Vlákno názorů k článku ČTÚ dále snižuje regulované ceny, mobilní operátoři ale nezlevňují od Emka - Já jsem se už rozhodnul - a přešel...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 26. 4. 2010 11:07

    Emka (neregistrovaný)
    Já jsem se už rozhodnul - a přešel jsem na VOIP. Oba rodinné tarify u Vodafonu 300/měs. jsem srazil na 0,-/měs., pořídil si domů VOIP telefon (Siemens C470), objednal si službu u 802.cz, a platím jen to co provolám, dobíjím až provolám, a volám z domu na mobil za 3,39 Kč, což bych u Vodafone získal v tarifu Na míru až při měsíčním paušálu 750,- (3 Kč/min) případně 500,-/měs (4 Kč.min). A to mám tarifikaci 30+1. Takže ano, uskromnil jsem se ve volání venku, ale na příjmu jsem stále, a počkám si, co s trhem udělá, (snad letošní), příchod nového operátora. A do té doby tímto dávám Vodafone najevo, že ztratili dlouholetého loajálního zákazníka, což je bohužel právě ten problém většiny zákazníků našich operátorů.
  • 26. 4. 2010 11:30

    Jan (neregistrovaný)
    na příchod nového operátora si ještě počkáte. podle materiálů ČTÚ o něm sice uvažují už od roku 2006, ale vypsal výběrové řízení na uvolněné frekvence a "rozdal" je stávajícím operátorům. a letos v březnu, po 4 letech uvažování, se jako zázrakem objevují nečekané komplikace, kvůli kterým výběrové řízení na 4. operátora nebude vypsáno. a mezi argumenty se objevuje i nefostatek frekvencí, které tak kulišácky rozdali v roce 2009.

    ČTÚ je prostě jedna velká šaškárna..
  • 26. 4. 2010 15:11

    Tommik (neregistrovaný)
    Ono je to vcelku logické. ČTÚ je státní úřad. Stát inkasuje A) daně z příjmů operátorů B) DPH z faktur zákazníků. Opravdu si myslíte, že stát stojí o zlevnění komunikačních služeb ? Myslím, že instrukce typu "ČTÚ, reguluj co nejméně, ať nám neklesají příjmy do st. rozpočtu (to je ta mínusová černá díra)" je jasná a pro šéfy ČTÚ zněl rozkaz jasně. Ať se Brusel nažere a příjmy zůstanou celý !
  • 26. 4. 2010 16:04

    ViR (neregistrovaný)
    Zajímavý daňový výnos státu je samozřejmě jedním z důvodů, který bere každý úředník minimálně podvědomě v úvahu. A to proto, že z těch daní žije. Z telekomunikací je přitom výnos celkem logicky větší, než kdyby ty peníze, nedej bože, lidé propili v mléce (které by ještě stát musel dotovat), případně utratili o dovolené někde v zahraničí.

    Na druhé straně, takové uvažování je krátkozraké, neboť příliš drahé služby, telekomunikační nevyjímaje, prohlubují "podkapitalizování" našich podniků a živnostníků, které se stále nedaří řešit, a které vede k nedostatečné odolnosti proti hospodářským výkyvům a nižší výkonnosti ekonomiky, než by mohla být. (Prostě lidsky řečeno, co se utratí za předražené služby, čili v podstatě "prožere", to nemůže být investováno do rozvoje a růstu.)

    A jen tak na okraj, pokud se týká velkých (nejen mobilních) operátorů, tak ti s takto pokřiveným myšlením "veřejné sféry" vcelku otevřeně počítají, když, často zcela zjevně sázejí na "nízké pudy" zaměstnanců úřadů. Proto dokáží třeba na semináři za účasti ČTÚ k "fraudu" v TelCo sítích vydávat za pravdu takové bludy, jako je tvrzení o nelegálnosti a škodlivosti CallBacku, se zdůvodněním, že tím stát přichází o daně :-). (Že sami díky tomu přicházejí o mimořádné zisky z příliš drahých služeb, o tom tiše mlčí.)
  • 26. 4. 2010 20:51

    P (neregistrovaný)
    Toto tvrzení se mi zdá jako logický nesmysl. Počítejme, nechť nějaký uživatel má 10000 na útratu. Pro náš případ počítejme, že všechno zboží je zdaněno 20%. Státu může být zcela jedno, které zboží si spotřebitel koupí. Snad jen při koupi zboží zvlášního charakteru (alkohol, benzín, tabák) by utržil víc. Stát dostane svých 20% vždy, není důvod pro výše uvedené tvrzení.
  • 26. 4. 2010 22:35

