Ale kupuji, platím silniční daň. Ale otázka stojí jinak. Je silniční síť optimální? Nejsou někde silnice udržovány zbytečně?
Ve vlastním těle pro to máte biologický mechanismus zvaný apoptóza, kdy buňky pokud nedostávají vnější signál o své potřebnosti, nastartují proces vlastní smrti, který není zánětem.
Trh si s tím poradí taky, ale ve státní ekonomice nic takového není. Proto tyto z podstaty neefektivní oblasti není radno rozšiřovat, jinak EU skončí jako Venezuela. Žádný pytel peněz není bezedný.
Vznikají tím vnitřní dluhy, firmy, které dotaci získají zpohodlní a nebo se naučí něco reálně nepotřebného, vyřizovat dotace, místo, aby stejnou energii daly do vývoje vlastní technologie. Dostanou se do dotační pasti, bez dotací zkrachují. A rozdíl mezi ziskem a ztrátou vzhledem k obratu je velmi malý, stačí malá dotace, aby i neefektivní firma, která by měla reálně zkrachovat se dostane do zisku.
Přece u nás je i jedna z největších českých firem v dotační pasti, bez dotací bude ve ztrátě a ohrožena krachem, vzhledem ke svému zadlužení.
No pokud cena opravy za krátký úsek okresky je 15 milionů a stavební firma, která to prováděla, je to schopna se ziskem udělat za 5 milionů, pak samozřejmě silniční daň na opravy nestačí. Proto podobnou zcela přirozenou neefektivitu pomocí dotací není radno zavádět jinam.
Z cizího krev neteče.
No já si myslím, že paletu toho, co stát dělá je třeba značně redukovat. Pokud z nějakých historických důvodů se stará o silnice, budiž, silnice mají i vojenský význam. Ale rozhodně není třeba tu paletu pomocí dotací nějak dále rozšiřovat. To je cesta do socialistického pekla, to je cesta do otroctví.
Daně je třeba snížit, ale předtím je třeba osekat výdaje státu.
To je evropská patologie, že vše buduje stát. To, že internet vznikl z Arpanetu je náhoda. Vznikl by i tak, potřeba propojení počítačů je přirozená. Současná podoba internetu je neoptimální a povede k jejímu vlastnímu zániku, protože vede na centralizaci služeb i výroby, což je samo o sobě zlo, znemožňuje to optimální rozdělení zdrojů.
Jiný internet mohl vzniknout z něčeho jiného. Náhodou vznikl z Arpanetu, protože ho potřebovali vojáci a vznikl v armádě, protože to byl vliv 2. světové války, která zavedla tuto poruchu, že vědu dělá za firmy stát, protože věda se stala součástí válečné mašinerie. Což s postupem času odeznělo a vznikly technologické giganty jako Intel nebo Google a role státu v tomto prakticky odezněla. Byl to samozřejmě taky vliv Ruska, protože mnoho lidí v USA, zvláště v akademické sféře, se v něm vidělo a takto se napodobovaly sovětské metody.
Nebýt toho, došli bychom třeba k efektivnějšímu internetu, který by neumožňoval koncentrovat služby do jednoho místa a měl by rozumnější obchodní model, nebyl by třeba tak rozšířený. Maximum něčeho není vždy optimum.
Na to, abyste implementoval protokol TCP/IP nemusíte být státní zaměstnanec. Jak by asi vypadal internet, kdyby měl sloužit obchodu. Nebýt rozšíření Arpanetu, došlo by k rozšíření a otevření systémů jako SABRE, který byl před Arpanetem a kde nebyl požadavek na to, aby infrastruktura byla odolná proti výpadkům sítě. Dnešní obchodní model by byl jiný. Byl by tvořen paralelními vzájemně nepropojenými strukturami. Což by asi bylo lepší, protože jak je vidět, internet samovolně degraduje k centralizaci a totalitě.
1) On ten protokol TCP/IP musel nekdo vymyslet. Coz je jina ulozka nez "implementovat".
2) Krome Internetu tu bylo mnoho dalsich konkurencnich siti, zalozenych na ruznych protokolech, vsechny drive ci pozdeji tise "chciply" nebo byly inkorporovany do Internetu (prechodem na na protokol TCP/IP). A ano, nektere si zachovavaji moznost pristupu do nich i mimo IP. Jak si s tim faktem poradite, je Vas problem.
3) Odolnost proti vypadkum site je v Internetu dosazena jeho decentralizovanosti.
4) Jiste si dokazu predstavit mraky obchodnich modelu a spoustu z nich jsem v devadesatkach studoval (z ciste zistnych duvodu, nebot se to hodilo v zamestnani) a model placeni za pristup se ukazal bych jediny funkcni.
