Už dávno měly být elektronické volby, protože například lidé, kteří hodně pracují (jako já) často prostě nestíhají osobně dolézt přesně do svého volebního obvodu, do své volební místnosti, vystát tam frontu jak na banány za totáče...
Ovšem jenom se z kanceláře nebo domova rychle přihlásit do datovky nebo do jiného systému, kliknout svoji volbu a odeslat ji - to je něco jiného!
Například poslední volby jsem nestihnul prostě z časových důvodů. Úředníci nedokáží pochopit, že existují třeba taky lidé, kteří celý den nesedí na zadku, ale otáčí se, makají a taky třeba cestují... A když musím odjet a je to v takovém čase, že si nestihnu vyřídit voličský průkaz, tak jsem prostě z voleb nedobrovolně vyřazen :-(
Kdyby alespoň seznam voličů měli on-line a ne na papírech a mohl jsem jít volit do jakékoliv volební místnosti kdykoliv - jenom by do aplikace zadali RČ + číslo OP, aplikace by ověřila, že je to platné a zároveň tohle RČ vyřadila, jako že už volilo - bylo by to mnohem lepší!
Je to otázka priorit. Prostě jste preferoval před účastí ve volbách něco jiného. S tím nemají úředníci nic společného, stejně jako s tím, že jste si nestihl vyřídit voličský průkaz (pokud jej u těchto voleb vůbec bylo možné používat).
Osobně jsem ohledně elektronických voleb velmi skeptický, viz příspěvky ostatních diskutérů.
Opravdu nesouhlasím. Naopak - připojuju se s k seznamu voličů online s možností volit kdekoli.
Tak např. mne osobně je při volbách házen klacek pod nohy maximálně a mnohdy nejdu volit prostě proto, že ani nemohu. Jakto? Stačí, když máte trvalé bydliště jinde, než žijete... Nejlépe tak 100km a dál. Argument, že zmenit trvalák je jednoduché, je falsung a spíše zančí, že dotyčný o změně nic neví. Jednak vám změnu nemusí povolit majitel nemovitosti, jednak si mnohdy říkám, že komu je co do toho, kde mám uvedenou adresu v OP - bydlet tam nejsem POVINEN.
A např. přítelkyně nechodí volit prostě proto, že to nestíhá. A pokud by stíhala, tak by ji to stálo nemalé peníze...
Prostě jsou díky okrskům a trvalým bydlištím lidem opravdu předhazovány klacky pod nohy. A můj osobní názor je ten, že spíše těm co makaj. Protože ty nesedí doma na prdeli... (a pak jsou výsledky volen takový, jaký jsou - cca 1/3 národa rozhoduje o to ještě oranžovo červeně...)
Za bolševika byly volby ,,povinné" a účast 99%. Takže když se chce, nebo musí, tak se čas na dolezení do volební místnosti najde. A že volby dopadly tak jak dopadly? Komu na výsledku voleb záleželo, ten si čas udělal a přišel! Ale nejvíc řvou ti, co na to hodili bobo, jako obvykle.
jelikož jsem autor dodatku, tak musím konstatovat, že jsem volil a přesto se mi výsledek nelíbí.
Ale když jsem se dozvěděl, že v některých částech tohoto banánistánu lze do radnic volit jen v sobotu, tak jsem si myslel, že to je vtip. Proč to nešlo už v pátek? Proč nutit voliče chodit jen v sobotu, když jinde lze i v pátek... věřím, že to nakrklo hodně lidí (průzkum nemám). A že to vnímám jako obskuritu, to vnímám.
Nerozumíme si. Moje "Výsost" prdel zvedla.
Ale pokud se tu pláče nad malou účastí, tak se nelze divit. O tom píšu. Pokud prostě se musí lidé "příliš namáhat", tak se hold může stát, že jejich laťka bude překročena a bude tak jednodušší se na to vybodnout a celé to pak podpořit slovy alá ono to stejně nemá cenu (tedy zracionalizovat rozhodnutí)... Ne vždy to je o tom ujít pár metrů...
stejně jako se tady v diskuzu objevuje, že pokud je systém složitý, tak na to lidi kašlou, tak říkám, že i teď to v některých situacích není tak přímé...
