Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Bariéry ve veřejném sektoru od michal - To je velice hezké, co je napsané v...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 31. 5. 2001 13:07

    michal (neregistrovaný)
    To je velice hezké, co je napsané v tom článku, že HTML umí tohle a támhleto, ale není tam napsaná důležitá věc - JAK to na reálném webu udělat. Já jsem webmaster jednoho ze zmiňovaných sajtů a byl bych rád, aby si náš web mohli číst (nebo nechat přečíst) zdravotně postižení, jenže ono je na něm několik tisíc HTML stránek a spousta dalších dokumentů v PDF. Kdybych měl každý dokument přečíst, pochopit o čem to je, napsat Summary, popisky polí k tabulkám, popisky k obrázkům... strávil bych s jedním třeba celý den. A ona jich jde na web denně hromada, a jsou to třeba 70ti stránkové dokumenty, ale i 600 stran...

    Ten článek by potřeboval pokračování, ve kterém bude:
    1) Informace o vhodných redakčních systémech, podporujících bezbariérové weby
    2) Analýza toho, jak dělat přehledné 2 - 3 úrovňové menu jako součást stránky se strukturou, ve které by se dalo orientovat podle sluchu
    3) Návrh Spisového řádu a dalších provozních předpisů, které by autorům dokumentů ukládaly povinnost vyplňovat nejrůznější metainformace, summary apod.
    4) Metodické pokyny pro školení v tomhle ohledu
    5) Přehled vhodného software, ve kterém by se dokumenty s požadovanými vlastnostmi daly tvořit
    6) A nápad, jak to všechno finančně zajistit
  • 31. 5. 2001 16:30

    Jirka Kosek (neregistrovaný)
    Narazil jste na zajímavý problém, který dnes řeší mnoho institucí. Instituce, které generují velké množství informací a dokumentů (např. statátní správa), potřebují informace zpřístupnit na Internetu. Dokumenty však nejsou primárně připravovány pro zveřejnění na webu (jako při tvorbě klasických webových stránek), ale pro vytištění a přečtení z papíru. Dokumenty se proto vytvářejí ve Wordu a podobných programech. Ruční generování HTML kódu nepříchízí při tomto množství dokumentů v úvahu, v lepším případě se dokument převede do HTML a zařadí na Web.

    Aby to fungovalo efektivně, je potřeba změnit celý proces tvorby dokumentů. Dokumenty by se neměly psát ve Wordu, ale ve formátu jako je XML. V dokumentu pak lze označit důležité údaje, různá klíčová slova, metainformace, odkazy na další dokumenty apod. Všechny dokumenty by měly být uloženy a spravovány v nějakém systému pro správu dokumentů (DMS). Ten jednak zajistí integritu dokumentů a jednak může zajišťovat work-flow funkce - dokument někdo napíše, pak ho někdo schválí, pak se někam pošle, ...

    Když už máte jednou všechny informace DMS, můžete z této báze dokumentů automaticky generovat tištené verze, HTML verze, celý web včetně navigace apod. Jediný vtip je v tom, že v dokumentech je pořádek a že jsou díky XML značkování mnohem více "informačně bohaté".

    Zavést takový systém není snadné, je to drahé, a připravovat strukturované dokumenty je o něco málo náročnější než to hlava nehlava nabušit do texťáku.

    Z dlouhodobého hlediska jiný přístup není možný, protože velké množství dokumentů vás stejně jednou zahltí. Čím později se na podobný systém přejde, tím to bude dražší - musí se přeznačkovat staré dokumenty do XML.

    Docela mne poděsila informace z Ministerstva obchodu. To na nedávné TK prezentovalo společně s firmou MS, jak inovovalo informační technologie. Hlavní problém ministerstva byl údajně v nezvládnutém toku dokumentů. Řešení spočívalo v nakoupení několik set nových počítačů, nových licencí na Windows 2000 a MS Office. Na otázku, jak to pomohlo zlepšit tok dokumentů, jaksi odpověď nepřišla. Jsem rád že mnoho úředníků má z našich daní počítače, na kterých jdou hrát nejnáročnější počítačové hry. Škoda jen, že to nijak nezlepší a nezefektivní jejich práci.;(
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).