prizivit svou agendu (to se bezne deje) a v davu bude rozdavat letaky ktere budou lidi pro jejich stupiditu ihned zahazovat, tak ten nestatnik svolavatel tam po nem bude muset jeste celou noc uklizet??? Skutecne skvely zpusob jak paralyzovat obcanske aktivity....
    Takže jako pořadatel bych neměl nést zodpovědnost za průběh akce? Pokud je to komerční akce, tak si na to pořadatel zaplatí lidi. Pokud je to řekněme komunitní akce, tak to stejně pořadatel nezorganizuje sám, a já klidně po takové dobře míněné akci na místě zůstanu a pomůžu s úklidem. Z blbých letáků skládám origami. Nebo jsem schopný je odnést do koše. Což by měla být společenská norma. Je problém, že není.

    > Ja si dokazu predstavit, ze data o vzniku odpadu v case a miste mesto vyuzije, odpadove hospodarstvi je jedna z jeho hlavnich naplni prace.
    Takže "shromáždíme data a pak je vyhodnotíme. Vyprodukujeme grafy. ??? Profit."? Odpadu v koších přibývá když jdou lidi z práce/do práce, je víc odpadu tam, kde je víc lidí (vč. kulturních akcí), cca týden po akcích v supermarketech se objevuje nespotřebované, plesnivé jídlo (čas dle typu). V delších periodách se potom opakují třeba vánoce (balící papír), silvestr (rachejtle), svatý patrik (flašky)... Na to nepotřebuju chytrý popelnice.

  • 7. 8. 2017 12:23

    lahvon

    To je o nastavení procesů. Vývoz si zavolá první plný koš, auto vyveze rovnou celou trasu. To je věc optimalizace svozů. A pochybuji, že by byli na městě nebo u svozově firmy až tak nesvéprávní, že by na to nepřišli sami a jezdili ad-hoc ke každému koši, jak si budou koše postupně říkat.

    Sice i o celkovém smyslu pražských projektů Smart Cities myslím svý, ale v tomhle bych je za až takový lamy neměl.

  • 10. 8. 2017 7:15

    Petr M (neregistrovaný)

    Nulová. Všechny je znají. Ale prodejce v autobazaru se taky nechlubí, že přetočil tachometr a zalepil olejovou vanu silikonem. Protože pak by to znamenalo odepsat investici se ztrátou a hledat si jinou obživu...

    Kdysi bývalý šéf plánoval jednu nesmyslnou věc. Technicky to nějak fungovat mohlo, ale v praxi by to nemělo smysl a nikdo rozumný by si to nekoupil. Na mou argumentaci, že je to celý ekonomický nesmysl, v klidu odpověděl že má kamaráda, který ty bazmeky nacpe na obecňáky, který na to dostanou dotace, a budou ten krám lidem půjčovat proti záloze... Takže asi tak.

  • 7. 8. 2017 13:06

    Petr M (neregistrovaný)

    Jenomže vždycky skončíme u toho, že je to služba placená z města a o tom, kdy a jak se bude vyvážet, rozhodne úředník :(

  • 7. 8. 2017 13:14

    Petr M (neregistrovaný)

    Pesimista = optimista + zkušenosti.

    Namixovat s hloupýma? Jak?
    Pokud budu mít dvě stejně velký popelnice, jedna lisuje a druhá ne, můžu řídit svoz podle té, co lisuje, když neznám strukturu náplně (např. dvě slisování a hloupá je plná)?
    Pokud budu mít hloupý popelnice a budu k nim jezdit, jaký smysl má jezdit extra k chytré, až si zavolá, a nevyklopit ji rovnou?
    Pokud ji vyklopím rovnou, jaký smysl má licence na SW, který řekne, že je plná?
    Pokud budu mít popelnici, se kterou je potřeba bojovat (tahat za madlo, šlapat na pedály,...), řešit jak se do ní dostat a odkládat si tašky s nákupem proto, abych vyhodil papírek od tyčinky, bude víc odpadu v obyč koši, nebo v tom hyper supr dupr chytrým monstru?

  • 7. 8. 2017 21:44

    Tomas (neregistrovaný)

    Výpočty od stolu mají nějaký rozumný základ, kdežto vaše teorie naprosto ne. Úspora daná tím, že že auto občas vynechá nějakou popelnici, je naprosto zanedbatelná ve srovnání s náklady na takový systém. Za chvíli se pomalu bez aplikací, cloudů a on-line hlášení už lidi ani nevys....

  • 9. 8. 2017 15:16

    Unknown (neregistrovaný)

    "Za jak dlouho že úspory při svozu dosáhnou aspoň pořizovacích nákladů těch "chytrých popelnic?""

    Je to pilot, prepokladam ze tohle vyhodnoti az na jeho konci.

    "Tenhle argumentační klam se jmenuje šikmá plocha."

