Dokáži si představit, že mohu kterékoliv firmě zaslat fakturu, třeba za konzultační nebo poradenské služby, na základě osobní návštěvy a ústní dohody. Jen co si schránku otevřou tak je faktura doručena. Pak mi stačí 90 dnů nezvedat telefony a systém dokument smaže. Oné firmě pak zůstane v ruce jen ten jeden papír. A soudní spor může začít. Ona dotčená firma nemůže v podstatě nic dokázat. A podvodník má v ruce potvrzení, že smlouva a faktura byli doručeny.
Mohlo by se říct,že naštěstí systém zatím neumožnuje posílat přímo mezi firmami,osobami , lze jen úřad-úřad či úřad-firma či osoba. Možnost posílat přímo třeba ty faktury bude až od 1.1.2010.takže mohlo být dost času na doladění, koncepční, právní i technické.Jenže, díky faktickému odkladu se většina účastníků připojí až k tomu 1.11, takže až pak se projeví nedostatky a začnou se (s nějakým zpožděním) řešit. Těžko lze očekávat, že, v případě právnických lapsusů by ochromený parlament (těsně po volbách) řešil urychleně zrovna datové schránky, neo se scházel v době svátků koncem roku..
A k 1.1.2010 do toho vpadne zasílání faktur přes DS mezi všemi. Zajímalo by mě, kdo z odpovědných osob dá záruku že to bude spolehlivě fungovat....
Já si myslím, že tak za rok provedou hodnocení jak je to velmi úspěšný projekt. Přitom to bude využívat asi 0,5% firem.
Jsem zvědavý jak by to uneslo daňové přiznání v ČR to by bylo Tera-dat a stahování server by lehnul.
Další by mě zajímalo řemeslník vodo-topo Norní Dolní bude mít někde v Kotěhůlkách rychlí PC a internet a bude vyřizovat vaši eBirokracii. Když tam pomalu nejede asni modem. Natož ADSL, CDMA ..
Takže, přesně podle zákona , dojde příjemci do e-mailové schránky oznámení o doručení zprávy do datové schránky..
s textem (např.) "Do Vaší datové schránky byla doručena datová zpráva, prosím vyzvědněte si jí.."Pochopitelně, pouze z hlediska ulehčení zde bude aktivní odkaz na webový server. Takže, uživatel klikne, otevře se mu portál s rozhraním DS. Pravda, napřed mu jeho prohlížeč ohlásí že se přihlašuje na server s neověřeným certifikátem. Což příjemce, (přesně podle pokynů státní správy) ignoruje, ba dokonce si (opět podle pokynů státní správy) z tohoto webu nahraje a nainstaluje certifikáty. Pak mu prohlížeč ohlásí, že je potřeba nainstalovat jakousi komponentu xx602něco,což opět (rovněž na doporučení státní zprávy) provede. Pak se přihlásí svým jménem a heslem ,a na na základě úředních dotazů v došlé datové zprávě, či webovém formuláři zadává vyžádané údaje o své firmě - od identifikačích údajů, obchodních činnostech, vlastnictví nemovitostí,finanční hotovosti, majetku, rodinných poměrech, čísla účtů v bankách, čísla kreditních karet, rodná čísla, IČO, jména oprávněných osob ve firmě...Tak nevím kde jsem slyšel slovo pishing, patrně v nějakém sci-fi filmu...
Na tohle je jednoduchý lék. Na tu nesprávnou fakturu reagovat papírovým dopisem. U něj totiž platí fikce doručení, jež není vázána na to, zda někdo chodí do datové schránky nebo ne.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).