Logy vašeho providera možná dosvědčí, že jste se k ISDS nedostal vy – a to ještě pokud by je soud přijal jako důkaz. Pokud je ISDS opravdu tak zabezpečen, jak tvrdí provozovatelé, rozhodně není odeslání zprávy jen zápis na nějakém SQL serveru, ale zápis minimálně ve dvou různých lokalitách. Navíc tvrzení, že jste něco viděl ve svém webovém prohlížeči, asi u soudu moc velkou váhu mít nebude. Výběrové řízení klidně může vyhrát firma, která byla mezitím soudem zrušena.
Systém datových schránek rozhodně není nastaven tak, aby byl použitelný v soudním řízení. Je nastaven tak, aby měl stát alibi, že stát své dokumenty určené občanům či firmám nevyhazuje rovnou do koše, ale dává občanům a firmám jakousi možnost je taky získat. Jak obstojí DS u soudu ale nikdo neví, protože těch právních i technických problémů je tam neuvěřitelně mnoho. To, že jste neslyšel o nemožnosti prokázat odeslání či přejetí zprávy je sice možné, ale když si pročtete zákon a příslušné vyhlášky, zjistíte, že to prokázat nejde. Provozovatel ISDS může tvrdit, že něco bylo posláno, ale záleží na každém, zda takovému tvrzení bude věřit. Už vidím ty spory, jak se někdo soudí s Ministerstvem vnitra nebo Českou poštou, a vyžaduje zároveň MV nebo ČP jako svědka, že jim byla nějaká zpráva doručena. Ono je totiž v zákoně spousta řečí o tom, jak doručení DS znamená to a to, ale nikde tam není ani slůvko o tom, do kdy musí zprávy doručit, a hlavně chybí jakékoli označení toho, že zpráva prošla datovými schránkami.
Situace, že teď tam tu odeslanou zprávu vidím a zítra už ji neuvidím, je v podstatě nemožná.
Nemožná rozhodně není, může k ní dojít chybou i úmyslně.
Pokud máte v tomto směru nedůvěru k DS, měl byste být stejně paranoidní vůči všem IS.
Jenže tohle není jen tak nějaký IS, srovnatelný s domácí evidencí cédéček, tohle je IS, který výrazně zasahuje do státní správy a výkonu státní moci. Existují jednoduché organizačně-technické postupy, jak člověk může získat jednoznačné důkazy – jenže v zákoně o DS se na ně jaksi „zapomnělo“, protože nějaká bezpečnost nebo práva občana při jeho tvorbě nikoho nezajímala.
Zrušená firma stejně nemůže zakázku realizovat, takže je úplně jedno
Nevidím důvod, proč by zrušená firma tu zakázku nemohla realizovat. A hlavně je to problém obecný, že zákon vůbec takovéhle čachry z doručením neomezeně dlouhou dobu zpět umožňuje.
To je přece pitomost: v mé DS jsou (a vždycky budou!) k dispozici obálky všech zpráv, které jsem dostal i odeslal.
Ten archiv obálek ovšem provozovatel provozuje o své vlastní vůli (dalo by se říci i svévolně, protože vzhledem k tomu, že to nemá oporu v zákoně, mohlo by to být považováno i za protizákonné). Takže pokud se chcete do toho archivu podívat, je to zcela soukromý vztah mezi vámi a provozovatelem. A když se provozovatel rozhodne zítra archiv smazat a zrušit, bude to zcela legální.
Máte pravdu v tom, že by to v zákoně napsáno být mělo. Na druhou stranu, technická realizace by logicky měla být taková, … zpráva se ve schránce příjemce objeví ve stejném okamžiku, kdy se v mé schránce objeví jako odeslaná
Ve skutečnosti je to doufám naopak, že se zpráva nejprve doručí a až pak dostanete doručenku a zpráva je označena jako doručená. To ale nic nemění na tom, že ta lhůta má být v zákoně – zákon je právě proto, aby ošetřil ty problémové stavy. To, že to provozovatel o své vlastní vůli teď realizuje pro vás vstřícně vám bude houby platné, až se provozovateli znelíbíte.
nebo mu [soudu] potřebnou obálku přepošlu … Krom toho mám v odeslaných zprávách obálky všech zpráv, které jsem posílal...
Jak už jsem psal, ten archiv provozuje provozovatel o své vůli, klidně ho může zítra vypnout. A když je zatím v provozu, není to veřejnoprávní záležitost, ale soukromoprávní – takže případná přítomnost obálky v archivu má stejnou váhu, jako třeba svědectví svědka nějakého činu.
To „přeposlání obálky“ také nebude fungovat. Vy si sice můžete doručenku uložit na disk a předložit jí soudu, ale zase budete muset nějak složitě dokazovat, že je to opravdu doručenka z datových schránek, že jste si ji nevyrobil sám. A bude zase záležet jenom na soudu, zda vám to uvěří. Protože v zákoně sice je, že doručenka musí být opatřena uznávanou elektronickou značkou, ale to je vše, co o té značce víme. Takže když předložíte soudu tu doručenku, budete muset ještě dokázat, že ta značka opravdu znamená, že ta doručenka pochází z DS – takže si opět budete muset předvolat provozovatele jako svědka, a chtít po něm, ať prohlásí, že v té době používal certifikát, kterým byla vytvořena ona značka, pro označování doručenek v ISDS a pro nic jiného. Jistě si dovedete představit, že pokud byste byl ve sporu třeba s Českou poštou (pokud je ten certifikát její, možná je MV, tak si to pak zaměňte), její představitel snadno může prohlásit, že se ten certifikát tehdy používal i na dalších místech a nelze tedy zaručit, že ona doručenka opravdu vznikla v ISDS.
Přitom by stačila taková maličkost, jako doplnit do zákona půl věty, že se doručenky označují elektronickou značkou na základě certifikátu, jehož vlastnosti stanoví prováděcí předpis, a tento certifikát nelze používat k podepisování ničeho jiného. A ve vyhlášce by pak byl seznam: od 1.4.2010 0:00 CET se k označování doručenek používá certifikát vydaný na jméno XY se sériovým číslem 123 vydaný CA ABC s hashem 456. Jenže to by bylo potřeba, aby byly DS chápány jako nástroj pro efektivní výkon státní správy, ne jako alibi státu.