A o to tady prave jde: Clovek je ochotny tolerovat reklamu do urcite miry. Jakmile dojde k prekroceni te miry, technicke prostredky jsou vzdycky po ruce. Ja jsem napriklad nikdy neblokoval reklamu z naivniho duvodu, ze tim vlastne platim za pouziti urciteho webu. Poprve jsem o tom zacal premyslet, kdyz se mi parkrat "valily melouny", ale jeste jsem to vydrzel, protoze to za par dnu skoncilo. Ale kdyz si k praci pustim nejake dobre CDcko a najednou se mi to smicha s "pes jitrnicku sezral", pak nejaky jiny nablbly flash cvaka pravidelne, lec mimo rytmus, a cele tohle predstaveni nebralo konce, tak sbohem reklamy...
Napr. na technet.cz (obcas tam kupodivu vychazeji kvalitni clanky od panu Grygara a Gruna, takze to za to urcite stoji):
Staci mit v Mozille/FF/SeaMonkey aktivni Adblock a pridat si tam tento primitivni filtr: g.idnes.cz/js/ad/takeit* .
Samozrejme lze filtr udelat i obecneji a lepe, ale jen demonstruji, jak je to jednoduche - najit cestu k tomu javascriptu ve zdrojaku stranky byla otazka nekolika minut. Podobne to muzete udelat i na jinych serverech a casem se toho temer docista zbavite...
Jakkoliv může vypadat úžasně, že se lze reklamy snadno zbavit, je potřeba přemýšlet pár kroků dopředu...
Globální blokování reklamy (tzn. veškeré) je totiž na úrovni domorodého kmene, který by získával úrodnou půdu prostě tím, že by každý rok vykácel nový kus lesa a na ten se přesunul. Prvních sto let to vypadá skvěle - dokud nevykácíš poslední les a zjistíš, že najednou v okolí nejsou žádná zvířata, která bys mohl lovit - všechna utekla, protože se neměla kde schovávat.
Reklama je sice otravná (v menší či větší míře), ale v principu pokud si zboží, které je v ní inzerováno, nekoupíš, nic tě to nestojí (řeči o placení za přenesená data mi připadají směšná - i jediný film, který za měsíc stáhneš, znamená víc dat, než kolik se za ten měsíc přenese dat kvůli reklamě...). Jenže když provozovatelé webů nedostanou peníze za reklamu, zpoplatní svůj obsah jinak. Vždyť se stačí podívat, jak například SEZNAM či MAFRA skupuje jednu službu za druhou - jakmile firma získá dostatečně velký podíl trhu, může naráz aplikovat určitý režim na všechny servery, a zákazniku - plať.
Příklad s lesem není úplně přesný - je to jen jeden extrémní případ.
V přírodě to většinou funguje trochu jinak - systém se ustálí v nějaké rovnováze. Počet ovcí a počet predátorů se ustálí na nějaké hodnotě a víceméně zůstává stabilní.
Myslím si, že na internetu to skončí podobně. Když vidím styl práce většiny lidí s počítačem, je jasné, že všichni blokovat reklamu nikdy nebudou.
Proto si myslím, že se nakonec systém ustálí. Pár chytrých predátorů bude blokovat reklamu a stádo tupých oveček jim bude tu zábavu tupou konzumací reklam platit!
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).