Čeští zákazníci v porovnání se zbytkem Evropy upřednostňují doručení do partnerských výdejních míst, jako je Zásilkovna, anebo na naše kamenné pobočky, a to víc než doručení kurýrem přímo domů
Jestli ono to nebude tím, že v ČR není žádná přepravní společnost, která by doručení domů opravdu uměla. Umí to jen rozvážkové služby (Rohlík, Košík, Foodora, Wolt), ale ne obecné doručovací společnosti (Česká pošta, PPL apod.)
Pro doručování domů je potřeba umět to doručit v zadaný čas (třeba rozmezí jedné, maximálně dvou hodin) zvolený adresátem a dát na výběr i doručování večer a o víkendu. Doručování způsobem „přivezeme to nejspíš někdy ve středu“ je použitelné pro lidi, kteří jsou prakticky pořád doma, což nejsou zdaleka všichni.
Doručování do boxů a výdejních míst také není žádná sláva (každou chvíli to přetrasují někam do horoucích pekel s otvírací dobou 9:30–11:00 v úterý, když je úplněk), ale pořád je pravděpodobnost úspěchu správného doručení větší, než u doručování domů.
A to je přesně ten důvod, proč píšu, že to zatím žádná přepravní společnost v ČR neumí. Protože všechny to řeší jenom ze svého pohledu dopravce a nepočítají s tím, že by se přizpůsobovaly adresátům. Jsou zařízené na doručování do firem, kde v pracovní době skoro vždy někdo je – a pokud se náhodou nějaký balíček nepodaří doručit, jsou to „povolené ztráty“ a poveze se to příští den.
Z úzkého pohledu dopravce je samozřejmě nejlepší posílat SMS až v případě, kdy je balík v autě a je jistota, že pokus o doručení proběhne. Z pohledu adresáta by ovšem byla velmi vhodná informace třeba už v okamžiku, kdy mají avízo o zásilce, že to budou doručovat druhý den mezi 8–10 a že pravděpodobnost, že to vyjde, je 80 %. A když to nevyjde, s pravděpodobností 15 % to budou doručovat pozítří mezi 8–10. Protože dopravce ví, na kdy má naplánovanou svozovou trasu od odesílatele, ví, kdy to poveze na hlavní depo, kdy z hlavního depa na doručovací depo a na kdy má naplánovanou trasu, při které to bude rozvážet. A ví, jaká je pravděpodobnost, že něco z toho nevyjde. Naopak adresát, když se to dozví den předem, nebo alespoň večer, může třeba následující dva dny zůstat na homeoffice. Ale když ta SMS přijde až ráno, když je na cestě do práce, vracet se už nebude.
Ještě lepší by samozřejmě bylo určovat ten termín doručení ve spolupráci s adresátem. Já jsem třeba schopen naklikat dopravci dvouhodinová okna třeba během tří dnů, kdy budu schopen si balík převzít, když mi konkrétní dvouhodinové okno potvrdí třeba den předem.
Jenže to od dopravce vyžaduje nějakou logistiku. Jenže čeští dopravci jdou tou cestou, že to prostě bezhlavě vozí k adresátovi (v lepším případě) jak jim to zrovna vyjde, a když to budou vozit dost dlouho, adresát se unaví a zařídí si to, aby dopravce odchytil.
Vždycky mne pobaví, jak si dopravci před Vánocemi stěžují, že toho mají moc. No možná kdyby balíček doručovali na první pokus a ne až na třetí, budou mít třetinu cest a z pohledu doručování na poslední míli to bude, jako kdyby těch balíků byla třetina.
Ale prd, takovy amazon mi u objednavky rekne dorucime ti to zitra mezi 10:45 a 12:45. US. Jak to asi delaj… tak ze to na rozdil od ceskych prepravcu planuji… cesky prepravce netusi kolik z tech balicku se mu vejde do vozu protoze ma 300 ruznych druhu vozidel, do kterych ty balicky hazou jako slamu misto jakekoliv efektivni organizace.
Nebo jedna nejmenovaná společnost, která mi v 8:30 ráno pošle SMS, že od 8:45 do 10:45 mi přivezou zásilku. I když o ní ví už den předem a večer ji mají u sebe na skladě. Když jsem na cestě do práce, tak sotva pojedu zpátky domů jen abych ji převzal. :-)
Navíc je teď dost oblíbený ten doručovací tarif, kde nelze změnit vůbec nic, tj. den doručení ani místo doručení, pokud je např. box nebo výdejní místo plné. Případně i když vím, že daný den např. doma nemohu zásilku převzít, tak nelze doručení posunout o den později.
Nemyslím si, že by lidé nebyli ochotní si za to připlatit. Vždyť e-shopy běžně nabízejí různě drahé doručování a asi to tam nemají jen proto, že si zákazníci vždy vyberou to nejlevnější.
Ale je to problém i na straně e-shopů, protože obvykle když si vybírám způsob dopravy v e-shopu, nevidím tam, jaké budou konkrétně podmínky doručení. I když nějaký e-shop nabídne výběr data doručení, nemá u toho uvedené žádné garance, a řeší to tak, že dopravci předá zásilku den před požadovaným datem doručení. Což když udělá v předvánočním období a avízo zásilky pošle den předem, ale až večer, tak to dopravce kupodivu fakt druhý den nedoručí.