    Petr (neregistrovaný)
    V podstatě máte pravdu. Jen bych ještě dodal, že kromě DPH stát inkasuje i daň z příjmů fyzický osob a má zájem na tom, aby to bylo zdaněno tady a pokud možno i zdaněný zisk tady zůstal. Z tohoto hlediska mobilní operátoři vlastnění cizáky rozhodně žádná výhra nejsou.
  • 27. 4. 2010 1:42

    ViR (neregistrovaný)
    Není to úplný nesmysl. Jednak existují dvě sazby DPH, tedy 20 % a 10 % a také 19% daň z příjmů právnických osob, případně daň z příjmu fyzických osob. A i když by byla sazba DPH stejná, je potřeba vzít v úvahu odpočet na vstupu. Od odváděné daně, vypočtené z koncové ceny, totiž odečítá plátce DPH daň, zaplacenou při nákupu dílčích nákladových položek (v režimu této daně). Proto je to daň z přidané hodnoty, tj. z "přírůstku". A pokud je cena pro spotřebitele za nějakou komoditu 10000 Kč bez daně, tedy 12000 Kč s daní, je zásadní rozdíl, jestli do těch 10000 Kč ceny bez daně bylo vedle 6000 Kč nákladové ceny v režimu DPH zahrnuto třeba 4000 Kč mezd + zisku (jak je celkem běžné u mobilních operátorů), nebo třeba jen 500 Kč, vedle 9500 Kč daňových nákladů. V prvním případě u komodity se čtyřtisícovou marží v praxi odvede plátce DPH po odpočtu daně zaplacené na vstupu 2000 - 1200 = 800 Kč, zatímco v druhém případě jen 2000 - 1900 = 100 Kč. A pokud by tou druhou komoditou, s "marží" jen 500 Kč byly potraviny se sazbou DPH 10 %, tak dokonce vzniká nárok na vrácení přeplatku DPH zaplacené na vstupu ve výši 900 Kč (od finančního úřadu), neboť DPH je u potravin jen 1000 Kč. A další věcí je, že z té "přidané hodnoty" se pak ještě v nějakém poměru odvede daň z příjmu, ať už právnických nebo fyzických osob. Proto obory s vysokou přidanou hodnotou, ať už z důvodu vysoké pracnosti, nebo z důvodu extrémní ziskovosti (plynoucí třeba z odírání spotřebitelů), jsou z hlediska daňového výnosu pro stát mnohem zajímavější, než obory s malým ziskem a náročné na vstupy. Absolutně nezajímavý by pak byl třeba obchod, který by nakupoval a prodával za stejnou cenu. Nevznikala by totiž žádná přidaná hodnota, čili stát by z té transakce neměl ani korunu.
  • 27. 4. 2010 18:31

    Suchý čert
    Pokud prodáte koncovému zákazníkovi něco s DPH, tak ve finále celou tu DPH dostane stát. To, že se ten odvod daně rozdělí mezi více subjektů, je jen takový trik, na výsledku to nic nemění.
  • 28. 4. 2010 19:05

    ViR (neregistrovaný)
    Samozřejmě. Zpravidla ano. Jenže jde o to, jaký se u toho protočí obrat a za jak dlouho. Když si představíte nějaký obor s dlouhou obrátkou a minimálním přírůstkem přidané hodnoty (málo vložené práce a málo přidaného zisku), tak je to pro stát problém. Státní rozpočet se dělá na rok. Zkuste si porovnat roční výnos z DPH situaci, kdy u jedné komodity má zpracování nějaké suroviny do spotřebního výrobku deset mezikroků u různých zpracovatelů, každý z mezikroků trvá tři měsíce, a dojde při něm ke 4% zhodnocení, s tím, když máte jeden krok, u kterého dojde ke 40% zhodnocení a máte 10 obrátek do roka. Když v každém z porovnávaných případů bude na vstupu 120 tis. včetně daně (100 tis. bez daně), tak na konci bude v obou případech na výstupu 168 tis. s daní (140 bez daně),což prezentuje u sledovaných podnikatelů 48 tis. výnosu z DPH. Jenže zatímco v prvním případě je to daňový výnos za dva a půl roku, tak ve druhém za pět týdnů. (A pokud by šlo o kontinuálně provozované činnosti se stejnými parametry, tak u toho prvního případu stát vybere na DPH 19,2 tis. ročně, a to postupně dohromady od deseti podniků, které si budou meziprodukty v řadě prodávat, zatímco u druhého 48 tis. x 10 obrátek = 480 tis. ročně od jediného podniku.)
  • 26. 4. 2010 16:01

