Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku David Grudl: Open source je komunismus a nefunguje. Ideální je ho nedělat od Becquerel - Rovnez si myslim, ze David bohuzel pres nesporne...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 5. 8. 2018 18:41

    Becquerel (neregistrovaný) 47.144.191.---

    Rovnez si myslim, ze David bohuzel pres nesporne kvality frameworku nedokaze (mozna spise nedokazal) vyuzit jeho potencial. Zcela chapu jeho nechut k tomu posunovat vyvoj do firemni sfery a primarne ridit firmu, ale to neni jediny zpusob, jak na opensource vydelat penize.

    Staci se inspirovat dalsimi autory PHP frameworku, at nechodime moc daleko, konkretne momentalne asi nejrozsirenejsich - Symfony a Laravel. Ani jeden z autoru (Sensio v pripade Symfony ci Taylor Otwell v pripade Laravelu) nechteji penize primo za uziti frameworku a nabizi jej k dispoziti pod MIT licenci.

    Sensio (Symfony) je jiz vetsi firma a maji dobre rozjete jak skoleni, tak nabizi i dalsi sluzby pro vyvojare, za ktere si nechavaji platit (Insights, Blackfire, SensioCloud), zamerene na bezpecnost, vykon ci kvalitu kodu. Blackfire neni levny nastroj (29 EUR / mesicne), ale pokud se venujete vyvoji SW na nejake urovni, delate aplikace a ne "jen" weby, tak se muze vyplatit i freelancerum

    Taylor Otwell (Laravel) svuj business model postavil tak, ze nabizi komercni sluzby, ktere stavi nad Laravelem (Spark jako scaffold pro SaaS aplikace, Envoyer je deplyment sluzba pro aplikace postavene na Laravelu, Nova je/bude predpripraveny admin panel postaveny na Laravelu).

    Pro me jako pro vyvojare, ktery chce vyrobit novou aplikaci na principu SaaS je pouziti Sparku vyhodne, protoze za $99 na projekt (nebo $299 na neomezene projektu) mam predpripravenou aplikaci, kde mam jiz funkcni spravu uzivatelu, jejich planu, moznost placeni kartou a jednoduchou administraci s prehledy a reporty. Ano, nic z toho neni nijak extremne slozite na vytvoreni a nejspis to casem stejne vse prepisu tak jak se hodi me. Ale da mi to moznost okamzite se zamerit na vlastni core aplikaci, nemusim travit cas resenim techto "sekundarnich" problemu. Takze za to rad zaplatim. Stejne tak admin panel, pokud vim, ze jej aplikace bude potrebovat, rad zaplatim za nejakou zakladni verzi, ktera mi umozni spravu uzivatelu, skupin, prav atd.

    Pokud by David byval pojal svuj business model podobne jako Taylor Otwell, tak by se i nadale mohl venovat vymysleni a programovani novych funkci (coz je ta cast, ktera ho podle vseho bavi), a vysledek sve prace na techto rekneme "sekundarnich" projektech (ktere by stavely na Nette) by mohl v klidu zpoplatnit.

  • 6. 8. 2018 22:57

    Lukáš Marek (neregistrovaný) ---.41.broadband11.iol.cz

    Někdo si tady vymýšlí. Cituji z rozhovoru:

    Kolik si tedy z vývoje Nette v průměru měsíčně vyděláš?
    Byly roky, kdy to bylo nula korun...
    Živí tě tedy školení?
    ...snížíš životní náklady.
    Proč se nenaštveš a v dnešní době, kdy je nedostatek vývojářů, neodejdeš za velkou výplatu někam do firmy?
    Doposud jsem to dělal v podstatě zadarmo a teď si říkám o úplně normální plat, který mají všichni ostatní.

    A teď najednou jsi se prořekl, že se "15 let výborně živíš". Že by ty smutné oči byl jen takový trik?

  • 6. 8. 2018 22:42

    ldx (neregistrovaný) ---.klfree.cz

    Když se tím výborně živíte, tak proč si stěžujete??? Tohle už je na diagnózu jmenem schizofrenie.