Mimochodem, oni dopravci občas i nabízejí nějaké služby navíc, jako změnu termínu doručení nebo změnu adresy. Jenže pak nejsou schopní se tou změnou řídit. Takže alespoň nějaká snaha by zjevně byla, ale prostě to neumí.
Ale e-shopy nabízejí různé způsoby doručení podle adresy. Třeba „doručení kurýrem po Praze do 2 hodin.“ Takže zjevně není potřeba poskytovat tu službu po celé ČR. Jenže to doručení kurýrem do 2 hodin je mi na nic – já nepotřebuju doručení do 2 hodin od objednání, já si na to klidně počkám tři nebo pět dnů, ale chci, aby mi to pak doručili v rozmezí dvou hodin, na kterých se dohodneme.
Podobný problém je u doručování do výdejních boxů nebo míst, i když nastává (podle mé zkušenosti) méně často. Že nedoručí balíček na zvolené místo kvůli rozměrům, to je buď chyba dopravce nebo e-shopu. Že ho nedoručí kvůli plnému boxu, to se občas může stát – pak ale chci mít na výběr, kam to mají doručit jinam, nebo že to mají znovu doručit další den. Když to přesměrují na jiné místo, které je mnohem dál a ještě má špatnou otevírací dobu, to je mi k ničemu – kdybych to tam chtěl poslat, vyberu si to rovnou při výběru doručení.
A to po dopravcích nechci žádné drahé speciality. To je normální prozákaznické chování. Ano, ať tu klidně existují low-cost dopravci založení na tom, že zákazník musí stát celý den v pozoru před barákem a očekávat, že se mu někdo pokusí něco doručit. Ale taky by tu mohl být alespoň jeden dopravce, který bude poskytovat normální služby – a kde si třeba v mobilní aplikaci v profilu naklikám výchozí nastavení, že když se jim nepodaří doručit do zvoleného boxu nebo výdejnu, mají to doručit do jednoho z těch náhradních míst v okolí. To by bylo, aby aspoň jedno nebylo na trase té dodávky, která ten balík veze.
Uvidíme, jak bude vypadat ten rozvoj. Doufám, že to nedopadne tak, že se dopravci pomlátí v tom, kdo bude víc low-cost.
výběr dopravce podle přesné adresy je už přeci jen o řád složitější problém, který drtivá většina eshopů nemá implementovaný a který by zpravidla vyžadoval aktivní komunikaci přes api s přepravní společností. Takový trh u nás k dispozici zatím není.
I to doručení v Praze kurýrem je jak hod mincí. Zpravidla ti zavolají a dohodnou se na čase, ale už se mi několikrát stalo, že v ten den neměli žádný volný termín.
Holt to u nás komplexně a pro zákaznicky neřeší žádný z celoplošných dopravců. Čekám teď velký balík od ČP, už třetí den mi svítí, že mi ho právě doručují, ale s datumem 10.2., od té doby žádný nový stav a balík také nepřijel.
To jsem také zvědavý kam se to dostane, masivně investuje DHL a Alza (ta chce ale postupně rušit doručování na adresu), ČP připravuje svůj exit a spoří náklady, PPL stojí na místě, DPD jede firemní zákazníky, zásilkovna nechce investovat do doručování na adresu, Rohlík přemýšlí, že svoje kurýrní schopností rozšíří na balíky. A já si říkám, že tady vlastně chybí konkurence.
Je to zajímavý paradox, že nejlépe se v doručování vypracovali společnosti, u kterých to není primární cíl.
Nelze to ale porovnávat, protože Česká pošta, PPL, DPL a zásilkovna musí umět doručit zásilku všude po ČR naproti tomu ty vyjmenované Rohlík, Košík, Foodora, Wolt si vybírají jen třešničky, místa kde to doručovat umí a jinde prostě nedoručují.
Jak to tak bývá, tak 10 % adres ti klidně dělá 90 % nákladů, to je pak znát. Možná by řešením mohla být jejich kombinace. Ten trh se ale u nás vyvíjí, právě teď probíhá velký rozvoj, tak uvidíme, kam se to dopracuje.
Amazon CZ mi v poslední době doručuje vše FAN-COURIERem, což znamená bez jakékoliv možnosti ovlivnit doručení a to jak datum, tak čas. Prostě přiveze to Zásilkovna tak, jak jim to vyjde. Někdy se to stihne podle předpokládaného času podle Amazonu, někdy o den či dva dříve, podle situace. Takže takový klasický low-cost doručování.
Připlatit si za to, že jim doručí balik za který si zaplatili?
Já to doručení beru jako samozřejmost.
Je pravda, že by nejlepší řešení bylo doručování dopoledne do firem, odpoledne a večer lidem. Jenže to by asi nikdo nezaplatil. On je rozdil mezi městem, kde v podstatě můžou jezdit nonstop a vždy bude nějaký adresát a vesnicí, kam s jedním balíkem v šest večer nikdo nepojede. Tam je výhoda těch boxů, jenže i ty teď začínají mizet
Jak je malá vesnice, je to problém.