Takže buď ať se zavedou e-volby nebo zruší šílenost jménem nutnost trvalého bydliště/vazby na okrsek (to mi zní bezpečnější).
Čím jednodušší to bude, tím spíše lze očekávat, že se na to vybodne méně lidí.
Pokud někomu činí potíže udělat pár kroků a obětovat několik minut, může si volební komisi s urnou objednat domů. Jenže ono je jednodušší se na to vykašlat a nadávat u piva, což je ostatně v Klausistánu naprosto běžné. My k volbám chodíme a chodit budeme, protože chceme prožít podzim života důstojně a v pohodě a tudíž uděláme všechno pro to, aby v této zemi vládli slušní lidé a ne současný zlodějský dobytek.
O termínu voleb se ví minimálně tři týdny předem. Takže to není o empatii, ale o tom, zorganizovat si program tak, aby mi ta čtvrthodinka vybyla. A neříkej, že to nejde, řekni že to neumíš, nebo umět nechceš! A volby nejsou povinné, takže pokud je ti putna, co se tu bude dít, klidně se na ně vykašli. Pokud ti to putna není, tak si tu čtvrthodinku vyšetři; nemůžeš mít všechno, vždy platilo, platí a bude platit: Něco za něco.
Volilo se do senátu, takže sis mohl vyfasovat voličský průkaz a volit tam, kde jsi zrovna byl. a že nejsi schopen si zřídit trvalé bydliště tam, kde skutečně bydlíš, je jen tvoje chyba, nebo snad součástí úvěrové smlouvy byla podmínka, že po dobu splácení úvěru nesmíš změnit bydliště? Ono když se chce, tak jde ledacos. Jenže se musí chtít.
1) Bydlím v pronajatém bytě a majitel si nepřeje, abych tam měl trvalé bydliště.
2) Volil jsem pouze do krajských zastupitelstev, kde - pokud vím - lze volit přes voličský průkaz pouze v rámci daného kraje (jinými slovy, většinou nelze).
3) Jen cesta vlakem do místa trvalého bydliště mi trvala hodinu a půl, plus MHD a cesta pěšky.
Takže, objektivně vzato, pro spoustu lidí to opravdu může být komplikované a časově značně náročné. Nechápu, proč to odmítáte uznat.
Protože je to krakonoš. Jestli jste tady nový, tak vězte, že to je krakonoš.
Každopádně - jak už psal někdo jinde. Vy máte problém s trvalým bydlištěm. Je potřeba řešit problém s trvalým bydlištěm. Řešit ho na vaší osobní úrovni a třeba i na úrovni zákonů. Ale nechtějte řešit svůj problém s trvalým bydlištěm v zákoně o volbách.
Bydlíte v nájemním bytě a majitel si nepřeje? Ať si pan majitel trhne protézou. NEMÁ na to právo, pokud jste mu to nepodepsal v nájemní smlouvě. Podle zákona č. 133/2000 Sb. §10 má trvalé bydliště pouze evidenční význam. Nezakládá žádná práva k bytu a pro zapsání trvalého bydliště stačí občanský průkaz a nějaký doklad, který doloží oprávnění byt užívat, tedy ve vašem případě nájemní smlouva. Některé obecní ouřady sice souhlas majitele vyžadují, ale jinde už si zákon z roku 2000 stačili přečíst a nájemní smlouva jim stačí. Takže objektivně vzato, buď se hlásím o svá práva, nebo zkrátka dojíždím volit do trvalého nebydliště 100 km. A elektronická evidence voličů? Po zkušenostech s MPSV (sociální dávky) a MD+MV (registr vozidel) odhaduji, že byste stejně volit nemohl, protože podle databáze jste už tři roky mrtvý, nebo jste nikdy neexistoval...
