Vlákno názorů k článku Chraň se, kdo můžeš... a umíš od Aleš Miklík - Uf, mate pravdu, diky... Radeji jsem mel pouzit...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 7. 4. 2005 11:46

    Aleš Miklík (neregistrovaný)
    Uf, mate pravdu, diky... Radeji jsem mel pouzit neco jako "zaskodnik" :)
  • 7. 4. 2005 10:51

    Aleš Miklík (neregistrovaný)
    "Jestliže si myslíte, že v prostředí, které se neustále mění a navíc zasahuje do mnoha oblastí našeho života, dosáhnete statických podmínek, tak asi věříte v utopii."

    Je mozne (a vysoce pravdepodobne), ze takovych podminek nedosahneme, avsak melo by byt mozne zakryt tuto skutecnost pred beznym uzivatelem a soucasne jej chranit. Telefonni sit lze take zneuzivat (nakonec, jak zacinali kdysi crackeri - volanim na cizi ucet), ale dokaze to jen par vyvolenych. Soucasne technologie hlasoveho prenosu nezustavaji na miste a presto je mozne volat stale stejne.

    "Nechcete mi tvrdit, že máme přizpůsobit auta tak, aby většina lidí byla schopna bez jakéhokoli vzdělání a praxe řídit auto bezpečně? Zřejmě umíme řídit auta tak, že už se nehody nestávájí?"

    Ne, to samozrejme netvrdim. Ve skutecnosti by bylo idealem prizpusobit auta tak, aby lide nemuseli ridit, ale to uz je asi opravdu prilis troufala predstava :)
  • 7. 4. 2005 10:17

    Melkor (neregistrovaný)
    "Ze auto nepotrebuje sveho mechanika a konec koncu ani pocitac nepotrebuje sveho spravce."

    Vy si serizujete brzdy sam v garazi? Ano, jsou taci a vedi jak na to. Ovsem prumerneho ridice se to netyka. Ovsem prumerny uzivatel pocitace se domniva, ze si seridit "brzdy" umi ...

    Jeste jednou: Neplest si ridice a mechanika, ano?
  • 7. 4. 2005 9:36

    Ray (neregistrovaný)
    >Ale je docela dobre myslitelne prizpusobit auta tomu, aby >je mohl ridit kdokoliv, kdo ma zakladni trenink v >dopravnich predpisech a v ovladani tech dvou pedalu, >jednoho volantu a jedne paky "pro vyber mezi dopredu, >dozadu a stat". Neni nutne, aby si kazdy ridic umel slozit >vlastni auto nebo opravit zavadu.

    To sice ano, ale u pocitacu obecne bylo lidem vtluceno do hlavy, ze nic podobneho potreba neni. Neplati zde ta primera: chci-li ridit, musim si udelat ridicak ---> chci-li ovldat pocitac, musim si take nacerpat nejake zakladni informace. Misto toho se OS a veskere veci snazi byt vice a vice jednodussich a nakonec to konci u takovych vyplodu, pod kterym se aktualne vede tato diskuze :)

    Misto toho aby prumerny uzivatel mel nejakou 'zakladni' miru znalosti, budeme prizpusobovat veskery SW tak, aby .... A nejde o to (vztazeno k tem autum) aby vedel, co je uvnitr motoru, prevodovky, ale jak tyhle casti funguji jako celek, jak se doplnuji, dokazal tocit volantem, zvladal radit a v neposledni rade, vedel __JAK__ se chovat na silnici, jaka jsou pravidla, zvyklosti...


    R.
  • 7. 4. 2005 9:26

    Pepak (neregistrovaný)
    Vždy, když někomu dělám správce, trvrdím, že stejně jako každé auto potřebuje automechanika, počítač potřebuje správce. Pokud uživatel samotný není schopen počítač spravovat, musí si sehnat někoho znalejšího. (Za předpokladu, že je počítač připojen k internetu.)

    Tohle tvrzeni by asi stalo za sirsi diskusi. Ja si treba myslim, ze to tak vubec neni. Ze auto nepotrebuje sveho mechanika a konec koncu ani pocitac nepotrebuje sveho spravce. Prinejmensim z pohledu toho obycejneho uzivatele, ktery tyto nastroje pouziva. Tu potrebu mozna vidi dotycny odbornik, v tom pripade je vsak na nem, aby tu potrebu dokazal sdelit i tomu uzivateli. To se mu ovsem nepodari, pokud bude mluvit nesrozumitelnym jazykem a uctovat si za to neskutecne ceny. Je to konec koncu ten odbornik, ktereho stvou stovky spamu a tisice pokusu o prunik do jeho pocitace, tak at si zvazi, jestli se s temito problemy smiri nebo jestli radsi ozeli cast svych vydelku a vyporada se s nimi "u pramene".

    Nechcete mi tvrdit, že máme přizpůsobit auta tak, aby většina lidí byla schopna bez jakéhokoli vzdělání a praxe řídit auto bezpečně? Zřejmě umíme řídit auta tak, že už se nehody nestávájí?

    Ale je docela dobre myslitelne prizpusobit auta tomu, aby je mohl ridit kdokoliv, kdo ma zakladni trenink v dopravnich predpisech a v ovladani tech dvou pedalu, jednoho volantu a jedne paky "pro vyber mezi dopredu, dozadu a stat". Neni nutne, aby si kazdy ridic umel slozit vlastni auto nebo opravit zavadu. Clovek, co si chce prehrat film, nepotrebuje nic vedet o laserech, optickych mechanikach, MPEG kompresi apod. Proc jsou tedy trivialni pocitacove ulohy ("precist e-mail", "napsat dopis") tak slozite a vyzaduji od uzivatele tolik zbytecnych znalosti?

  • 7. 4. 2005 7:46

    S. Kunc (neregistrovaný)
    "Nemůžeme-li však přizpůsobit obyvatele, musíme přizpůsobit prostředí: vyvinout takové hardwarové a softwarové podmínky, aby se podvody a zločin na síti staly co nejhůře uskutečnitelnými a aby "obyčejný" uživatel věděl, že určité riziko mu hrozí, avšak při dodržení jednoduchých (a stále stejných!) podmínek je vcelku minimální."

    Jestliže si myslíte, že v prostředí, které se neustále mění a navíc zasahuje do mnoha oblastí našeho života, dosáhnete statických podmínek, tak asi věříte v utopii.

    Navíc vaše srovnání s auty poněkud kulhá, neboť všichni víme, že pokud někdo bude chtít ukrást vaše auto, tak to provede. Navíc si myslím, že je lepší srovnávat používání počítače k jízdě automobilem.

    Vždy, když někomu dělám správce, trvrdím, že stejně jako každé auto potřebuje automechanika, počítač potřebuje správce. Pokud uživatel samotný není schopen počítač spravovat, musí si sehnat někoho znalejšího. (Za předpokladu, že je počítač připojen k internetu.)

    Nechcete mi tvrdit, že máme přizpůsobit auta tak, aby většina lidí byla schopna bez jakéhokoli vzdělání a praxe řídit auto bezpečně? Zřejmě umíme řídit auta tak, že už se nehody nestávájí?

    Samozřejmě dělat používání počítačů uživatelsky jednodušší a příjemnější je užitečné, ovšem programy, které nás samy ochrání, považuju za skutečnou utopii.

    S. Kunc
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).