Od koho pak budou Google a jemu podobni prebirat zpravy? Ha? Nebo ostatnim za zobrazene zpravy plati? To by bylo fer, ale nepredpokladam, ze by neco takoveho delali. Prijde mi to jako klasicky priklad jak budovat byznys za penize druhych.
Ano, přesně tak to vidí zejména americké zpravodajské servery. Ono nejde o to že by zanikly, i když i to se může stát, ale strategie ohledně vyhledávačů jim těžce naruší schopnost budovat svoji značku a prudce zvýši konkurenci mezi nimi navzájem. O nic moc víc nejde.
Problém, který stávající vydavatelé s news agregátory mají, je ten, že se výrazně vyostřuje konkurenční boj. Zatímco nyní si jednotliví vydavatelé zpravodajských webů konkurují spíše dlouhodobě, svým brandem a kvalitou celého webu, v okamžiku masového rozšíření news agregátorů se konkurence posunuje níže - na úroveň jednotlivých článků. Nutností pak bude publikovat co nejzajímavější titulky (či celé perexy) a to co nejdříve po události. Rozhodně ale dojde k poklesu vazby mezi čtenářem a "jeho" titulem. Pozice značek se sníží.
Napadají mě dvě otázky: Budou čtenářům "směsi" zpráv z různých zdrojů stačit? Nebude jim chybět právě onen kontext "jejich" titulu a způsob, jak se na tom kterém webu píše?
A druhá otázka: Na základě čeho bude news agregátor zprávy o jedné události řadit? Podle času publikování? Zvládne nějak automaticky ohodnotit relevanci a kvalitu článku? Nebo se zde zavedou "přednostní výpisy" zpráv, samozřejmě placené? To není tak absurdní model - i v dnešních trafikách si můžete předplatit viditelnější umístění vašich novin.
Podle mne jde o mnohem vic, nez se muze na prvni pohled zdat. Mezi "zavedene" zpravodajce na Internetu se totiz budou cim dal vic cpat "klasicti" vydavatele novin, kterym na papiru bude zbyvat cim dal min ctenaru. Uz ted sice maji sve internetove verze, ale pomer penez mezi papirem a webem je zatim stale ve prospech toho prvniho - pozornost inzerentu se totiz presouva pomaleji, nez by odpovidal pocet ctenaru obou forem (internetove verze nekterych svetovych deniku uz ted cte nasobne vic lidi nez papirove). A prave tihle "staronovi" hraci si budou uzkostlive hlidat nova teritoria. Agentury jako AP, ktera Google za prebirani zprav zaluje, si v novych podminkach poradi lepe (obsah dodavaji subjektum a typ media, ktery konkretni odberatel pouziva, je tolik zajimat nemusi), ale vydavatele novin jsou na tom hur - a z tapani prakticky vsech techto svetovych hracu (zoufala snaha o udrzeni papirovych ctenaru) lze soudit, ze "procistovaci" boj po presunu na web muze byt dost urputny.
A současně je to i důvod proč je strategie vytváření vlastního zpravodajství _PRO PRORTALY_ chybná a to i když přinese peníze.
Na ony dvě otázky je jednoduchá věc: new agregátor je v principu vertikální vyhledávač a vše co známe z vyhledávačů je velice dobře aplikovatelné i zde. Loajalita k jednotlívým webům na niž je obsah a i relevance.
Přednostní výpisy nejsou vůběc špatný nápad. Už mě to napadlo před časem, že i ony bouřící se zpravodajské servery nakonec až jim dojdou žaloby budou rady když agregátorům budou jednou moci platit. Považuji to za velice pravděpodobné.
To si delate legraci, ze? To si myslite, ze zpravodajske redakce budou platit redaktory v terenu a jeste platit portalum, aby milostive prebiraly jejich clanky?
Ano, myslím si, že je to velice reálné. Firmy nejsou v jiné situaci než zpravodajské firmy.... a jak se firemní profily prodávají :-). A to že si musí platit lidi v terénu - mezi námi, to je jejich problém a ne tech kteří je tímto postaví do kruté konkurence.
Holt konkurenční boj se potfora a portál/agregátor jazýček na vahách.
Proto Zpravodajství jako primární strategii portálu vidím jako principielně chybnou ... i když jinak v zásadě nemám nic proti tomu, aby portál budoval Zpravodajství jako sekundární službu mimo hlavní strategii. Ale jen dobrý produkt nerovná se dobrá strategie.
Proto i všechny mé současní i předchozí výhrady k Aktuálně.cz
Firmy jsou v jine pozici. Ony na portalech umistuji svoji reklamu = utraceji. Zpravodajska agentura to delat nemuzu z podstaty sve existence, protoze ony z prodeje zprav ziji. Nejsem si jist jestli chapete podstatu zpravodajske agentury. Agentura zpravy prodava, to je jeji business case. Projde mi, ze zijete na jine planete. Kdyby to fungovalo tak jak rikate napriklad v SW prumyslu, tak by SW firmy platily zamestnance, aby napsali jejich produkty a pak by platily lidem, aby jejich produkty pouzivali. Myslim, ze to neni smysluplny obchodni model. :-)
Ale my se tu nebavíme o zpravodajských agenturách, ale o zpravodajských serverech. Ty se s masovým rozmachem news agregatorů dostávají do situace, že (po počátečním odporu) budou potřebovat, aby news agregátor přebíral upoutávky (titulek + malé foto + možná perex) na jejich články, a aby byly co nejvíce vidět. Proto se dostanou do situace, že budou platit za přednostní pozici ve výpisu zpráv. Peníze budou i nadále získávat z inzerce na vlastním webu.