Není to tak jednoznačné. Nechal jsem si na to dělat právní rozbor a
a) ne každý soud rozhoduje pak ve prospěch majitele nemovitosti a tak mi, jakožto majiteli nemovitosti, dvěma právníkama bylo výslovně nedoporučeno jakkoli dávat souhlas k trvalému bydlišti. Jelikož mám zkušenost s neplatiči, věřte mi, že NIKDY bych nikomu trvalák nedal, páč mne to i zachránilo od dalších komplikací... (např. nutnost najít náhradní byt). Jenže to je v dalších zákonech...
b) ve všech městech, kde jsem řešil trvalé bydliště (4 města) VŽDY požadovali souhlas majitele nemovitosti. Ten musel navíc prokázat, že je majitel :-)
Takže možná, že podle 133/2000sb. to má evidenční charakter, ale podle dalších zákonů/praxe tomu tak není.
Bokem: V tomto banánistánu je velmi těžké se v zákonech vyznat a ještě víc v rozhodnutí soudů...
Pan majitel si potom trhne protézou a v souladu s nájemní smlouvou předá nájemci tříměsíční výpověď.
Majitelé bytů se nebojí trvalého bydliště svých nájemníků proto, že by si mysleli, že to zakládalo nějaká práva k bytu. Bojí se exekutorů. Exekutor může sice teoreticky vstoupit kamkoliv, ale reálně se rozhodně půjde podívat na trvalé bydliště dlužníka. A že už tam dlužník dávno nebydlí a majitel právě vyřizuje zrušení toho trvalého pobytu, exekutora vůbec zajímat nemusí. Dneska se dá proti exekuci cizího dluhu bránit i jinak, než že ho zaplatíte, ale pořád platí, že je lepší, když k vám exekutor vůbec nepřijde ten cizí dluh vymáhat.
Majitel předá výpověď z nájmu, vy půjdete jinam a majiteli zbude prázdný byt bez nájemníka a placeného nájmu, dokud nesežene někoho, kdo bude ochoten mít trvalé bydliště desítky kilometrů od místa, kde se skutečně trvale vyskytuje.
Na to, aby vám exekutor vybílil byt, nepotřebuje aby v něm ten dlužník měl trvalé bydliště. Stačí mu domněnka, že v tom bytě má nějaký majetek a k té domněnce mu opět stačí prostý fakt, že ten byt používá (a má od něj klíče). A to zjistí jednoduchým dotazem u sousedů. S trvalým bydlištěm to má exekutor jednodušší, ale jako ochrana před exekutory to fungovat nebude.
To už je kalkulace každého domácího, kterou cestu považuje za výhodnější. Situace je taková, že lidí ochotných nemít trvalé bydliště v místě nájmu, je zatím relativně dost.
Já vím, že exekutor nepotřebuje trvalé bydliště, ani není žádná ochrana ho tam nemít, ale:
Exekutor nějak funguje. Začne tím, že jde po účtech/spoření. A potom hledá, kde ten dlužník bydlí. Automaticky začne na adrese trvalého bydliště. Jestli tam dlužník nebydlí, tak může hledat dál. Což je někdy docela těžké, rozhodně je to drahé, protože u člověka, co se snaží exekutorovi aktivně vyhýbat, to bude fakticky detektivní práce.
Takže exekutor často dál nehledá a zabavuje na adrese trvalého bydliště. Anebo hledá dál, ale přesto zabavuje na adrese trvalého bydliště. Celý exekuční proces je bitva akce a protiakce, argumentu a protiargumentu, právního kroku a protikroku. Někteří exekutoři se vyloženě snaží zpeněžit majetek, který dlužníkovi nepatří, někteří to využívají hlavně jako nátlak na jiné, aby za dlužníka zaplatili dluh sami a měli od něj pokoj.
A exekutor si v téhle špinavé hře chce také krýt záda (přestože mu za špatný postup prakticky nic nehrozí). A exekuovat trvalé bydliště dlužníka, to jsou záda zcela bezpečně pokrytá.