    Nejdřív reakce jak od uhrovatého středoškoláka co si bastlí program na seminární práci, kopání do FOSS a teď zase tohle. To už je na mně moc, teda jako kdybych se rozhodoval, jesti si nechám systém postavit na Nette tak řeknu teď Ne s tím nechci nic mít... Jednou nálada pod psa, pak takové chvástání to je prostě v byznysu ta nejhorší reklama. Už se sem nebudu vyjadřovat, je to marný opakuji marný!!!

  • 7. 8. 2018 14:50

    Vicious One (neregistrovaný) 2a01:4a0:24:----:----:----:----:----

    Davide, vy si myslíte, že kdyby Nette bylo k dispozici za těchto podmínek, že by všechny ty firmy teď pěkně platily licenční poplatky? Já se obávám, že by prostě bývaly zvolily úplně jiný framework.

  • 7. 8. 2018 21:12

    Franta (neregistrovaný) ---.frantovo.cz

    Tohle je myslím známá písnička. Udělat manažera z technika, inženýra nebo nedejbože umělce, je poněkud problematické a nesnadné. Může to dopadnou i dost špatně.

    Ale když se pak podíváš na firmy, které jsou řízené jen obchodníky, tak to taky dopadá neslavně. Když ti lidé umí jen „levně koupit a draze prodat“ ale neumí tvořit, tak to s firmou jde od desíti k pěti. Třeba se jim povede dosáhnout nějakých krátkodobých cílů, ale dlouhodobě to firmu potopí.

  • 7. 8. 2018 13:54

    Petr (neregistrovaný) ---.ipv6.broadband.iol.cz

    Nejčastějším failem IT firem je představa, že věci se prodávají samy a marketing jsou rozhovory v odborných médiích.
    Jen zase další výmluva.

  • 7. 8. 2018 21:28

    Franta (neregistrovaný) ---.frantovo.cz

    Buď se nechápeme nebo se to snažíš záměrně překroutit…

    Já přece nemám nic proti vydělávání peněz. Naopak. Snad každý v téhle diskusi chápe, že peníze jsou potřeba, a nikdo nechce, abys bydlel v lese, živil se lesními plody a pil vodu z potoka a dělal ten software zadarmo. Otázka tedy není, zda peníze ano či ne, ale otázka je, jakou cestou se k těm penězům dostat.

    A já si myslím, že není dobrý nápad si vymýšlet nějaké vlastní licence a mrzačit software tím, že budeš udělovat nějaká omezená práva, jen někomu, někdy, k nějakým účelům.

  • 7. 8. 2018 19:59

    Franta (neregistrovaný) ---.frantovo.cz

    Ad „Pokud se velké firmy obávají open source, je to kvůli tomu, že nemají žádnou záruku, že vývoj druhý den nepřestane autora bavit.“

    Tuhle záruku nemáš nikdy. Když se podíváš do smlouvy na dodávku významného proprietárního softwaru, na kterém je zákazník existenčně závislý, tak tam najdeš podmínku, že zdrojové kódy se dávají do úschovy k třetí straně a v případě krachu nebo selhání dodavatele je zákazník (např. banka) má právo převzít a rozvíjet si ten systém sám. Tzn. i tam, kde (převážně z historických důvodů a ze setrvačnosti) akceptují proprietární software, se jistí tak, aby se alespoň trochu přiblížili vlastnostem svobodného softwaru a měli alespoň část toho, co je v případě svobodného softwaru samozřejmost.

    Ad „Chtějí, aby se rychle řešily chyby, zejména bezpečnostní.“

    Ano, to znamená platit za podporu a SLA. Ovšem placená licence za proprietární software nic takového neobsahuje – ta je úplně stejně bez záruk, jako licence ke svobodnému softwaru. Akorát se za ni musí platit a uživatel/zákazník různě omezená práva.

    Ad „A zároveň vědí, … že pokud nic neplatí, tak ani nemají žádnou páku (resp. nárok) požadovat nějaké opravy atd.“

    Tu nemají ani v případě, že by si koupili licenci proprietárního softwaru. Pokud bys tam dal záruku, že budeš do opravovat chyby, tak bys byl dobrý sebevrah. Tyhle věci řeší smlouva o podpoře, nikoli licenční smlouva.

