Pane Morysi
Tohle všechno, co tady píšete zní krásně a marketing je dnes třeba, ale dokud nebudete schopni využít dat k tomu, aby třeba u Vodárny jela 11 před 7, tak jak podle jízdního řádu má (a tak jako ji najde vyhledávač spojení) - tak to celé je reálnému cestujícímu celkem k ničemu.
Papírové jízdenky nejsou in, chápu. A uvažovali jste, při jejich plánu rušení, že třeba MHD jezdí děti? Že třeba pro ně (pokud nemají ODISku a často nemají protože jezdí jednou za čas), bude hodně obtížné koupit lístek kartou?
MojeDPO a WiFi zdarma vypadá úžasně - dokud ji člověk nezkusí. Vozy možná WiFi mají, protože v seznamu sítí většinou vidím MojeDPO, ale reálně se k ní přihlásit i se spuštěnou aplikací Moje DPO a být v ní aspoň minutu se reálně podaří tak ve čtvrtině případů.
Aplikace je ještě hodně nevyvinutá. V něčem se snaží myslet za uživatele a díky tomu hlásá nesmysly (stojím na zastávce a apka mi tvrdí, že na zastávku půjdu 3 minuty a proto mi zatají tramvaj jedoucí za 2 minuty atp.). Asi to chtělo nejdřív hodně ladit (a ne vypnout možnost posílat komentáře z apky) než dělat masivní kampaň. Bez varování vyžaduje nové telefony, na starších buď nejde vůbec stáhnout, nebo funguje omezeně.
Jako cestující bych více uvítal skutečná řešení běžných problémů než vyumělkovaný marketing - do práce stejně jedu jeden den 15 minut a druhý 25, podle toho, jak se podaří tramvajím najet na křižovatce. Veškeré plánování končí na tom, že ten přední prostě nepočká nebo ten zadní neotevře dveře - a jsme opět v minulém století.
Jestli chcete retro s cvakanim listku, tak prijedte do Prahy. Je u toho spousta srandy. Turisti uz casto papirove listky vubec neznaji a mysli si, ze kdyz koupi papirek tak ze muzou jet. A pak je kosi revizori kteri to vedi a kvuli provizim berou kazdeho kdo vypada jako turista, pak z nich tahaji hotovost, protoze k civilizovanemu placeni se DPP taky asi nikdy nedopracuji. To je soc moloch jak vysitej :-)
Tak nemusi byt nutne jen elektronicke. Jsou mesta kde maji sice taky papirove listky, ale aby si ho clovek v jednom automatu koupil a ve druhem, ctyri kroky vzdalenem a pro jistotu neoznacenem musel cvaknout, to je dost unikat, rekl bych. A neni divu ze to lidi mate. Vyhodne je to akorat pro prazske revizory, protoze za kazdeho takto chyceneho maji kilo provizi. Bez nutnosti chytat opravdove cerne pasazery.
V Praze je to o to zajimavejsi, ze nekde automat vyda listek rovnou s vyznacenou platnosti, jinde je nutne cvaknout. V metru na Radlicke jsou pro jistotu dva automaty s listkama ktere se cvaknout musi a jeden ktery rovnou vyznaci. Ma to vyhodu - takovy system nuti lidi premyslet! :-D
> Papírové jízdenky nejsou in, chápu. A uvažovali jste, při jejich plánu rušení, že třeba MHD jezdí děti? Že třeba pro ně
> (pokud nemají ODISku a často nemají protože jezdí jednou za čas), bude hodně obtížné koupit lístek kartou?