To, že ve vašem bytě nemá nájemník trvalé bydliště nechrání před exekutorem ve smyslu, že exekutor něco nemůže. Ale chrání to v tom smyslu, že bude méně pravděpodobné, že tam ten exekutor přijde. A to jak v případě, že tam ten dlužník stále bydlí, tak i v případě, že tam dlužník už dávno nebydlí. A pokud přesto ten exekutor přijde do bytu, kde dlužník bydlel, ale už nebydlí, tak pokud tam dlužník nemá trvalé bydliště, tak jste vůči exekutorovi v lepší pozici (v případě nadcházející vylučovací žaloby) a on ani nezačne nic zabavovat/oblepovat.
Ano. Tohle jsem řešil u sestry a jejího ex. Zrušení trvalého pobytu bylo na 3 návštěvy na MěÚ, kdy teprve napotřetí tatáž úřednice uznala, že to vlastně jde (se svědectvím dvou sousedů). Obálky s různobarevnými pruhy chodily, ač jsme je vytrvale vraceli. Ergo – být majitelem, taky si kua rozmyslím, zda někomu dát trvalý pobyt (nemusí jít o jeho majetek, naběhnout si může i další nájemce, kterému vtrhne do bytu trotl s nálepkama).
Ale to už jsme daleko od původního tématu.
Já myslím že v případě bytových domů je to zcela nesmyslné. Trvalé bydliště je adresa (naprříklad Kryšpínova 10, Brno). Pokud je v domě více jak jeden byt a nájemník se odstěhoval a nemá již nikde žádnou jmenovku, na základě čeho a ve kterém bytě bude exekutor exekuovat ??!!!
Tohle je jenom výmluva aby v případě porušení smlouvy ze strany majitele nemovitosti zanikla povinost najít náhradní byt.
Takže u člověka, který takovouhle svinskou právnickou kličkou dává najevo, že chce mít volné ruce ke všemu, bych si nepronajmul ani tříkolku...mohl by pak chtít vrátit auto :)
Takže kdyby tam dlužník stále bydlel a jenom neměl žádnou jmenovku, tak myslíte, že je před exekutorem v bezpečí? :-D
Exekutoři nejsou úplní pitomci a to, ve kterém bytě dlužník bydlel se dá zjistit poměrně snadno. Pochopitelně záleží záleží na odhadu exekutora, kolik námahy se mu ve kterém případě vyplatí/nevyplatí investovat.
Zkuste se na to podívat ne jako zákazník ale jako občan. Volby nejsou něco co dělají politici pro občany na naši zakázku.
Vyřešilo by, z hlediska společnosti - dívám se na to jako občan - zavedení elektronických voleb víc problémů než vytvořilo?
Odpověď je: nikoli, jak dokládá diskuse, problémy by to akorát přidělalo.
Podívejme se za hranice, třeba do USA jak se volí tam: různá elektronická nebo i mechanická hejblata, sčítání hlasů (čtení hlasovaních lístků) stroji, korespondenční volba atd. - stát vychází občanům vstříc natolik že to nakonec nejsou schopni vůbec věrohodně spočítat.
Základem voleb je aby byly srozumitelné a chápané jako spravedlivě. To elektronické volby jednoduše nebudou. Proto je třeba hledat nejmenšího společného jmenovatele, a tou je fyzická účast a vhození lístku do urny.
A pokud jde o místo trvalého pobytu: řešit že člověk z různých důvodů trvale bydlí jinde než má trvalý pobyt elektronickými volbami je z mého pohledu zapřaháním vozu před koně
Aby nedošlo k omylu, já taky nejsem z elektronických voleb nijak nadšený, vůbec se mi to nelíbí. Úplně by stačilo mít takový systém, jak tady někdo navrhuje: příjdu kamkoliv, ukážu občanku, v kompu si odškrtnou moji osobu, vhodím lístek, jdu domů. Žádné shánění volebního průkazu a podobné nesmysly, které mají za úkol pouze buzerovat. Chápu, že pro naše papaláše je to v roce 2012 nepřekonatelný problém.
