Trosku me prekvapuje pristup k problematice prechodu na digitalni vysilani.
Kdyz se v USA pred mnoha lety uvazovalo o sjednoceni norem pro tv vysilani s evropou, upustilo se od toho, protoze by to znamenalo pro lidi naklady na vymenu zarizeni.
U nas se prechazi na digitalni vysilani a kdo ma namitku kvuli nakladum navic, je oznacen za blba. Pritom to neni vzdy uplne bezvyznamna castka. Zejmena v pripade ze nekdo diky prechodu potrebuje treba 4 STB a ne vzdy vyhovi ty nejlevnejsi.
Nehlede na to, ze mnohdy to i pres tyto naklady znamena pomerne znacne snizeni komfortu. Jak napr. pripojite STB k vestavene LCD TV v aute a kam ho umistite?
Ať se nám to líbí nebo ne, pokrok se zastavit nedá. Teda síla peněz. Určitě by nebylo nutné přecházet z analogu na digitál, kdyby neexistovaly podnikatelské plány nahustit do diváků ještě více placených programů a služeb. V analogu na to není prostor a proto se digitalizuje. Někdo se časem chytí na vysoké rozlišení, na větší nabídku programů, někdo na příjem filmů na přání, někdo bude nakupovat přes TV a někdo prohrávat peníze v loteriích. To a nejen to by mohl digitál umožnit. Časy, kdy se dalo na čb TV koukat i 20 let skončily. LCD a plazmové displeje už tolik let nevydrží a rychlost obměny TV technologií se bude v nejbližších letech spíše zvyšovat. Jako je to podobně u mobilů.
Jediný problém je v tom, že dříve nebo později bude muset na DVB-T(S) přejít každý, i když by mu dosavadní sestava dobře sloužila i nadále.
Problém připojení STB na TV v autě moc velké procento diváků nebolí a na druhé straně to až tak velký technický problém není. DigitMod T1 je malý, s napájením 12V. Spíš je zatím za jízdy překážkou úroveň homogenity signálu a výběr příznivější normy pro mobilní příjem.
Pouze poznámka k příjmu DVB-T za pohybu... K tomuto účelu slouží diversitní přijímače a ty nemají Vámi popisované problémy... Stačí jim zcela normální norma DVB-T...
ne - vubec se nejedna o blba. Ale uznejte - tan, ktery ma 4 pristroje asi nebude socka. Ani ten, ktery ma vestavene LCD TV v aute. Dnes ma mobil skoro kazdy. A ten si lidi opravdu nemuseli kupovat, bez telefonu se az na zdravotni vyjimky zit da. Proste pokrok v teto chvili (melo to zde byt uz v roce 2000, nez se prodluzovala licence Noze) lide nezastavi. Stezujte si - to je vase legitimni pravo. Ale bude vas mensina. Zvlast az se udela prostor pro nove TV, a ty zde rozhybou serii bankrotu a prodeju TV s nizkou dynamikou rustu zisku.
Není to tak zcela pravda, co říkáte... Na kvalitu mobilního příjmu v DVB-T má vliv a závisí především na:
1)druhu použité modulace (nejvhodnější je QPSK a 16-QAM)
2)samozřejmě Vámi vzpomenutém ochranném intervalu
3)počtu nosných v COFDM (výhodnější je systém 2k)
3)na mnou vzpomenutém typu příjmu (diverzitní je spolehlivější než jednoduchý)
4)intenzitě elmag polepodle dráhy příjmu
5)typu přijímací antény
6)kmitočtu kanálu (vhodnější jsou nižší frekvence- III a IV pásmo)
7)na rychlosti pohybu přijímací soustavy
Celá teorie mobilního příjmu stojí na definici Dopplerova kmitočtu, který udává, jak se mění kmitočet pro pohybujícího pozorovatele. Poté je možné dovodit i maximální rychlost při daném Dopplerově fázovém posunu, která je přímo úměrná právě velikosti Dopplerova kmitočtu a rychlosti světla, nepřímo úměrná pak kmitočtu vysílaného kmitočtu a úhlu směru šíření elmag vlny vůči směru pohybu přijímací soustavy.
Pak je jasné, že právě na nižších frekvencích bude kvalita mobilního příjmu lepší. Hodnota Dopplerova kmitočtu závisí na konstrukci přijímače, na "robustnosti" vysílaného módu DVB-T, na délce ochranného intervalu. Pro systém 2k je tato hodnota čtyřikrát vyšší než pro systém 8k. Požadavku "robustnosti" lépe vyhoví kódové poměry 1/2, 2/3 i 3/4 a modulace QPSK a 16-QAM.