5) Politickou agitku o totalite prosim vedte s nekym jinym
No nebýt internetu, neomarxismus by nebyl tak celosvětově úspěšný, jinak protokol TCP/IP mohl vzniknout i mimo státní struktury, protože se takové řešení samo nabízí a je logickým rozšířením konceptů jako byl dřívější Token Ring od IBM.
Jinak internet se do politiky plete sám, proto je krátkozraké se těmito aspekty nezajímat.
Dnes například Polsko je ze strany Ruska podrobováno 14500 internetovým útokům denně a jedná se často o penetrační pokusy kritických státních struktur.
Jak nedávno řekl polský ministr národní obrany Macerewicz, Rusko je válku připraveno, NATO ne, a nebýt toho, že do Poslka na základě dvoustranné polsko.americké dohody byly umístěny americké jednotky, tak bychom dens měli v Polsku stejnou situaci, jako na Ukrajině a probíhaly by tam ostré boje.
Přicházejí zajímavé časy a možnosti protokolu TCP/IP se naplno projeví během války.
No prvni vec je, ze Internet se pise velkymi pismeny.
Protokol TCP/IP mohl vzniknout ledaskde, nicmene nevznikl (a to mela soukroma sfera nekolik milionu let).
Protokol TCP vznikl nekdy v letech 1973-74, kdy ze to vznikl "drivejsi Token Ring od IBM" ?
To, ze Rusko utoci na Polsko nejakym hausnumerem "internetovym" utoku, nerika vubec nic o centralizaci Internetu. Stejne tak s tim nema co delat ohrozeni clenu NATO ze strany Ruska.
Moznosti protokolu TCP/IP behem valky se jiz projevily. Za dobu fungovani Internetu uz nekolik valek probehlo a vetsina valcicich stran ho vyuzivala (k ruznym ucelum).
To s těmi útoky není hausnumero, ale oficiální číslo polského internetového bezpečnostního týmu. A číslo zveřejnil oficiálně ministr národní obrany Polska. Že nezapadá do vašeho obrazu světa chápu, to akce Sudetských Němců taky před druhou světovou válkou nezapadaly do obrazu světa našich spojenců a běžných lidí ve Francii a Anglii. Nedělejme stejnou chybu podruhé.
Token Ring vycházel z Cambridge Ringu z roku 1974, dle Wikipedie. Bez Arpanetu by internet vznikl třeba později v jiné formě. Nebo myslíte, že bez vládního financování by se počítače nepropojovaly do sítí? Proto jsem psal, že to byla jen náhoda, že se prosadil Arpanet.
To s temi utoky nema co delat s predmetem diskuse. Je mi celkem jedno, zda je tech utoku 14.500 nebo 15.200. Na moje servery bezi denne hodne desitek az malo stovek utoku. Proto je to hausnumero.
Ten Cambridge Ring byl ... eh ... vyvinuty na univerzite? Udelejte si v tom poradek. Nehazejte nesmyslnymi terminy a zdroji, ktere navic popiraji to, co rikate.
Bohuzel pro Vasi argumentaci vyhral akademicky Internet a muzete se sice snazit poukazovat, ze "kdyby se dala komerci prilezitost, tak by ..." - nicmene historie se nepta "coby kdyby". Musite se smirit s tim, ze pouzivate sit, ktera vznikla a nekolik desitek let byla kompletne financovana ze statnich penez. Mozna to nesedi do Vaseho obrazku sveta, ale s tim se budete muset smirit.
To je asi tak vse, co Vam k tomu reknu.
Ano, třeba se omezí na lety na Mars, nebo vývoj kvantových počítačů. No a aby to tak nebylo, potřebujete vhodný etický základ, jakým je biblické křesťanství. Viz USA, nebo počátky průmyslu v Anglii. Ovšem komunista to tak nevidí, ten kouká vždy jen na vlastní prospěch, kterému si chce podřídit pomocí státu i ostatní.
Internet v dobe vzniku propojoval NSFNET a MILNET. Muzete samozrejme rikat decentralizovanemu systemu pouzivanemu (mimo jine) pro propojeni pocitacu americkych ozbrojenych si "hracka univerzit", ale pravdepodobne nebude podobnych mimonu mnoho :-)
Reknu Vam tajemstvi - Internet neni jenom sluzba WWW.
Ale mohu tomu v té době říkat hračka, jaký generoval zisk, jakou válku tehdy vyhrál?
To děrnoštítkové stroje za druhé světové války používali Němci ke třídění lidí a Američané k vojenské logistice, každá divize měla velitelské vozy, které přepravovaly děrnoštítkové stroje a jejich pomocí se řešilo zásobování.