A koho byste tam volil, pravděpodobně v jiném kraji a jiném senátním obvodě než máte registrovaný trvalý pobyt?
Místní krajské zastupitele a senátora (tj. kdokoli by se mohl objevit v kterémkoli volebním obvodé a ovlivnit výsledek místních voleb)?
A nebo zastupitele a senátora svého obvodu, pak by ale byly hlasy principielně nespočitatelné - protože nikdo nesmí ověřovat zda jste do urny vhodil obálku se správným volebním lístkem svého obvodu - zkuste si promyslit různé varianty jaké nerozhodnutelné stavy by mohly nastat.
Jediné co v takovém případě dává trochu smysl je korespondenční volba (která má svoje úskalí) nebo volba v jiném okrsku svého kraje nebo obvodu, což ale něreší ty stovky kilometrů cestování (tj. velmi pravděpodobně byste stejně musel někam relativně daleko jet a ne jen zajít cestou z práce do nejbližší volební místnosti).
Je pravda, že tohle záleží případ od případu. Pokud bydlím dlouhodobě někde, kde nemám trvalý pobyt, tak už bych i volil tam, kde žiju. Já měl roky trvalý pobyt 350 km daleko. Asi nemá smysl to řešit, dokud nebude možná nějaká online evidence přímo u voleb. Pokud by byla, tak si dokážu představit i místní volby v jiném obvodu. Každopádně v současné době je to utopie :-)
Víte, já myslím že by to nejlépe vyřešilo řádným používáním místa registrovaného/trvalého pobytu :-) - aby se používal k tomu k čemu je (a ne pro zjednodušení a buzeraci) a úřady a další instituce byly schopny (zjevně nejsou, jak dokládají různé příspěvky v diskusi) s ním zacházet podle toho k čemu je.
Sám bydlím už roky po nájmech taky přes sto kilometrů do svého místa trvalého pobytu a přináší to jistá nepohodlí - zatím vždy menší než případná změna.... ale řešení neschopnosti a neochoty úřadů ohledně trvalého pobytu rozbitím fungujícího spolehlivého systému voleb ale není, podle mého názoru, cesta jinam než do dalšího stupně bordelu.
Takže potřebujeme systém, který bude fungovat nad cca 6 miliony účtů a musí fungovat současně:
online - aby na 10 stejných (falešných) občanek nemohlo najednou (třeba v rámci minuty) na deseti různých místech odvolit deset podvodníků.
offline - aby výpadek konektivity nepřerušil volby. A musí řešit, že k tomu dojde, protože volební místnosti jsou v různých koutech naší země. A protože volby lákají možností je ovlivnit, tak je třeba počítat i se situací, že někdo přeruší konektivitu úmyslně.
Ještě před 10 lety by byla prakticky utopie, aby ve všech volebních místnostech měli počítač připojený k internetu, ale dneska je volební průkaz jenom buzerace...
Když se podíváte, jak funguje registr vozidel a jak ,,kvalitní" internetové připojení je na většině plochy ČR, tak buďte rád, že se to ještě nikdo nepokusil zavést. Ono by se vám mohlo lehce stát, že volební komise by v nějakém registru půl hodiny hledala a pak by vám oznámili, že u voleb nemáte co dělat, protože se narodíte až za dva roky!
Hihihi, směšný tvore a to si jako myslíš, že na sytém elektronických voleb ti budou stačit XPčka a IE 6? Pokud ano, tak to bude na dvě věci a pokud ne, tak to stejně nebude o moc lepší. A jak zajistíš, aby elektronicky mohli volit občané až od 18 let věku a nezbavení svéprávnosti?
Jestli chcete volit musíte pro to něco udělat. Tečka. U mě to např. znamená 3h v autobuse tam a 3h zpátky. Jenom sedět na zadku a trávit hodiny a hodiny nadáváním na to, jak je to tu na nic a pak nejít k volbám, protože je to pro vás "příliš náročné" ztrávíte tím několik hodin . To se na mě nezlobte, ale to jsou naprosto ubohé výmluvy.
