Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Accelerated Mobile Pages (AMP): Jak fungují a jak pomáhají webům? od anonym - A proc ho nepouzivat? a) neni to standard -...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 5. 9. 2018 14:35

    anonym (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    A proc ho nepouzivat?
    a) neni to standard - zna ho jen chrome, jine prohlizece vas s tim poslou k sipku a google vas nuti pouzivat jen jeho analytiky a skripty - vendor lock-in jak prase
    b) neni snadna moznost prepnout na non-AMP verzi webu pokud se vam AMP verze nelibi (vsechny weby diky nemu vypadaji na jedno brdo)
    c) zrychleni vuci klasickymu mobilnimu webu sou kecy, pokud jste aspon trochu schopni programatori a mate kontrolu nad tim jak nacitat 3rd party zdroje tak muzete dosahnout jeste daleko lepsiho vysledku jak s AMPem - kdyz svuj web dokazete orezat na AMP verzi tak to dokazete i se svoji vlastni verzi (a naopak i amp verze stoji za prd bez prednacitani https://www.webpagetest.org/result/180905_08_22d2583d4744f997013588c4241b6151/ )
    ... => prednacitani na pozadi je jen podvod, to by mohl delat kazdy web kdyby mu to google umoznil

    tl;dr google ma choutky facebooku a chce taky vlastni walled garden a lini vyvojari mu na to radi pristoupi

  • 5. 9. 2018 16:10

    lazywriter (neregistrovaný) ---.cust.vodafone.cz

    Přesně tak. Z hlediska rychlosti webu udělá daleko víc třeba přechod na HTTP/2.0 než tenhle vendor-lock.
    Na druhou stranu, ani se Googlu nedivím. Když vidí, jak mu všichni ochotně dávají třeba všechny informace o svých webech a jejich návštěvnících, tak co by mu nemohlo projít i tohle.

  • 6. 9. 2018 13:55

    Kája z Norska (neregistrovaný) ---.237.broadband11.iol.cz

    google vas nuti pouzivat jen jeho analytiky a skripty
    Nemáte pravdu. Pokud na tom chcete trvat, prosím o vysvětlení nebo odkaz na zdroj.

    Analytiku si mohu udělat svoji viz amp-analytics. Ale možnosti jsou dosti omezené. Ne, že by byl problém v tom jaká data si mohu na svůj endpoint poslat, ale v podpoře běžných 3rd party produktů. Např. https://www.smartlook.com/cs/help/nekompatibilni-platformy/

    zrychleni vuci klasickymu mobilnimu webu sou kecy
    Bohužel ne. Klasickému mobilnímu webu Google neudělá preload, neudělá se předzpracování a umístění na CDN.

    Jediné co je na AMPu rychlejší je preload. Což je podle mě hlavní věc, proč o tom lidé vůbec přemýšlejí. Nefér praktika od Google. Ostatní za mě nejsou výhody. Předspracování a CDN mi z mých "dynamických" stránek udělají statické. To umím i bez AMP když budu chtít. :-)

  • 6. 9. 2018 16:52

    anonym (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    a) zna ho jen chrome, jine prohlizece vas s tim poslou k sipku
    Zdroj? Vzal sem svuj androidi mobil, nainstaloval prohlizece, otevrel si ve chromu nejakej topic z redditu, zkopiroval amp link a otevrel ve vsech ostatnich. Testoval sem to takhle uz v roce 2017 kdyz se o AMPu jeste mluvilo ale kvuli vam sem to ted zkusil znova
    Chrome -> AMP
    Firefox Focus -> Redirect na mobilni verzi
    Firefox -> Redirect na mobilni verzi
    Edge -> AMP
    Samsung browser -> Redirect na mobilni verzi
    Brave -> redirect ale porad jeste AMP (hadam kvuli blokaci reklam)
    Opera mini -> Redirect na mobilni verzi

    A na my stary lumii 920 s WP 8.1
    Internet Explorer -> Redirect na mobilni verzi (jeste k tomu nejak rozbita ale to je uz holt IE)

    b) vsechny weby diky nemu vypadaji na jedno brdo
    > Ano, ale je to chyba webdesignérů, nikoliv AMP. Budu řešit v dalších dílech.
    Vyborne. Uz se tesim na vas originalni, perfektne zpracovany AMP web.