Tolik na vysvětlení úskalí a nutných úvah při posuzování kvality mobilního příjmu před vyřčením jakýchkoliv čísel o maximální rychlosti...
Právě mnou vzpomenutý diverzitní příjem je tím druhem příjmu, který dovede v daných podmínkách DVB-T příjmu z něho dostat maximum...
Prostorová diverzita je založena na příjmu stejného kmitočtu dvěma tunery, jejichž anténní systémy jsou od sebe prostorově vymezeny.
Nebudu popisovat, jak vzniká kombinační signál z algoritmu MRC, na to zde není prostor, ani to není žádoucí...
Faktem ovšem je, že za pomoci diverzitního přijímače DVB-T bylo již u sériově vyráběných výrobků při Dooplerově kmitočtu do 120 Hz (a při použitém COFDM 8k!!) na nosném kmitočtu 600 Mhz dosaženo spolehlivého příjmu při rychlosti 220 km/h... A to se stále bavíme o DVB-T...
To máte pravdu... Ale... Je na trhu (ne u nás) několik diverzitních přijímačů, jež se liší konstrukcí a použitím samotných chipsetů a nelze tudíž jednoznačně zevšeobecnit jednotlivé způsoby zpracování obou "kanálových informací"... Také jsem to zmínil, že se nebudu způsobem získání konečného signálu pro zpracování zabývat... To je skutečně na obsáhlejší samostatný článek...
Neohrazuji se proti Jan Manem vyjmenovaných všech specifikací DVB-T ovlivňujících mobilní příjem, ale proti tomu, že by to mohlo vypadat, že kdo nemá zcela pravdu, tak trochu lže. Ale právě ty vhodnější parametry neovlivňuje majitel přijímače, nýbrž vysílatel. Také asi nejsou na trhu STB pro diverzitní příjem. Proto možnosti mobilního příjmu by při Vámi definovaných ideálních podmínkách mohly odpovídat Vašemu předpokladu, ale realita je zatím jiná. Kanály ve III. TV pásmu sice vychází příhodněji, ale mechanické rozměry antény se tím zase značně zvětšují.
Suma sumárum, teorie a praxe se v tomto případě poněkud rozcházejí.
Souhlasím, pane Pamětníku, pouze jsem se nemohl ztotožnit s Vaším zpochybňujícím názorem na nedostatečnost standardu DVB-T pro mobilní příjem spolu, který diversitní příjem řeší a se zavádějícím ciferným vyjádřením maximální rychlosti kvalitního příjmu... Prostě to tak není...
Hm... Zde? Tak to si nemyslím... Je mi tu opakovaně tvrzeno, že tento webzin není odborným, nýbrž populárně naučným... Mám vážné pochybnosti, že by zdejší redakce byla schopna tomuto problému poskytnout patřičný prostor...
Ono v aute ani tak nejde o prijem za jizdy. Ten ostatne s analogem je take temer nemozny. Jde spis o moznost prijmu jako dosud napr. nekde behem pauzy po ceste.
12 V napajeni a velikost stb je ten nejmensi problem. Ale jeho rozumne umisteni (musi byt ovladatelny a ovladace pouzivaji IR zareni, ktere vyzaduje primou viditelnost) aby neprekazel, nehrozilo jeho vypadnuti za jizdy odnekud atd.
Ale mate pravdu. Toto bude resit asi opravdu naproste minimum lidi.
JA to chapu spise tak, ze tu musi byt popularne naucne clanky, jelikoz sem muze zabrousit i temer laik. To vsak nevylucuje odborne clanky, dokonce si myslim, ze by je i uvitali...jak je to vsak z "obchodniho" hlediska u techto webu (= jestli vam za to neco daji), to netusim...
Hm... Celé martirium měření a následného zpracování výsledků nikomu nepřeji... Je to kvantum neuvěřitelných vstupů... Měřící technika na vysoké úrovni, což o to, na to jsme hrdi a kvitujeme to... Nicméně realitou je dnešní stav a nejistotou stav zítřejší... Pak mohou být naše výsledky pouze dosti zobecňující...
Nějaká stránka finančního ocenění je pak v kontrastu s těmito danými podmínkami naprosto redundantní...
