Jaký komunismus? Obchodní model založený na necílené reklamě prostě nefunguje. A zvýšením agresivity se to nezlepší, spíš naopak. To už musí prodejci reklamních formátů tušit dávno – a zadavatelé reklamy to už začínají chápat taky.
Vydavatelé pořád škemrají, že bez reklamy zkrachují… Jen ať zkrachují! To by internet potřeboval jak prase drbání – konečně by se trh pročistil od odpadu, kterého je dle mého soudu přes 90% a mohly by se prosadit odlišné (modernější) informační zdroje a flexibilnější obchodní modely jejich financování.
Coze? Takze kdyz mi lezi v zaludku reklama, tak nenavidim svobodu? Co je to za demagogii? Tedy tenhle argument pro obhajobu navonene zdechliny jsem jeste nezaznamenal.
Reklama je o manipulaci, casto o lhani (nebo prinejmensim zkreslovani) - tvrdit, ze komu tohle vadi, ten nenavidi svobodu, to je fakt sila.
A mimochodem, je to prave reklama, ktera "vi co je pro druhe dobre" a vnucuje jim to (nejlepe tak, aby si to ti druzi neuvedomovali).
Podle Vaseho prispevku tipuji, ze Vas reklama zivi - je to tak?
"... mohly by se prosadit odlišné (modernější) informační zdroje a flexibilnější obchodní modely jejich financování."
Troufam si tvrdit, ze vymyslenim novych informacnich zdroju a jejich obchodnich modelu se intenzivne zabyvaji minimalne stovky tisic velice inteligentnich lidi. A zatim nikdo nevymyslel nic takoveho, co by bylo zivotaschopne a prosadilo se.
No - ukazou se, Dash, co voni navrhujou!
Jen projev hledání optima. Teď zrovna je módní blokovat reklamu, až bude reklamy málo, objeví se nový trend na sledování reklamy. Takto systém nalezne optimum. Individuální prvky systému v daném okamžiku to optimum neznají, proto se takto kyvadlově hledá na základě optimalizačního kritéria zisku.
Až bude přístup k médiím zcela zpoplatněn a za článek budete platit 20 Kč, objeví se převratná novinka, články hrazené reklamou a budou úspěšné.
Problém je ovšem státní regulace, která to kyvadlo vychýlí trvale a tím systém zamrzne v neoptimálním stavu.
Státní regulace je přesně to, co Svobodní a jejich fanklub potřebují jak prase drbání. A až bude přístup k médiím zcela zpoplatněn, bude těch, co budou požadované ceny ochotni platit naprosté minimum. Takže ceny se zvýší, počet platících opět klesne a skončí to tak, že placené weby zkrachují a ty, co budou živy z reklamy se budou muset s blokováním smířit, nebo zkrachovat také.
Ale u reklamy je to taky tak, aby byla provozována, musí na ni prodej daného výrobku vydělat, slepý hodinář trhu taky likviduje výrobky a služby, které se nezaplatí a nemají na reklamu. Takže energeticky je to podobné jako u toho paroží, příliš reklamy může taky firmu položit, stejně jako její nedostatek. Evoluce výrobků probíhá podobně jako evoluce druhů.
No nevím, kde tu přerostlou reklamu vidíte, na stránkách kam chodím já, není.
Web bez reklamy je takový nudný, protože jsou na něm jen očekávané informace, chybí moment překvapení a možnost objevit něco nového, třeba nějakou nečekanou souvislost.
Ale chápu, že kopírovače reklama irituje, protože je znejisťuje v tom, zda vybrali dobře to, co kopírují, zda zůstávají v echt hlavním proudu, což je pro ně podstatné.
Vycházíte ze špatných předpokladů, průměrná konverze je 3%, takže reklamu a náklady na výrobu zaplatí jen zlomek návštěvníků.
Proto na obou stranách barikády stačí zachovat chladnou hlavu a počítat jen s těmi, co neblokují, konverze pak stoupnou třeba na 6-10%.