    c) zrychleni vuci klasickymu mobilnimu webu sou kecy
    > Klasickému mobilnímu webu Google neudělá preload
    cetl jste vubec zbytek meho komentare nebo se chytil prvni vety? tak znova: preload neni zrychleni! je to trik! uzivateli se to muze jevit jako rychlejsi ale cas na stazeni se akorat presouva, nezkracuje se!
    > neudělá se předzpracování a umístění na CDN. ... Ale bez AMP zase nedosáhnou na tyhle "vychytávky".
    Predzpracovani si muzu udelat sam, kdyz je to moje codebase a umisteni na CDN neni specialita AMPu, nemluve o tom ze CDN neni zachrana ve stoprocentech pripadu, zvlast kdyz se navazuje nekolik TLS handshaku - a i ty musite brat v potaz u takhle malych webu jako AMP dela, i kdyz konkretni data budou zalezet na webu a jeho navstevnicich.
    (pozn. ty redirecty u ostatnich prohlizecu co zminuju nahore sou taky dalsi zpomaleni)

  • 6. 9. 2018 12:17

    Martin Michálek

    udělá daleko víc třeba přechod na HTTP/2.0

    To bohužel neudělá. HTTP/2 je určitě fajn, ale v té skládačce k rychlému uživatelskému prožitku na webu chybí ještě asi devadesát devět dílků.

  • 13. 9. 2018 19:33

    Martin Michálek

    a) OK, potvrzuji, že v některých málo používaných mobilních prohlížečích udělá Google CDN přesměrování. Pravděpodobně detekuje podporu některé technologie a při nepřítomnosti přesměruje. (Testoval jsem na https://www.google.cz/amp/s/amp.reddit.com/r/gifs/comments/9fi2os/qwop_cosplay/, když by si to chtěl někdo zkusit.) Vaše formulace "zna ho jen chrome" vyznívala tak, že si AMP stránku na své doméně nemůžu zobrazit mimo Chrome (nebo třeba Safari, které AMP CDN také podporuje).

    c) "preload neni zrychleni!"

    Není. Je to příčina zrychlení. :-) Preload můžu udělat na vlastním webu. A pokud s vysokou pravděpodobností vím, kam uživatel klikne v dalším kroku, udělal bych to. Znamená to, že podvádím? Uživatel přeci pozoruje zrychlení. Preload je běžná taktika v těchto situacích.

    Slovo "podvod", které tady někteří zmiňují, vážně na místě není. Preload může dělat kdokoliv. Google navrhl AMP tak jak navrhl, aby preload mohl dělat i on.

    Mimochodem, to je také jeden z důvodů, proč Google nebude nikdy preloadovat "jakoukoliv" stránku. Dnešní weby stahují v assetech kritických pro vykreslení i stovky kilobajtů dat. To se u AMP webů snad nestane. Blokující JS zde neexistují a CSS má limit 50kB.

  • 6. 9. 2018 12:15

    Martin Michálek

    zna ho jen chrome, jine prohlizece vas s tim poslou k sipku

    Nemáte pravdu. Pokud na tom chcete trvat, prosím o vysvětlení nebo odkaz na zdroj.

    google vas nuti pouzivat jen jeho analytiky a skripty

    Nemáte pravdu. Pokud na tom chcete trvat, prosím o vysvětlení nebo odkaz na zdroj.

    vsechny weby diky nemu vypadaji na jedno brdo

    Ano, ale je to chyba webdesignérů, nikoliv AMP. Budu řešit v dalších dílech.

    zrychleni vuci klasickymu mobilnimu webu sou kecy

    Bohužel ne. Klasickému mobilnímu webu Google neudělá preload, neudělá se předzpracování a umístění na CDN.

    Souhlasím jen v tom, že řada vývojářů je schopná udělat rychlý web i bez AMP. Ale bez AMP zase nedosáhnou na tyhle "vychytávky".

  • 15. 9. 2018 18:54

    Kája z Norska (neregistrovaný) ---.pilsfree.net

    c) "preload neni zrychleni!"
    Takže, pokud to tu čtu dobře, tak jediný důvod proč AMP je Preload, který ovšem funguje jen z Google. Od nikud jinud. Respektive pokud bude fungovat i v jiných situacích, tak budu asi dost naštvaný. Protože datové tarify na mobilech nejsou úplně super na to, aby si stahovaly spousty stránek na které uživatel ani neklikne. Hmmm já to vlastně nechci ani u Google :-).

    Prostě nevim. V dnešní situaci, kdy ani jeden web na který se podívám není validní HTML řešit AMP, který v případě navalidnosti vyhodí stránku z Google a než ji tam strejda vrátí tak to pěkně dlouho trvá (pár dní). Nezdá se mi, že by to mělo nějaký smysl :-)
    Dokonce ani Lupa není validní :-D
    https://validator.w3.org/nu/?doc=https%3A%2F%2Fwww.lupa.cz%2F