Vlákno názorů k článku Elektronická časová razítka už budou muset být jen kvalifikovaná. Kde všude jsou potřeba? od Filip Jirsák - Proč nemůže pin distribuovat stejně jako to dělají...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 24. 7. 2018 19:07

    Filip Jirsák

    Proč nemůže pin distribuovat stejně jako to dělají banky a lidé si na to zvykli?
    Protože pak by ten PIN musel být evidován někde v systémech MV, čímž by se jeho význam výrazně oslabil. PIN u občanky (nebo jiné čipové karty nebo tokenu pro ukládání certifikátů) je záležitost čistě mezi vámi a kartou, nikdo jiný ho znát nemá – tím jste chráněný i před zlovůlí MV (nebo jeho úředníků). PIN u platební karty je něco úplně jiného, tam je to mezi vámi a bankou – vy jste se dobrovolně rozhodl pro banku, dobrovolně jste se rozhodl pro platební kartu, takže té bance důvěřujete.

    Že při přebírání občanky si budete muset zvolit minimálně jeden PIN se máte dozvědět z nějakého letáčku, který dostanete při žádosti o výměnu občanky. A má vám to být schopen vysvětlit úředník. Ale je nesmysl závažným způsobem oslabovat bezpečnost jenom proto, že vám někdo neumí vysvětlit, k čemu si zadáváte PIN. Takovýhle nesmysl už tu máme v podobě Datových schránek a není potřeba v tom pokračovat.

  • 24. 7. 2018 18:34

    Tom (neregistrovaný)

    IT systémy mohou být složité, ale neměly by být složité navenek, pouze uvnitř, viz třeba Google vyhledávání, umí ho použít kdokoliv.

    Člověk si jde vyzvednout novou občanku, pán na pobočce mi jí dá a řekne "zkontrolujte údaje a zadejte pin", nic víc, ale vůbec nic víc. Na dotaz jako pin jen odpoví, že to je jedno. Proč nemůže pin distribuovat stejně jako to dělají banky a lidé si na to zvykli?

    Paní mi na FÚ opraví daňové příznání a doplní tam slevy, na které jsem zapomněl, dostanu po měsíci pokutu 2000 za nepoužití datové schránky - paní to udělala osobně na místě a ani se mě nezaptala. Do datovek mi od sociálky konečně chodí zprávy s informací, že mi posílají dopis poštou, ať si ho vyzvednu.

    Samotné datové schránky jsou také pěkné peklo, hesla delší než cca 30 znaků zkracují a poté není možné se tam přihlásit, chyba nahlášená několik let pořád trvá.

    Spousty drobností, které ve výsledku nefungují, nerozumí tomu úřady, proč by také měly, že? Tady je potřeba UX jak sůl, udělat tomu koncepce, stačí se podívat jak fungují velké online společnosti, dokáží obsluhovat stovky milionů lidí a minimální režií.

  • 24. 7. 2018 11:52

    bohous (neregistrovaný)

    Myslím si, že hlavním problémem je ze strany státu zanedbaná popularizace, a to hlavně průběžné vzdělávání pracovníků veřejné správy. Kdo řídí služební auto, musí chodit na pravidelná školení o nových pravidlech; ale kdo vydává úřední rozhodnutí, ten je ponechán, aby s novými trendy zápasil jako krejčík s drakem.

  • 23. 7. 2018 23:00

    DrVopylecVokurka (neregistrovaný)

    IT bych z toho chaosu nevinil. Tyto šíleně implementace jdou dle mě důsledkem zejména 1) českého právního chaosu a nutnosti zachovávat jakous takous kontinuitu v čase a 2) požadavků různých uživatelů. IT kluci by neudělali zbytečně navíc ani čárku kódu, kdyby nemuseli. Poděkujme hlavně právníkům a státnímu aparátu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).