Blokujícím je pak třeba zobrazit chudší obsah stránky, aby na stránku přestali chodit a procento konverze vzrostlo. Z hlediska zisku je lepší stránka s denní návštěvností 1000 a konverzí 30% než stránka s denní návštěvností 10000 a konverzí 3% a to proto, že první stránka je lépe vyladěna na vhodnou cílovou skupinu.
Je chybou zabývat se těmi, co na reklamu nereagují, oni na ni zareagují zprostředkovaně, až si daný výrobek koupí jejich soused.
K rozpoutání arabského jara taky stačily manipulace řízené tajnými službami na Twitteru, jeho uživatelé, kteří tvořili zlomek populace ovlivnili zbytek.
Nezapomínejme, že žijeme v silně nelineárním světě.
A pak je tu jeden aspekt na který jste zapomněl, ženy mají jiné vnímání reklamy, s tím jak začaly používat internet, dostalo se do něj více reklamy, která je určená především jim. Pro ženy je důležité, z reprodukčních důvodů, aby vizuálně patřily do aktuálního hlavního proudu. Reklama je synchronizační mechanismus, který jim v tom pomáhá.
Jenže bez těch časopisů by nebylo ani PC a ani internet, lidé by se věnovali něčemu jinému. A takhle probíhá evoluce. Reklama pomohla stabilizovat směr k masovému rozšíření IT.
Jinak české vydání bylo zhruba šestinové. Stejně vypadaly i ostatní časopisy, jako například Byte.
Ale nejsem trubka, jako ty a vím, co všechno na internetu hrozí. Jenže hlupákům, kteří exhibují na FB a podobných hnusech evidentně nevadí, že jejich počítač je v podstatě veřejné místo. Kdybys používal počítač k hodnotné práci, měl na něm data, která mají skutečnou hodnotu a přišel o ně, protože bezpečnost a soukromí jsou pro tebe naprosto abstraktní pojmy, ječel bys jak Viktorka u splavu. (Jenže pozdě).
Bylo. A možná by internet nebyl taková žumpa, jako je teď. Bývaly časy, že knihy se psaly akopírovaly ručně a přesto nebyla kvalita lidského života horší, spíš naopak. Dokázali jsme se vyhrabat ze srabu po II w.w. bez počítačů a bez internetu; podle tvého zvráceného uvažování jsme dokázali něco zhola nemožného. Teď hrozí naopak devastace mezilidských vztahů a pocitu vzájemné sounáležitosti, ale to nevadí, hlavně, že byznys jede.
Tak každá manipulace se podobá surfování, musíte taky využívat vln, které přicházejí, na to vytvářet vlastní, nemáte dostatek energie. Ale to, že takto byl využit Twitter je nepochybné. Ve spojení s umělou inteligencí se k tomu přímo nabízí. Na Twitteru stačí jen sdílet vhodné příspěvky pomocí umělých účtů, které vyberete na základě potřeb dané manipulace. Vzniká tak umělý obraz světa, který zpětně ovlivňuje ostatní.
Zbytečně ztrácíš čas. Kdo fandí anarchii, bordelu a reklamě, není a nikdy nebude schopen porozumět těm, kteří mají rádi klid, pořádek a životní jistoty. Blokování reklamy je moje svobodné rozhodnutí, na které mám nezpochybnitelné právo a že to jde a půjde i nadále moje příjemná životní jistota.
Víte, ale cenné je právě to, že je to jiné, jiné než kdykoliv v historii, a proto to má cenu. Může to lidstvo posunout jinam.
Je to poprvé za 4 miliardy let co něco takového zde nastalo a něco má šanci se dostat někam dále. Bakterie jsou zde 3 miliardy let, ale technická civilizace teprve 200 let a proto je cennější než stávající příroda, je to předstupeň k jinému bytí.
