On to pěkně shrnuje již první příspěvek v diskusi pod vámi odkázaným článkem: "Chápu, že v PR článku je třeba jásat. Ale přepočteno to znamená taky jen 21 čtenářů s ročním předplatným. A protože ne všichni ho mají, naopak dost bude těch, kteří si občas zaplatí za článek, tak ročných předplatných bude tak 10."
Navíc grafy sledovanosti, jejichž "exkluzivitou" se při zavedení předplatného oháněli, jsou dostupné i zdarma na jiných místech, třeba mediamania. Za mě je Digizone spíš odstrašujícím příkladem, jak web do značné míry zabít (i když PR omáčka se snaží tvrdit něco jiného)...
Upřímně řečeno ty ceny Digizone jsou úlet obecně, nejen v ČR - nad cenou zaokrouhleně 2 euro za článek by zcela jistě kroutil hlavou i Němec (koneckonců u zde debatované předplatného z NL je zřejmě maximum 99 centů za článek). Hlavní úlet je ale to, že se nenaplnily sliby o exkluzivním obsahu - některé placené články jsou řekněme slušné, ale ne zas tak extrémně, ovšem u některých je požadavek za platbu až téměř drzost.
Obávám se, že na ten "prémiový obsah" šli přesně opačně, než tvrdili: místo toho, aby "prémiové" články byly něco navíc oproti dosavadnímu stavu, udělali placené z toho, co za něco stálo, a zbytek nestojí vůbec za nic. Pro toho, kdo není ochoten platit naprosto absurdní ceny (tady by si mohli podat ruku s DVD produkcí České televize), už nezůstalo ke čtení skoro nic. Dlouho jsem jim dával šanci, ale posledních asi půl roku už se na digizone dostávám jen náhodou, když omylem kliknu na odkaz z některého jiného webu iinfa (to je ale náhodička, že všechny vedou na placené články).
Vysvětlení je celkem jednoduché, průběžně hledáme ideální rovnováhu mezi spokojeností čtenářů a udržitelností naší činnosti (protože vydávání odborného webu kupodivu něco stojí). A aby to bylo celé ještě tajemnější, ty změny jen tak neskončí, celkem brzo se můžete těšit na další jednorázové i průběžné novinky v nabídce a ceně placeného obsahu :)
Pro jednoduchost se budu tvářit, že s vámi v tom názoru o "lepších datech sledovanosti" souhlasím (i když je to asi trochu složitější). Problém je ale v tom, že Digizone sice tímto argumentovala, ale za podobně exkluzivní cenu měla po startu předplatného snahu zamknout i spoustu článků, kde prostě žádné rozumné zdůvodnění nenajdete. Plně si stojím za tou poznámkou, že u některých bych si označení za "hodnotný placený obsah" troufl označit až za drzost :-(
Zajímavé je, že jsem se nedávno na Digizone opět podíval a subjektivně mi přijde, že se v tom zamykání poněkud (dost) umírnili, v současnosti je mimo těch přehledů sledovanosti zamčeno článků celkem málo. Jistě to bude někdo umět marketingově zdůvodnit, ale asi se vysvětlení nabízí celkem samo...
Receno na rovinu, za ty clanky nikdo neplatil a navstevnost klesla natolik, ze ani reklama uz to nevykompenzovala.
Kdysi jsem pravidelne kupoval nekolik ruznych casopisu. Jejich kvalita ale upadala a upadala, casto se i tencil rozsah, a reklamnich stranek pribyvalo, az jsem dospel k tomu, ze si jiz zadny nekupuji. Ve vsech se totiz doctu maximalne to, co na 150 webech, jen o mesic pozdeji.
Vydavatele to ovsem radi svadeji na ten zly internet.
Co se pak tyce internetoveho zpravodajsvi, drtiva vetsina tzv "zpravodajskych" webu maximalne prebira zpravy tiskovych agentur a opisuje to, co kde probehne pres FB, Twitter a dalsi. Tedy rozhodne nic, za co by byl kdokoli ochoten platit byt jedinou korunu.
Tak na digizone.cz (z dílny Internet Infa) je možnost zaplatit k odemknutí placeného článku jednorázově 50,- Kč. Ovšem co je to "běžný člověk" - našinec, který má odpor dát 2,- Kč za použití veřejného WC a běžně čte Metro a ohmataný Blesk, který si půjčí večer v hospodě? http://www.digizone.cz/clanky/premiovy-obsah-digizone-cz-slavi-vyznamny-uspech/
Problém je, že za těch 50 Kč pořídím jedno číslo odborného časopisu v papíru.
Tyhle věci jsou prostě na naše příjmy moc drahé. Pokud bych měl v € to, co mám nyní v korunách (asi jako ti, kdo v Německu nebo tom Nizozemí dělají zhruba stejnou práci), tak by to pro mě byl ekvivalent nynějších 2 Kč (skoro), a bylo by to o něčem úplně jiném.
Cena je prostě částka, kterou je ochotna za dané zboží nebo službu zaplatit taková část potenciálních zákazníků, že se prodejem zboží nebo služeb jejich poskytovatel (výrobce) uživí. Pokud je to moc drahé, tak prostě a jednoduše krachnou a na volném trhu je to jen a jen jejich problém.
digizone, kde pár lidí z oboru čte nějaké analýzy, které může dále využít ve své práci a i tak to není podle komentářů pod článkem žádná sláva. Tady se ale bavíme o běžném tisku, běžných článcích, které když si Franta nepřečte, nic se nestane. Není to o tom, že by Franta byl tak lakomý, ale těch firem/služeb, které by rády měsíčně něco utržily jsou mraky a na všechny prostě nevyjde.