    A argument ze na necem muze vniknout vetsi skoda a proto to nebudeme nasazovat je v poradku? Treba bychom mohli stale jezdit konespreznou tramvaji, protoze na te elektricke muze pri havarii vzniknout vetsi skoda nez na koni s potahem??

    "Pokud něco jako pořadatel zasviním, tak to jako pořadatel uklidím."

    Super, takze kdyz nekomu dokapne posledni kapka trpelivosti, svola ve svem volnem case a za sve penize na Vaclavak demostraci proti praktikam politiku, nahodou to zarezonuje s naladou ve spolecnosti a dorazi tam 100 000 lidi, nekdo dalsi si na tom mnozstvi aktivnich bude chtit prizivit svou agendu (to se bezne deje) a v davu bude rozdavat letaky ktere budou lidi pro jejich stupiditu ihned zahazovat, tak ten nestatnik svolavatel tam po nem bude muset jeste celou noc uklizet??? Skutecne skvely zpusob jak paralyzovat obcanske aktivity....

    "Takhle z hlavy mě nenapadá důvod, proč něco takového chtít."

    Ja si dokazu predstavit, ze data o vzniku odpadu v case a miste mesto vyuzije, odpadove hospodarstvi je jedna z jeho hlavnich naplni prace.

  • 9. 8. 2017 22:07

    Unknown (neregistrovaný)

    "Takže jako pořadatel bych neměl nést zodpovědnost za průběh akce?"

    'Odpovednost za prubeh akce' by samozrejme svolavatel/or­ganizator mel nest, ale jen do miry do ktere je toho schopen. Pokud svolate mirumilovnou demonstraci na kterou dorazi agresvni uderka protistrany a rozpouta bitku, tak za to nenesete odpovednost ackoliv se to stalo 'na vasi akci' (nemate totiz prostredky jak tomu zabranit). Stejne je to, kdyz na vasi akci nekdo prinese smeti a rozditribuuje ho tam v dostatecnem mnozstvi, tak tomu neumite zabranit a tudiz za to nenesete odpovednost.

  • 7. 8. 2017 11:42

    Petr M (neregistrovaný)

    Psal jsem v 10:11, že nějak nevidím důvod vyjíždět do stejné ulice 10x denně na zavolání od jedné z osmi popelnic, když by stačilo to objet 2x denně, a že přínos je jenom v provizích.

    U nás se taky s odpadem experimentuje, dokonce jsme se minulý měsíc dostali do další etapy, svoz popelnic 1x za čtyři týdny... Častěj to nemělo smysl.

  • 7. 8. 2017 15:55

    Karel (neregistrovaný)

    Fakt, že vy to vyřešit neumíte, neznamená, že to řešení nemá. A o vašich zkušenostech ze Seattlu a Barcelony mám značné pochynosti. Z vašich komentářů to vypadá, jako by šlo o technologii, co vymyslel nějaký radní v Praze. Zkuste si přečíst nějaký článek o tom, třebas ten, pod kterým diskutujete.

  • 9. 8. 2017 19:12

    MW (neregistrovaný)

    Taková úvaha na okraj:
    Pokud vás tady během chvíle napadlo 12 zásadních problémů chytrých popelnic, jaká je pravděpodobnost, že to nenapadlo nikoho od výrobce?

  • 9. 8. 2017 23:05

    Ravise (neregistrovaný)

    OK, s tímhle souhlasím. Potom teda úklid spadá na město, a když lidi budou házet ten svinčík na zem, nebude žádný rozdíl, jestli budou na náměstí obyčejný nebo chytrý koše. Tak jako tak to někdo bude muset zamést ručně/strojně. Navíc, velký akce dozoruje někdo z magistrátu, takže by si mohl všimnout, že je potřeba svézt odpadkové koše.

    PS, když jsme na internetu, nebudeme si spíš tykat? Přijde mi to dost podivný, vykat někomu pod přezdívkou :)

  • 7. 8. 2017 12:23

    wsh (neregistrovaný)

    A kdo Vám řekl, že jezdí 10x denně, vždy kvůli jedné popelnici? Osobně bych očekával, že snahou bude hlavně optimalizovat rozmístění, kapacitu a množství popelnic, abych docházelo k rovnoměrné četnosti zaplnění na celé svozové trase, případně namixování "smart" a normálních popelnic podle potřeby.

