Jsem naprosto zděšen jak mám odlišné vnímání psaného textu. Pro mne je 100% smluvní dostupnost parametr, že smlouva SLA bude končit u 100%. Což má málokdo, většina končí někde u 99,95%, alespoň v oboru kde se pohybuji já.
Tedy někdo kdo garantuje 100% smluvní dostupnost musí nabídnout parametr vzorce výpočtu sankce v případě i vteřinového výpadku.
Proboha, proto tam byva ta tabulka, aby se podle realne delky vypadku vypocitala sankce, co to je za jiny mentalni matrix? To by mě zajímalo kde je chyba, protože tolik hloupých lidí tady snad ani být nemůže, doufam ze jsem nejde neudelal chybu ja.
Přece si nikdo nemůže myslet, že všechno lze zabezpečit na 100%, to by přece pak vybuchl vesmír, ani 100 geografických redunadací nic takového zabezpečit nemůže, ani atomová elektrárna, nic. To je proti fyzice, zdravemu rozumu, uplne vsemu co jsem se kdy ucil. Ten marketing je v poradku, tedy predpokladam ze maji opravdu smluvni 100% dostupnost (ne technickou), SLA jsem nevidel.
Ve všeobecných podmínkách je u položky konektivita definována dostupnost 99,95%, oněch 100% se týká jen dostupnosti hardwaru - a i tam jsou vyjmenované okolnosti, kdy toto neplatí. Garance odolnosti při výbuchu vesmíru nikde nepadla - to jen někteří zákazníci si jí ve své bujné fantazii domysleli :-)
Vase prispevky maji hlavu a patu a da se s tim souhlasit. ovsem pro me jako klienta je dulezite to, ze:
- v materialech maji, ze sleduji i pritomnost vody v serverovne - asi ne dobre
- kdyz doslo k vypadku z daneho duvodu, tak vsem muselo byt jasne, ze to za hodinu nahoru nedaji - klientum se sdelovalo, ze to je zavada na switchy a podobne bludy. pokud by bylo hned jasne receno, co se stalo, mel by kazdy na vyber a k situaci mohl resit ihned
- ze jsem si od uterniho rana jiz 3x vyslechl "prave jsme daly dohromady nove pole a startujeme obnovu ze zalohy"
.. a jeste par drobnosti by se dalo.
takze si tu muzeme hrat se slovy a analyzovat smlouvu jak chceme. ono je to ted uplne jedno. proste lhali a lzou do ted - viz. "prave jsme odstartovali obnovu....."
jen pro info - zalohy jsem mel jinde (clovek pocita s tim, ze se zvojtit muze cokoliv) a uz bezim z jine lokality.
osobne uz me zajima jen to, zda-li se za par dni neprovali, ze jsou ta data (nebo jejich cast) v hajzlu. vubec bych se nedivil.
stat se muze opravdu cokoliv, ale postavit se k tomu tak, jak se postavila casa je ostuda. jejich pristup jen zvysil skody vsem.
Žádné čidlo není dokonalé, z toho nejde dělat závěry. Co kde prasklo nevíme, ale voda umí být poměrně rychlá :-)
Informace v kritických situacích bývají často zmatečné, lidé odbavující hovory klientů i samotní technici jsou v čase výpadku vystaveni nemalému stresu - ostatně životnost lidí na podporách nijak velká také nebývá. Informace obvykle zpočátku hodně drhnou - ale zbytečně si to děláme sami, tím tlakem. Protože hned chceme znát dopodrobna detaily. A z operátora je taháme už v momentě, kdy ani není znám rozsah poškození.
Těch možných záloh dat mají očividně více. Ta, co by pomohla rychlejší obnově asi nezafungovala dle očekávání (i to se stává se sebelepší technikou), zpětně se snadno soudí postup - kdyby začli rovnou u té pomalejší, lidi by stejne brblali, že to trvá dlouho a rýpali by, proč se nezkusila ta rychlejší varianta. Odstartovat proces obnovy ještě neznamená, že tento je úspěšně dokončen - problém se vyskytnout prostě může.
Doba je neuvěřitelně uspěchaná. A nesmyslně uspěchaná. Podle toho to ale kolem nás vypadá. Přitom by stačilo zvolnit.
Kdo dnes vzpomene na výpadek u Seznamu, kde také obnova trvala několik dní? :-)
Kverulant píše: "Žádné čidlo není dokonalé, z toho nejde dělat závěry. Co kde prasklo nevíme, ale voda umí být poměrně rychlá :-)"
Mohu Vám nabídnout exkurzi u nás ve firmě. Rád Vás seznámím s tím, že čidla jsou velice dokonalá (nejen od náš ale i konkurence má kvalitní přístroje). Sám je vyvíjím takže opravdu tuto problematiku znám. Zajímavé, že jeden z největších ICT integrátorů v Evropě si to nemyslí a ročně od nás kupuje stovky těchto přístrojů.
omluvte mě, ale co to melete? mě je ta technika prakticky ukradená. co si tam nastrkali, co prezentují a co si troufnou prodávat. 12h po tom, co tam ta voda natekla technik mluvil o tom, že jsou problémy se switchem a podobně. 24h po nehodě - když už hodiny na netu kolovaly fotky a kdy každý druhý mluvil s někým, kdo tam fyzicky byl - to technik stále nechce přiznat. to za 24h netušili rozsah poškození? a ono i kdyby netušili, služba nejela a tak podstatnou věc, jako že tam plavou servery klient musí vědět, aby měl možnost se rozhodnout co dál.
tím lidi připravili o čas i klienty.
to tu obhajujete neobhajitelné dobrovolně?
predpokladam, ze technik co tam sedi v 11.45 h ve vsedni den zvedne prdel a pujde se do serverovny podívat. narazi na vodu a udela shutdown.
nenarazi na vodu tak zkontroluje cidla.
tak a ted muzete psat neco o tom, jak si technik pri kontrole tekouci vody nevsiml, protoze tekla skryte....