    krakonoš (neregistrovaný)
    Tak tak. Mobil s předplacenou kartou (200 Kč ročně) jen na příchozí a nouzová volání a odchozí provoz přes VoIP. Problém je v tom, že: 1/ sehnat VoIP operátora, který poskytne VoIP připojení bez toho, že byste museli platit paušál za internet je prakticky nemožné, 2/ Většina ISP nemá zájem poskytovat internet s takovými parametry, (upload, agregace a pod.) aby byl VoIP provoz bezproblémový (viz Edge od Vodafonu). 3/ Podpora Linuxu je ze strany VoIP operátorů víc, než žalostná (kromě Skype prakticky nikdo). 4/Nový operátor - I kdyby se stal zázrak a nějaký se objevil, pro zákazníky se velmi těžko něco zlepší, protože současný stav všem velice vyhovuje, takže kdokoli další okamžitě přistoupí na nepsanou kartelovou dohodu a začne s +/- stejnými podmínkami, jako všichni ostatní. Takže jediné řešení by byla tvrdá a jasná direktiva z ČTÚ, jenže to je to poslední, co se stane, protože v ČR se ,,podporuje podnikání"! Jenže už nikdo není schopen stanovit hranice, kde končí podnikání a začíná okrádání.
  • 26. 4. 2010 21:10

    Petr07 (neregistrovaný)
    3/ Podpora Linuxu je ze strany VoIP operátorů víc, než žalostná (kromě Skype prakticky nikdo).

    To nějak nechápu. Můžete osvětlit?
  • 27. 4. 2010 10:40

    ViR (neregistrovaný)
    Nejste sám, kdo netuší, co tím chtěl autor říci. Zejména když 99,9 % VoIP ústředen "jede" právě pod Linuxem. Spekuluji, že mu možná chybí nějaký pro jeho potřeby vhodný VoIP klient pro tučňáka. Ale zda to tak je, nebo zda se mýlím, to fakt nevím.
  • 27. 4. 2010 13:34

    krakonoš (neregistrovaný)
    Zkuste najít operátora, který bude bez problémů podporovat VoIP klienta pod Linuxem v NB. Všichni vám nabídnou SW pro Windows, ale SW pro linux, zpracované do formy instalačního balíčku nikdo, maximálně objevíte něco ve formátu tar.gz, což je pro běžného uživatele bohužel k ničemu.
  • 27. 4. 2010 14:40

    anonymní
    Bezny uzivatel si nainstali klienta, ktereho mu poskytne jeho distro a pokud VoIP operator pouziva standardni protokoly tak to bude uplne vpohode a standardne fungovat. Nevim proc by mel operator neco dodavat.

    Ale neznam moc lidi(specielne doma), kteri by chteli mit kvuli telefonu pustene PC 24/7. To ma smysl mozna ve firme, kdyz u toho PC 8 hodin sedite.
  • 28. 4. 2010 16:12

    krakonoš (neregistrovaný)
    Naprosto není nutné, mít PC doma puštěné 24 hodin denně, když na příchozí hovory mám mobil s anonymní (jak dlouho ještě), předplacenou kartou! VoIP potřebuji jen k odchozímu volání, takže je logické, že si ho spustím jen tehdy, když potřebuji sám volat, tím pádem nepotřebuji ani řešit nějaké geografické, nebo nomadické číslo. A pokud jde o klienty: Nejde o to, kolik jich má ta která distribuce k dispozici, ale zda jsou u daného VoIP operátora také funkční a to už je, bohužel, velký problém. Např. Netphone funguje (prý) pouze pod SJ Phone, ale získat tohoto klienta, jako deb balíček je pro běžného uživatele, zvyklého z Windows na to, že VoIP operátor při zprovozňování klienta poskytne i SW, nezdravě obtížné. Bohužel je to opravdu o tom, že poskytovatelé VoIP s možností, že někdo používá desktop s Linuxem opravdu nepočítají; jedinou čestnou výjimkou je Skype, kde je deb, nebo rpm balíček standartní součástí nabídky.
  • 27. 4. 2010 14:57

    nazir

    My kočky máme takové přísloví, které se teď dokonale hodí...

    No tak já ti Vám nevím. Proč by proboha měl poskytovat voip klienta operátor, to je snad práce pro sestavovatele linuxových distribucí, ne?

    O voip se vcelku nezajímám, nicméně zeptal jsem se velkého bratra na voip klienty pro linux a klikl na první odkaz a pak už jen zkoušel dostupnost uvedených linuxových klientů v mojí oblíbené distribuci...

    Takže evidentně jich pár přímo dostupných z distribuce je (včetně gnome a kde aplikací), a to je prosím debian! U ostatních, méně striktních distribucí to může být ještě lepší...