Pokud by šlo jen o přetrvání, tak pro toto jsou bakterie dokonalejší forma. Možná nás i stvořily :-)
A žumpa? Je to jen přirozená reakce na snahy elit vzdělaných hlupáků manipulovat s ostatními. Je to žádoucí, aby nikdo neměl možnost jen automaticky přejímat názory autorit a musel spoléhat jen na vlastní úsudek (zajišťuje směřování k optimálnímu rozdělení zdrojů). Bez té žumpy by novináři ty manipulace měli mnohem snadnější a poruchy optimálního rozdělení zdrojů by byly vážnější.
No v uvedeném příkladu nakoupí stejně, první případ umožňuje přesněji a intenzivněji zasáhnout cílovou skupinu, cílem toho zásahu není jen prodej uvnitř této skupiny, ale i přesah mimo ni. Zavlékání produktu (bootstrap) do jiných skupin na základě kopírování a doporučení známých. Není třeba reklamou, penězi a zdroji přetlačovat přirozené evoluční mechanismy, ale naučit se je využívat ve prospěch svých produktů.
Osobně si myslím, že add-block trend je součástí PR kampaně za placený obsah internetu. Prostě nyní se dostáváme do doby masivních mediálních manipulací a snahy o centralizaci moci.
Společensky stojíme na prahu restaurace otrokářského řádu v nové formě (havlova občanská společnost, moc v rukách nevolených "elit"). Je to jedna z dnešních tendencí.
No byl problém ty odborné texty najít, člověk ty reklamy četl. Schválně si v technické knihovně nějaký starý Byte půjčte.
Jinak tam, kam chodím, na mě žádné reklamy nevyskakují a nevřískají. Cílené reklamě se nebráním, tak mi nabízí co potřebuji. Občas si naklikám něco a tím cíleně reguluji zobrazování.
Reklama znamená, že někdo jiný má šanci něco prodat, znamená to taky, že tu samou šanci mám i já.
Ve světě regulací a bez reklamy je prodej založen jen na konexích a systémové korupci, jakou například představují dotace a je vyhrazen jen pro velké firmy. Důsledky jsou zřejmé.
Proto taky velké firmy prosazují add-block, aby eliminovaly konkurenci malých firem, v době kdy náklady na globální reklamu jsou tak malé, že si je může dovolit každý. Není to jako kdysi, kdy minuta reklamy v TV stála x desítek tisíc korun a to vytvářelo bariéru, která velké firmy chránila. Nyní o ni přišly, proto cíleně a skrytě bojují proti reklamě na internetu.
Není tedy náhoda, že zrovna nyní je reklama nepopulární mezi lidmi. Je to výsledek cíleného PR.
Bez práce nejsou koláče. Bohužel dnes jsou.
Civilizační choroby lidi nedrtí, normálně by se jich většina ani dospělosti nedožila. Civilizační choroby jsou pro mnohé bonus, že je vůbec mohou zakoušet.
Elektronické šmírování je problém formálního vzdělávání hlupáků, kteří svou intelektuální nedostatečnost musí kompenzovat omezováním a hlídáním ostatních, protože formální vzdělání u nich vybudilo ambice, kterým neodpovídají jejich schopnosti.
A jde o povznesení lidského druhu díky technologii, tedy v konečné fázi oproštění se od smrtelného těla. K tomu ale pár set let ještě potřebujeme :-)))
Já reklamu nesnáším, protože se pak bojím jen malinko ukliknout myší.. nebo kliknout do "prázdného" prostoru stránky kam mě ten reklamní tajfun odnese a kolik oken se mi nově otevře ani se nestačím divit.
Tohle je tak user unfriendly, že např moje máti se bojí kliknout aby se něco "nerozbilo". Nehledě na to, že spousta reklam je vloženě hnusný click phishing, protože čudlík zavřít není zavřít a podobně. Neznalý uživatel si klikne ani netuší...
