Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku České firmy nepovažují VoIP za bezpečnou od Roman Vithous - Zdravím, pane Fišere. K závěru Vašeho příspěvku ohledně postupného...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 12. 3. 2009 12:53

    Roman Vithous (neregistrovaný) ---.net.upc.cz
    Zdravím,

    pane Fišere. K závěru Vašeho příspěvku ohledně postupného růstu VoIP telefonie bych možná dodal, že "postupnost" je věc velmi relativní. V tuzemsku totiž zatím hrají v oboru hlavní roli operátoři, kteří doslova a do písmene s telefonií začali "na zelené louce", s minimem investičních prostředků a (s výjimkou Faynu) jen jako s doplňkovou činností, která se "možná chytí". Navíc tuzemský "ostrý start" VoIP začal v podstatě až po odstranění legislativních bariér, s platností ZOEK (Zák. 127/2005 Sb.) v polovině roku 2005, tedy několik let po zbytku vyspělého světa, když významnou část roku 2004 se tehdejší průkopník plnohodnotné VoIP telefonie s veřejnými čísly, služba SoftPHONE (mimochodem, tuším 19. března bude mít teprve pětileté výročí spuštění), potácel střídavě mezi podporou a zásadní nepřízní svého tehdejšího tranzitního operátora a mezi "plným zákazem" a "plnou legalizací" způsobu, jakým byla služba provozována a poskytována....

    Současní přední čeští VoIP operátoři se pak významněji na trhu zachytili drápkem většinou až na přelomu let 2005/2006. Pokud pak vezmeme v úvahu dynamiku růstu počtu klientů těch významnějších operátorů, nutnost průběžného upgrade technologie a jeho financování povětšině z provozních zdrojů, myslím, že celkem běžné meziroční zdvojnásobování počtů telefonních linek i výrazný růst tržeb nesvědčí o nějaké stagnaci oboru...

    (Ostatně, sám si jistě vybavíte třeba to, jakou kapacitu měla tehdy ústředna PhoNet u služby 802.VOX, i to, že začínala s tisícovkovým blokem moravskoslezských čísel půjčených od GTS, k nimž později přibylo tisíc čísel pražských, i tehdejší velmi skromné vize a představy, že cílem telefonní služby je vlastně jen nahradit několika stovkám vlastních zákazníků (víme, že provozovatel byl hlavně ISP) "poslední míli" pevné telefonní linky, umožnit jim tak odchod od Telecomu s levnější telefonování, s předpokladem, že si tím vytvoří loajální vazby na svého poskytovatele Internetu... Dnes má, jak víme, 802.VOX více než 60 tis. účastníků.)

    Můj názor tedy je, že sice jde o "postupný růst" ale současně o růst poměrně dynamický, a to i s ohledem na obor telekomunikací. Navíc bych řekl, že jde o růst na zdravém základě, protože jde o ukusování z koláče zákazníky požadované a ceněné "veřejné telefonní služby" a nikoli o nějaký poloamatérský "VoIP business", bez vazby na stávající TelCo sítě a služby.

    (A jen na okraj - někdy jsou ty známky dospělosti VoIP a dosažení technologické neutrality služeb českých operátorů i úsměvné. Naposled jsem se s tím setkal, "v hospodě u piva" v jihočeském Milevsku, kdy si můj dlouholetý známý stěžoval, kolik peněz jeho firmička protelefonuje. Když jsem se otázal, zda již vyzkoušeli VoIP telefonii, nakvašeně odpověděl, že nějakému "Skypu" nebo volání přes počítač nevěří, ale že pevné linky mají již dávno vyřešené, protože je mají od místní kabelovky, což zařídila šikovná paní účetní. A hlavně to je bez paušálu a volání je "v pohodě". Takže žádné důvody k nějakému experimentování s VoIP a podobnými hloupostmi nemají, protože "pevná" je nepálí. A on těmi náklady myslel hlavně volání z mobilů, které je tedy "pěkná darda". Pointa je v tom, že místní kabelová TV již delší dobu svým zákazníkům "přeprodává" službu VoIPEX, tedy čistokrevnou českou plnohodnotnou VoIP telefonii. Ale když "to" zejména firemním zákazníkům zapojí přímo do jejich stávající ústředny, je to přeci normální běžná pevná telefonní linka... A o tom to je.)