No vyjádřil jsem se nepřesně, psal jsem o centralizaci, ale ve smyslu globalizace. Informace je přístupná odkudkoliv, což vždy není ideální. Bezbariérový svět přichází o potenciálové rozdíly a tudíž o možnost vydělávat. A to začíná být problém. Místo toho, aby rozvoj byl rovnoměrný, centra vysávají potenciál z provincií. A to i díky aktuální formě internetu.
Hlavní tok informací dnes řídí FB, nebo YT a určuje co kdo smí a nebo nesmí vidět. Takže jakoby se systém vrací k lokalizaci, ale k lokalizaci řízené z centra, nikoliv k přirozeně tržní lokalizaci.
Podporovat tento trend dotacemi infrastruktury internetu je přímo zločin.
Brzy to bude ještě horší, internet bude jen FB. K průmyslové a provozní komunikaci aplikací internet nepotřebujete, klidně by mohla přejít do protokolů GSM. Byla by to jen otázka ceny. S rozvojem IoT a vyšší inteligencí strojů význam průmyslové globální komunikace poklesne, vývoj půjde směrem k lokálně inteligentních distribuovaných systémů, které nebudou potřebovat vnější informace ke své běžné činnosti, jen budou přijímat cíle svého konání.
Je to tak i v lidském těle, kde buňky komunikují i mezi sebou lokálně mimo nervovou soustavu. Například zde http://www.osel.cz/1119-bunky-se-domlouvaji-morseovkou.html
Je dobré, že o tom přemýšlíte. Já soudím, že ne. Že Nový Zákon obsahuje právě taková pravidla, které vedou na nejlepší možnou civilizaci, protože svět byl stvořen tak, aby tomu tak bylo.
Ostatně pokusy s komunismem, nebo nacismem, které měly přinést něco lepšího, skončily žalostně. Navíc v Bibli se s tou možností počítalo, je plna varování před nimi.
Vy neznáte antropocentrický princip? Je uznáván i ve fyzice mnoha fyziky. Nakonec uznává ho i Elon Musk, když tvrdí, že jsme v simulaci. Tedy, že pravděpodobnost toho, že jsme v simulaci je větší než, že nejsme v simulaci.
Jak by taková simulace mohla vypadat? Úplně jednoduše, ten kdo simulaci stvořil, by ve svém vesmíru v určité jeho části, v jenom atomu na kvarkové úrovni vytvořil sebe reprodukující se automat, který by pozměnil fyziku atomu, a tím by vytvořil simulaci jiného vesmíru, v rámci toho svého vesmíru, srážkami s jinými atomy toho jeho vesmíru by probíhala řetězová reprodukce atomů s jinou fyzikou, čímž by ta simulace rostla. Zevnitř simulovaného vesmíru by se ten proces jevil jako Velký třesk a vnější vesmír jako temná hmota.
To je zajímavá hyperbola. Celkem jste to trefil. On ten doktor, věří, že všichni simulují, tedy rozhodli se kvůli nějakému účelu něco předstírat. Účel, úmysl a stvořitel jsou tedy základní vlastnosti každé simulace. I v tomto kontextu. To je přece logické, že. Jen se divím, že vás to nenapadlo hned :-)))
No ale ani dnes to stát nezajišťuje, a nezajišťuje ani základní funkci, obranu před vnějším nepřítelem. V posledních válkách stát pokaždé kapituloval bez boje a státní aparát přešel an block na stranu nepřítele, včetně policie, četnictva i soudů. Jedině československá armáda v roce 1938 se chtěla bránit i za cenu státního převratu, k čemuž bohužel nedošlo.
Stevem Jobsem se spíše stanete někde v ústraní, kde díky omezení vymyslíte novou koncepci, než když budete kopírovat co už vymysleli jiní.
Jinak dopravu i internet na dědinu zajišťují soukromé firmy. Stát jen do nich pomocí dotací přináší neefektivitu. Sociální prostupnost v režii státu to je vyzvedávání neschopných a líných.
Sociální prostupnost nezajišťuje stát, ale pouze volný trh, který stát nereguluje a tvrdá práce a odříkání těch, kteří se chtějí povznést.
Regulace je dotace, regulací je umělé zvyšování vstupního prahu do odvětví a podobně, regulací je přidělování kmitočtů státem.
Dodržování smluv je přirozené, vyplývá z podstaty trhu a není ho třeba nijak právně ukotvovat. Právo naopak určuje, za jakých podmínek smlouvu nemusíte dodržet, aniž by tím utrpěla vaše pověst. Tedy rozumné právo.
Pokud by se skutecne do silnic vratilo vse, co se na silnicich vybere, tak by musely byt dlazdeny zlatem. Ve skutecnosti se do silnic vraci jen nepatrna cast.
