Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Co je překážkou rozšíření českých elektronických obchodů? od Dan Lukes - Zcela mimo zajem puvodniho clanku zustala problematika placecni...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 3. 1. 2000 17:19

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Zcela mimo zajem puvodniho clanku zustala problematika placecni takovym obchodum. V CR jsou naprosto nerozzvinute mecchanismy umoznujici plne elktronicky nakup - plne elektronickym nakupem myslim to, ze i platba probehne bez pochodu "kamsi". Zatimco u dodavek hmotneho zbozi to jeste az tak nevadi - zasilaji se dobirkou (i kdyz, v dobe kdy chodi postacka u nas nikdo neni doma - a tak takzvany elektronicky nakup znamena jit misto do kramu na postu) naprsto markantni je to u sluzeb a nehmotneho zbozi (takove u nas myslim zatim nikdo formou elektornickeho obchodu nenabizi). Kdyz jsem si nedavno kupoval v Belgii jisty disassembler, trvala cela transakce od meho projeveneho prani az do okamziku kdy jsem software mel 24 hodin - a to jeste povazuji za hodne dlouhy cas. Njekratsi doba, za kterou jsem si v Americe zridil domenu byla 20 minut (i kdyz to bylo mimoradne rychle).

    U nas zatim neni pro poskytovani podobnych sluzeb prostor prave pro neexistujici pouzitelny platebni nastroj. Zadna banka nebere MOTO platby kartou (i kdyz udajne ted se rozhoupala od prosince sporitelna, i kdyz zatim vyzaduje od prijemce povinne autorizaci prevodu telefonem nebo faxem a neumi ji automatizovat) a mezi bankami je prvni vlastovka provadejici on-line clearing mezi svymi ucty (kdyz neco nekomu poslete a on je take ve stejne bance, prevede se castka okamzite) - IPB - a i ta ma jeste co dohanet - prevody jsou sice okamzite, ale pro obchod je potreba se take moci pravidelne a on-line divat na vypis z uctu - a to pouzitelne nema.

    Tak,ze ja vidim problem s el. obchody v nedostatecne podpore platebnich karet - a pricinou prvni v rade pricin k tomu vedoucich je legislativa. Zatimco v Americe je podvod s platebni kartou bran jako zlocin svou zavaznosti podobny padelani penez - a tomuu odpovidaji tresty, v Evrove a i u nas se na podvod s kartouu hledi jako na obycejny podvod - a tomu take odpovidaji sazby, ktere jsou tim padem nizke, rizika vysoka, banky se boji a el. obchod stagnuje.

    A SET ? To je mrtvola ...

  • 3. 1. 2000 19:56

    Petr Souček (neregistrovaný)
    Já tedy nevím, ale nám už 2,5 roku akceptují MOTO IPB i ČS a American Express. Ostatně o tom, že tyto banky (+Bank Austria) akceptují platby přes Internet už pojednával třeba i příspěvek p. Pavla Kohlera v konferenci www-comerce@bajt.cz z 28.8.1997.
    A okamžitý převod peněz mezi účty mají snad všechny banky, alespoň tedy ty, které používáme my - ČSOB a Citibank, ta má i online výpisy přes Internet.
    Nejrychlejší nákup kartou nějakého programu přes Internet mi trval méně než 1 minutu - po té mi přišel program mailem.
  • 3. 1. 2000 22:29

    Libor Nováček (neregistrovaný)
    Obchodník by na jednu stranu byl rád, pokud může mít své peníze téměř okamžitě resp. díky platbě kartou "téměř jistě". Rozhodně je příjem peněz z takové transakce jistější, než když posílá někomu zboží na dobírku. Ten někdo si to může během doby, než zboží obchodní sežene a pošta doručí rozmyslet a co pak se zbožím, které se vrátí a není pro něj odbyt? Obchodník ale také zaplatí bance z takové transakce poměrně značná procenta - na možný dosažitelný obrat nezanedbatelnou částku z koláče, který představuje jeho zisk. A pokud jde o problémy, že některé obchody slibují a zboží nedodávají v termínech - kdo by takovému obchodu platil předem kartou? Zajímavá by byla možnost zaplatit zboží prostřednictvím kurýrní služby v okamžiku doručení balíku elektronickou formou - aby obchodník měl peníze v okamžiku, kdy zboží jde "z ruky do ruky". To je však zatím pouze fikce.
    Koupěschopnost internetové komunity bude hrát též roli v rozvoji el. ocbhodování. Kolik si koupí česká rodina /ať ta bez Internetu či s Internetem/ ročně knih či CDček?
  • 4. 1. 2000 10:50

    Petr Souček (neregistrovaný)
    Seriózní obchody garantují, že úhradu z kreditky vyinkasují až v okamžiku expedice zboží, a často výrazně na tento fakt upozorňují.
    To pochopitelně vylučuje stav, kdy je již částka stržena a teprve potom obchodník zjistí, že nemůže slíbené zboží ve slíbené době dodat.
  • 5. 1. 2000 0:32

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    No, nevim. Kdyz jsem to zjistoval ja, chtely vsechny ustavy, ktere o MOTO byly vubec ochotny jednat abych mel alespon dodatecne v ruce podepsany alespon fax od drzitele karty. Zjistoval jsem to nekdy v lete.
  • 5. 1. 2000 10:26

    Petr Souček (neregistrovaný)
    My máme podepsané smlouvy na MOTO od září 1997. To "TO" v MOTO znamená "telephone order", čili zcela bez papírů.
  • 9. 1. 2000 20:08

    Jiří Hlavenka (neregistrovaný)
    No ale právě v tom jste čestná výjimka: protože v té době MOTO některé ústavy povolovaly, pak to zrušily (!). Kdybyste to chtěl podepsat dnes, tak nepodepíšete. Takže jste měl v pravou chvíli šťastnou ruku.
  • 9. 1. 2000 20:11

    Jiří Hlavenka (neregistrovaný)
    Libore, ta platba elektronicky v okamžiku obdržení zboží kurýrem je utopie; ale samozřejmě běžně praktikovaná je platba *tomu kurýrovi* v okamžiku obdržení - tedy cosi jako "lepší dobírka".
    Samozřejmě, jak praxe ukazuje, je v tom nevýhoda: docela nemalé procento lidí objedná, kurýr se dostaví, a buď bouchá na zavřené dveře nebo mu člověk řekne, že zrovna nemá peníze. Což si při platbě předem tak lehko nedovolí.