Budoucnost digitálního rozhlasu je podle mě úplně nesrovnatelná s digitalizací TV a záleží na spoustě věcí:
1.) Procento mobilních posluchačů, jejichž ochota k upgradu bude kvůli mizivé objasněnosti krádeží mizivá (a nejde jen o rádia, ale hlavně antény). Troufám si tvrdit, že auto-posluchačů rozhlasu je už dneska většina. Další početnou skupinou jsou pak posluchači "ve službě", z nichž ovšem valná část už dneska může přijímat rozhlas i přes internet, jen o tom možná mnozí nevědí.
2.) Přítomnost stanic s kvalitním obsahem (hi-end nahrávky, prostorový zvuk...). U těch jediných by snad měla digitalizace opravdový smysl. I tady jsem ale spíš skeptik.
Kvalitní materiály se jen tak do éteru nedávají a placené kanály by se u nás nejspíš neuživily. Pro opravdové fajnšmekry už asi nebude problém satelit.
3.) Dostupnost internetového připojení a hardwaru pro zpracování streamu z net-rádií. Neustále se zvyšuje, dokonce už vycházejí pro pokrytí internetovým připojením i nějaké závazné směrnice EU (ne, že bych je miloval, ale proč budovat zbytečně infrastrukturu pro jedno a totéž dvakrát?).
4.) Bonita veřejnoprávního rozhlasu, případně dalších stanic. Dalo by se o ní pochybovat, pokud ovšem nebude silně zadotována z našich kapes...
Suma sumárum, vidím to se smyslem digitalizace rozhlasu dost bledě. Digitalizovat u nás dneska pozemní rozhlas bude zatraceně drahá sranda, kterou si ale reálně užije jen minimum posluchačů. Ostatní budou zpruzeni, že budou muset kupovat nové autorádio a platit vyšší koncesionářské poplatky.
Chcete říct, že každý, komu ukradnou autorádio si musí koupit i anténu? Blbost. Většina autorádií se standardně prodává bez antény. Nakonec, pro každý typ auta se může hodit jiná anténa.
A odpověď na druhý příspěvek. Samozřejmě nebyla řeč o krádeži antén, ale o nutnosti výměny FM antény za anténu na III. pásmo, pokud by se - a zatím to tak vypadá - rozhodlo o vysílání T-DAB tam. Výměna antény by se sice udělala jednou (pokud ovšem zloděj-amatér anténní kabel rovnou neurve, že), ale tak jako tak je to pruda.