Na silnicich se vybiraji v zasade dane z paliv (vice nez 50% ceny), myto, dalnicni znamky a silnicni dan. K tomu pak jeste lze pripocist DPH z nakupu vozu/jejich servisu/... potazmo cast DPH veskereho zbozi (nebot prave o ty dane je navysena jeho cena a tudiz i DPH).
Mýlíte se. To, jaká je silniční daň a daně z PHM pro stát zlatý důl, neustále libertariáni opakují, ale nikdy se nenamáhají to doložit čísly. Já jsem si ta čísla před pár roky našel, a je to přesně naopak, stát na silnice musí výrazně doplácet.
DPH z nákupu vozidel, servisu a DPH z dopravovaného zboží samozřejmě k výnosům ze silnic připočítat nemůžete, protože ta DPH by se platila úplně stejně, i kdyby silnice byly soukromé.
A kdepak ta cisla mate mr Jirsak? Nebo opet jen zvanite?
Jenom paliv (benzin + nafta) se v CR proda rocne cca 8 miliard litru (https://www.cappo.cz/). Pri stredni cene 30Kc/l je to cca 240 miliard Kc. Jenom DPH tudiz dela nejakych 40 miliard Kc. Spotrebni dan je rekneme 12Kc/l ... tzn dalsich temer 100 miliard Kc. Tzn jen na palivech to hodi nejakych 140 miliard Kc rocne.
Rocni rozpocet fondu dopravni infrastruktury je ... cca 50 miliard Kc + dalsich cca 50 miliard ocekava jako darek od EU (http://www.sfdi.cz).
Vse pochopitelne k dohledani dle libosti v mnoha ruznych dokumentech.
Zapomněl jste, že nafta se nespotřebovává jen na silnici, ale také na železnici. DPH počítáte chybně z ceny paliv místo jen ze spotřební daně. SFDI samozřejmě není jediný, kdo platí náklady na silnice, na druhou stranu SFDI neplatí jen silnice.
Psáno to bylo v roce 2010, takže čísla jsou asi za 2009, už si to nepamatuju.
Příjmy (v mld Kč):
Spotřební daň 79,451 (dohromady i s železnicí) DPH 15,096 Silniční daň 4,803 Dálniční známky 2,900 Mýtné 5,440 Celkem 107,689
Výdaje (v mld Kč):
Dálnice (SFDI) 9,550 Ost. sil. (SFDI) 18,735 Mýtné 4,743 Siln. okruh PHA 7,540 (údržba je další cca 2 mld, ale to vám odpustím, nechce se mi znova hledat zdroj) kraje 4,047 (Středočeský kraj cca 1,9 mld ročně, přepočteno na počet obyvatel ČR bez Prahy je to 4,047 mld Kč) EU – dál. a sil. v TEN-T 39,732 EU – silnice I. tř. mimo TEN-T 25,872
To už jsme přes 10 mld v mínusu, prožrali jsme spotřební daň i DPH placenou železnicí, a pořád ještě nejsou započítané náklady na životní prostředí a na zdravotnictví.
Zdroje: 1, 2, 3, 4.
Pokud máte přesnější či novější údaje, sem s nimi. Ale dojmy mi jako důkaz fakt nestačí.
Započítávat efemérní náklady na zdravotnictví a životní prostředí je levičácký nesmysl. Díky automobilům přežije více lidí, díky včasné dopravě do nemocnice. Mimochodem to byla taky motivace Josefa Božka, českého vynálezce parních automobilů, pocházejícího z Ostravska, včas dopravit zraněné k ošetření. A to je podle vás dobře a nebo špatně? Protože to náklady na zdravotnictví zvyšuje.
Neopomenul. Bavíme se o tom, kolik stát stojí provoz silniční infrastruktury. Tuto otázku lze přeformulovat jinak: o co by stát přišel a co by získal, pokud by silniční infrastrukturu neprovozoval stát, ale provozoval by jí soukromý sektor? Tedy lidé by se stále dostali za prací, produkty k lidem a podobně. Akorát by to vše všichni dělali „za své“.
Ano, je pravda, že v takovém případě by silniční síť byla s největší pravděpodobností mnohem řidší a v mnohem horším stavu, a uživatelé by platili za jednotku podstatně víc, než dnes (minimálně by museli doplatit ten rozdíl, co dnes stát dosypává z daní). Takže ve skutečnosti by té přepravy bylo méně – což by v mnoha případech vůbec nebylo na škodu. Ale to už se dostáváme do roviny spekulací.
Var , 0:21: Vizte https://www.lupa.cz/uzivatel/666985/ A samozřejmě nejde jen o výstavbu, ale také o údržbu a provoz.