  • 7. 8. 2017 13:06

    Unknown (neregistrovaný)

    1 - Jak vite ze popelnice zahlasi az 100% naplneni a nebudou hlasit prubezny stav?
    2 - Vase vypocty od stolu jsou legracni, namatkou? Chytre popelnice nemuseji byt vsechy, na exponovanych mistech (treba v centru) kde se spolehlive naplni (i nekolikrat) za den je mozne mit "hloupou", nejsou vude jednosmerky, popelnice muze hlasit prubezne a vysypani se da delat treba uz pri 70% takze "za minutu" se asi neozve.
    3 - Ano 1t=1t, ale k nenaplnenym popelnicim nebude treba vubec jezdit takze uspora.
    4 - A cemu to vadi? Pokud bude dobre resene viko tak to ani nemusi moc smrdet ven.
    5 - Ano, ale podle tehle logiky bychom jeste lezli po stromech.
    6 - Ano, predpokladam ze to lze detekovat snizenym nabijenim oproti jinym kusum a vyslanim technika. Nepredpokladam ze pujde o masovy jev.
    7 - V praze se snih moc neudrzi a kdyby prece tak lze na par dni v roce prejit do rezimu "vsechny popelnice jsou hloupe".
    8 - Ano ale viz 5. Navic je to pilot, v masovem nasazeni lze resit zakoupeni vlastni frekvence mestem.
    9 - Jakozto obcasny pomocnik na verejnych akcich se priklanim k neprenaseni povinnosti mesta na obcany, ne vzdy se jedna o komecni akci kde se proste v rozpoctu vyhradi prislusna castka. Skutcne chcete Vas osobni nazor na verejne akce uvadet mezi racionalnimi duvody proti tem popelnicim?
    10 - Tim ziskate pouze data o cele oblasti a uz vubec neziskate data o jejich naplnovani v case.
    11 - Ano, to je (za me akceptovatelna) dan za pilotni provoz.
    12 - viz bod 2, tyhle vypocty od stolu jsou nic nez legracni.....

  • 7. 8. 2017 17:28

    fd (neregistrovaný)

    Vite ... rika se tomu obecne logistika. A jelikoz se tak trochu tim oborem zaobiram, tak vam mohu garantovat, ze naopak, neco takoveho vyrazne zvedne naklady na zbytecne jezdeni.

    Ostatne, jak tu je jiz poznamenano. Pokud projede svoz predem znamou trasu rekneme 1x denne, a nalozi popelnice z klidne jen z 30% zaplnene, je to stale radove levnejsi, nez jezdit na vyzvu ke kazde zvlaste. Jiste, muzete pockat, az se vam naplni (= nahlasi) alespon 30% popelnic. kdyz to bude 30 ze 100, tak to bude znamenat, ze kolem 29 uz mate ruzne velke hromady odpadku na chodnicich.

    Zaroven se pak da rici, ze zcela jiste ma Praha tisice, spise desitky tisic kontejneru, a tudiz velice dobre funguje statistika (zadarmo). A to vcetne poradani ruznych akci.

  • 9. 8. 2017 7:10

    Petr M (neregistrovaný)

    Jeden z magistrátu, jeden od dealera chytrých popelnic a jeden od frikulína

  • 7. 8. 2017 10:47

    Unknown (neregistrovaný)

    Dneska tu nikdo nema zadne racionalni vyhrady? Sakra, to skoro vypada ze na magistratu udelali neco spravne...

  • 7. 8. 2017 12:16

    Unknown (neregistrovaný)

    Snizeni mnozstvi vysypavanych popelnic, tedy treba snizeni mnozstvi aut (a jejich posadek) potrebnych pro udrzovani kosu nenaplnenych podle Vas neni racionalni prinos? Dale bych predpokladal sber/zpracovani dat o plneni kosu v normalnim rezimu oproti dobe kdy je v oblasti nejaka venkovni akce a pod.

  • 8. 8. 2017 17:30

    Ravise (neregistrovaný)

    > 3 - Ano 1t=1t, ale k nenaplnenym popelnicim nebude treba vubec jezdit takze uspora.
    Za jak dlouho že úspory při svozu dosáhnou aspoň pořizovacích nákladů těch "chytrých popelnic?"
    > 5 - Ano, ale podle tehle logiky bychom jeste lezli po stromech.
    Tenhle argumentační klam se jmenuje šikmá plocha.
    > 8 - Ano ale viz 5. Navic je to pilot, v masovem nasazeni lze resit zakoupeni vlastni frekvence mestem.
    Znovu šikmá plocha.
    > 9 - Jakozto obcasny pomocnik na verejnych akcich se priklanim k neprenaseni povinnosti mesta na obcany, ne vzdy se jedna o komecni akci kde se proste v rozpoctu vyhradi prislusna castka. Skutcne chcete Vas osobni nazor na verejne akce uvadet mezi racionalnimi duvody proti tem popelnicim?
    Pokud něco jako pořadatel zasviním, tak to jako pořadatel uklidím. Navíc zrovna město jako Praha asi někde ve sklepě může mít (netvrdím že má) pohotovostní odpaďáky na vlastní akce. Přijďte si v devět tamatam, podepíšete nám papír na čtyřicet košů, v sobotu je vrátíte v jedenáct.
    > 10 - Tim ziskate pouze data o cele oblasti a uz vubec neziskate data o jejich naplnovani v case.
    Takhle z hlavy mě nenapadá důvod, proč něco takového chtít. Možná snad pro data samotný, grafy na poradách vypadají hezky.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).