Buďto chcete ovlivnit co se tu děje, nebo ne.
Koukněte so zákonu 491/2001 Sb. (o volbách do zastupitelstev obcí ...)
Hned v paragrafu 3 se píše
(2) Volby do zastupitelstev obcí se konají ve 2 dnech ...
(3) Konají-li se volby ve 2 dnech, jsou jimi pátek a sobota.
(4) Dodatečné volby, opakované volby a ... se konají v jednom dni.
Jinými slovy "hlavní" volby musí být ve dvou dnech. U dodatečných voleb není den stanoven, takže záleží na konkrétním rozhodnutí (pozor - jde o volby do zastupitelstev, ne o volby do senátu). Řekl bych, že v této části je zákon postaven rozumně.
Samozřejmě. Jen naprostý idiot si myslí, že může mít všechno a že se kvůli němu začne točit zeměkoule obráceně. Současná pravidla jsou benevoletní víc, než dost, (za první republiky krajané v cizině volit nemohli), a že si několik jedinců nedokáže měsíc předem zajistit dostatek času, svědčí jen o jejich neschopnosti, či neochotě se čemukoli, byť ve vlastním zájmu, podřídit. A o hlasy takovýchto jedinců, pokud chceme mít slušný stát, netřeba dbát.
Za bolševika si za Váma přišli až domu s urnou. Občas otec vzpomínal, jak chodili prosit dědu, aby si z toho jednoho volebního lístku vybral, který tam hodí a on je proháněl po dvoře. To jen tak mimochodem, jak se stát snažil získat každý hlas, aniž by to bylo potřeba (kdo asi vyhraje při tak širokém výběru...). Mám pocit, že se uvádělo víc, něco jako 99,5 % nebo tak nějak, to je ale irelevantní. Možná to některým lidem chybí.
Aha. Kolik tak z těch 80 % voličů, kteří v pátek a sobotu nepřišli k 2. kolu voleb do Senátu tak učinilo z důvodu nemožnosti voleb se zúčastnit?
Ač jinak jsem příznivcem elektronizace všeho možného, u voleb s tím nesouhlasím. Je to drahé a potenciálně nebezpečné. Termín voleb je znám dostatečně dlouho dopředu, abych si mohl účast zajistit. Nepočítám-li volby, kterých jsem se ještě za komunistů účastnit musel, byl jsem u všech voleb od r. 1990 a nejméně 3x jsem kvůli tomu cestoval přes půl republiky. Teď o víkendu dokonce kvůli mně zkrátili školení (čtvrtek – sobota), abych stihnul hodit lístek.
Argumentům o bezpečnosti rozumím (tedy chápu je).
I když se snažím volit, tak např. komunálních voleb se zúčastnit nemohu, neb mám trvalé bydliště jinde. A tam, kde ho mám, nevím koho volit, protože tam nežiju... takže komunálky vynechávám.
Jinak pokud si písemně zažádátre o "volební průkaz" (či jak se to jmenuje), nemusíte nikam jezdit - pošlou vám jej poštou a můžete pak volit kdekoli. I když to vím, tak v případě krajských voleb vám toto nepomůže a nezbývá než cestovat.
A věřte mi, že jsem už byl v situaci, kdy jsem volit prostě nešel, protože jsem na tu cestu prostě neměl peníze... (zaplať pánbůh, že už to je za mnou :-D ). Ono to nestojí jen pouhý čas...
Ano, (nejen) komunální volby jsou špatně navržené a celé to vychází z nablblého principu trvalého pobytu. Dávno mělo fungovat to, že nějakému centrálnímu úřadu nahlasím, že se zdržuju na té a té adrese, tam ať mi doručují poštu a tam taky můžu volit. Kombinace jména a rodného čísla (nebo jiného identifikátoru, třeba bezvýznamového) je dostačující, adresy netřeba. Za posledních 20 let jsem se 4x stěhoval a bydliště jsem měnil až po posledním stěhování.
