Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Bitva o práva z jiného pohledu od Vítězslav Novák - S nimi většina hudeního "průmyslu". Většinu času, co...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 10. 9. 2003 18:15

    Vítězslav Novák (neregistrovaný)
    S nimi většina hudeního "průmyslu". Většinu času, co hudba existuje (a je to hezkých pár tisíc let), stejně neexistovalo ani jedno ani druhé. Zrodila je technika, která umožnila hudbu rozmnožovat, takže vynález jistého pana Berlinera.
    Je ovšem otázka, kdo bude investovat do velmi drahé nahrávací techniky, když nebude existovat hudební průmysl. Samotní interpreti? Vytvoří družstva, která se na studia složí? Budou objíždět rádia, aby vnutili redaktorům svoje nahrávky, a b se o nich vůbec někdo dověděl? Nakonec, proč ne.
    A když ne, můžeme se vrátit k praxi předgramofonové - někdo si zajde na koncert, někdo si zapíská na hubu. Bohatí si zaplatí Mozarta.

    Ovšem autorská práva do toho nepleťe. Autorská práva demokratizují zisk z autorského díla, respektive umožňují, aby ten zisk měl autor. Ten, kdo je tvůrčí.
    Příklad - v době, kdy psal E.A.Poe, v USA žádný autorský zákon neexistoval a díla nebyla chráněna. Výsledek? Na Poeovi (který udělal z "gotického románu" moderní horor a vytvořil detektivku jako žánr) vydělali jen a pouze majitelé časopisů. Poe ani ťuk a skončil dost nepěkně.
    Autorka Harryho Pottera na svém díle zbohatla. Nevím proč, nečetl jsem to a číst nemíním, ale spoustu lidí asi pobavila. Je prý bohatší než anglická královna. A proč by neměla být, když určitě potěšila víc lidí, než ona dost ošklivá dáma? Proč by na jejím díle měl bohatnout někdo jiný? Proč by s ním měl disponovat někdo jiný?
    Bez autorských práv vydělá majitel média. Jen on.
  • 10. 9. 2003 18:52

    shrek (neregistrovaný)
    Jenomze pokud jsem to dobre pochopil, dosavadni diskuse nebyla o vztahu mezi autorem a vydavatelem ci obchodnikem, ale mezi autorem ci obchodnikem na strane jedne a konzumentem ci zakaznikem na strane druhe.

    Pokud si nikdo nekoupi CD Lunetiku nebo treba i nekoho, kdo se zabyva zajimavou tvorbou, pravdepodobne nikdo hlady neumre a svet pravdepodobne take o mnoho neprijde.


    Autorka Harryho Pottera ma to stesti, ze knizka se zatim nijak snadno zkopirovat neda, coz u CD neplati. Kdyby prodejci se CD snazili nasadit realisticke ceny a lakat zakazniky pridanou hodnotou (slevy na vstupenky, tricka, ruzne jine bonusy, zajimave booklety ci bundle s biografickou publikaci), treba by zjistili, ze to taky jde. Pokud budou hudebnici casto koncertovat a prodavat svoje CD na koncertech za rozumnou cenu, vydavat sberatelske edice apod., verim, ze maji porad dostatecny prostor ke slusne obzive.
  • 10. 9. 2003 19:11

    Vítězslav Novák (neregistrovaný)
    Ale ano, může to tak fungovat. Nakonec, když nějaké dílo z jakéhokoli důvodu nevznikne, tak se taky nic nestane, a nikdo si toho ani nevšimne. Není čeho si všimnout.

    Reagoval jsem na návrhy odbourat autorská práva a jejich ochranu. Je jedno, jestli dílo jde zkopírovat snadno nebo hůř, za socialismu jsme kopírovali knížky co to šlo, třeba i opisováním. Nebo když měl člověk kamaráda někde u xeroxu..., to byla paráda.

    Prostě - jsem přesvědčem, že autorská práva mají smysl a že autor má právo o svém díle rozhodovat. Včetně toho, že ho v nějaké zemi prostě nedovolí vydat. Nebo že si vybere překladatele, aby mu knížku nekurvil kdejaký lama.
    A mají taky zaručit autorovi, že pokud je o jeho dílo zájem, tak na něm úměrně zájmu vydělá. Autorský zákon je to jediné, o co se autor může opřít. Vydavatel má moc, médium, peníze, autor má jen právo.

