Místo pátku celý víkend. Tuzemské e-shopy už využívají americký obchodnický fígl naplno a ještě k tomu přidávají české nápady. Neomezují se třeba jen na jeden den, ale slevy rozpouští do víkendu nebo celého týdne.
„Začali jsme v pondělí a slevy skončí až o nedělní půlnoci,“ říká Šárka Jakoubková z Alza.cz s tím, že letošní slevy jsou v Alze největší v historii obchodu a cena 44 tisíc zlevněných produktů spadne až o osmdesát procent. „V průběhu prvního dne Black Friday u Alzy se nejatraktivnějším produktem stal Sony Playstation 4 – stovky kusů zákazníci vykoupili během dvou hodin od zahájení prodeje,“ dodává.
Mall.cz, sídlící od Alzy přes ulici, si od letošních svátků utrácení slibuje mnohé. I proto, že loni mu během akce poskočil počet objednávek o 120 procent. „Po úspěchu loňské akce spojíme Black Friday se Cyber Monday a akce poběží od čtvrtka až do pondělí,“ říká mluvčí obchodu Michala Gregorová.
Je to jenom marketing
Tuzemské e-shopy severoamerický zvyk představily českým zákazníkům už před několika lety. "Bylo to v roce 2012 a bylo jich opravdu jen pár. Letos se dle našich údajů zapojí kolem 15 procent internetových obchodů,“ potvrzuje Miroslav Uďan z Shoptetu.
A to i přesto, že pátek býval původně spíš věnován slevám v kamenných obchodech a internet je doplňoval v rámci následujícího Cyber Monday. Dnes už obě akce víceméně splývají. Happening ve frontách ale asi za to stále stojí, protože loni Američané utratili v obchodech 50,9 miliardy dolarů (o jedenáct procent méně než v roce 2013). V rámci Cyber Monday to byly ale „jen“ 2 miliardy.
Na novinku si rychle zvykli i zákazníci. „Loňský Černý pátek byl dnem s úplně největší návštěvností za rok 2014. Letos v rámci Black Friday nabídneme slevy na stovky kusů zboží, průměrně se budou pohybovat okolo 50 procent, maximální slevy budou až 80 procent. Akce odstartují v pátek a skončí v neděli,“ potvrzuje Václav Štrupl z Bonami.
„Black Friday je marketing. Tyhle importované svátky se u nás zabydlí vlastně především kvůli marketingu. Pro mě je to stejné jako třeba Valentýn,“ komentuje šéfka CZC.cz Jitka Dvořáková, která ve svém e-shopu drží tradici a slevy odstartuje až v pátek.
Marketing nemarketing, až osmdesátiprocentní slevy prostě fungují. "Nejžádanější produkty se loni vyprodaly během několika málo minut. Osmdesát akčních notebooků jsme tak prodali za tři minuty,“ dodává obchodní ředitel CZC.cz Tomáš Pilský.
Kromě CZC se do neoficiálního testu nákupních nálad před Vánoci zapojí i další e-shopy ze stáje E-commerce holdingu. A to jak Vivantis, BigBrands, Sporty nebo Proděti.cz. Naopak poprvé se do celosvětové akce zapojí Datart. "Očekáváme nápor zákazníků, proto posilujeme počet zaměstnanců jak v prodejnách, tak v logistice,“ říká Iva Pavlousková z Datartu.
VELKÝ SEZNAM – Lupa chystá na pátek velký a průběžně aktualizovaný seznam tuzemských e-shopů, které se do Black Friday zapojí. Pokud máte tip, pošlete jej na mail redakce@lupa.cz.
Víc než bez poštovného?
Ještě před Černým pátkem si ale tuzemská e-commerce scéna naordinovala další marketingovou akci – Den dopravy zdarma. Do čtvrtého ročníku akce se minulou středu zapojilo 1546 e-shopů a jejich obrat přesáhl podle pořadatelů z Heureky 211 milionů korun. „V letošním roce jsme nabídli dopravu zdarma i na produkty velké bílé, což se projevilo nárůstem prodeje zejména u velkých domácích spotřebičů,“ doplňuje Jakoubková z Alzy.
Podle šéfa cenového srovnávače Tomáše Bravemana ušetřili zákazníci na poštovném kolem 13 milionů. „Akce opět potvrdila, že mezi zákazníky je doprava zdarma vítaným benefitem. Počet objednávek přesáhl hranici 150 000 a z tohoto pohledu se jedná o jeden z klíčových dnů vánoční sezóny, který naplno odstartoval nakupování vánočních dárků,“ dodává Braverman s tím, že meziročně vzrostl počet objednávek během 24 hodin o třináct procent.
Minulý týden se tak podle obchodníků už pomalu roztočila kola vánočních nákupů. „Nárůst tržeb jsme začali registrovat již od začátku minulého týdne, jelikož některé e-shopy zavedly dopravu zdarma už od pondělí. Lze říci, že celý minulý týden byl již plně ve vánočním tempu,“ vysvětluje obchodní ředitel NetDirectu Marek Krška.
Silné bylo pro české e-shopy už úterý, které následovalo po prodlouženém víkendu. „V tento den rostly e-shopy meziročně o 27 procent,“ tvrdí na blogu Ondřej Klega z Acomware. A to i přesto, že listopad je zatím u jimi sledovaných e-shopů mírně za očekáváním, když za prvních 19 dní rostly e-shopy v průměru o 17 procent.
Tržby přinesla bezplatná doprava i slevovým portálům. „Zaznamenali jsme v souvislosti s akcí na dopravu zdarma nárůst počtu objednávek o 20 – 30 procent. Nejvíce se na Skrz.cz prodávaly malé spotřebiče jako např. elektrické zubní kartáčky. Dále doplňky k mobilním telefonům a také kapsle do kávovarů,“ uzavírá šéf Skrz.cz Petr Kováčik.
Prodává i Valentýn naruby
Světovou e-commerce scénou ale začíná hýbat ještě jeden svátek – čínský „Singles Day“. Ten si vymysleli studenti v devadesátých letech, ale ujal se i v marketingovém oddělení největšího čínského e-shopu Alibaba. Před sedmi lety se z něj stal oficiálně den zlevněných nákupů a letos se do něj zapojilo už 40 tisíc obchodů. Podle IDC se má závěrečná účtenka za nákupy u Alibaby letos vyšplhat na 13,7 miliardy dolarů.
Jedenáctého jedenáctý jsou tak v pohotovosti nejenom obchody, ale i dopravci. A ve výrazně větším měřítku než je tomu v tuzemsku. Logistici z Schenkeru třeba na celý týden museli posílit svou šanghajskou posádku z dvou set na třináct set lidí.