  • 27. 4. 2010 16:20

    bez přezdívky
    teoreticky jich je dost

    prakticky jsou to všechno děsné šmejdy a rozběhnout to je na týden plakání na diskusích
  • 27. 4. 2010 16:26

    nazir
    Někdo usedavě pláče v rohu, jiný se na řešení zeptá velkého bratra, další si na zprovoznění sw/hw někoho najme, každému podle jeho možností a potřeb... :^)
  • 28. 4. 2010 16:18

    krakonoš (neregistrovaný)
    A právě o tom to je! Všichni brečí, jak se Linux málo používá, ale nikdo neřeší takovéto ,,drobné" problémy, kterých jsou uživatelé Widlí většinou ušetřeni. Je pravda, že Ekiga by měla být ,,univerzální", bohužel tomu tak není, konkrétně s Netphone korektně nespolupracuje. Je také neoddiskutovatelný fakt, že všichni poskytovatelé VoIP nabízejí ke svým produktů SW pod Windows, když se zeptáte na Linux, dostanete pouze odkaz na jakýsi SW, který na dané adrese buď vůbec není, nebo je ve formě tar.gz, čili pro BFU naprosto k ničemu, nebo narazíto na to, že ho lze použít pouze pod i 385.
  • 28. 4. 2010 19:54

    nazir

    Možná byste tedy měl zauvažovat o svých důvodech, proč Linux používáte a co od toho očekáváte.

    Pokud Vás v Linuxu trápí takové věci a ve Windows (ten operační systém se, pro Vaší informaci, jmenuje Windows a ne "Widle". Vidle zpravidla používají rurální človíčkové a vidláci. Vy spadáte pod ty první, nebo druhé?) s tím problémy nejsou (a navíc ten systém plně podporují voip operátoři a hw vendoři), tak proč se na Linux nevykašlat a nepožádat někoho, aby Vám ten systém od Microsoftu korektně nainstaloval a nastavil? Proč si zbytečně dělat starosti, když Vám "Linux way" plně nevyhovuje, nebo Vás v něčem omezuje? Kvůli nějaké image?

    IMHO je operační systém jen prostředek ke spouštění aplikací a pokud Vám u konkrétního OS dostupné aplikace nevyhovují (a nejste ochoten investovat do jejich vzniku/úpravy), je logické používat OS, pro který jsou vyhovující aplikace dostupné, ni?

    Nejsem zastáncem tlačení linuxu každému a za každých okolností, takže se mne to zmíněné brečení moc netýká. Věřím, že Windows, nebo ten systém od Apple je pro většinu lidí stejně dobrý, nebo mnohem lepší...
    Vyzkoušel jsem všechny tři OS (ve skutečnosti ještě pár dalších) a zůstal jsem u Linuxu pouze z osobních důvodů (z aktuálních OS mne nejméně nudí a obsahuje zhruba vše, co "potřebuju")...

  • 30. 4. 2010 22:16

    krakonoš (neregistrovaný)
    Windows nejsou operační systém, ale nechutně nabubřelý spyware a navíc předražený! Takže ty Widle jsou zcela na místě! To, co od O. S. chci, mi Linux, až na pár drobností, poskytuje, navíc bez rizika infekce a zdarma. Dnes jsem přešel na novou verzi (10.04.), upgrade trval celkem 28 minut s jedním restartem, vše staženo z netu, vše, co bylo v původním systému, zůstalo zachováno! Zkuste totéž udělat s Widlemi!
  • 1. 5. 2010 13:53

    nazir
    Zdá se, že jste omylem ve třetí větě zapomenul na vykřičník, nějak Vám do toho příspěvku nesedne...

    Ale jinak je tedy fajn, že Vám tedy ta situace v oblasti voip klientů, nebo obecně software pro linux vyhovuje (a nenutí Vás třeba držet si potupně ten "nabubřelý předražený spyware" Windows na dualbootu, jako nějaký salónní kecka), v takovém případě Vaše nadšení a nekritický přístup k linuxu chápu a jsem za něj rád.
    Nějaké ty drobnosti se zpravidla samy od sebe vyřeší za pochodu (škoda, že jsem špatně porozuměl Vašemu příspěvku, na který jsem původně v úterý reagoval)...
  • 3. 5. 2010 11:46

    . (neregistrovaný)
    Teď ten srandista z Krkonoš dostal sám sebe, takže nemůže použít oblíbený argument linuxáků "tohle stejně nikdo nepotřebuje, takže mi absence toho na Linuxu nijak nevadí" :-)
  • 28. 4. 2010 16:21

    krakonoš (neregistrovaný)
    Ještě by to měl někdo přeložit do češtiny, když už z neznámých důvodů není možné tato SW zařadit přímo do distribuce!
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).