    Hezký den.
    Roman Vithous, AODT
  • 12. 3. 2009 21:11

    David Smahel (neregistrovaný) 77.240.180.---
    ... ten priklad znameho telefonujiciho v pohode pres "pevne linky" je opravdu velmi vymluvny :) Takhle nejak vypadaji prumerne znalosti v mensich firmach o VoIP. Mozna je lepsi tyto sluzby VoIP ani nenazyvat, protoze to mnohdy evokuje Skype, tedy ukazku nekvalitniho telefonovani.

    David Smahel
  • 11. 3. 2009 8:49

    I.Fišer (neregistrovaný) 77.78.116.---
    Dobrý den,

    k rozvoji VoIP telefonie je potřeba vzít také ještě v úvahu, jakým způsobem dochází k obměně telefonních technologií. Telefonní ústředny nejsou z pohledu zákazníků v kategorii aut, mobilů apod., které se zpravidla kupují nové dříve, než je to nezbytně nutné, protože si někdo chce udělat radost nebo se chce pochlubit a většina lidí se o tyto předměty do jisté míry zajímá i když neplánuje jejich nákup a vystavuje se tak "nebezpečí", že podlehne reklamě. Telefonní ústředny jsou v kategorii praček, sporáků, lednic apod., o jejichž vlastnosti a ceny se zákazník zajímá pouze když je nutně potřebuje a po zakoupení na ně velmi rád zapomene až do doby, kdy mu ta stará věc přestane sloužit či vyhovovat. Cykl obměny tel. ústředen je ve firmách a organizacích zpravidla přes 10 let.

    Je iluzí se domnívat, že v každé firmě každý rok kontrolují rentabilitu provozu jejich telefonní ústředny, vedení firmy se o ni začne zajímat teprve, když s ní jsou nějaké problémy (poruchovost, nerozšířitelnost, stěhování, ...). Jen v některých firmách se jednou za rok až dva někdo preventivně věnuje výdajům za telefonní služby a eventuálně zváží návratnost investice do nové tel. ústředny. Pokud ano, bývá překvapením, že VoIP ústředna v kombinaci s tarify VoIP operátora mívá návratnost nanejvýše 2 roky, zpravidla však okolo 1 roku. Znám to z vlastní zkušenosti, kdy takové propočty dělám pro naše zákazníky, zpravidla zjistím, že dotyčná firma má ceny za hovorné staré nejméně 5 let a už dávno mohla snadno uspořit 10 až 20% !!! I tak často nebývá snadné a rychlé rozhodování o nové VoIP ústředně, často pak dostanou přednost úplně jiné investice, a to se jednává o potenciální úspory na hovorném 20 až 40% !!!.

    Proč píšu o firmách a organizacích a "zanedbávám" domácnosti ? Protože se domnívám, že motorem nástupu VoIP telefonie je či bude až masivní nasazení mimo domácnosti. Vycházím z údajů o velikosti tel. provozu a tedy i účtů za telefonní služby, které jsou ve firmách a organizacích pro operátory nejméně o řád zajímavější než v domácnostech.

    Vezmou-li se vedle výše uvedeného v úvahu i fakta uvedená v této diskuzi p. Vithousem, reálná ekonomická situace společnosti a samozřejmě i výsledky průzkumu p. Smahela, pak lze chápat, proč rozvoj VoIP telefonie není reketový ale naopak je a bude postupný.

    Ivo Fišer
    http://www.phonet.cz