To není špatně, toto právě přináší do systému stabilizaci, prosadit se musí něco pořádného, přispívá to k optimálnímu rozdělení zdrojů. Velcí jsou neohrabaní, malí pro mají šanci přijít s něčím převratně novým, aby přicházeli s tím samým by nebylo přínosné. Existence velkých malým dodává motivaci, stát se taky velkými.
Náklady na reklamu mohou uspíšit konec i velké firmy, když nebude mít produkt, který se bude dostatečně prodávat. Takže v případě jejího setrvávání v tomto omylu, bude taková firma rychleji eliminována a uvolní místo dalším. Což je z hlediska optimálního rozdělení zdrojů žádoucí.
Současným kandidátem je Apple, kdoví jestli vůbec kdy dostaví své nové sídlo :-)))
"...založený na necílené reklamě prostě nefunguje"
Proto se reklama snaží být cílená, což ale navíc přidává problémy se soukromím a další důvod k blokování
"flexibilnější obchodní modely jejich financování"
Jak si takový model představuješ? Lidi se naučili za obsah neplatit a to se těžko podaří změnit. Nedávno jsme řešili, jak u neziskového, obsahem nabitého webu zajistit alespoň nějaký zdroj příjmu. Kromě přímé výzvy čtenářům (něco poslali, ale dost málo), zkoušíme ještě reklamní články a zvažujeme affilate - s tím mám ale dost problém, protože tím vznikne tlak na přizpůsobení redakčního obsahu reklamním zájmům.
Osobně se právě obávám, že krach tradičních médií a ty "flexibilnější modely" povedou k nástupu médií buď šikovně míchajících reklamní a redakční obsah, že to čtenář od sebe nerozliší, nebo rovnou placených Kellnerem, Babišem, Putinem, atd. Tedy nic, na co bych se těšil.
Má cenu svobody.
Obchodník prodává těm, co si chtějí koupit, ostatní ho nemusí zajímat, ne každý je potenciální zákazník, svět je dokonalý, a právě toto zajišťuje, že zdroje budou rozděleny optimálně.
Obchodník nemá povinnost postarat se o všechny, stačí, když vyprodukuje zisk.
Chybí-li vám něco na trhu, vyrobte to a nabídněte ostatním. Vydělá-li si to na sebe, získá to právo existovat. A protože to právo se musí neustále obhajovat, vede to k tomu, že zdroje jsou rozděleny optimálně.
Obdobně funguje regulace hmotnosti svalů v lidském těle, kdy buňky neobdrží-li signál k tomu, aby dále existovaly, podlehnou naprogramované automatické buněčné smrti, to pak vede k tomu, že máte právě tolik svalů, kolik jich právě potřebujete.
No, ono vás ta jistota přijde dost draho, skoro 70% příjmu a to můžete být zdravý, nikam nejezdit a nemít děti. Horší to snad už nemůže ani být, tedy alespoň finančně :-)))
A jaké budou konce? Proč sem zvou mladé Araby? Aby naše staré mohli podrobit řízené euthanázii a tím vyřešit na čas penzijní systém.
Kterýsi evropský komisař před pár lety řekl, že by si dovedl představit stav, kdy moderní medicína lidi udržuje plně aktivní a de facto mladé do 80. let a pak je přestane léčit ...
Oni se nezbláznili, oni realizují své zvrhlé plány.
Ano samozřejmě. Proč vám vlastně vadí reklama, protože vám vadí volný trh.
Svoboda neznamená, že svět bude vypadat tak, jak si představujete, že by měl vypadat, nebo, že bude vypadat tak, jak se předem dohodne většina společnosti, ale že si budete moci z neomezené nabídky svobodně a bez regulací vybírat.
To s sebou samozřejmě nese i nezbytnou míru šumu, která je regulována poptávkou a nabídkou, kde se vám to nebude líbit, nebudete chodit. Ke svobodě patří blokování reklamy, ale už ne regulace reklamy státem.