    Jsme zase u toho, co se ti tu lidi snaží říkat celou dobu. Pokud to má růst a živit X lidí, tak je potřeba kolem toho vybudovat firmu, která bude poskytovat placenou podporu, konzultace, školení, případně zakázkový vývoj.

  • 7. 8. 2018 14:23

    David Grudl

    Objel jsem a jednal se spoustou firem používajících Nette, firem kterém na něm stojí. Čím větší firma, tím je těžší (až nemožné) získat z nich finance, protože na to nemají procesy (je to i v rozhovoru). Je kvůli tomu, že open source háže klacky pod nohy tím, že nedovede nastavit licenční podmínky jako:

    - firmy do 10 programátorů: zdarma
    - od deseti programátorů za poplatek

    Já vím, zase se vymlouvám, pláču a kopu do OS :-)

  • 6. 8. 2018 9:40

    Lukáš Marek (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Přesně!

    V podnikání je úspěšný ten, kdo řeší nějaký svůj vlastní problém a jen tak mimochodem zjistí, že ho má i někdo jiný, který za rychlé vyřešení rád zaplatí.

    Kdyby pan Grudl psal nějakou vlastní aplikaci, ze které by "jen tak mimochodem" vyčlenil framework, určitě by to bylo lepší, než když jeho motivací bylo "obtisknu svoji genialitu do frameworku, který ještě nikdy nikdo nenapsal".

    Když se podívám na https://github.com/dg tak je zjevné, že on si pořád jen tak hraje. Nikdy nic "opravdového" vlastně nenaprogramoval. Velmi dobře si pamatuju větu z pořadu Den D "vy si chcete jen tak pohrát za naše peníze" a dost mi to dnes pana Grudla připomíná. To není business! A nemůže za to open source.

  • 7. 8. 2018 20:19

    David Grudl

    Franto, ty tak strašně chceš všechno rozporovat :-)

    Zkus se prosím zamyslet nad jednou věcí: kdo bude déle a lépe udržovat projekt, byť ani jeden nedává záruky?

    1) organizace, která na něm spokojeně vydělává
    2) organizace, která je bez peněz a demotivovaná

    Nebudu prozrazovat odpověď, protože by ses mi ji snažil vyvrátit.

  • 7. 8. 2018 1:39

    David Grudl

    Jeden z nejčastějších failů IT firem je, že když vyroste, povýší svého nejskvělejšího programátora do role ředitele. Jako ředitel většinou není moc dobrý, samotného ho práce nebaví a firma přišla o nejskvělejšího programátora.

    To je rada nad zlato. Z programátora uděláme managera a programovat bude … nevím kdo :-)

  • 7. 8. 2018 15:25

    David Grudl

    Ano. Vysvětlím proč. Pokud se velké firmy obávají open source, je to kvůli tomu, že nemají žádnou záruku, že vývoj druhý den nepřestane autora bavit. Chtějí, aby se rychle řešily chyby, zejména bezpečnostní. A zároveň vědí, že nic není zadarmo, že pokud vývojář bude na mizině, že s tím sekne, a že pokud nic neplatí, tak ani nemají žádnou páku (resp. nárok) požadovat nějaké opravy atd.

    Tudíž je pro ně velmi výhodné udržovat projekt zdravý, navíc když je to za úplně směšné peníze. Za peníze, které utrácejí za kávu v kanceláři.

    To se týká obecně všech OS projektů, nemluvím teď o Nette.

  • 6. 8. 2018 23:18

    David Grudl

    Že si stěžuji mi ale pořád překládají čistě komentující. A stále mi cosi radí :-)

    Já jen říkám, že model open source je špatný, protože se jím blbě financují projekty. (Uživit sebe !== financovat projekt). Třeba proto, že nedovoluje nastavit model, který tady zmínil kupříkladu tento komentující https://www.lupa.cz/clanky/david-grudl-open-source-je-komunismus-a-nefunguje-idealni-je-ho-nedelat/nazory/1106438/

  • 6. 8. 2018 23:19

    David Grudl

    Jo, byla to finta, ale ty jsi ji prokoukl. Gratuluji.