Zajimalo by mne jakym zpusobem se postupuje pri objednani sluzby pokud clovek neni zakaznikem CT a ma jenom ve zdi jejich zasuvku. Musim si nejdrive objednat, alespon nejaky zakladni tarif, pak provest LLU a zase ten zakladni tarif zrusit? Nebo se da nejak domluvit rovnou prevedeni zasuvky na Telenor? Fakt nechci mit nic spolecneho se zlutymi zoufalci a nez muset platit jim, tak to radeji budu dale se pripojovat jak se da.
Objednat linku od Telecomu, a nechat si od Telenoru ci CRa (resp poskytovatele) zazadat o prevod. Jinak to nejde, pres to vlak (zluty) nejede. Ted maj zavedeni linky za hubicku, tak to by za to stalo, ne? A pozor, tyto sluzby se delaji pres castecny unbundling, takze musite jeste vymyslet co s hlasem - nekteri operatori asi dovedou prevzit i to, ale treba nextra myslim nedela analogovy hlas.
On to neni humus, ona to je proste technologie a zpusob prodeje. Lze si pronajmout bud cele draty, asi za 490 Kc mesicne, nebo jen nadhlasove pasmo, za 275 Kc. POkud si pronajimate nadhlasove pasmo, tak je nutnost tam nechat ten hlas, at uz ho ve finale bude platit kdokoliv, klidne i jiny operator, pokud si to pronajmete cele, tak samozrejme tam ten hlas mit nemusite, ale musite stejne zaplatit ten rozdil mezi 275 a 491 Kc mesicne. Doufam ze to vysvetluju srozumitelne.
Zcela srozumitelne, takze ta nabidka je na nic stejne jako vsechny ostatni nekabelove internety v CR. Skoda, uz jsem myslel ze by to mohla byt varianta, ale zlutaci maji obsancnute vsechno.
Hm, je to zajímavé, ale spoustě lidí by více vyhovovalo, kdyby jim operátor tvrdil, že platí jen za datovou linku, že za žádný hlas platit nemusí a dal jim vyšší paušál. Za to když mají zaplatit v součtu stejnou částku, ale rozdělenou na "hlas" a data, tak to jim přijde neprůchodné.
A co takhle si uvědomit, že to není platba za "hlas", ale za to, že ta linka funguje? Nezapomeňte, že ta linka je připojená k hlasové ústředně a ADSL je řešení pro hlasovou síť, takže ten HLAS tam prostě je, protože je to základní funkčnost té linky. Když tam někdo hlas opravdu nechce, může si ho zablokovat, ale nelze natáhnout tu linku bez toho, že by tam hlas nebyl.
Když by Telecom měl ethernetovou síť, tak samozřejmě bude vypadat linka jinak, infrastruktura jinak a hlas tam pojede opravdu jen za příplatek a bude naroubovaný jako VoIP, ale ve spínané telekomunikační síti to prostě jinak nejde. Doporučuju si přečíst něco o konvergovaných sítích (a mám pocit, že i na Lupě se toho najde dost) a uvědomit si, že každá síť má nějaké základní služby a zbytek je doplnění k tomu navíc.
Takže, moje otázka zní - je lepší tarif, který se jmenuje Internet a stojí 1000 Kč a umí ADSL i základní hlasové služby, nebo kombinace tarifů Jen internet za 700 Kč a Jen hlas za 300 Kč (s tím, že Jen internet lze použít s libovolným hlasovým tarifem, základn je Jen hlas)? Logické je to druhé (můžete si lépe nakombinovat, co vlastně chcete), ale z této diskuse mám pocit, že z nějakého důvodu všichni chtějí to první. Proboha proč? Cenu zaplatí stejnou, ale když budou chtít něco změnit, budou s tím mít komplikace.
Duvod je v tom, ze se meni priority zakazniku a s tim by se mely menit i priority Ceskeho telecomu. Neboli, zakaznici dnes chteji pres pevne pripojeni datove sluzby, ale nemaji zajem o hlasove. Jsou ochotni si pres linku poridit data, ale pokud je to svazane s hlasem, nejdou do toho.
Odmyslete si ted spinanou sit a soustredte se jen na ten dvoukabelovy okruh z mistnosti ktera se jmenuje ustredna do domu/bytu.
Co myslite, je lepsi nechat linku lezet ladem a mit z ni profit nula Kc, nebo linku prodat alespon z casti a mit z ni mesicne 275 Kc za to, ze se dovede do kolokacni mistnosti konkurence (za tento ukon si CTc nauctuje castku presahujici 10 000 Kc), a nebude zabirat zadnou kapacitu na ustredne ani na DSLAMu CTc? Pokud uvazujete ekonomicky, asi potvrdite, ze je lepsi z ni mit prijem nejaky (a defacto s nulovymi naklady) nez zadny.
Neboli, nema myslim smysl mluvit o tom, ze hlas je na lince prioritni sluzbou, nebot to je pouze a jen dvoudrat, ktery se nejak zakonci na strane ustredy a nejak na strane zakaznika. Spinana je ta cast site dal, ale tomu samotnemu okruhu, a to ten nyni jde, je to jedno. Duvod proc to nejde v dany okamzik oddelit, tedy mit pronajate jen nadhlasove pasmo a hlasove nechat lezet ladem, je podle me dvoji - politicky (protoze se telekom boji dalsiho poklesu hlasovych predplatitelu) a technologicko/procesni - dokud ta linka neni zapojena v hlasove siti telecomu, tak "neexistuje". Az zacnou premyset ekonomicky a pripadne zvladnout neco udelat se svymi systemy, jsem si jist ze to pujde.
> dokud ta linka neni zapojena v hlasove siti telecomu, tak "neexistuje". Az zacnou premyset ekonomicky a pripadne zvladnout neco udelat se svymi systemy, jsem si jist ze to pujde.
Kdyz jsem pred tremi lety odhlasil pevnou, dvoudrat z bytu neodmotali a furt na mne civi ze zdi. Predpokladam ze to rozpojili na ustredne (je to bez napeti, mezi draty vysoka impedance). Mozna to jen shodili softwarove.
Pokud by 1) nebylo nutne platit hlasove sluzby 2) byla ze strany CT vule ten dvoudrat zpenezit, tak bych jej jeste rad vyuzil, protoze na trhu DSL pripojeni je mnohem vetsi konkurence nez na CATV trhu.
Problemy jsou dva. Prvnim je moje obecna averze ke zlutym od kterych jsem odesel znacne nastvan s tim, ze uz nikdy a minim to dodrzet.
Druhym problemem je to, ze jestli dobre chapu nabidku, tak k tomu co se plati Telenoru musim stale jeste platit hlasovy pausal zlutym, cemuz jednak vadi predchozi odstavec (zadne platby zlutym!) a jednak to znamena ze to neni vasich zminovanych 1000 vs. 700 + 300, ale 1000 + 300 nebo kolik stoji zakladni pausal u ktereho lze LLU.
Pokud vim, tak LLU je zalozeno na tom, ze nemusite mit zadny smluvni vztah s provozovatelem dratu. Koneckoncu, proto se to tak jmenuje - Local Loop Unbundling ...