Žádná lepší záruka svobody neexistuje.
Stát svobodu není schopen zaručit, jen je schopen ji omezovat. To umí jen volný trh. Omezení trhu vždy s sebou nese omezení svobody.
Mnoho lidí ovšem svobodu nechce, protože je irituje, nikdy si nejsou jistí, zda si vybrali dobře.
Ve skutečnosti se žádný střet nekoná, reklama přirozeně nikomu nevadí. Hype kolem blokování je PR poskytovatelů obsahu, holywoodských studií, které má pomoci zpoplatnění webu a je to de facto reklama, kterou žerete i s navijákem, samozřejmě to není spontánní trend.
Květ, paroží, zápach, to vše je de facto reklama vymyšlená evolucí a plní funkce reklamy v živé přírodě.
Ad svaly, no spíš bych řekl, že současná medicína ještě nedocenila význam apoptózy a ta je mylně vykládána. (přirozeně za ty roky, co vás čtu, přibližně vím, co je váš obor :-)) Regulační mechanismus, který jsem zde popsal, by byl elegantní a fungoval by. Na stejném principu je možno budovat i komunikační sítě a organizovat sdílení pásem.
Reklama budí odpor "zdola", od běžných uživatelů. Ti proti ní "hlasují" instalací Adblocku a dalšími podobnými pomůckami. Naopak, prosazování škodící a obtěžující reklamy lidem, kteří o ni nestojí, má blízko k totalitě.
Jinak opakuji: Situaci vyřeší z 90 % soft, který bude předstírat, že reklama byla zobrazena, ale bude ji posílat do ... (nebo zobrazovat na nějaké virtuální ploše mimo plochu monitoru). Těch 10 % jsou pomalá připojení a s drahým přenosem dat, tam opravdu nezbývá než blokovat klasicky.
Cílená reklama je sice pěkná, ale pro tu sou potřeba data. Tzn. mne stránky musí špehovat kam chodím a co kupuji. Bohužel tohle nejsem ochoten akceptovat. Takže je to docela bludný kruh, chci cílenou reklamu, ale nechci být špehován, takže ji nemůžu dostat. Řešení je jednoduché, reklamu blokovat bez vyjímek všechnu a všude a neřešit to.
Jsem toho názoru, že nejde o "módnost", ale o překročení mezí tolerance, které k blokování uživatele více-méně nutí.
Mimochodem, masívní blokování (a hlavně jeho nárůst) je docela důležitá zpětná vazba, která by za normálních okolností ("tržně") vedla k ústupu od agresívních typů reklam. Snaha vnutit čtenářům stránek reklamu, o kterou nestojí, je zcela jednoznačně protitržní, nějaké snahy blokování dokonce oficiálně zakázat tím tuplem.
"Tržní" přístup by spočíval v poklesu agresivity a množství reklamy na takovou úroveň, aby blokoval jen "únosný" podíl návštěvníků.
Dovoluji si prognózovat, že s agresivitou producentů reklamy poroste i agresivita jejích odpůrců (akce a reakce) až do situace, nezvládnutelné nějakým kompromisem.
Uz se davno stalo. Staci se rozhlednout.
Nedavno jsem se nekde pobavil (bohuzel si nepamatuji konkretne), web byl prave kvuli zobrazovani reklamy vsemozne obfluskovan, vice nez polovina se nacitala scripty. Vytvorit takovy web muze trvat rekneme 1/2 roku. Vyvorit filtr mi, aniz bych s tim mel nejake denni zkusenosti, trvalo cca hodinu. Rozsirit jej mezi uzivatele blokatoru ... dalsich nekolik minut.
Provozovatel webu muze v souboji se ctenari pouze prohrat. Jina alternativa neexistuje.