    Promiňte, ale takovým těm kecům, "Autorovi bych platil, ale kameníkům ne" nevěřím. Teď snad autorům a interpretům někdo za staženou muziku platí? Takže i ve vztahu (autor, obchodník) - uživatel je jedinou obranou autora autorský zákon.
  • 10. 9. 2003 19:55

    MarS (neregistrovaný)
    Autorská práva tak ja byla zamýšlena jsou nejspíš nutná, dokud tu ale bude určitá skupina, která si může diktovat podmínky a zneužívat autorská práva k odírání (jinak se to nazvat neda) lidi, tak jsou uplne zbytecna.
  • 10. 9. 2003 21:30

    shrek (neregistrovaný)
    Uznavam, ze vyroky o kamenicich a autorech mohou znit trosku pochybne; sam jsem je take ve svem prispevku nepouzil. Domnivam se ale, ze "ochrana autorskych prav" podle prani RIAA a spol. znamenaji silne pokriveni trhu. Na trhu s cedecky zadna skutecna konkurence neexistuje, velke vydavatelske firmy byly vcelku nedavno odsouzeny za protitrzni praktiky k vysoke pokute (ve skutecnosti byla pokuta podstatne nizsi, nez odhadovany zisk z jejich nekaleho jednani).

    A abych Vam odpovedel na otazku, zda by nekdo za stazenou hudbu platil. Myslim, ze ano, pokud by se mu to zdalo z nejakeho duvodu vyhodne. Jak rikam, bonusy, rozumna cena, pohodli pri stahovani, to vsechno opet muze zafungovat.

    S trochou skodolibosti dodam: Pokud si nekdo stahoval hudbu pomoci Napsteru, DC, Kazaa a ja nevim ceho jeste, ani nikomu platit nemohl. Nebo jste snad videl na strankach nejakeho zpevaka ci skupiny vyzvu "Pokud si nekde stahnete moji skladbu, zaslete prosim $0.50 na tento ucet"?

    Pokud povazujete preklad oblibene knihy mezi nekolika (post)pubertalnimi fanousky za "kurveni dila", ktere je snad dokonce potreba prisne trestat, je to myslim velice smutne a je to dukaz toho, ze ty autorske ochrany se ponekud vysmekly.
  • 11. 9. 2003 10:07

    Vítězslav Novák (neregistrovaný)
    To je přece nesmysl.
    Ta skupina, která vydělává a snad i odírá (to je věc názoru) jsou vydavatelé. Majitelé studií, obchodních řetězců, reklamních agentur a co já vím kdo ještě.

    Autorská práva jsou to jediné co chrání autory před zvůlí těchto korporací, respektive před tím aby korporace vydělávaly na autorech bez jejich souhlasu. Co by jinak zabránilo vydat knihu v malém nákladu, něco za ni autorovi zaplatit (a nebo taky ne - B.Němcová by mohla vyprávět, kdo na jejích knihách zbohatl) a pak chrlit a chrlit, shrabovat jen pod sebe? Některá (radši) nejmenovaná česká vydavatelství se o podobný postup v počátcích našeho divokého kapitalismu taky pokoušela. Jediné, na co ti podvodníci narazili, byla autorská práva.

    Nakonec, nikdo přece není nucen služeb či "služeb" těch velkých firem využívat. Písničky můžete nazpívat na kamarádův magneťák a CD vypálit doma, booklet si vytisknete na barevné tiskárně a rozmnožíte třeba v CopyGeneral za pár korun na kus. A prodávat můžete kde chcete. Jo - bacha na živnosťák!
    Nikdo na vás nevydělá.
    Vy ovšem nejspíš taky ne, ale to je váš problém.
  • 11. 9. 2003 10:45

    Vítězslav Novák (neregistrovaný)
    Překlad Harry Pottera dokonce považuji (na základě těch asi dvou kapitol, které jsem si na netu přečetl) za celkem zdařilý. Dokud jsem si myslel - byv zmasírován články v novinách i na netu - že překladateli jsou děcka kolem 15, byl jsem dokonce nadšen. U dvacítky už jistá kultivovanost projevu a znalost gramatiky není až tak překvapující, i když... co občas čtu od lidí mnohem starších... a údajně profesionálů...
    Ne, když si něco přeložím pro sebe nebo udělám ilustrace pro pár kamarádů, jistě tím nikomu moc neškodím. Ale autor prostě má právo se o osud svého díla zajímat a starat se, aby o něm nevznikal špatný dojem. Což mizerným překladem (opakuji - překlad HP není špatný) snadno docílit lze. Bóže, kolikrát já už dumal, jestli ten blbec je autor nebo překladatel! Většinou to byl ten druhý.
    Všichni poctiví autoři si to hlídají. Už Shakespeare bojoval proti "patiskům" textů svých her.