Jak se nakupujou elektronické lístky se jeďte podívat do zmiňovaného Londýna nebo třeba do Bukurešti. Automat je na ulici pořád (možná jich je méně a nebudou tak často používané), jen z nich místo papíru padají jednorázové nebo dobíjecí NFC čipové karty. To hravě zvládne i dítě, stejně jako dneska :-) Jen v Istanbulu to pořádně nedotáhli, čipové karty mají taky, ale obejdete pomalu celou čtvrť, než zjistíte, kde se prodávají a jestli vůbec jsou (stav z roku 2015, třeba už to dneska zvládají lépe)
To je právě ono - DPO zatím ruší automaty na papírové lístky (asi i díky tomu se používají více elektronické), ale nikde není zatím perspektiva, jak se budou řešit situace, kdy dítě nemá ODISku. Aktuální situace je taková, že pokud chcete koupit lístek dítěti a platíte kartou, tak musíte kartu přiložit dvakrát a projít poměrně nejasným rozhodovacím procesem. Zároveň mi v bance řekli, že karta se při jedné platbě přikládá jen jednou - v DPO to ale nejde jinak než dvakrát. Tohle bych dítěti těžko vysvětlil (nehledě k tomu, že zatím nemá kartu). Nezávidím třeba učitelkám ve škole při cestách do povinného plavání - bez papírových lístků si to asi těžce užijí.
Ale zase to bude moderniiii a riiizeneeee pomoci dat ...
Tuhle jsem pouzival jednu takovou moderni aplikaci pouzival. V Helsigoru v Dansku. Clovek vystoupi z vlaku na nadrazi a ma proste smulu, vse je bezpapirove, aplikace s nicnerikajicim nazvem a v app-store (kdyz nemas data, mas smulu), parovani s kartou v aplikaci a cele to UI psal nejakej hotentot ... A stahovani uctenek pro ucely vyuctovani cesty dalsi pruda ...
Nakonec chozeni pesky a taxi se ukazaly byti spravnym resenim pro "smart city".
To víte, občas se vymyslí řešení - většinou takové aby generovalo nějaké penízky - a pak se k němu vlastně vymejšlí problém, aby se ospravedlnilo.
Neříkám, že papírový lístek je super, ale funguje snad nesjpolehlivěji ze všeho. Taky nechápu, proč praha zrušila papírovej kupon - koupim kupon, vyplnim číslo dokladu (řp /op/isic) abych jej svázal s osobou a hotovo. Teoreticky by to dokonce mělo bejt fuk a moh by být přenositelný. Logika mám u sebe = ok, nemám u sebe = jedu na černocha.
Od tý doby MHD nepoužívám a nechybí mi. (respektive chybí ale není schopna konkurovat pěší chůzi, kolu, skůtru , autu a náklaďáku - které různě dle situace střídám)
Kéž by to opravdu zlepšení přineslo. DPO má GPS ve vozidlech celkem dlouho. Na webu lze zjistit polohu jednotlivých vozů. Jen to asi nikdo nepoužívá třeba k tomu, aby tramvaje najely na křižovatce ve správném pořadí. A zároveň asi nikdo řidičům neřekl, že pokud jsou v zastávce pro dvě soupravy, je vhodné umožnit přestup oběma směry a ne čekat, až budou v zastávce jediný (a nebo se mu prostě nechce ručně přepínat výhybka, jako třeba typicky na Mírovém náměstí). Třeba to, že když hledač spojení najde přestup do protisměru (typicky na Palkovského) - tak by asi řidič neměl před nosem ujet těm, co chtěli přestoupit - jenže 7 jela o 2 minuty později a 12 úplně nejdříve jak mohla. Opravdu je pak vyhledávání spojení celkem zbytečné, když platí třeba jen v polovině případů a jinak prostě dojedu o 10 minut později. Ještě mám v paměti, když DPO zdůvodňoval rozsekání některých tras tím, že lépe vytíží vozidla a zároveň vyladí přestupy. Chvilku to trochu fungovalo, ale od té doby už se na to kašle. Ani nová apka přestupy moc neřeší - prostě se z ní nedovím, zda to stihnu nebo mi to ujede.
O přesnosti a spolehlivosti toho bylo řečeno celkem dost, teď by to chtělo "zhmotnit". To zda si dobiju mobil je prostě okolnost, to zda se dostanu na místo určení včas je sama podstata dopravy. Ani deset okolností nezachrání, když nefunguje samotná podstata.
Myslíte, že si tuhle diskusi někdy někdo z DPO přečte?