Narazil jsem na tvrzení, že analogová telefonní linka, ISDN-BRI a ISDN-PRI jsou bez ohledu na lokalitu a operátora jasné a stále stjené na rozdíl od VoIP rozumějte SIP trunku, kde je to prý každý pes jiná ves a velké laborování.
Soudím tak z jediné zkušenosti, kterou jsem utrpěl jako manažer projektu a laik v oboru VoIP. Buď jsem narazil na nekompetentnost a neprofesionalitu na straně technika VoIP operátora i našeho subdodavatele, nebo jsem si, bohužel, udělal správný závěr. Jednalo se o připojení telefonního systému (cca 500 poboček) renomovaného nadnárodního výrobce "klasických" ústředen, který k renomovanému českému VoIP operátorovi připojovala také renomovaná firma. Renomované = známé. Nakonec to skončilo u ISDN-PRI.
Domnívám se, že pro každého operátora logicky musí být mnohem zajímavější firemní zákazník nežli domácnost. Proto mě překvapilo, jak je složité zprovoznit SIP trunk (připojení firemní telefonní ústředny). Už vůbec nechápu, proč neexistuje jasný popis rozhraní, nejlépe stejný pro všechny alespoň národní operátory. Stejně tak nerozumím tomu, proč pro pochopitelně komplikovanou záležitost neposkytují operátoři jakési testovací rozhraní pro konfiguraci zákaznického systému.
tak tomu opravdu je. Standardizace analogové linky, ISDN2 nebo ISDN30 je mnohem jednoznačnější než "standardizace" VoIP signalizace SIP pro telefon nebo pro tzv. SIP svazek. Je to dáno značnou volností výkladu RFC dokumentů a velkou tvořivostí autorů různých VoIP zařízení. Nicméně, má-li daný operátor nebo dodavatel dostatek zkušeností, pak dokáže SIP svazek nakonfigurovat takovým způsobem, že funguje kvalitně. Mezi domácími VoIP sítěmi jsou přes SIP svazky vzájemně propeerované asi všechny používané VoIP technologie (= typy VoIP ústředen). Z toho pak vyplývá, že i PBX může být na VoIP síť spolehlivě napojena přes SIP svazek, je to pouze záležitost zkušeností.
V zásadě souhlasím s p. Fišerem. A jen doplňuji, že pokud se bavíme o rozhraní pobočkové ústředny, tak i když je "standardní", mohou být i ty standardy různé (například ISDN či E1), a navíc třeba v evropské či americké variantě. A pokud se týká rozhraní analogové linky, tak tam to "vždy stejné" je z pohledu výrobců zařízení opravdu lahůdková směs různých impedanací, provozních napětí a vyzváněcích frekvencí, či norem pro CLI signalizaci. O nějaké jednotnosti se dá totiž hovořit více méně vždy jen na území bývalého monopolu, tedy zpravidla jednoho státu. Třeba naše "česká" norma pro analogovou linku je shodná se slovenskou, ale nikoli již s německou, rakouskou, či polskou. Čili stav u SIPu bych neviděl jako nějak mimořádný.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).