Dneska jsem se nasral, definitivně. Svůj tarif jsem u Vodafonu zrušil, přešel na kredit a u Faynu jsem si pořídil bezdrátový Voip Siemens A580IP. Podotýkám, že peníze na smartphone momentálně nemám. Své číslo u Vodafonu budu používat jen pro příchozí hovory a když si budu chtít zavolat, skočím si na nějaké místečko s veřejnou wifi, v Praze je jich naštěstí habaděj, tedy jedině přes VOIP!!
Dneska jsem se nasral, definitivně. Svůj tarif jsem u Vodafonu zrušil, přešel na kredit a u Faynu jsem si pořídil bezdrátový Voip Siemens A580IP. Podotýkám, že peníze na smartphone momentálně nemám. Své číslo u Vodafonu budu používat jen pro příchozí hovory a když si budu chtít zavolat, skočím si na nějaké místečko s veřejnou wifi, praze je jich naštěstí habaděj, tedy jedině přes VOIP!!
Formálně jim opravdu nic nebrání. Zákon to umožňuje bez jakýchkoli omezení. Problémy jsou pouze dva. Jedním jsou zmíněné ceny, i když o těch by se pravděpodobně dalo jednat, ale druhým, podstatnějším je "zákaz konkurence" vůči hostitelské síti, který stávající operátoři poměrně tvrdě hájí. Nebo-li, jednat se dá o všem, jen ne o tom, že by "virtuál" více než v nepatrném rozsahu přebíral kmenové zákazníky OPa, v jehož síti působí. Takže shrnuto, Úřad proti virtuálním operátorům nic nemá, když se dohodnou s oligopolisty. Oligopolisté proti nim také nic nemají, pokud budou konkurovat jen těm druhým dvěma. Ale kde je potom reálné posílení konkurence na trhu a pokles cen, že?
Otázkou je, co konkrétně a na kom si vynutit? Akce "internet proti monopolu" probíhala za zcela jiných právních podmínek, než jaké existují dnes, a ČTÚ (formálně to byl "jiný" úřad, nikoli ten dnešní) měl mnohem více pravomocí. A už vůbec se jich sám svévolně nezbavoval... Ale možná by bylo řešením vynucení "obměny" rady ČTÚ (nebo alespoň vytvoření reálného nebezpečí takové obměny).
Spíš než na petici (naši úředníci a politici mají lidi na háku) bych se spolehl na zásah EK - přece jen musí být neudržitelnost daného stavu do očí bijící i z Bruselu. Nakonec i pokles poplatků za terminaci je čistě výsledek podobnýho tlaku. Kdyby nebyl - ČTÚ nehnul ani prstem.
Jen poznámka - to, co nazýváte "koncovou cenou", to je tzv. cena za originaci hovoru v telefonní síti. A regulovaná cena za terminaci je pro její stanovení jen jednou z mnoha nákladových položek.
Cena za originaci však také byla u mobilních operátorů "za Stádníka" regulovaná, a to až do r. 2006. Konkrétně šlo o bývalý "relevantní trh číslo 15" který nesl označení "Přístup a původ volání (originace) ve veřejných mobilních telefonních sítích." V roce 2006 však tento relevantní trh bez jakékoli publicity (a dá se říci, že díky tomu i bez připomínek z "veřejného projednání", neb o něm kromě ČTÚ a dotčených operátorů nikdo nevěděl) prohlásil Úřad za "plně konkurenční", a regulaci na něm zrušil. (Nepřímo to souviselo asi i s tím, že EK zrušila "povinné vymezení" respektive sledování tohoto trhu, ale s pokynem, že národní regulátoři jej mají i nadále sledovat, je-li to potřeba.)
Takže díky tomu se dnes pracovnici regulačního odboru Úřadu například k otázce "vytvoření tlaku" na vpuštění virtuálních operátorů do mobilních sítí (za účelem vytvoření konkurence a snížení cen volání) staví k problému tak, že nemají "žádný operativně použitelný regulační nástroj", jak na mobilní operátory působit. Bezpochyby mají pravdu. Operativně, bez nové analýzy a vymezení trhu atd. to nejde. Ale je to tak trochu pravda vojáka, který se před bitvou s nepřítelem sám střelil do nohy,a nyní argumentuje, že nemůže útočit...
Mimochodem, možná by nebyla od věci nějaká petice, za novou a poctivou analýzu trhu originace hovorů v mobilních sítích, neb bez impulzu zvenčí se tím patrně ČTÚ zabývat nebude :-)))
1. Tzv. cenu za terminaci do telefonní sítě, kterou reguluje ČTÚ, čímž je dána velkoobchodní cena, kterou provozovateli sítě kde je volaný telefon platí provozovatel sítě, kde je volající telefon nebo provozovatel sítě, přes kterou je hovor tranzitován.
2. Tzv. koncovou cenu, kterou si svobodně určuje provozovatel mobilní, pevné nebo VoIP sítě a kterou mu platí jeho zákazníci za aktivně provedené hovory.
Mezi oběma cenami není téměř žádná závislost, první určuje ČTÚ (rozhodnutí regulátora) a druhou určuje trh (chování zákazníků). Regulace velkoobchodní ceny jen určuje, jakou část ceny hovorů získá tel. síť, kde hovor končí a o zbylou část ceny se pak dělí síť, kde hovor začal a případně i sítě, přes které je hovor tranzitován. Jen pro úplnost: mobilní i pevné sítě si navíc nechávají platit i různé nemalé paušální poplatky, např. za E1 spoje směřující do terminující sítě.