Dávno mělo fungovat to, že nějakému centrálnímu úřadu nahlasím, že se zdržuju na té a té adrese, tam ať mi doručují poštu a tam taky můžu volit.
No ale ono to přesně tak funguje. Přesně tak funguje trvalé bydliště. Že je to administrativně komplikované a zdlouhavé? To jistě, to je druhá věc - ale v principu to funguje přesně tak, jak chcete.
Nefunguje. Když přijdu na úřad, tak aby tu adresu změnili, cítí potřebu mi k tomu ještě vydat takovou tvrdou kartičku. A tu mi nevydají, pokud nepředložím třeba nájemní smlouvu. A já na dvou předchozích bydlištích (8 a 3 roky) smlouvu neměl, neb jsem bydlel v pronajatém bytě, ale od známých a necítili jsme potřebu si to nějak smluvně ošetřovat.
Naštěstí to bylo v rámci města, takže s volbami jsem problém neměl.
V takovém případě pronajímatel porušuje zákon, (nejspíš aby z nájemného nemusel platit daně). A je tu možnost, když už mermomocí chceš být nedohledatelný, nechat si napsat bydliště na radnici, čímž získáš právo volit. Jenže ono je jednodušší se nejapně vymlouvat a než něco řešit, tak skuhrat, že to nejde.
Pronajímatel byl dlouhodobě v zahraničí a ode mne chtěl pouze, abych byt hlídal a udržoval a platil za energie a vodu. Neměl z toho ani korunu. Pouze jsme necítili potřebu na to psát bumážku. A nikde jsem nepsal nic o nedohledatelnosti. Pouze kritizuju systém, kdy jakékoliv instituci řeknu, aby mi posílala poštu na adresu Horní Dolní 29 a ona tak učiní, kdežto stát má potřebu to zapisovat do občanky a mít to papírové podložené.
Prostě se domnívám, že v průkaze totožnosti není třeba mít bydliště zapsané a stačí, abych státu nějaké nahlásil.
On je tu snad malý bordel, že chceš aby byl ještě větší? Za první republiky platilo tzv. domovské právo; každý, kdo se někde narodil, nebo tam s rodiči bydlel měl v obci právo domovské a pokud se octl na dně, byl do této obce dopraven tzv. šupem, (odtud nadávka šupák) a rodná obec byla povinna se o něj postarat, což se většinou řešilo nouzovým bydlením v obecní pastoušce a stravou, fasovanou co den podle popisných čísel. Na hygienu dohlížel obecní policajt a ošacení se řešilo odloženým oblečením. A každý směl volit jen tam, kde měl domovské právo. Takže nic nového pod sluncem, jen se to jinak jmenuje. Dnes si můžeš, pokud jde o volby do senátu, nebo parlamentu, vyfasovat voličský průkaz a volit kde chceš, takže jistý rozumný pokrok tu je.
To pochybuji, že to tak mohla za 1. republiky fungovat, když už někdy kolem roku 1890 byl problém se "šupáky" vylitými z Prahy tak velký, že obce se o ně nedokázaly postarat (neměli zas takový příjem), takže tahle praxe se musela omezit a získání domovského práva v novém místě se výrazně zjednodušilo.
No, majitel nemovitosti nemá právo komukoli povolit trvalé bydliště. Naopak, má právo ho komukoli nepovolit. Aniž by tím porušil jediný zákon.
Takže Vám nezbyde nic jiného, než
a) nechat si trvalák, kde jste jej měl)
b) nechat se přepsat na radnici - jenže to nerad vidí kde do...
Pokud pronajímá byt, musí nájemníkovi povolit zapsání trvalého bydliště a z nájemného platit daně, zdravotní a sociální pojištění. Takže nájemní smlouva se napíše jen ,,jako", a pokud se chce nájemník přihlásit k trvalému pobytu, tak se mu v tom všemi prostředky brání. A pak se divíme, že je státní kasa prázdná!