Ani to DO nemusí mít problém s přímou viditelností. Znám a mám TV, kde DO funguje s odrazem od kterékoliv stěny místnosti. V malém prostoru kabiny osobního auta by to měl být ještě menší problém. Některá zařízení mívají i externí čidlo infrapřijímače a lze tedy tento problém řešit i tak. Až bude opravdu standardně možné signál DVB-T u nás přijímat i mobilně, na trhu se jistě objeví i STB pro zástavbu do auta, třeba jako doplněk k již dnes prodávaným mobilním DVD přehrávačům.
Jenze musite mit antenu na strese automobilu, jelikoz karoserie auta je zapojena do elektrickeho obvodu automobilu a jelikoz je karoserie vsude kolem Vas pusobi trosku jako faradajova klec a vyborne Vas odstini.
Nechci být hnidopich, ale anténu u auta, třeba i pro rádio, mohu mít také na kapotě a nebo nalepenou, či přímo integrovanou do skla. Zapojení karoserie do el. obvodu nemá na příjem žádný vliv, ani kdyby byla odizolovaná! Karoserie je poměrně děravá Faradajova klec, pokud nejezdíte v tanku a nebo obrněném transportéru a ani ty nemají problém s příjmem elmag. vln, většina aut má poměrně velkou část zasklenou. Tím ovšem nechci tvrdit, že anténa na střeše není nejvhodnější a známé proutky s magnetem jsou pro to přímo dělané. Na funkci DO uvnitř auta ale tato konstatování nemají pražádný vliv.
musela by byt povinne dvoutunerova - a to tak 10 let dopredu, neb TV se kupuje tak na 15 let. To ze se bude vysilat digitalne je zname od roku 2000. Bohuzel je pravda, ze na me tehdejsi dotazy si treba v OVP tukali prstem na celo - a meli pravdu.
On kazdy rok se cena STBoxu snizuje. V podstate je nesmysl dnes kupovat neco, co vyuziji az za pul roku. Pocitace cloveka ekonomice nauci dokonale. I STBoxy jsou pocitace a narust vykonu, nebo snizeni spotreby byva i behem pul roku vyrazne.....
Asi tomu 100% nerozumím, ale nejen z vlastní zkušenosti vím, že na úspěch kvalitního mobilního příjmu má vliv hodnota ochranného intervalu (rozteč vysílačů v jednotné síti) a homogenita pole. Specifikace DVB-T také ovlivňuje dobrý příjem v závislosti na rychlosti jedoucího vozidla. Zatím je to omezeno snad kolem 50-60km/hod. Čili norma je normální, ale její specifikace, pokud vím, jsou různé.
Trochu jste ve vyctu pozapomnel na zpusob zpracovani signalu na strane prijimace (tim nemyslim diverzitni a "obyc", ale estimaci, ekvalizaci kanalu atd.)...
Pokud jste napsal email do redakce, s malou ukazkou clanku a nabidky sepsani clanku na toto tema a prisla vam zaporona odpoved? a nebo jste nic nezkusil?
S pokrokem samozrejme souhlasim. Spis me zaujala ta rozdilnost pristupu mezi evropou a amerikou. V evrope panuje pristup "neco jsme rozhodli a vy si to zaplatte" zatimco v americe "nemuzeme to zmenit protoze by to lidem prineslo naklady".
Co se tyce lcd v aute, toto asi bude resit opravdu velmi malo lidi i kdyz tady nejde ani tak o problematiku financni jako technickou. Zatim neexistuje stb homologovany a prizpusobeny pro vestavbu do auta a umisteni klasickeho je casto docela orisek.
Ovsem vice zarizeni muzou mit i chudsi rodiny. Velmi casto dnes maji jednu tv v obyvaku, druhou v detskem pokoji (deti opravdu malokdy bavi koukat na totez co dospele), obvykle maji i nejake to video na ktere by radi nahravali neco jineho nez na co prave koukaji a totez muze byt v tom detskem pokoji. Cena veskere teto techniky muze byt klidne i nizsi nez cena 4 novych stb (minimalne k tomu videu musi podporovat automaticke zapnuti a prepnuti na urcity program v nastavenem case a to ty nejlevnejsi zpravidla neumi). A pro takove lidi to uz zasah do rozpoctu urcite je i kdyz pro vetsinu lidi to problem nepredstavuje.
Osobne si myslim, ze cely problem je v tom, ze se digitalizace sije horkou jehlou za pochodu. Kdyby nekolik let pred zavedenim digitalniho vysilani byla v prodeji dvoutunerova zarizeni, nikdo by si urcite nestezoval a prechod by prakticky nikdo ani nepocitil.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).