Samozřejmě vše se může porouchat, ale pokud je to správně realizováno tak poruchu detekuje a informuje o ní. Falešné poplachy při správném návrhu lze též v podstatě eliminovat. Stačí třeba si přečíst jak se navrhují přístroje do výbušného prostředí (ATEX Zóna 0). Tam i tři různé poruchy v jednom přístroji nesmí způsobit výbuch. Použití součástek pro Industry rozsah teplot je snad samozřejmé.
To jestli německá pobočka T-Systems se napakovává na státní správě nevím, ale příliš bych to nepředpokládal.
A ta sranda pak stojí kolik? Rozumím tomu, že na zařízení do výbušného prostředí se kladou jiné nároky, ale to jsme předpokládám také zpět u financí. Nehledě na to, že datacentrum výbušným prostorem opravdu není. Všimněte si prosím, že sám užíváte slova "vpodstatě". Úplnou jistotu nemáte nikdy. Technická dokonalost je úžasná věc - bohužel peníze rozhodují vždy a o všem a jsou tvrdou limitou pro dokonalá řešení.
Třeba takový teploměr do zóny 0 stojí tak kolem 10k. U toho ATEXu jsem chtěl jenom demonstrovat, že jdou udělat skoro bezchybné přístroje.
Samozřejmě nikdy úplnou jistotu nemáš. Ale jde o snížení rizika. Doporučuji si něco přečíst o TMR (=triple modular redundancy). Jakýkoliv přístroj pro monitoring úniku kapalin, který je správně nainstalován dokáže rizika velice snížit. Alespoň technik dohledu bude vědět že mu teče do racku...
A vidíte, jsou lidé, co pod napětím běžně pracují. V datacentrech běžná věc, už vidím, jak zákazníci jásají, když kvůli výměně jističe schazujete polovinu serverovny :-)
§10 říká, že máte znalosti předpisů nutné na projektování a předpisů souvisejících s projektováním, ale narozdíl od ostatních vyšších kvalifikací (§5-§9) dle odkazované vyhlášky zde není kladen důraz na odborné vzdělání v oboru ani na praktické zkušenosti s prací pod napětím (požadované u §6-§9).
Tušíte něco o funkci online UPS, které se používají v datacentrech? Víte například o tom, že výstupy UPS se běžně vybavují proudovými chrániči, ktere vybaví již při nepatrném rozdílu proudů mezi P a N vodičem, tedy v momentě, kdy proud teče jinudy, než by měl? :-)
Technik, který má v rukou kýbl s vodou a tvrdí, že má problémy se switchem, má dostat výpověď. Manažer, který ho ty blbosti nutí říkat, taky.
Co na tom nechápete?
Samozřejmě, že je po bitvě každý generál. Minimálně by mělo vzniknout poučení "z krizového vývoje", vyházet lemply, nelhat lidem, co vám nosí peníze a živí vás, a tak.
Chcete tvrdit, že Vaše čidlo se nemůže porouchat, vyvolat například falešný alarm nebo naopak v nějaké mezní situaci problém nezjistit? Ale jděte, ani součástky v průmyslovém provedení negarantují, že nemůže dojít k problému. Někdy stačí vadná série, vada se může projevit až po čase.
Co byste si představoval? Že na základě indikace ze záplavového čidla odepne rozvodna? :-) Už vidím ty davy nasraných zákazníků a plné diskuze plamenných příspěvků v situaci, kdy to vypne zbytečně.... :-)
Předpokládám, že ten Váš ICT integrátor bude dodavatelem pro státní správu. Ano, tam se to miliony jen hemží a ty systémy také vždy nefungují jak mají - i když tam se určitě nepotýkají s tím, že by měli omezené rozpočty :-)
A co měl udělat? Natvrdo to všechno vypnout a sestřelit elektriku natvrdo? Jste si jistý, že by pak ty škody nebyly možná í větší? :-) A kdyby měl s konzolí obíhat všechny servery a korektně je shutdownovat, má práci na celé odpoledne. Řízený shutdown větších systémů není operace na pár sekund.
Nezapomínejte, že ve veřejných datacentrech se narozdíl od firemní serverovny neprovozuje nějaký systém řízeného shutdownu, kdy UPS dokáže shodit skupinu serverů. ACPI nemusí být na serverech nakonfigurované korektně, klávesnice může být zablokovaná atd. Že voda teče vnitřkem stojanu poznáte, až když jej otevřete.
Plácat o tom, jak měl někdo jiný něco udělat je snadné :-)