Ona by byla prázdná i v případě, že by se toto nedělo. Současný systém je jako Windows: spotřebuje všechny dostupné zdroje bez ohledu na to, kolik jich má. :-P
Ostatně - bodejť by nebyla státní kasa prázdná, když zisky z ČEZu, Sazky, Mattonky nebo Plzeňských pivovarů jdou místo státního rozpočtu do soukromých kapes. Ale to je na jinou diskusi.
Zase lžete a manipulujete drahý krakonoši. Příjmy z pronájmu nepodléhají sociálnímu ani zdravotnímu pojištění a je úplně jedno zda jste podnikatel či zaměstnanec. Přijmy přiznáváte pod §9.
Výjimkou by mohlo být pokud byste pronajímal něco z obchodního majetku.
To vaše lhaní se dá velice jednoduše vyvrátit prostým nahlédnutím do zákona.
Přeptejte se sojky práskačky!
Takže vy byste chtěl systém, kde by kdokoliv mohl kamkoliv přijít a říct - tady bydlím, tady budu volit.
Takže třeba přijede do vaší obce pár autobusů najatých lidí, všichni tam nahlásí, že tam bydlí a pak se tam ty autobusy ukáží znova při místních volbách a těch volbách vyhraje Flasiho strana.
Když tam nebydlíš, tak nemáš do komunálních voleb co zasahovat a na ty ostatní si můžeš vyfasovat voličský průkaz. Že jsi to nestihl je jen tvůj problém. Do komunálních voleb ať mluví jen ti, co v dané obci skutečně žijí. A stejné by to mělo být i s ostatními volbami; nevidím nejmenší důvod, proč by do složení parlamentu, nebo senátu měli zasahovat lidé, kteří v této zemi nežijí.
Je diskutabilní, co je v takovém případě menší zlo. ČSSD (nebo ODS, to je tatáž pakáž) tu páchá velmi reálné a hmatatelné škody celých posledních dvacet let a jejich činnost má radikální dopad na kvalitu našeho každodenního žití - zatímco proslulá komunistická zvěrstva, o kterých antikomunisté dodnes trudně skuhrají, se odehrála vesměs před padesáti až šedesáti lety, když ještě většina z nás (včetně kandidátů KSČM) ani nebyla na světě. ;-)
Pokud to bude stejný paskvil, jako datové schránky, (a ono to bude spíš ještě horší), tak potěš koště! A že vláda váhá? nejspíš se nemůže dohodnout na tom, do které kapsy se penízky daňových poplatníků nasypou tentokrát. Je zajímavé, že nikdo ještě neví, jak to celé bude vypadat a fungovat, ale už se ví, kolik to bude stát.
Doufám že elektroniké volby nebudou, neboť by se tím zavede možnost prodávat hlasy. Investor nakoupí identity od voličů a pak si zavolí jak chce. Možnost invesora převést tím, že pak volíte znova je irelevantní, neboť to cílova skupinu prodejců hlasů nezajímá/není toho schoplna. Navíc volit vícekrát může i investor, takže i on může volit opakovaně a nic mu nebrání volit ještě jednou na poslední chvíli.
Nahnat cílovou skupinu do volebních mísností a donutit je ofotit lístek mobilem nebo tak něco je řádově složitější než od nich koupit nějaké volební kódy (či niné zdroje identity) a odvolit za ně.
Volební seznamy online jsou problém v tom, že hrozí jejich vykradení (co by za ně kdejaká spamovací agnetura dala) a hlavně je problém, že fungují jenom tehdy, když v dané volební komisi funguje Internet. Co když fungovat momentálně nebude? Znemožní vám volit? Dovolí vám volit a vy pak podvodně budete volit ještě jinde? Stávající systém volebních průkazů funguje dostatečně. Vyfasujete kartičku (token), odvolíte, karičku vám seberou a podvádět se nedá.
Vámi navrhované vylepšení vnášejí rizika podovodů a konfitních situací za cenu zvýšení pohodlí pro lidi nejsou ochotni plánovat svůj čas.