Na to je jednoduchý obranný mechanismus, nevěřit! Přečíst, zjistit, kdo to napsal a udělat si vlastní názor. Že je dnes něčeho takového málokdo schopen je už úplně jiný problém. Ale pokud bych si měl vybrat mezi tendenčním textem, (a těch je už dnes nezdravě moc) a otravnou řvoucí a poskakující reklamou, navíc adresně cílenou, volím raději to první.
Podle selské logiky naprostá pravda. jenže současný ekonomický model nedokáže tolerovat ani krátkodobou stagnaci, natož pokles. Takže reklamáři budou stále vymýšlet nové, třaskavější, kraviny, provozovatelé webů začnou uživatele blokovat a výsledkem bude opak Velkého třesku - Velká involuce.
Jediné, co jsem ochoten akceptovat, je mrňavé tlačítko někde v rohu s nápisem Zobrazit reklamu. (když nekliknu, reklama nebude). Ale absolutně nehodlám tolerovat jakékoli pokusy o šmírování! Takže: Ve Firefoxu nastavený zákaz sledování, anonymní prohlížení, po ukončení běhu aplikace vymazat historii i cookies, (ty mám povolené jen na několika málo webech), cookies třetích stran zakázané totálně a dále adblock, flashblock, noscript a ghostery a všude zapnutou maximální míru ochrany.
Kdyby reklamy nikomu nevadily, tak by si lidé nepořizovali adblock apod., protože je to práce navíc.
Ony v podstatě nevadily ani v době klasických reklamních banerů. Situace, kdy vám reklama zakrývá text, řve do reproduktorů, případně vyvolá zatuhnutí počítače, štve naprostou většionu normálních lidí a zbývají snad jen masochisté.
Jinak ty vaše příklady jsou zpravidla spojeny se signalizací nějaké skutečně a reálně existující pozitivní hodnoty, což reklama v zásadě není. Kdyby tomu tak nebylo, třeba u těch parohů, tak by je "slepý hodinář" evoluce jednoduše zlikvidoval: Laně by se nezajímaly o "borce" s největším parožím, a ti by vymřeli (protože vyrobit velké parohy je výdej energie a strukturálních látek, takže pokud nejsou spojeny s vyšší šancí na přenos genů, bude jejich nositel evolucí eliminován).
To je zase hezký nesmysl! Zaplatit reklamu si může dovolit právě jen velká a bohatá firma, ne drobný podnikatel, takže reklama podporuje právě ty velké na úkor těch malých. A když ji zablokuji, protože na informační odpad opravdu, ale opravdu nejsem zvědavý, tak kdo začne řvát? ti drobní, nebo ti velcí?!? A tak je to se vším. Kdo má prachy, může si dovolit všechno, včetně likvidace elementární spravedlnosti a překrucování práva. A to je to, co je špatně!
Stát není cochcárna. Absolutní svoboda každého jedince končí tam, kde začíná svoboda VŠECH ostatních! A po tom, co předvedli Kraďousek s Přesčasem, už může být jedině lépe. Státní aparát si platíme svými daněmi, takže musí pracovat v zájmu těch, kteří platí nejvíc, čili těch nejchudších, ne pro ty, kteří platí daně jinde, nebo je neplatí vůbec.
Jakou cenu má zobrazování reklamy na produkty, které rozhodně nechci?
Možná by pomohla masívní kampaň ve stylu: Vážení, uvažoval jsem o koupi vašeho zařízení XY, ale vzhledem k tomu, jak odporným, agresívním a obtěžujícím způsobem je na ně prováděna reklama na (adresa webu), tak si na ... Koupím si raději ekvivalentní zařízení, jehož výrobci mě neobtěžují.
Svoboda obchodníka vnucovat svou reklamu všem je v rozporu se svobodou uživatelů jí nebýt obtěžováni.
Takové střety se řeší buď nejakým kompromisem, nebo "válkou", "třídním bojem" apod.
Obávám se, že obchodnící to hrotí až k té "válce", která pro ně může dopadnout špatně.
Jinak s těmi svaly jsou vaše představy docela naivní.