    Problém byl v tom, že práva koupilo vydavatelství, to chce investované peníze přinejmenším zpátky a předčasné zveřejnění překladu může ztížit jeho postavení. U malého vydavatelství by něco podobného mohlo být i způsobem nekalého konkurenčního boje - zjistí se pár titulů, počká se až je vytištěno, a zveřejní se. Knih se prodá výrazně míň a to může nakladatele položit. Na našem trhu určitě, i když Albatros by asi odolával déle...
  • 11. 9. 2003 11:17

    MarS (neregistrovaný)
    Ja mel na mysli spis organizace typu OSA, ktere pod rouskou boje za autorska prava schovavaji takove veci, jako je povinnost platit za kazdou kopii na kopirce, kazde nevypalene cdcko, kazde zarizeni na kopirovani atd. Proste jak uz tu psalo nekolik lidi prede mnou..co kdyz si kopiruji volne siritelne veci, vlastni vytvory? To by mi OSA ty penize mela minimalne vratit. Nebo snad ne? (Chapu ze platim za pravo na kopii pro osobni potrebu..co kdyz to pravo ale neplanuji vyuzit a potom za nej ani nehodlam platit, to jako kdyby jste musel v obchode zaplatit automaticky za nejake zbozi - mate prece si pravo ho koupit)
  • 11. 9. 2003 11:41

    Jetset (neregistrovaný)
    Jsou kvalitni veci ktere si jako original stejne koupite. Napriklad me deti maji vsechny knizky o HP a myslite si, ze 5 dil si nekoupi. Samozrejme ze ano, i kdyz ho uz asi budou mit precteny. Stejne to bude u mne napriklad s Panem prstenu, az vyjde posledni dil tak predpokladam, ze vydaji nejake trojdilne DVD. Kdyz je dilo kvalitni tak proc ho nekoupit. Mimo to kdyz uz sem nakousl toho Pana prstenu. Kdybych mel koupeny jako zvlatni DVD vsechny 3 dily a pak si chtel koupit nove vydani , tedy ty tri dily v jednom baleni, myslite ze dostanu v kramu slevu. Ani omylem. Ale vzdyt ja uz sem si koupil licenci na ten film. Co pak je to jiny film? Asociace se SW se zde primo nabizi. Kdyz vytvorim upravu programu (upgrade) vetsinou ho neprodavam za plnou cenu, ale za cenu snizenou, nebo ho nabizim zdarma. Autorska prava jsou proste v nekterych smerech dost pokrivena. Bohuzel penize v tomto maji daleko vetsi vahu nez selsky rozum.
  • 11. 9. 2003 18:27

    Vítězslav Novák (neregistrovaný)
    To je od OSA samozřejmě nesmysl.
    Respektive, je to zoufalá snaha vytřískat aspoň něco. Když už si hrajeme na přirovnání, tak je to asi tak, jako by si každý chlap (řekněme od 18 vejš) šel odsedět pár týdnů za znásilnění, protože vercajk má...
    Ano, nesmysl, morálně těžko ospravedlnitelný a svádějící k přesvědčení,že když už jsem zaplatil, tak vlastně mám předplaceno a mám nárok si vypálit co chci. T2žko proti takovému přesvědčení argumentovat.
    Je to výraz neschopnosti vybrat peníze od uživatelů, takže zdaníme všechny. Celá OSA je poněkud zvláštní až obskurní organizace, a první článek s názvem "OSA nostra" vyšel, pokud si vzpomínám, ještě za socialismu v Mladém světě. Jednom z mála časopisů, které byly ke čtení. Psalo se tam hlavně o OSAznických tricích, jak oškubat oprávněné vlastníky autorských práv. V tom se nic nezměnilo. Nechápu proč.
  • 11. 9. 2003 20:35

    Joe_m (neregistrovaný)
    ..ne že bych s poplatkem za prázdné CD něják souhlasil,ale spíš mi to připadá jako kdyby, někdo namítl, že např.: police ČR jest veřejný orgán, tudíš je též placen z našich daní, a já jakožto statečný občan nechci, aby mě policie chránila (dokážu uchránit sám), takže napíšu na finanční úřad, jestli by nebylo možné z částky, kterou mám zaplatit na daních, byla odečtena částka za službu policie ČR, jelikož jsem její služby nevyužil.....
  • 12. 9. 2003 9:09

    Jetset (neregistrovaný)
    He, kdyby to bylo mozne tak to hned udelam :-) A asi nebudu sam. Ale to uz je o necem uplne jinem.
  • 15. 9. 2003 15:24

    jarek (neregistrovaný)
    Jo a jeste pozor na OSA protoze pokud budete takovou produkci provozovat verejne (treba i ve sve hospode) musite to OSE nahlasit dopredu jinak muzete mit problem a dojde vam od ni faktura.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).